Migreeni

77 posts, 4 pages, 32,727 views

Avatar
#41 • • HRDance Guest
Lisätäkseni omani tänne erilaisista lääkkeistä. Elikäs lääkekokeiluista ensimmäinen, Triptyl osoittautui mun kohdalla epäonnistuneeksi. Liialliset sivuvaikutukset kumosi sen pääasiallisen tarkoituksen, jonka myötä noin vuoden jälkeen vaihdettiin toiseen, Orloc (beetasalpaaja). Orloc on toiminut mulla ihan kohtalaisen hyvin, vaikkei saa pahinta poistettua. Ja viimeaikainen stressi työstä ja muualta on pitäny pään arkana pahasti viime aikoina lääkityksestä huolimatta.
Jennam0n

Posts: 55

#42 • • Jennam0n
Joo on ollu ihan pienestä asti tuo ihana vaiva mullakin. Se tulee usein sillai etten oo nukkunu tarpeeks ja sit stressistä. Reseptilääkkeet on kyllä auttaneet aika tehokkaasti. Nyt varsinki on ollu turhan usein tässä viimeaikoina kun on ollu toi kämpän- ja työnhaku mut eipä enää tartte huolehtia ku kummatki sain hommattua *hymy*
demonchild

Posts: 302

#43 • • demonchild Crazy/Beautiful
Itselläni Maxalt Rapitab.. Toimii, mutta väsyttää aivan törkeästi, mutta ainakin toimii

Sain aika myöhään tuon lääkkeen.. Sitä ennen sai Buranalla sinnitellä.. Eihän siinä mtn kun lääkäri ei usko että on migreeni *dissaa* Tulipa oltua varmaan puolet yläasteesta kotona ja 7 poissaolovihkoa / vuosi ja kovat 3 viikkoa melkein putkeen migreenin kourissa.. Mutta kaikesta selviää näemmä..

--
Kiitos ja anteeksi

MADDS

Posts: 294

#44 • • MADDS T.P.B.Trailer Park Boys(etana)DGGErecs,ZB
Moon kärsiny migreenistä jo 17 vuotta, ja se tosiaan rajottaa elämää, kohtauksen aikana sä et voi tehä tai ees kuvitella tekeväs mitää. Nyt viime vuosien aikana mun kohtaukset on pahentunu tosi paljon, et Ensin näkö sumentuu toisesta silmästä, sit alkaa puutumaan paikat ja polvet ei pidä, Ja se kipu on niin saatananmoisen vitun hirvee et joskus lähtee taju hetkellisesti ja tekis mieli iskee kirveksellä kallo halki että helpottais. Ja lopuksi kohtaus laukee nenäverenvuotoon. noi kestää tunnista pariin vuorokauteen. Lääkkeet maksaa hävyttömiä (5pillerin boxi n.60e)... on halvempiakin, mutta oma migris nii paha et halvemmat ei toimi enää..
Tää on vittumainen riesa!!! *grr*

--
I ´m insane madass Technomotherfuc***' DJ and I will ..

suckmydeck

Waakku

Posts: 158

#45 • • Waakku
Olen kuullut paljon hyvää migreenin hoidosta akupunktiolla. Ajattelin tässä itsekkin mennä neulottavaksi, kun ei noista mistään lääkkeistä sitä apua enään ole. Ongelmana on vaan se että mulla on neulakammo, että saas nähdä, mitä siitä tulee.
Toi akupunktio, pitäisi siis olla aika pitkän ajan hoito, käsittääkseni se ei kuitenkaan sitä lopullisesti poista, mutta vuosiksi tjsp. Tietenkin tämä on yksilöllistä, mutta kokeillan nyt sitten.

