Migreeni

77 posts, 4 pages, 32,687 views

La Petite

Posts: 1,160

#61 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

Foxmagon, 19.4.2006 10:46:
Sattuisko kukaan tietämään että onko tämmöinen oire jokin migreenin tapainen; elikkä yhtäkkiä ilmestyy sokea kohta näkökenttään joka välkkyy ja kasvaa välillä jopa puolen näkökentän kokoiseksi strobosumuksi. Joskus särkee päätä samalla, joskus taas ei. Kestokin vaihtelee parista minuutista puoleen tuntiin.. Tuli viime viikolla todettua että nää "kohtaukset" on mummilta perittyä, ja että sisko ja äitikin kokee näitä. Tai jos joku tietäisi mistä moinen johtuu? *ding*



Tuo kuulostaa eräältä aurallisen migreenin oireelta. Eli valo/näköhäiriöt ennen varisnaista migreeniä.

--
Rem tene, verba seqventur

Foxmagon

Posts: 1,329

#62 • • Edited Foxmagon Iso Paha Ad..

La Petite, 19.4.2006 12:14:
---
Foxmagon, 19.4.2006 10:46:
Sattuisko kukaan tietämään että onko tämmöinen oire jokin migreenin tapainen; elikkä yhtäkkiä ilmestyy sokea kohta näkökenttään joka välkkyy ja kasvaa välillä jopa puolen näkökentän kokoiseksi strobosumuksi. Joskus särkee päätä samalla, joskus taas ei. Kestokin vaihtelee parista minuutista puoleen tuntiin.. Tuli viime viikolla todettua että nää "kohtaukset" on mummilta perittyä, ja että sisko ja äitikin kokee näitä. Tai jos joku tietäisi mistä moinen johtuu? *ding*

---


Tuo kuulostaa eräältä aurallisen migreenin oireelta. Eli valo/näköhäiriöt ennen varisnaista migreeniä.



Hmmjaajaa. Mutta sitä "varsinaista" migreenikohtausta ei koskaan tule.

--
...Fly me to the moon, and let me sing among the stars.. Let me see what spring is like, on Jupiter and Mars.. In other words, please be true, in other words, I love you. *nuotti*

soile

Posts: 138

#63 • • soile
Mun viimeisimmästä migreenikohtauksesta on jotain 7 vuotta. Oon nyt siis 23. Lukion ekalla noi kohtaukset yhtäkkiä loppui, silloin tällöin niistä aina kärsin. Äiti kärsii todella hurjista migreenikohtauksista usein ja mietin vaan, että alkavatkohan mullakin joskus uudestaan..
DiamonDie

Posts: 676

#64 • • DiamonDie mediahippi

Foxmagon, 19.4.2006 13:01:
Sattuisko kukaan tietämään että onko tämmöinen oire jokin migreenin tapainen; elikkä yhtäkkiä ilmestyy sokea kohta näkökenttään joka välkkyy ja kasvaa välillä jopa puolen näkökentän kokoiseksi strobosumuksi. Joskus särkee päätä samalla, joskus taas ei. Kestokin vaihtelee parista minuutista puoleen tuntiin.. Tuli viime viikolla todettua että nää "kohtaukset" on mummilta perittyä, ja että sisko ja äitikin kokee näitä. Tai jos joku tietäisi mistä moinen johtuu? *ding*

---


Tuo kuulostaa eräältä aurallisen migreenin oireelta. Eli valo/näköhäiriöt ennen varisnaista migreeniä.

---


Hmmjaajaa. Mutta sitä "varsinaista" migreenikohtausta ei koskaan tule.



