Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 164,684 views

Lost-Soul

Posts: 3,107

#582 • • Lost-Soul los pallos

Caro², 12.1.2008 16:11:

Mie olin ymmärtänyt, että klubbarin kuvaskaba oli suunnattu kaikille, eikä siinä rajata halukkaita kuvaajia asettamalla "tänään kuvaat - tai et kuvaa ollenkaan"-sääntöä (ellei sitten erikseen ole perustettu sellainen kilpailu niille - jotka semmoista kuvaamista kaipaa).


Oli se aika sitten 1 päivä tai 1 kuukausi tai 1 vuosi, niin joku ei kuitenkaan kerkee sitä kuvaa ottamaan ja itkee äänestyksen aikana, miten myöhästyi jne.. Pitkissä kisoissa on se ongelma, että ihmiset unohtavat koko kisan.
Ja mitä tuohon päivän kestävään kisaan tulee, niin voihan sitä kokeilla. Se jos "Karopallero" ei pysty sinä päivänä kuvaamaan, niin sitten "Karopallero" ei osallistu siihen kisaan. Uskoisin että suurintaosaa täällä olevista ei vaan kiinnosta, että onko juuri "Karopallero" osallistunut kyseiseen kisaan vai ei (ja sama pätee jokaista klubbarissa olevaa). Jos kisa saa muuten osallistujia, niin silloinhan tuo on toimiva kisa. Eikä kyseinen kisa mitenkään estä jotain muuta järjestämästä 6kk kestävää kuvauskisaa niille kaikille, jotka haluavat valita sen oman hetken tarttua kameraan.

Tärkeintä olisi nyt saada edes joku kisa pystyyn tai muuten se vähäinenkin kiinnostus koko hommaan häviää lopullisesti hyvinkin monelta.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

OCS

Posts: 1,828

#583 • • OCS

Tontsi5, 12.1.2008 18:22:
---
Caro², 12.1.2008 09:45:
---
Sen verran fotaria kannatan, että sillä sallitaan tehdä sellaiset asiat, jotka kuuluu valokuvaukseen (sävy-, väri-, kirkkaus-, kontrasti-, ja terävöityssäädöt).
---


Ei, ne kuuluu kuvankäsittelyyn, ei perusvalokuvaukseen. Säädäppä jollain Fujin kertiskameralla terävyyttä ja kontrastia.


Digikuvauksessa kuvankäsittely on olennainen osa prosessia.
OCS

Posts: 1,828

#584 • • OCS

Tontsi5, 12.1.2008 18:37:
Niin, prosessissa tuottaa kuva johonkin tarkoitukseen. Se ei kuitenkaan tee kuvankäsittelystä valokuvausta. Ne ovat omia vaiheitaan. Ei taulun kehystyskään ole maalaamista.


Ok, no ymmärsin periaatteessa sun pointin. Mutta käsittely on nykyään kiinteä osa digikuvaamista. Mielestäni voi sanoa, että sävy-, väri-, kirkkaus-, kontrasti-, ja terävöityssäädöt kuuluvat valokuvaukseen.
Caro²

Posts: 5,301

#585 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Onko Tontsikselle jäänyt vähän paskanmaku viimekerrasta, että pitää tässäkin käydä rääpimään epäolennaisuuksia?

Tontsi5, 12.1.2008 18:22:
Eikö samaan lopputulokseen päästäisi käytännössä ihan perus parin viikon kuvausajalla jossa aiheena on "hetki elämästäni" tai jotain vastaavaa *ding*
---
Mihin lopputulokseen? Puhutko nyt kuvien määrästä vai tasosta?


En kummastakaan. Vaan itse valokuvan sisällöstä.



Sanon edelleen, että tuollainen kuvausskaba on hyvä idea ja sellaisia järjestetäänkin, mutta en vaan näe sitä kovin hyvin soveltuvan "klubituksen valokuvakilpailuksi".
---
Ei, vaan et näe sitä sinulle soveltuvaksi valokuvauskilpailuksi.


Pitäisköhän sun nyt ihan oikeesti harkita sitä luetun ymmärtämistä.
Mitäs kohtaa et taaskaan ymmärtänyt lauseesta: "Minun mielestäni tämän tyyppinen kuvauskilpailu ei sovellu klubituksen kuvaskabaksi". Siinä ei o mitään ongelmaa, että tällänen skaba järjestetään - mutta sen pitäisi olla toinen erillinen kilpailunsa, ei tämä vanha ja perinteinen skaba jonka sääntöhieronnasta tässä keskustellaan. Tämä on minun mielipide - todennäköisesti saat siitä kuitenkin väännettyä tapasi mukaan jotain muuta kuin mikä on ollut oikea tarkoitus.



Tää on nyt ilmeisesti sellanen naisen-logiikka -juttu missä asia käännetään päälaelleen ja syytetään munallista tyyppiä siitä, että SEN säännöt pitäs ottaa käyttöön vaikka en ole edes ehdottanut sääntöjä vaan kompannut mielestäni hyviä ja kritisoinut mielestäni huonoja ehdotuksia..!
---
Ahaa, tää oliki sukupuolivääntö?! Voin kertoa, ei ollut.