--
- ? -

Avatar
#46 • • Edited Rujo Mutantti Guest
Pikaisesti kahlasin aiheen läpi enkä vielä huomannut mainintaa botuliinihoidosta. Etenkin teille jotka olette kokeilleet lääkehoidot ja akupunktion tuloksetta tässä saattaa olla lievitystä.
Botoxilla/botuliinilla on saatu hyviä tuloksia migreenin ja päänsäryn hoidossa. Googlella löytyy juttua suomeksikin.
DiamonDie

Posts: 676

#47 • • DiamonDie mediahippi

ujin, 24.5.2005 00:42:
Pikaisesti kahlasin aiheen läpi enkä vielä huomannut mainintaa botuliinihoidosta. Etenkin teille jotka olette kokeilleet lääkehoidot ja akupunktion tuloksetta tässä saattaa olla lievitystä.
Botoxilla/botuliinilla on saatu hyviä tuloksia migreenin ja päänsäryn hoidossa. Googlella löytyy juttua suomeksikin.



Migreenin ja tiettyjen otsan/kulmakarvojen alueen lihasten jäykkyydenhän välillä on löydetty selvä korrelaatio. Eli voisi olettaa, että botuliinitoksiinin lisäksi myös otsan seudun hieronta ja muut mahdolliset rentouttavat hoidot ehkäisevät/helpottavat migreeniä ainakin jollain ihmisillä.
Hansu

Posts: 481

#48 • • Hansu

Waakku, 24.5.2005 00:39:
Olen kuullut paljon hyvää migreenin hoidosta akupunktiolla. Ajattelin tässä itsekkin mennä neulottavaksi, kun ei noista mistään lääkkeistä sitä apua enään ole.


Auttoiko akupunktio?
Olen tässä itsekin aikeissa mennä pisteltäväksi ja lueskeltuani täältä ihmisten kokemuksia akupunktiosta vakuutuin entisestään siitä, että kannattaa koettaa. Tuntuu, että alan olla valmis lähes minkälaisiin poppakonsteihin tahansa jos ne auttavat edes hieman tämän helvetillisen migreenin hoitokeinona... Lääkkeitäkään ei haluaisi ihan älyttömästi itseensä pumpata ja nuo triptaanit vaikkakin toimivat melko hyvin ovat ihan tolkuttoman hintaisia.
Dacey

Posts: 671

#49 • • Edited Dacey Hän joka saa sinut ..
ilmottaudun tänne tautiosastolle *hih*

Migreeniä ollu ylä-asteen 8 luokalta asti. Koulu alko mennä ihan vituilleen koska jouduin olee poissa paljon.. Lukiossa sitä ymmärretty ollenkaan.
Sit selvis et mul oli niskanikamat jotenkin ihan vähän "huonosti" kävin sit sedän luona joka rusautteli ne kohdilleen ja samalla migreenit väheni huomattavasti *sydän*

Kesällä oli tosi tuskallista ku aurinko heijastu esim laseista. Iski samantien kohtaus. Arskalasit päällä kokoajan ku oli ulkona *uuh*
Pelottaa talvi ku tulee lumi ja aurinko..
Lääkkeillä menee ohi.. kolmea eri merkkistä lääkettä. Onneks jo puolikas panacod ehtii vaikuttaa jos otan sen ajoissa. Muuten sitä sit kävellään sokkona ja täysin kuutamolla pimeeseen ja viileeseen.

Bileissä ei oo ku kerran iskeny kohtaus. Se oli koneistossa. Hiukkasen se pisti vituttamaan. Vaivalla päässy sinne ja tunnin pysty siellä kunnolla olemaan. Sit makasin siel ulkona silmät kiinni kunnes totesin ettei tolla mee ohi ja että himaan kiitos.

Ei tää onneks nyt oo pahasti häirinny. Opiskelumotivaatio vaan katos kokonaan ton takia *uuh* ehkä vielä joskus..

Ja niin, se piti lisätä että alkoholi on kanssa yks mikä laukasee sitte ankaraa päänsärkyä / migreeniä.. siks en missää kemuissakaan juo mis o voimakkaat ja äksyt valot / strobot
noena

Posts: 3,138

#50 • • noena first breath after coma
Moi, mun nimi on Ena ja mulla on migreeni(-ä?).