Siinä tapauksessa kyseessä on epätyypillinen migreeni. Tiedän muutamia ihmisiä, jotka kärsivät samasta vaivasta. Yleensä suositellaan neurologisia tutkimuksia, jotta kasvaimet ja muut mahdolliset syyt saadaan suljettua pois, tosin lienee suhteellisen epätodennäköistä, että usealla perheenjäsenelläsi olisi esim. aivokasvain.
twistedsushi

Posts: 211

#65 • • twistedsushi Nihil declaro
tuli vaan tässä mieleen, et mul on kyl joskus aiemmin ollu migreeniä tai ainakin luulisin jos sen oireisiin kuuluu hirvee hedari, huimausta, valon arkuutta,
pienetkin äänet kuulostaa hemmetin kovilta...
Mut en tajua et minne se on sit kadonnu, kylhän nyt hedaria silloin tällöin on mut
siihen se sit on jäänykkin *ding**täh**whaat*

--
Itse valitset puolesi.

Waakku

Posts: 158

#66 • • Waakku

Hansu, 25.11.2005 18:05:
---
Waakku, 24.5.2005 00:39:
Olen kuullut paljon hyvää migreenin hoidosta akupunktiolla. Ajattelin tässä itsekkin mennä neulottavaksi, kun ei noista mistään lääkkeistä sitä apua enään ole.
---

Auttoiko akupunktio?
Olen tässä itsekin aikeissa mennä pisteltäväksi ja lueskeltuani täältä ihmisten kokemuksia akupunktiosta vakuutuin entisestään siitä, että kannattaa koettaa. Tuntuu, että alan olla valmis lähes minkälaisiin poppakonsteihin tahansa jos ne auttavat edes hieman tämän helvetillisen migreenin hoitokeinona... Lääkkeitäkään ei haluaisi ihan älyttömästi itseensä pumpata ja nuo triptaanit vaikkakin toimivat melko hyvin ovat ihan tolkuttoman hintaisia.



Heippa. Oli tuossa taasen ihan hemmetinmoinen kohtaus, johon ei lääkkeet tepsineet, eikä oikein mikään. No olin tilannut akupuntioneuloja itselle ja läiskin niitä muutamat naamaan ja *NAPS* kipu katosi soitis, mutta kyllä palasi lievempänä kun neulat otti pois. Sain kuitenkin itseni toimintakykyseksi, ei tosin ollut mitään asiaa ulos ihmisteilmoille naama neuloissa *lmao*

--
- ? -

Kim123

Posts: 127

#67 • • Kim123 jokke123
mulla on joskus..täytyy vaan maata sängyllä pimeässä niin menee ohi

--
pioneer

Avatar
#68 • • Fuzzy Guest
Ei tsiisus joo... Mulla ei oo moneen vuoteen ollu kyllä migreeni kohtausta, mut muistan kyllä miten helvettiä se on! Nyt kun tiedän jo hajut ja muut jutut jotka laukasee sen kohtaulsen, niin oon osannu välttää niitä.
Pahimmat on kyllä viima (esim. laivan kannella, eli siis tosi kova viima) ja punaviini...*poks*
Kaikista kauheinta on se oksentelu ku päässä jomottaa niin että verisuonet pullistuu ohimoissa...
Hansu

Posts: 481

#69 • • Hansu

Waakku, 23.4.2007 23:39:
No olin tilannut akupuntioneuloja itselle ja läiskin niitä muutamat naamaan ja *NAPS* kipu katosi soitis


Kuulostaa jokseenkin rankalta tuollainen "itse-akupunktuuri", neuloja ei kuitenkaan voi laittaa minne tahansa vaan tiettyihin pisteisiin eikä kovin syvälle, esim. lapaluiden alapuolella muistaakseni on kohta josta menee todella helposti keuhkoon jos ei ole ammattilainen asialla. Oletko käynyt jonkun kurssin vai miten uskallat noita pistellä? Hirvittää ajatuskin.

Vuosi sitten kävin keväällä useamman kerran akupunktiossa ja se tuntuikin auttavan, ja nyt tämän vuoden puolella taas useamman kerran kun migreeni taas yltyi. Päähän laitetut neulat eivät juurikaan auttaneet, mutta niskaan ja hartioihin lykätyt ovat tehonneet melkein maagisen hyvin.