Kadotit jälleen pointin. Morrowe väitti, että "ei leikitä koska kyseessä ei ole karon säännöt". En ole antanut sääntöehdotuksia. Olen kompannut sellaisia ehdotuksia jotka minusta kuulostaa hyviltä ja toimivilta ja kritisoinut niitä jotka kuulostaa minun mielestä huonoilta ehdotuksilta. s


Muuten, käänsit juuri itse asian päälaelleen ja ryhdyit syyttelemään sukupuoliasennoitumisesta =D


En minä syyttänyt ketään sukupuoliasennoitumisesta, toin esille oman sukupuoliasennoitumiseni - kaksi aivan eri asiaa. Koita ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Toin kyseisen sukupuoliasennoitumisen esille jo aikaisemmin kirjoittamalla Mayahille, että hän kirjoitti tekstin ensimmäisen kerran niin, että mieskin sen tajuaa. Kas tässä:

Caro², 12.1.2008 09:45:
Antamasi selvitys oli kirjoitettu kielellä "miehen aivot" joten nyt vasta tajusin täysin mitä tässä oli yritetty selvittää


Olenko nyt hmm.. mikä? feministi?



Kaiken huipuksi näytät itse olevan ainut, kellä keskustelussa on sellainen asenne.


Mikäs huippu se on? Onko epänormaalia osoittaa turhautumista ja vihastumista siitä, että tungetaan asioita ja sanoja suuhun, jotka ei pidä paikkansa (tää tuntuu olevan joillekin Lahtelaisille hyvin ominaista). Otetaan tähän ne quotit, niin saat ne saman tien käsiteltäväksi ilman eri hakemista:

Morrowe, 12.1.2008 15:48:
...eli ei leikitä ollenkaan, jos ei leikitä SUN säännöillä? *nauru*



Joo tehkää vaan "leikkiskaban" sijasta kunnon AMMATTILAISSKABA, jonka säännöt määritellään jo niin, että 3. pykälässä puhutaan jostain photarin sallittujen filttereiden käytöstä ja raja-arvoista... Eipä tartte ainakaan katella mitään leikkikuvaajien surkeita räpellyskuvia, kun tavalliset ihmiset ei edes tajua mitä niiltä kielletään tai sallitaan.


Viesti oli osoitettu minulle, joten ymmärrän kuuluvani kehoitusmuodon osoittamaan joukkoon (kohta: tehkää vaan leikkiskaba).

Ehkä sulle tää on ammatti (en tiedä), mutta klubbarissa on 14,600 muutakin ihmistä, joista kaikki ei halua tai edes osaa käyttää yhen valokuvan ottamiseen viittä päivää.


Tässä minut eriteltiin muista käyttäjistä ja verrattiin, että kaikki muut paitsi minä ei halua käyttää viittä päivää kuvan ottamiseen (jota en myöskään ollut väittänyt).


No mikä takaa? Se, että sossu lahjoittaisi kaikille köyhillekin kameran ja silmäkirurgi palauttaisi näön huononäköisille, jokainen saisi saman koulutuspohjan ja kokemukset tasoitettaisiin pitkän aikavälin harjoittelulla, ei vieläkään riittäisi tasapuoliseen kilpailuun.


Tasapuolinen tarkoitti tässä tapauksessa sitä, että jokaisella on mahdollisuus osallistua skabaan ilman, että tiukka aikaraja jättää halukkaita osallistuja pois. Voisitko yrittää vielä vetää jonkun hieman kauempaa haetun esimerkin, jotta itse aihe kadotettaisiin.



Osoitappa neiti hyvä (tai rouva) se kohta, jossa ehdotan tämmöistä ammattilaisskabaa?
---
Miksi osoittaisi? Morrowe ei missään kohtaa väittänyt sinun sellaista sanoneen.


Jos minulle osoitetaan viesti, ja lainaus, niin perusoletus on se, että siinä viitataan viestin kohteena olevan henkilön omaan asennoitumiseen huolimatta passiivisesta kirjoitusasusta.


Sen verran fotaria kannatan, että sillä sallitaan tehdä sellaiset asiat, jotka kuuluu valokuvaukseen (sävy-, väri-, kirkkaus-, kontrasti-, ja terävöityssäädöt).
---
Ei, ne kuuluu kuvankäsittelyyn, ei perusvalokuvaukseen. Säädäppä jollain Fujin kertiskameralla terävyyttä ja kontrastia.


Leikitäänkö nyt niin, että perehdyt ensiksi aiheeseen ja sen jälkeen vasta tulet kertomaan puolitotuuksia. Peruspokkarillakin otetut kuvat menee kehitysvaiheessa kaikkien em. säätöjen läpi - se, tehdäänkö niitä säätöjä, on eriasia.

Myöskin esimerkkisi "kertakäyttökamerasta" on aivan turha. Tietääkseni (en ole varma) yksikään klubbarin kuvaskaban kuvista ei ole ollut edes kinokameralla otettu (= kinofilmikamera). Sen sijaan pokkareissa kuva käy jo väri, kontrasti ja terävöityssäätöjen läpi itse kamerassa.


Taasko sä syyttelet täällä ihmisiä mitättömistä? Voin luvata, että olet about ainut ihminen kuka ymmärsi tonkin tekstin noin. Ihan jokainen lause tai kappale ei ole sinua syyttelevä, ihan kaikki ei edes liity sinuun. Eikä ketään edes kiinnosta oletko sitä mieltä vai et. Lopeta vainoilu! =D Et sä pysty millään korjaamaan jokaista kirjoitettua lausetta niin, ettei sinusta muodostuisi jollekin "väärä" kuva. Et voi mitenkään vaikuttaa jokaisen ihmisen mielipiteeseen sinusta. Kun ymmärrät ton, se tekee sun elämästä paljon helpompaa.