Eli, n. 3 vuotiaasta lähtien mulla on ollut migreeniä. Koskaan mulle ei kuitenkaan ole mitään lääkkeitä siihen määrätty. Joskus ihan pienenä ne oli niin pahoja että itku tuli heti ku se ei loppunu, ja se tajuton itkeminen vaan pahensi asiaa.. Kiva oravan pyörä *igor* Migreeniä kesti noin 10 vuotta putkeen noin kerran kaks parissa kuukaudessa, onneks on perheessä muillakin migreeniä nii oli ns. "yhteiset" lääkkeet. Sitte se yht äkkiä loppu. Puoltoista vuotta sitte se alko uudestaan. Onneks olin kotona, päätä alko jyskyttämään silmissä vaan sumeni, kaaduin lattialle, vasen käsi ja jalka puutu kokonaan.

Nykyään se tulee harvoin, mutta törkee stressi ja paineen alaisuudessa oleminen laukasee sen. Lääkkeitä ei ole tälläkään hetkellä, mut onneks siitä aina jotenki selviää.

Että tällänen tarina tällä kertaa :)

--
TwistedLife™ Amusement Park

Hansu

Posts: 481

#51 • • Hansu

noena, 25.11.2005 19:33:
Nykyään se tulee harvoin, mutta törkee stressi ja paineen alaisuudessa oleminen laukasee sen.


Stressi on mullakin varmasti yks syy jonka takia migreeni on ollu tänä syksynä paljon pahempi kuin keväällä ja kesällä, olen nimittäin ollut työasioiden vuoksi melkoisen stressaantunut. Myös epäsäännöllinen elämänrytmi tuntuu pahentavan migreeniä, ts. mitä säännöllisemmät ruokailu- ja nukkuma-ajat, sen vähemmän päänsärkyä. Olen myös huomannut ainakin omalta osaltani, että verensokerin lasku altistaa aika helposti kohtaukselle. Koetankin syödä aterioiden välissä pieniä välipaloja (hedelmä, jugurtti tms.). Välillä vain tuntuu, että mikään ei estä migreenikohtauksen tuloa jos se on tullakseen...
noena

Posts: 3,138

#52 • • noena first breath after coma

Hansu, 25.11.2005 21:18:
Stressi on mullakin varmasti yks syy jonka takia migreeni on ollu tänä syksynä paljon pahempi kuin keväällä ja kesällä, olen nimittäin ollut työasioiden vuoksi melkoisen stressaantunut. Myös epäsäännöllinen elämänrytmi tuntuu pahentavan migreeniä, ts. mitä säännöllisemmät ruokailu- ja nukkuma-ajat, sen vähemmän päänsärkyä. Olen myös huomannut ainakin omalta osaltani, että verensokerin lasku altistaa aika helposti kohtaukselle. Koetankin syödä aterioiden välissä pieniä välipaloja (hedelmä, jugurtti tms.). Välillä vain tuntuu, että mikään ei estä migreenikohtauksen tuloa jos se on tullakseen...


Oikeastaan jo pelottavaa, miten samanlailla asiat ovat meillä. mutta jos se tulee niin se tulee. pitää vaan koittaa kestää *super*

--
TwistedLife™ Amusement Park

Hansu

Posts: 481

#53 • • Hansu

noena, 25.11.2005 21:22:
Oikeastaan jo pelottavaa, miten samanlailla asiat ovat meillä. mutta jos se tulee niin se tulee. pitää vaan koittaa kestää *super*


Joo, noi luettelemani asiat taitaa olla ihan yleisestikin niitä yleisimpiä migreenin laukaisijoita. Joillakin ihmisillä sitä aiheuttavat myös vilkkuvat valot, kovat äänet, huono ilmanlaatu, kuumuus,... you name it. Pakkohan se on vaan kestää, vaikka kieltämättä välillä tuntuu että ainoa toimiva hoitomuoto olisi parvekkeelta hyppääminen. No, vanhemmiten migreenin pitäisi helpottaa, koska se on aktiivisimmillaan 20-50 vuotiailla. Myös raskauden ajaksi auraton migreeni ilmeisesti yleensä lakkaa. Toisin sanoen, jos parvekkeelta hyppääminen ei kiinnosta kannattaa joko hankkiutua paksuksi tai alkaa odotella keski-ikää ;)


HRDance, 25.11.2005 21:27:
Ja eräs juttu minkä olen huomannut, on se että migreeni pahenee myös samaan aikaan kun masennus alkaa ottamaan ohjaksia elämässä.