Onkos kellään muuten kokemuksia migreenin estolääkityksestä? Käytetään ilmeisesti esim. beetasalpaajia. Mitenhän nuo mahtavat sopia kohtuullisen alkoholinkäytön kanssa? *iloinen*
Aurinkoneiti

Posts: 4,793

#70 • • Aurinkoneiti
Säästyn helvetilliseltä migreeniltä,kun vältän stressiä, karkinsyöntiä, alkoholia, keinotekoisia makeutusaineita, tiettyjä ruoka-aineita. Tällähetkellä lääkityksenä Clotam-tulehduskipulääke.

Olen kuullut, että jollakin verenpainelääke on tehokkaasti pitänyt migreenin kurissa.
Waakku

Posts: 158

#71 • • Waakku

[
No olin tilannut akupuntioneuloja itselle ja läiskin niitä muutamat naamaan ja *NAPS* kipu katosi soitis
---

Kuulostaa jokseenkin rankalta tuollainen "itse-akupunktuuri", neuloja ei kuitenkaan voi laittaa minne tahansa vaan tiettyihin pisteisiin eikä kovin syvälle, esim. lapaluiden alapuolella muistaakseni on kohta josta menee todella helposti keuhkoon jos ei ole ammattilainen asialla. Oletko käynyt jonkun kurssin vai miten uskallat noita pistellä? Hirvittää ajatuskin.

Vuosi sitten kävin keväällä useamman kerran akupunktiossa ja se tuntuikin auttavan, ja nyt tämän vuoden puolella taas useamman kerran kun migreeni taas yltyi. Päähän laitetut neulat eivät juurikaan auttaneet, mutta niskaan ja hartioihin lykätyt ovat tehonneet melkein maagisen hyvin.

Onkos kellään muuten kokemuksia migreenin estolääkityksestä? Käytetään ilmeisesti esim. beetasalpaajia. Mitenhän nuo mahtavat sopia kohtuullisen alkoholinkäytön kanssa? *iloinen*



En mä mitään kursseja ole käynyt, laitoin niihin pisteisiin, mitkä olen sormella painaen tuntunut toimivan. Eli tuohon nenäjuureen silmien väliin. Siinä vaan peilin eteen ja piikkiä nenään *nauru*
Mutta pääasia oli että autto, eikä näkökään lähtenyt.

--
- ? -

La Petite

Posts: 1,160

#72 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
On kyllä ehkä tyhmintä ikinä lätkiä itseensä aku neuloja ilman minkäänlaista kurssia *eiei* siin voi käydä kyllä todella heikosti... Esim nappasta itseään johonkin kasvojen hermoon ja saada kasvohalvauksen.

--
Rem tene, verba seqventur

oooo

Posts: 1,249

#73 • • oooo

Hansu, 24.4.2007 21:50:
Onkos kellään muuten kokemuksia migreenin estolääkityksestä? Käytetään ilmeisesti esim. beetasalpaajia. Mitenhän nuo mahtavat sopia kohtuullisen alkoholinkäytön kanssa? *iloinen*



Hmm, no beetasalpaajista esim. propranololia (Propral, Ranoprin) käytetään estolääkkeenä. Pharmacassa ym. ei mainita mitään alkoholista, joten ei siinä vissii mitään ihmeellisiä yhteisvaikutuksia ole. Noita beetasalpaajia nyt on monia, mitä käytetään, joten en nyt jaksa kaikista katsoa, miten ne vaikuttaa viinan kanssa.

Sit estolääkityksenä voidaan käyttää myös kalsiumsalpaajia, serotoniiniantagonisteja, trisyklisiä masennuslääkkeitä, epilepsialääkkeitä ja tietysti kipulääkkeitäkin. Joillain noilla ei tietysti ole yhtä hyvää tehoa ku toisilla eikä niitä sitten kovin hirveästi määrätäkkään.