Vaan eipä kirjoittaja korjannut sanomisiaan - jonka jälkeen olisin uskonutkin, etten ollut mainittujen lauseiden kohteena.


Jos mä sanon, että Caron mielestä jokaista kuvaa tulisi kuvaskabassa joko skarpata, säätää kontrastia, väriä, sävyjä tai kirkkautta tai kaikkia niitä, en varmastikaan olisi edes kovin väärässä.


Johan edellisessäkin kuvaskabassa oli mahdollisuus kaikkiin muihin säätöihin paitsi terävöitykseen (jota tarvitaan kuvan pienentämisen jälkeen, jotta kuvan terävyys säilyy = kuvan pienentäminen sumentaa kuvaa). Mielestäni mahdollisuus noiden säätöjen tekemiseen pitäisi säilyttää, koska se kuuluu osana valokuvaukseen. Kyseisiä säätöjä voidaan tehdä myös ihan normaalia kinofilmiä kehitettäessä joko pimiössä - tai kehittämössä - ei ole siis kyse mitenkään "digikuvaamisesta". Ko. säätöjä myös tehdään valokuvia kehitettäessä = kuvaat filmikameralla, kehität kuvan, skannaat sen ja laitat nettiin = siinä kuvassa on säädetyt arvot ja samaa et saisi tehdä digikuvalle, koska?




Luuletko, että mie haluan käyttää valokuvan ottamiseen viis päivää - ehei, nyt tyttö ymmärsit väärin, mie haluan VALITA sen päivän ja hetken jolloin lähden ottamaan sitä kuvaa - en niin, että sinä sanot millon Karopalleron pitää kuvata.
---
Mikä sua pakottaa osallistumaan, jos ei miellytä? Ja joo, jos sun luovuus toimii vain tiettyinä valittuina päivinä, niin mikäs siinä. Antakaa tälle miehelle erityisoikeus kuvata, milloin haluaa!


Mikä ihmeen erikoisoikeus? Vanha kuvaskaba oli sidottu useamman viikon päivämäärään jolloin jokainen osallistuja sai kuvata silloin kun se omaan aikatauluun parhaiten sopi. Onko se väärin?


Niin, prosessissa tuottaa kuva johonkin tarkoitukseen. Se ei kuitenkaan tee kuvankäsittelystä valokuvausta. Ne ovat omia vaiheitaan. Ei taulun kehystyskään ole maalaamista.


Valokuva on lopputuotos joka kulkee tiettyjen työvaiheiden läpi: Kuvan otto kameralla, kuvan säätö jollain laitteella ja kuvan saattaminen katsottavaan muotoon. Se, otetaanko kuva analogisella tai digitaalisella laitteella ei muuta kuvan vaiheita mihinkään.

Digitaalisellalaitteella kuvatun kuvan säädön voi hoitaa itse ja kotona, eikä jättää ammattilaisten tehtäväksi kuvanvalmistamossa.

Lost-Soul, 12.1.2008 18:29:
Oli se aika sitten 1 päivä tai 1 kuukausi tai 1 vuosi, niin joku ei kuitenkaan kerkee sitä kuvaa ottamaan ja itkee äänestyksen aikana, miten myöhästyi jne.. Pitkissä kisoissa on se ongelma, että ihmiset unohtavat koko kisan.


Pystyt kuitenkin varmaan myöntämään, että pitemmässä kilpailussa on kuitenkin annettu tasapuolisempi mahdollisuus osallistua kilpailuun, kuin kilpailussa joka on rajattu 12:sta tuntiin?


Ja mitä tuohon päivän kestävään kisaan tulee, niin voihan sitä kokeilla. Se jos "Karopallero" ei pysty sinä päivänä kuvaamaan, niin sitten "Karopallero" ei osallistu siihen kisaan.


Näinhän tuolla sanoin. Siitä vaan perustaa kuvaskaban joka menee tuollaisilla säännöillä. Tämä valokuvauskilpailu pitäisi miun mielestä kuitenkin pitää sellaisena joka toimisi enemmän perinteisillä säännöillä. Eli olisi kaksi erityyppistä kilpailua.


Tärkeintä olisi nyt saada edes joku kisa pystyyn tai muuten se vähäinenkin kiinnostus koko hommaan häviää lopullisesti hyvinkin monelta.


Totta. Mutta kyllähän se nyt näkyy, ettei kiinnostusta juurikaan ole ollut.

Freja, 12.1.2008 13:31:
-


Ihan täyttä asiaa. Mutta ei se kuvaamisen ilo katoa mihinkään siitä, että kuvaat eri laitteistolla. Ne on vaan laitteita. Ei ne laitteet tee kuvaa - vaan se joka siellä kameran takana katselee kohdetta. Kuvaskabassa on aina ollut suurin osa kuvaajista liikenteessä jollain muulla kuin järkkärillä. Eikä tässäkään nyt tietääkseni ole laitteistosta ollut missään kohtaa kyse, vaan ihan kuvaskaban peruspilareista - kuvausajasta.
Lost-Soul

Posts: 3,107

#586 • • Lost-Soul los pallos

Caro², 12.1.2008 21:20:
Pystyt kuitenkin varmaan myöntämään, että pitemmässä kilpailussa on kuitenkin annettu tasapuolisempi mahdollisuus osallistua kilpailuun, kuin kilpailussa joka on rajattu 12:sta tuntiin?


