255 posts, 13 pages, 63,666 views
akir0:
Kyllä ainakin sillä 80-luvulla modeemiajalla, jolla mä elin rahastettiin aksuilla. Tuollahan sitä pitkälti rahoitettiin originaalien ja hardwaren ostamistakin. Ei toi meininki oo ainakaan mihinkään muuttunut.
tHRESHOLD:
ehkäpä aika kultaa muistot :) hyvin ansitettu käyttis purkeissa oli kuitenkin siistimpää kuin kylmä ftp-ruutu..
a:
milläköhän 80-luvulla se akir0 oikein väittää eläneensä, kun HPY muutti virka-ajan ulkopuolella tapahtuvat puhelutkin maksullisiksi vasta 1997. eikä sattumoisin kyllä aksuista 90-luvulla laskutettu yhdessäkään scenesitessä, toisen henkilön suosittelua kyllä saattoi kaivata tai kovaa uppimista. jopa joku metropolin kaltainen megapurkki oli täysin ilmainen ja ensimmäisiä "chatteja" suomessa irc:n rajoittuessa 90-luvun alussa enemmänkin yliopistokäyttöön.
a:
ne saivat maksettavaa at&t:ltä, koska ahnehtivat liikaa. mä taas ihmettelen sun väitettä siitä, että ihmiset jotka tunsi ko purkkien ylläpidon oikeasti olisivat joutuneet maksamaan asiasta, koska homma oli sen verran ug-toimintaa. ja ihan niinku tiedoks vaan, mä oikeesti pokeilin 90-luvun alussa enkä vaa lukenu jotai legendoja googlesta 10v myöhemmin.
a:
omaan käyttöön kopiointi omistetusta materiaalista on edelleen sallittua ja ihan mistä lähteestä vain.
Tyranoid:
Eli selvennetään: Tietokoneohjelmien (paitsi tietenkin share- ja freeware) kopiointi mistä tahansa lähteestä mihin tahansa käyttöön on laitonta.
a:
omaan käyttöön kopiointi omistetusta materiaalista on edelleen sallittua ja ihan mistä lähteestä vain.
Tyranoid:
Eli selvennetään: Tietokoneohjelmien (paitsi tietenkin share- ja freeware) kopiointi mistä tahansa lähteestä mihin tahansa käyttöön on laitonta.
Ana-5000:
wtf enks mä voikkaan enää ottaa varmuuskopioita mun ohjelmista
Joka on laillisesti hankkinut tietokoneohjelman, saa valmistaa ohjelmasta sellaiset kappaleet ja tehdä ohjelmaan sellaisia muutoksia, jotka ovat tarpeen ohjelman käyttämiseksi aiottuun tarkoitukseen. Tämä koskee myös virheiden korjaamista.
Se, jolla on oikeus käyttää tietokoneohjelmaa, saa valmistaa ohjelmasta varmuuskappaleen, jos se on tarpeen ohjelman käytön kannalta.
Se, jolla on oikeus käyttää tietokoneohjelmaa, saa tarkastella, tutkia tai kokeilla tietokoneohjelman toimintaa niiden ideoitten ja periaatteiden selvittämiseksi, jotka ovat ohjelman osan perustana, jos hän tekee sen ohjelman tietokoneen muistiin lukemisen tai ohjelman näyttämisen, ajamisen, siirtämisen tai tallentamisen yhteydessä.
siveys:
Viilaillaanpa nyt vähän pilkkua
a puhuu omistetusta materiaalista. Jos tosiaan omistat jonkin tietokoneohjelman/pelin niin silloin sinä saat oletusarvoisesti kopioida sitä omaan käyttöön rajattomasti ja saat kopioida sitä myös muille ihan niin paljon kuin lystäät.
Tämä on tosin äärimmäisen harhaanjohtavaa siksi, että ostaessasi pelin kaupasta et osta kyseistä peliä vaan ostat käyttöikeuden, eli lisenssin kyseiseen peliin. Ostat siis mahdollisen tallennusmedian, cd-kotelon ja kivan kääreen lisäksi oikeuden käyttää kyseistä peliä lisenssin määräämissä rajoissa. Et siis missään vaiheessa omista kyseistä peliä, vaikka pidätkin kädessäsi omistamaasi cd-levyä/muuta mediaa, johon tämä peli on tallennettu. Mikäli lisenssi ei salli sinun asentaa kyseistä peliä koneellesi niin et saa tätä tehdä. Kaupalliset lisenssit eivät yleensä salli sinun kopioida peliä kenellekään, ei edes omaan käyttöön varmuuskopioksi, joten kopioidessasi ohjelman syyllistyt tekijänoikeusrikkomukseen.
Tämä kuitenkin pätee vain tietokoneohjelmiin, jotka ovat mainitu erikseen Suomen tekijänoikeuslaissa.
Näin minä asian ainakin tulkitsen ko. lain pohjalta. Joku muu voi tulkita sen hieman eri tavalla.
a:
ne saivat maksettavaa at&t:ltä, koska ahnehtivat liikaa. mä taas ihmettelen sun väitettä siitä, että ihmiset jotka tunsi ko purkkien ylläpidon oikeasti olisivat joutuneet maksamaan asiasta, koska homma oli sen verran ug-toimintaa. ja ihan niinku tiedoks vaan, mä oikeesti pokeilin 90-luvun alussa enkä vaa lukenu jotai legendoja googlesta 10v myöhemmin.
duvin:
Nyt puhut sekavia. Nimenomaan jos ostetaan pelkkä käyttöoikeus (mikä on "irrallaan" mediasta), pitää sinulla olla mahdollisuus varmuuskopiointiin mediasta. Eihän PS2-pellevyn naarmuuntuminen poista sinulta käyttöoikeutta peliin, estää sinua vain käyttämästä sitä!
Lisenssiehdot eivät ole Suomessa sitovia (vrt. käytettyjen Windows-lisenssien kauppa, mikä on lisenssiehtojen vastaista).