Tuttua, niin tuttua...
Oikeastaan aika lohdullista huomata ettei todellakaan ole migreeninsä kanssa yksin. Usein tuntuu siltä, ettei migreenistä kärsivää ymmärrä kunnolla kukaan muu kuin toinen samassa tilanteessa oleva.
Hansu

Posts: 481

#54 • • Hansu

HRDance, 25.11.2005 21:48:
Ja toi keski-iän aika saattaa miehillä mennä hieman eri tasolla. Hormoonitoiminta vaikuttaa myös siihen.


Totta. Naisillahan migreeni on yli kaksi kertaa yleisempää kuin miehillä tod.näk. juuri hormonien vuoksi.

Ja jatkaakseni vielä tätä ruikutusta: migreeni on siitäkin pirullinen kumppani että se on enemmän tai vähemmän ajatuksissa silloinkin kun varsinaista kohtausta ei ole. Itse ainakin olen huomannut hätkähtäväni joka ikistä pientä jomotusta tai esim. huonosta nukkuma-asennosta johtunutta vihlaisua ja pähkäillyt, voisiko se olla merkki jälleen lähestyvästä kohtauksesta. Uusia kohtauksia alkaa pelkäämään ja sekös vasta stressaakin ja loput voitte arvata...
Waakku

Posts: 158

#55 • • Waakku

Hansu, 25.11.2005 18:05:
---
Waakku, 24.5.2005 00:39:
Olen kuullut paljon hyvää migreenin hoidosta akupunktiolla. Ajattelin tässä itsekkin mennä neulottavaksi, kun ei noista mistään lääkkeistä sitä apua enään ole.
---

Auttoiko akupunktio?
Olen tässä itsekin aikeissa mennä pisteltäväksi ja lueskeltuani täältä ihmisten kokemuksia akupunktiosta vakuutuin entisestään siitä, että kannattaa koettaa. Tuntuu, että alan olla valmis lähes minkälaisiin poppakonsteihin tahansa jos ne auttavat edes hieman tämän helvetillisen migreenin hoitokeinona... Lääkkeitäkään ei haluaisi ihan älyttömästi itseensä pumpata ja nuo triptaanit vaikkakin toimivat melko hyvin ovat ihan tolkuttoman hintaisia.



En käynyt akupunktiossa. Lääkitys levisi taas käsistä, jota sitten oiottiin meilahdessa toista viikkoa. Nyt on ollut parempi. Gabapentiiniä, Natrium valporaattia ja Propralia. Heti kun vasteet alkoi toimia, niin tosiaan tässä on ollut ihan ihmeissäni, kun ei nyt ole juurikaan särkenyt. Eipä tuo nyt halvin keino ole, mutta nyt tällä hetkellä näin.

--
- ? -

kakku111

Posts: 146

#56 • • Edited kakku111 pikku pioneeri
minulla päätä särkee n.3 kertaa viikossa. jos ei särkylääkettä ota kipu on tosi kova joten näinollen olen onnistunut jäämään koukkuun särkylääkkeisiin. migreeniä minulla ei ole todettu kun särky ei migreenityyppistä ole, no määräsi lääkäri kuitenkin migreenilääkkeet joten toivottavasti niistä nyt sit apua olisi. seitsemisen vuotta tätä kestänyt ja turhauttaa tää tilanne kun lääkäritkään ei tee muuta kun määrää lääkkeitä eikä viitsi selvittää mistä se kipu johtuu *poks* eikä oo varaa mihinkään yksityisellekkään marssia *igor*


yhdyn kyllä täysin hansuun tässä:


Ja jatkaakseni vielä tätä ruikutusta: migreeni on siitäkin pirullinen kumppani että se on enemmän tai vähemmän ajatuksissa silloinkin kun varsinaista kohtausta ei ole. Itse ainakin olen huomannut hätkähtäväni joka ikistä pientä jomotusta tai esim. huonosta nukkuma-asennosta johtunutta vihlaisua ja pähkäillyt, voisiko se olla merkki jälleen lähestyvästä kohtauksesta. Uusia kohtauksia alkaa pelkäämään ja sekös vasta stressaakin ja loput voitte arvata...