Itse itket luetunymmärtämisestä jatkuvasti ja et edes ymmärrä, että en ole kertaakaan vihjannu 12. tunnin mittaisesta kisasta vaan vuorokauden (=24 tuntia).
Tasapuolisuudesta en lähtisi vertailemaan. Pitkien kisojen ongelmana on, että ne jäävät huomaamattomiksi, koska niihin ei kirjoiteta niinkään usein. Kun kisa on lyhyt ja sitä päivää aikasemmin vähän mainostetaan/varoitetaan, niin saatetaan saada jopa enemmän osallistujia. Ihan vaan selvennyksenä... Jos kisa1 on 30 päivää voimassa ja kisa2 on 1 päivän voimassa ja kumpaankin kisaan tulee 10 osallistujaa, niin kisaan1 (jos osallistumiset tulisivat tasaisesti) tuli viesti 3 päivän välein, kun taas kisaan2 tulisi viesti 2h24min välein. Jotenkin itse uskoisin, että useampi huomaisi tuon jälkimmäisen kisan paremmin, joka taas saattaisi poikia seuraavaan kisaan enemmän osallistujia.

Ja kuten jo aikaisemmin kirjoittelen, niin oli se kisa kuinkapitkä tahansa, niin silti jotkut eivät kerkee mukaan.


Näinhän tuolla sanoin. Siitä vaan perustaa kuvaskaban joka menee tuollaisilla säännöillä. Tämä valokuvauskilpailu pitäisi miun mielestä kuitenkin pitää sellaisena joka toimisi enemmän perinteisillä säännöillä. Eli olisi kaksi erityyppistä kilpailua.


Tätä en nyt vaan millään ymmärrä. Kummatkin ovat valokuvauskilpailuja, mutta toista ei saisi sekoittaa sellaiseksi, koska itse et vaan tykkää aikarajasta. Eihän noi eroa idealtaan yhtään, toisessa on vaan tiukempi aikaraja. Onhan jo aikasemminkin nähty erilaisia aikarajoja, mutta silti ne ovat olleet valokuvauskilpailuja.
Ja jos tarkkoja ollaan, niin tätä valokuvauskilpailua ei ole ollu enää pitkää aikaa.


Totta. Mutta kyllähän se nyt näkyy, ettei kiinnostusta juurikaan ole ollut.


Ainoo miten kiinnostuksen väheneminen on havaittavaa on se, että tähän sääntökeskusteluun kirjoittavat alkavat turhautua. Kuten muutamasta viestistä voi havaita, niin jotkut vielä jaksaa odottaa kisan alkamista. Itsellä ei ole hyvää aihetta mielessä, mutta jos vaikka sinulla on, niin pistä kisa pystyyn sellaisilla säännöillä, kuin itsestäsi tuntuu parhailta. Jos itse keksin jonkun kivan aiheen niin varmasti pistän kisan pystyyn ja ihan tarkoituksella teen siitä lyhyen, jotta voit valittaa siitä ja itkeä, että en saa kutsua sitä samalla nimellä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Freja

Posts: 8,774

#587 • • Freja Sihteeri

Caro², 12.1.2008 21:20:
mutta sen pitäisi olla toinen erillinen kilpailunsa, ei tämä vanha ja perinteinen skaba jonka sääntöhieronnasta tässä keskustellaan.



Joo, vanha ja perinteinen skaba oli iha jees - siihen asti kunnes kaikilla vain lopahti into. Mä veikkaan, että siinä oli kyse muustakin kuin vain pelkistä säännöistä mitä siihen liittyi.

Hienoa olis se, jos otettais kaikki ehdotukset vastaan, erillisinä skaboina. Kokeiltais, mikä toimis ja mikä ei. "Paperillahan" idea voi aina näyttää joko paskalta tai ihan superilta, mutta kun sitä kokeilee teoriassa, siitä saa vasta sen oikean kuvan, onko se paska vai super.

Mikäs sen kivempaa, kuin kokeilla eri tyylisiä kuvaskaboja, musta tuntuu et se ois just se piristysruiske mitä kaikki kaipaa, että sais klubbarin luovuudenhullut taas valloilleen. :)

Kokeilu, that's the word. Ollaan avoimia, kokeillaan, katsotaan. Valokuvataan. Skabaillaan leikkimielisestä. Arvostellaan teoksia (siitä me kaikki nautitaan myös *joo*)

Luovuus on ihana asia. Käytetään sitä myös näiden kilpailujen luomisessa!

Mun mielestä. *hihu*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

siveys

Posts: 2,492

#588 • • siveys lovely
Hei ihanaa lapset *sydän* Mutta tapelkaa vielä muutama päivä kun mulla on töissä sen verran kiireitä, että en kerkiä pystyttämään sitä automaattia ihan vielä *pepsodent*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#589 • • Lost-Soul los pallos

siveys, 12.1.2008 22:22:
Hei ihanaa lapset *sydän* Mutta tapelkaa vielä muutama päivä kun mulla on töissä sen verran kiireitä, että en kerkiä pystyttämään sitä automaattia ihan vielä *pepsodent*


Eiköhän tässä tapella vielä muutama viikko ellei jopa kuukausi...

