KooKie, 15.7.2008 04:33:
Jos sulle ei nopeasti tule mieleen Suomessa paljon kuluja aiheuttavia kansantauteja/-vaivoja, jotka johtuu elämäntavoista, niin sä olet varmasti ignorannut tiedot niistä ennenkin, miksi kertailisin niitä uudestaan turhaan? Point being: Mähän sanoin sun jaksavan kitistä yrittämättäkään tajuta periaatetta.
Voisitko sä vuorostasi kertoa, miksi yhteiskunnan pitäisi vastaväitteittä joutua maksumieheksi näissä tapauksissa, ja yrittää muuttaa mun ajatusmaailmaani?
Kyllä mulle tulee niitä mieleen paljonkin, halusin vaan tiedustella missä menee raja sen itsensä vahingoittamisen tiedostamisen suhteen SUN mielestäs.
Voin toki. Mun mielestä jokainen ihminen ansaitsee tasavertaisen kohtelun riippumatta hänen heikkouksistaan, olivatpa ne sitten fyysisiä, henkisiä tahi molempia. Mun mielestä on törkeää asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan heidän elintapojensa tai ongelmiensa perusteella.
Ja toisekseen mun mielestä järjestelmä, jossa aletaan päättämään, että toiset ihmiset ansaitsevat apua mutta toiset eivät kuulostaa todella ahdistavalta ja ihmisoikeuksien periaatteiden vastaiselta.
Loppujen lopuksi tuollainen toiminta olisi ihan samalla tavalla syrjintää kuin naisten eriarvoinen asema, rasismi tai mikä muu syrjinnän muoto tahansa, enkä pidä sellaista hyvänä asiana millään tavoin.
Toki tiedostan sen että yhteiskunnan rahoja menee myös ns. "väärään osoitteeseen" johtuen väärinkäytöksistä, mutta se on mielestäni huomattavasti pienempi paha, kuin ihmisten syrjiminen jonkun sairauden tai käyttäytymismallin perusteella.
Ja siksi tästä aiheesta olen vääntänyt niin kauan tänä(kin) yönä, koska en jotenkin haluaisi uskoa että ihmiset ajattelisivat että tuollainen syrjintä ja eriarvottaminen on ok, vaan että olen vain ymmärtänyt jonkun pointin jotenkin väärin.