Replying to Off topic-jatkot (Jatka täällä siitä mistä jäi jotain hampaankoloon modejen väliintulon kohdalla):
Tapi, 22.4.2010 20:54:
No, otetaan nyt vaikka esimerkkinä ihan sinun itsesi käymät miljoonat aihetta koskevat keskustelut ties kuinka monessa bilepalautetopiikissa.
En muuten käytännössä lue tai kirjoita sellaisiin tapahtumatopikkeihin joissa en soita tai kuvaa. Pelkästään galleria-julkaisu -entryjä vuoden ajalta 30+kpl. Tähän kun lisätään ihmisten kyselyt ja ihmettelyt - joihin mieluusti vastaan - niin kyllä sulla varmasti on kupla otsassa kun jo pelkästään yhden sankarin (= allekirjoittaneen) toimesta.
Bilekuvaaminen on tullut jäädäkseen jo siitä lähtien kun Ville&Vaavu, sekä Jone sitä hommaa alkoi aktiivisemmin tekemään. Siitä on nyt jo noin 8,5 vuotta. Kuvaaminen tuskin tulee vähenemään - todennäköisesti klubikulttuurin kaupallistuessa posekuvaajia tulee tapahtumiin enemmän, kuten muissa maissa on tapana. Sitten posekuvia myydään 5euroa kappale ja koko hieno
oikeasti tapahtumista kertova bileiden kuvaaminen alkaa vähenemään kun pose-skeidasta tulee "hip"-juttu.
Mun mielestä bileisiin mennään tapaamaan kavereita, tanssimaan, kuuntelemaan musiikkia ja pitämään hauskaa
Mun mielestä bileisiin mennään nauttimaan - se miten kukin bileistä nauttii, on jokaisen oma asia. Vaikket varmaan ymmärrä, niin meitä on jo aika liuta, jotka nauttii bileistä nimenomaan kameran läpi.
se onko bileissä valokuvaaja tai ei, ei vaikuta itse bileiden onnistumiseen millään tavalla ja silti aiheesta jauhetaan monessa paikassa maailman tappiin.
Kun samaa asiaa harrastavia ihmisiä on varmasti kymmenittäin ja kiinnostuneita ainakin kaksinkertainen määrä, niin on luonnollista, että keskustelua esiintyy.
Eikö tapahtumasta voi ottaa muutamat kuvat ja laittaa ne sopiviin paikkoihin näkyville kaiken kansan ihmeteltäviksi ilman sen suurempaa numeroa?
Se, että jokainen kuvaaja ilmoittaa kuvien julkaisusta tapahtumatopikkiin, on äärimmäisen hyvä ja mielestäni vielä hyväksyttävä tapa. Isoista tapahtumista sen tekee jokainen kuvaaja yksitellen kun omat kuvat on julkaistu.
Pelkästään labyrinth-laserpoint -tapahtuman kuvia on katsottu ensimmäisen kolmen päivän aikana yli 10.000 kävijän voimin - se, että edes pariakymmentä häiritsisi ei kyllä minun mielestäni mene niiden tuhansien ohitse joille tämä bilekulttuurin ilmenemismuoto passaa :) Kaikkia ei valitettavasti voida miellyttää, vaikkei tarkotuksella edes yritetä olla ärsyttäviä.
No, yksikään kuvaaja ei olemassaolollaan taatusti paranna bileitä ja tapahtuman ikuistamiseen riittää vallan mainiosti yksi tai korkeintaan pari ammattitaitoista kuvaajaa.
Oman kokemuksen pohjalta tarvitaan 1 kuvaaja per stage, jotta homma saadaan järjellisesti haltuun ja pidettyä jollakin asteella kuvien laatua yllä.
Siitä, parantaako kuvaaja tapahtuman laatua, olen myös yllättäen eri mieltä. Bilettäjät haluaa kuvia, ne haluaa niitä jo ihan sen takia, että saavat esm naamakirjaan tai irc-galleriaan itsestään semmosia kuvia missä ovat aidoimmillaan. Se tekee tapahtumasta laadukkaamman, että siellä on jotain semmosta mitä sieltä haetaan, vaikkakin vaan bonuksena.
Sinänsä skenen ja bileiden todellisten tekijöiden äänekkyys olisi ihan luontevaa, mutta koska kuvaaja ei paranna bileitä vaan hänen rooli on lähinnä tallentaa muistoja ja pidentää hyvien bileiden jälkeistä after glowta en oikein ymmärrä mitä poikkeuksellista ja erikoista hänen tekemisessään on.
Mun mielestä sulla on henkilökohtainen angsti bilekuvausta kohtaan, joka nousee esille erityisesti isojen tapahtumien osalta missä kuvaajia on monta. Purkkapsykologiaan pohjautuen, myöskin huomioit huomattavasti enemmän kamerakeskustelua (koska se vituttaa), kuin vaikkapa klubbaajien arvioita bileissä soittaneiden dj:ten settien rakenteista (koska se on sun mielestä ihan normaalia).
Mielenkiinnolla odotan sitä päivää, kun hyväksyt bilekuvaamisen yhtenä osana klubikulttuuria tai klubikulttuurin
harrastamista ja ymmärrät, että kyseinen kulttuuri ilmenee myös siinä osassa ihan samalla tavalla kuin bilepukeutumisessa, soittamisessa, tapahtumien järjestämisessä tai tapahtumissa asiakkaana olemisessa.