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Fyrisch

Posts: 4,525

#590 • • Fyrisch

Morrowe, 12.1.2008 23:43:
No kyllä tosta saa semmosen kuvan, että kuvia "pitäisi" photaroida kilpailussa. Ja ainakin viimeksi kun tarkistin, niin photari maksaa 800e plus. Paintshop pro jotain 250e. Aika kallista, jos tommosen joutuu ostamaan ihan vaan sen takia, että voi tasapuolisesti osallistua johonkin valokuvausskabaan, jonka säännöt jo olettaa, että kuvia on jollain tasolla muokattu ennen lähettämistä.



waretus rules ok, vai onks siit tullu yhtäkkii so 90's?


ittelle ei sovi toi 24 tunnin fotauskilpailu koska oon aika usein töissä (poissa kotoolt pidemmän aikaa = ei konetta = ei photarii)
Caro²

Posts: 5,301

#591 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Tontsi5, 12.1.2008 22:52:
Joo siitä, että joutu lyttäämään sut 6-0 :( Ja nyt sen joutuu tekemään uudestaan :((


Jepjep.


En minä syyttänyt ketään sukupuoliasennoitumisesta, toin esille oman sukupuoliasennoitumiseni - kaksi aivan eri asiaa.
---
Mut nyt kuitenkin myönsit, että olet asennoitunut tähän keskusteluun sukupuolten mukaan. Etkö siis halua antaa periksi mimmien mielipiteille?


En voi valitettavasti sellaista myöntää - koska se ei pidä paikkansa. Tässä keskustelussa otti yhteen asiat - ei sukupuolet. Käytin vittumaisia termejä jotka toi esille sukupuolen, mutta sinä toit ensimmäisen kerran esille sen, että olisin muka asennoitunut sukupuolen mukaan.

"Naisen logiikka"-kommentti tuli siitä, että Morrowe ilmaisi miun olevan haluton leikkimään koska en saanut "omia sääntöjäni läpi". Tämän lausahduksen logiikka oli hieman ontuva (so called "naisen logiikka"), koska en ollut esittänyt sääntöehdotuksia. Koko jupakalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, tuliko ehdotus naisen vai miehen suusta.

Oma sukupuoliasennoitumiseni näkyy siinä, että näen edelleen eroja miehen ja naisen ajatusmaailmassa. Samalla näen myös erilaisia toimintatapoja jotka erottaa miehet ja naiset toisistaan (näitä näkee varmaan jokainen).

Viimeisin ehdotus oli, että antaa yhden ihmisen tehdä se kuvaskaba suoraan saitin kantaan. Tämä kävis miulle vallan hyvin, enkä usko, että kovin moni muukaan pistäisi vastaan.

Mut ei, ku on pakko aukoo naamaansa ku särki kivikolla vaikkei oo mitään saumaa pärjätä.


Jepjep.


Leikitäänkö nyt niin, että perehdyt ensiksi aiheeseen ja sen jälkeen vasta tulet kertomaan puolitotuuksia. Peruspokkarillakin otetut kuvat menee kehitysvaiheessa kaikkien em. säätöjen läpi - se, tehdäänkö niitä säätöjä, on eriasia.
---
Mitä ihmettä sä nyt sekoilet? Kerro mulle, kun kerran näytät olleen tutustunut paremmin aiheeseen, että miten sä säädät kertakäyttöpokkarilla noi edellä mainitut säädöt ENNEN kuvanottoa? :D Jannu on niin kuvaaja niin kuvaaja, mut ei tiedä, että valokuvanotto on eri asia kuin kehitys ja kuvankäsittely :D


Tässä on kokoajan puhuttu valokuvasta joka tulee kuvaskabaan. Se missä vaiheessa mitkäkin säädöt tehdään on epäolennaista - olennaista on se, että ne säädöt voidaan halutessaan tehdä oli kuva otettu millä laitteella tahansa. Ilmeisesti sinä et ole kovin hyvin tietoinen, että nuo mainitut säädöt tehdään myös järkkärillä kuvatessa lähestulkoon poikkeuksetta (*rumpujen pärinää*) jälkikäteen.



Valokuva on lopputuotos joka kulkee tiettyjen työvaiheiden läpi: Kuvan otto kameralla, kuvan säätö jollain laitteella ja kuvan saattaminen katsottavaan muotoon. Se, otetaanko kuva analogisella tai digitaalisella laitteella ei muuta kuvan vaiheita mihinkään.
---
Eiks sit ookaan valokuva, jos ottaa kuvan digipokkarilla eikä tee sille mitään säätöjä? Mikäs se sit on mikä sinne muistikortille tallentuu? Entäs neulansilmäkameralla tallennetut kuvat? Eiks silläkään synny valokuvia? Jannuhan on ihan guru suorastaan!


Hohhoijaa.. Valokuva on lopputuotos joka kulkee tiettyjen työvaiheiden läpi: Kuvaus, kuvan säätö ja kuvan saattaminen katsottavaan muotoon. Digipokkari tekee nää kaikki vaiheet (paitsi laukasimen painaminen) ihan itse ja sen jälkeen näyttää kuvan ruudulta. Neulansilmäkameran kohdalla en ota kantaa, koska en ko. tekniikkaan ole perehtynyt. Olettaisin kuitenkin, että kuva täytyy kehittää - tai vähintään viimeistellä jollakin tavalla.


Lost-Soul, 12.1.2008 21:52:
Itse itket luetunymmärtämisestä jatkuvasti ja et edes ymmärrä, että en ole kertaakaan vihjannu 12. tunnin mittaisesta kisasta vaan vuorokauden (=24 tuntia).