--
Sinä kysyit:
Kuka on karoliina?

Oraakkeli vastasi:
Joku omituinen hiihtelijä.

Hansu

Posts: 481

#57 • • Hansu

kakku111, 18.4.2006 15:39:
minulla päätä särkee n.3 kertaa viikossa. jos ei särkylääkettä ota kipu on tosi kova joten näinollen olen onnistunut jäämään koukkuun särkylääkkeisiin.


Ettei sulla vaan olis särkylääkepäänsärkyä? Toi ainakin kuulostaa siltä. Se on kyllä tosiaan perseestä, miten yleislääkäreitä ei todellakaan kiinnosta migreenipotilas tai sitten he vain eivät tiedä mistä puhuvat sanoessaan "no ota aina pari buranaa kun alkaa tuntua, kyllä sen pitäis auttaa"... Joo, just joo *justjoo* Mulle viimeinen pisara oli se kun työpaikkalääkäri alkoi puoliväkisin ehdottaa vanhoista toimimattomista särkylääkkeistä (joita olin mennyt vaihtamaan) peräpuikkovaihtoehtoja. Siinä sitten selitin, että ongelma ei ole siinä miten nopeasti lääke vaikuttaa vaan siinä, vaikuttaako se ylipäänsä ollenkaan - nämä silloiset lääkkeet eivät todellakaan vaikuttaneet. Lääkäri vain lähes loukkaantuneena ihmetteli kun ei peräpuikot kelpaa, kyllä sitä ollaan niin turhantarkkoja... *dissaa* Soitinpa sitten heti kotiin päästyäni yksityisen lääkäriaseman neurologille ja varasin ajan. Maksoihan se mutta viimeinkin sai ymmärrystä ja lääkärin joka oli oikeasti kiinnostunut ja joka määräsi muutakin hoitoa kuin tehottomia perussärkylääkkeitä. Sain myös lähetteen akupunktioon, jossa olen käynyt nyt yhteensä 6 kertaa tammikuusta alkaen. Luulenpa että siitä on ollut hieman apua, ainakin migreenikohtaukset ovat harventuneet ja niihin tehoaa aiempaa paremmin vahvat särkylääkkeet enkä ole joutunut turvautumaan triptaaneihin viime aikoina. Jos mahdollista, suosittelen edes kokeilemaan tuota akupunktiota, se on ainakin lääkkeetön hoitomuoto ja varsin erikoinen kokemus sinänsä ;)
La Petite

Posts: 1,160

#58 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
Täällä kans yks migreenipotilas. Oon saanut minimoitua migreenit seuraavalla menettelyllä:
ei keinomakeutusaineita, ei sokeria, ei valkoisia jauhoja, ei roskaruokaa (varsinkaan sellaista jossa on natriumglutamaattia eli ei myöskään kiinalaista safkaa) ei alkoholia, ei vahvoja mausteita, ei sitrushedelmiä, ei liian rankkoja urheilusuorituksia.

Säännöllinen unirytmi, säännöllinen ruokailu (n.3 tunnin välein) ja sellaista ruokaa joka pitää verensokerin tasaisena, niska-hartia seudun jännitystilojen minimointi, säännöllinen liikunta, ulkoilma ja ennenkaikkea parisuhde joka ei aiheuta vitutuksia, ahdistusta tai muuta paskaa.

Joskus se migreeni vaan hyökkää, esim. viimeksi cayennepippuri laukaisi toiseksi pahimman jysärin aikoihin. silloin sitten vaan maxalttia suuhun ja nukkumaan viileään ja pimeään.