Eli siis toi viinajuttu nyt riippuu täysin siitä, mitä sulle määrätään/määrättäisiin estolääkkeeksi migreeniin. On helpompi kysyä lääkäriltä, miten viina vaikuttaa lääkkeen kanssa, lukea pakkausselosteesta tai sitten pyytää lääkettä, jota voi käyttää viinan kanssa *nauru*
Muista myös se, että alkoholi monesti pahentaa/aiheuttaa migreeniä. Migreenin hoidossa suht tärkeää olisi välttää niitä laukaisevia tekijöitä *pepsodent*

Mä itse käytän Maxalt rapitabia, mikä ei ole estolääke mutta auttaa täydellisesti.
Hansu

Posts: 481

#74 • • Hansu

satumetsä, 28.4.2007 15:28:
Muista myös se, että alkoholi monesti pahentaa/aiheuttaa migreeniä. Migreenin hoidossa suht tärkeää olisi välttää niitä laukaisevia tekijöitä *pepsodent*


Juu, muistan toki. Migreenikohtauksen pelko on harvinaisen tehokas keino leikata roimasti jo ennestäänkin varsin vähäistä alkoholinkäyttöä. Oma juomiseni jää yleensä pariin olutlasilliseen.

satumetsä, 28.4.2007 15:28:
Mä itse käytän Maxalt rapitabia, mikä ei ole estolääke mutta auttaa täydellisesti.


Mulla on samaa ja toimii vaihtelevan tehokkaasti, parhaiten yleensä jos pääsee tunniksi nukkumaan lääkkeen oton jälkeen. Toisinaan taas ei oikein meinaa auttaa ollenkaan. Maxalt on kolmiolääke, tulee usein vähän uuvahtanut olo siitä ja toisinaan ei niin mukavaa ahdistuksen tunnetta kurkkuun, aivan kuin olisi nielaissut liian ison palan kerralla. Tämä lienee yleinen sivuvaikutus ja on kyllä noin miljoona kertaa helpompi kestää kuin helvetillinen päänsärky.
DiamonDie

Posts: 676

#75 • • DiamonDie mediahippi
Tutkimusten mukaanhan muuten migreeni (ja muutkin päänsäryt) ovat usein selvästi yhteydessä otsan alaosan "kulmakarvalihasten" jäykkyyteen. Jos kokeilee sormella "venkoilla" kulmakarvoja niin voi huomata, että joskus paikan lihakset tuntuvat jumittuneilta ja niitä voi sormilla varovasti hieroa. Itse olen käyttänyt jopa lämpimällä vedellä täytettyä vesipulloa ko. lihasten rentouttamiseen.

Myös magnesium (lähinnä sitraatit, aminohappokelaatit ja muut hyvin imeytyvät muodot) rentouttaa lihaksia ja voi siten ehkäistä migreenin tai jännityspäänsäryn, jos niska tai otsa on uhkaavasti kramppaamassa kivikovaksi möykyksi. Magnesiumilla on muitakin vaikutuksia, jotka voivat ehkäistä migreeniä ja monilla se toimii hyvin, mutta siitä voi olla apua moisessa "krampissa", vaikkei joka päivä jaksaisikaan napsia nappeja.
¡ Previous post a couple of years ago !
flatstick

Posts: 343

#76 • • Edited flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club
Si-nivelten dislokaatio ovat usein syynä skolioosiin, jalkojen eripituisuuteen, liian koviin menkkakipuihin, selkärappeumaan, polviongelmiin yms. Ja ennenkaikkea migreeniin. Tehkää itsellenne palvelus ja lakatkaa syömästä turhia lääkkeitä.
Lääkärit eivät auta, se olisi vallan huonoa bisnestä.
Lisätietoa @
http://www.selkasivut.fi/ ja http://www.joukoholma.com/

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

pirpeli

Posts: 5,533

#77 • • pirpeli
Sepä se. Oksentaminen hieman helpotti, mutta sieltä se taas nousee.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-