Viittasin Morrowen ehdottomaan puolen päivän skabaan koska siitä ainakin miun mielestä oli kyse (puolen päivän skaba oli siis kuitenkin 10h, ei 12h niinkun tuohon laitoin - heitin ajan ulkomuistista).


Pitkien kisojen ongelmana on, että ne jäävät huomaamattomiksi, koska niihin ei kirjoiteta niinkään usein.


Ja ne on tylsiä - joskin takaavat paremmat mahdollisuudet osallistua. Se on sitten omaa mämmäystä jos ei muista.


Tätä en nyt vaan millään ymmärrä. Kummatkin ovat valokuvauskilpailuja, mutta toista ei saisi sekoittaa sellaiseksi, koska itse et vaan tykkää aikarajasta.


Ymmärsit väärin. Mikäli lähdettäisiin tekemään tälläisiä eri tyyppisiä kuvaskaboja, niin ne pitäisi miun mielestä olla eri kilpailuja. Kuvaskaboja ne molemmat on. Tämän topikin sääntökeskustelut koskee (tai ainakin koski) nimenomaan tuota perinteistä kuvaskabaa mihin lähetetään aiheenmukainen kuva.

Tuo puolenpäivän skaba muistuttaa enemmän kuvamaratonia (joka olisi mielenkiintonen skaba toteuttaa, joskin se soveltuis varmaan kaikkein huonoiten klubbarin kuvakisaksi). Kuvamaratonit kestää esm 12h ja kisassa aiheita on esimerkiksi 12. Jokainen aihe ilmoitetaan tunnin välein jonka jälkeen kuvaajalla on tunti aikaa ottaa kuva ja lähettää se "tuomaristolle". 12h jälkeen katsotaan kuka on saanut pidettyä punaisen langan mahdollisimman hyvin koko skaban läpi ja kenen setti on toimivin.

Morrowe, 12.1.2008 23:43:
no kyllä toi sanamuoto "Lopetetaan tää vitun lässytys ja kuopataan koko leikkiskaba" anto ymmärtää, että sä haluat koko idean unohdettavaksi, koska toi mun ehdottamani kokeilu ei sopinut sun pirtaan?

Käsittääkseni kukaan muu ei ole vielä ehdotusta edes vastustanut, kuin sä.


Aika lähelle, muttei ihan. Tän läpätyksen vois lopettaa sen takia, että tästä ei päästä puuta pidemmälle (sama juttu on kuulemma käyny muutaman kerran aikasemminkin). Se ei siis liittyny sinun ideaan - vaan paikalla jauhavaan keskusteluun. Parhaiten tästä päästään eteenpäin niin, että joku vaan laittaa sen skaban pystyyn ja laittaa siihen sellaset ohjeet miltä tuntuu. Siitä voi sitten jengi äänestää jaloillaan (jos vaan ehtivät).




Osoitappa neiti hyvä (tai rouva) se kohta, jossa ehdotan tämmöistä ammattilaisskabaa? En sen enempää kannata mitään fotarikilpailua koska kyseessä kait pitäis olla valokuvauskisa.
---
---
Caro², 8.11.2006 12:26:
Lisäysehdotus sääntöihin.

Unsharp mask "filtterin" käyttö voitaisiin sisällyttää sääntöihin.
Kyseessä ei suoranaisesti ole "suodin" tai "filtteri", vaan sitä käytetään silloin kun kuvaa pienennetään ja halutaan säilyttää alkuperäisen kuvan tarkkuus pienennetyssä kuvassa.

Kyseessä on siis toiminto, joka "pitäisi" tehdä aina kun kuvia pienennetään.
---
No kyllä tosta saa semmosen kuvan, että kuvia "pitäisi" photaroida kilpailussa.


Ei pakko, vaan sallia se mahdollisuus. On muuten aika vänkää, että lainaat tähän käynnissä olevaan keskusteluun kommentin jonka olen kirjoittanut 14kk sitten.


Ja ainakin viimeksi kun tarkistin, niin photari maksaa 800e plus. Paintshop pro jotain 250e. Aika kallista, jos tommosen joutuu ostamaan ihan vaan sen takia, että voi tasapuolisesti osallistua johonkin valokuvausskabaan, jonka säännöt jo olettaa, että kuvia on jollain tasolla muokattu ennen lähettämistä.


Ei oleta, vaan sallii. Tuo on sinänsä ainoa hyvä ja järkevä peruste sille, minkätakia kuvankäsittely pitäisi kieltää (silloin pitäis kyllä kieltää KAIKKI kuvan muuntaminen). Ainoa ongelma on, että raw-kuvia kuvaavat henkilöt jäisi silloin auttamattomasti kisan ulkopuolelle. Kyse on lienee rajapyykistä, mihin se vedetään.

mua ei hirveesti kiinnosta onko sulla munat vai tissit,

Valitettavasti molemmat.


kyllä mä voin väitellä ihan kumman sukupuolen kanssa vaan.


Niin minäkin - ei tuota mitään ongelmaa, eikä aiheuta käytännössä minkäänlaisia asennemuutoksia miun pään sisällä oli "vastapuolena" tissipari tai kivespussi.


Jos sun maailmankuvaa selkeyttää labeloida mut joksikin katkeraksi feministiksi tms, niin anna mennä vaan.