--
Rem tene, verba seqventur

Foxmagon

Posts: 1,329

#59 • • Foxmagon Iso Paha Ad..
Sattuisko kukaan tietämään että onko tämmöinen oire jokin migreenin tapainen; elikkä yhtäkkiä ilmestyy sokea kohta näkökenttään joka välkkyy ja kasvaa välillä jopa puolen näkökentän kokoiseksi strobosumuksi. Joskus särkee päätä samalla, joskus taas ei. Kestokin vaihtelee parista minuutista puoleen tuntiin.. Tuli viime viikolla todettua että nää "kohtaukset" on mummilta perittyä, ja että sisko ja äitikin kokee näitä. Tai jos joku tietäisi mistä moinen johtuu? *ding*

--
...Fly me to the moon, and let me sing among the stars.. Let me see what spring is like, on Jupiter and Mars.. In other words, please be true, in other words, I love you. *nuotti*

kakku111

Posts: 146

#60 • • kakku111 pikku pioneeri

Hansu, 19.4.2006 10:09:
---
kakku111, 18.4.2006 15:39:
minulla päätä särkee n.3 kertaa viikossa. jos ei särkylääkettä ota kipu on tosi kova joten näinollen olen onnistunut jäämään koukkuun särkylääkkeisiin.
---

Ettei sulla vaan olis särkylääkepäänsärkyä? Toi ainakin kuulostaa siltä. Se on kyllä tosiaan perseestä, miten yleislääkäreitä ei todellakaan kiinnosta migreenipotilas tai sitten he vain eivät tiedä mistä puhuvat sanoessaan "no ota aina pari buranaa kun alkaa tuntua, kyllä sen pitäis auttaa"... Joo, just joo *justjoo* Mulle viimeinen pisara oli se kun työpaikkalääkäri alkoi puoliväkisin ehdottaa vanhoista toimimattomista särkylääkkeistä (joita olin mennyt vaihtamaan) peräpuikkovaihtoehtoja. Siinä sitten selitin, että ongelma ei ole siinä miten nopeasti lääke vaikuttaa vaan siinä, vaikuttaako se ylipäänsä ollenkaan - nämä silloiset lääkkeet eivät todellakaan vaikuttaneet. Lääkäri vain lähes loukkaantuneena ihmetteli kun ei peräpuikot kelpaa, kyllä sitä ollaan niin turhantarkkoja... *dissaa* Soitinpa sitten heti kotiin päästyäni yksityisen lääkäriaseman neurologille ja varasin ajan. Maksoihan se mutta viimeinkin sai ymmärrystä ja lääkärin joka oli oikeasti kiinnostunut ja joka määräsi muutakin hoitoa kuin tehottomia perussärkylääkkeitä. Sain myös lähetteen akupunktioon, jossa olen käynyt nyt yhteensä 6 kertaa tammikuusta alkaen. Luulenpa että siitä on ollut hieman apua, ainakin migreenikohtaukset ovat harventuneet ja niihin tehoaa aiempaa paremmin vahvat särkylääkkeet enkä ole joutunut turvautumaan triptaaneihin viime aikoina. Jos mahdollista, suosittelen edes kokeilemaan tuota akupunktiota, se on ainakin lääkkeetön hoitomuoto ja varsin erikoinen kokemus sinänsä ;)



ihan mahdollista että onkin särkylääkepäänsärkyä, kun migreeniä tämä ei lääkärin mukaan ainakaan ole, silti määrää migreeniesto lääkityksen *ding* kaippa sitä pitää munkin sinne yksityiselle talsia, noi työterveyslääkärit ovat kyllä niin p****stä. se lääkäri sanoi että päänsäryt voi johtua myös siitä että kaulan lihakset ovat niin jumissa ja et siihen sit kuulemma auttais vain joku erikoishieroja joka maksaa mansikoita.. eipä kuitenkaan lähetettä antanut et olisin hieman halvemmalla selvinnyt *senkin* ei tuo akupunktio yhtään hassummalta edes kuulosta, täytyypä pistää mietintämyssyyn tuo ajatus *joo*

--
Sinä kysyit:
Kuka on karoliina?

Oraakkeli vastasi:
Joku omituinen hiihtelijä.