Ei selkeytä. Älä ota vaaria Tontsiksen kommenteista joka ensimmäisenä väitti, että olisin asennoitunut keskusteluun sukupuolen mukaan. Toivottavasti hiffasit mistä "naisen logiikka"-heitto tuli. Olisin todennäköisesti heittänyt sen ilmoille, vaikka "vastapuolena" olisi ollut mies.

Freja, 12.1.2008 21:59:
Joo, vanha ja perinteinen skaba oli iha jees - siihen asti kunnes kaikilla vain lopahti into. Mä veikkaan, että siinä oli kyse muustakin kuin vain pelkistä säännöistä mitä siihen liittyi.


Ei se missään vaiheessa miun muistaakseni sääntöihin liittynytkään. Jengi vaan väheni kerta toisensa jälkeen eikä loppuvaiheessa enää jaksettu edes laittaa uutta skabaa pystyyn. Se vaan kuoli pystyyn.


Hienoa olis se, jos otettais kaikki ehdotukset vastaan, erillisinä skaboina. Kokeiltais, mikä toimis ja mikä ei. "Paperillahan" idea voi aina näyttää joko paskalta tai ihan superilta, mutta kun sitä kokeilee teoriassa, siitä saa vasta sen oikean kuvan, onko se paska vai super.

Tässä on erittäin hyvin tiivistetty miun huono ulosanti: Eri skabat joihin ottaa osaa ne ketä kiinnostaa ja/tai pystyy.


Mikäs sen kivempaa, kuin kokeilla eri tyylisiä kuvaskaboja, musta tuntuu et se ois just se piristysruiske mitä kaikki kaipaa, että sais klubbarin luovuudenhullut taas valloilleen. :)


Laitappa kuvaskaba pystyyn sellaisilla säännöillä mitkä vaikuttaa hyvältä ja sitten käydään kuvaamaan.
akir0

Posts: 2,554

#592 • • akir0 idleRPG champion 2009

Lost-Soul, 11.1.2008 00:07:
Sinäänsä ihan mielenkiintoinen idea tuo muutama tunti aikaa ottaa kuva. Itse tykkäisin ehkä enemmän sellaisesta, että annetaan jokin hyvin vapaa aihe ja 24h aikaa toteuttaa se. Tämä vaatisi sen, että kyseinen kisatopic pysyisi jatkuvasti "uudet" listalla, jotta mahdollisimman moni huomaisi sen mahdollisimman nopeasti. Myöskin kyseisen kisan alkamisesta voisi varoittaa muutamaa päivää aikaisemmin, mutta tuossa varoituksessa ei tietenkään paljasteta mitään muuta kuin alkamisaika.

Tosin kaikista säännöistä voidaan kirjoitella ikuisuuden, mutta kohta voisi olla jo hyvä saada joku kisa taas käyntiin, jotta kiinnostus asiaan ei loppuisi.



Tää sopis mullekki. Eli 24h aikaa toteuttaa, editoida saa niin paljo ku huvittaa (jos jaksaa ja ehtii).

Eli eiku kisaa käyntiin.
kilobitti

Posts: 2,419

#593 • • kilobitti 1-2-3 techno
Mun on vaikea ymmärtää miten näistä valokuvauskilpailujen säännöistä saadaan aina hirveätä vääntöä aikaiseksi.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Individual

Posts: 10,942

#594 • • Individual HYPNO!

kilobitti, 13.1.2008 11:03:
Mun on vaikea ymmärtää miten näistä valokuvauskilpailujen säännöistä saadaan aina hirveätä vääntöä aikaiseksi.


Mä oon vähän sitä mieltä, että tässä väännössä ei ole enää kyse mistään valokuvakilpailusta, ollut pitkään aikaan, but maybe it´s just me. *justjoo*
sapeli

Posts: 11,768

#595 • • sapeli jokukukamikä?

Morrowe, 12.1.2008 23:43:
No kyllä tosta saa semmosen kuvan, että kuvia "pitäisi" photaroida kilpailussa. Ja ainakin viimeksi kun tarkistin, niin photari maksaa 800e plus. Paintshop pro jotain 250e. Aika kallista, jos tommosen joutuu ostamaan ihan vaan sen takia, että voi tasapuolisesti osallistua johonkin valokuvausskabaan, jonka säännöt jo olettaa, että kuvia on jollain tasolla muokattu ennen lähettämistä.



En muuten tähän keskusteluun enempää ota kantaa, mutta on olemassa ilmainen versio photoshopista nimeltä Gimp, joka on lähes identtinen kyseisen ohjelman kanssa. Eli tuo tuskin on kynnyskysymys.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

OCS

Posts: 1,828

#596 • • OCS

sapeli, 13.1.2008 15:50:
En muuten tähän keskusteluun enempää ota kantaa, mutta on olemassa ilmainen versio photoshopista nimeltä Gimp, joka on lähes identtinen kyseisen ohjelman kanssa. Eli tuo tuskin on kynnyskysymys.


Myöskin esim. halvempien (digi)pokkareiden mukana tulee yleensä jonkinlainen käsittelysofta, millä voi tehdä yksinkertaisemmat säädöt. Ei ole rahasta kiinni.
Caro²

Posts: 5,301

#597 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

sapeli, 13.1.2008 15:50:
on olemassa ilmainen versio photoshopista nimeltä Gimp, joka on lähes identtinen kyseisen ohjelman kanssa.


OCS, 13.1.2008 15:55:
Myöskin esim. halvempien (digi)pokkareiden mukana tulee yleensä jonkinlainen käsittelysofta, millä voi tehdä yksinkertaisemmat säädöt. Ei ole rahasta kiinni.


Melkosen hyvät pointit. Ei ehtinyt tulla edes mieleen tuo *joo*

Pikaisesti mietin, että jos pitäs laillisesti kuvia pienennellä, niin milläköhän ohjelmalla jengi sen sitten tekis jos se pitäis kynnyskysymykseksi nostaa. Suurimmalla osalla taitaa kuitenkin olla "testiversio" fotarista tms.
OCS

Posts: 1,828

#598 • • OCS
Viitaten Tontsi5:n edelliseen postaukseen, onko kuvankäsittelyn salliminen (sävy-, väri-, kirkkaus-, kontrasti-, ja terävöityssäädöt) ok, vai onko se epäreilua "vain valokuvaajia" kohtaan?

Mä en voi pitää enään itseäni valokuvaajana, koska jokainen kuva menee Lightroomin kautta enemmän tai vähemmän käsiteltynä :( ;)
Caro²

Posts: 5,301

#599 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Asiaan liittymättömät bullshitit täällä: offtopik-jatkot

Tontsi5, 13.1.2008
Viimeisin ehdotus oli, että antaa yhden ihmisen tehdä se kuvaskaba suoraan saitin kantaan. Tämä kävis miulle vallan hyvin, enkä usko, että kovin moni muukaan pistäisi vastaan.
---
Jos Morrowe tekis sen sinne, niin käviskö se sulle ihan yhtä hyvin?


Missä kohtaa olet saanut sen käsityksen, että se ei kävisi miulle? Sinä itse olit se joka ensimmäisenä nosti esille että minä olisin morrowen kanssa napit vastakkain morrowen kanssa koska hän on nainen (nostit sen virheellisesti esille koska käytin termiä "naisen logiikka" sekä viittasin morroween termillä "neiti hyvä" - tai rouva, kumpi lie). Ongelma varmaan on siinä, että anqqa taitaa olla ainoa jolla on oikeudet tehdä klubituksen kantaan jotain kuvaskabaa. Miulle on ihan sama tekeekö sen sitten joku muu klubbarin moderaattori - Lyra tai Mayah - jos jompikumpi osaa koodata moisen kikkareen.


Valokuvanotto on tismalleen eri asia kuin sen muokkaaminen.


HYVÄ! Valokuvan otto on tismalleen eri asia! Mutta valokuvaus taitaa edelleen olla vähän laajempi termi joka käsittää valokuvauksen kokonaisvaltaisesti. Puhutaan esm alasta "valokuvaus" - tai "valokuvaaja". Ko. termi pitää sisällään aika paljon muutakin, kuin se aparaatti jota kutsutaan valokuvakameraksi.




On muuten aika vänkää, että lainaat tähän käynnissä olevaan keskusteluun kommentin jonka olen kirjoittanut 14kk sitten.
---
So?


ko. kommentti ei suoraan liittynyt tähän keskusteluun - se liittyi 14kk takaisiin keskusteluihin. Unsharp mask oli ja myöskin on ainoa "filtteri" jonka sallisin käytettäväksi - koska se liittyy valokuvaukseen (unsharpmask on "efekti" joka voidaan tehdä myös analogikuvia kehitettäessä ihan pimiötekniikalla).



Ja vielä kerran. Olkoon ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia, olkoon vaikka mitä, mutta miksi sä samaan aikaan puolustat kuvankäsittelyä sallittavaksi (tai pidettäväksi sallittuna) jossain määrin, kun taas toitotat tasapuolisuuden nimeen?


Koska olen puhunut tasapuolisemmasta mahdollisuudesta. Olen hyvinkin virheellisesti sanonut tasapuolinen - tarkoittaen tasapuolisempaa. Se on valitettavaa puhekielessä, että jätetään sanomiset liian ehdottomiksi (pidän tätä foorumikirjoittelua enemmän puhekielenä, kuin kirjoitettuna kielenä - sen takia en ole myöskään nalkuttanut sinulle kun olet kirjoittanut "missä olen niin puhunut / sanonut"). Sinä leimaat kyseisten levels/curves tai värisäätöjen tekemisen "kauheen vaikeeksi" - kun todellisuudessa ne on aivan ensimmäiset asiat mitä ihmisille opetetaan jos menevät jollekin "valokuvauskurssille". Tällä yritän sanoa sitä, että viiden minuutin opastuksen jälkeen lähes jokainen ymmärtää ko. asian - silloin asia ei ole mitenkään kovin vaativa, vaikea tai edes hankala. Eikä kyseinen asia tarvitse mitään yliopistotason opintoja. Ja hei, kaikkein parasta! Sitä ei ole edes pakko tehdä jos ei halua - mutta mahdollisimman tasapuolisesti kaikille tulis antaa mahdollisuus tehdä ko. asia :)


Mä tiedän heti lähtöön useammankin henkilön, ketä ei vois vähempää kiinnostaa noiden edellä mainittujen säätöjen opettelu, koska he tuntevat sen liian vaikeaksi tai aikaa vieväksi tai jostain muusta syystä eivät tunne sellaista toimintaa omakseen. Ne ihmiset haluaa _vaan_kuvata_.


No mitäs sitten? Pitäiskö kuvausskaba tehdä sitten niin, että ne jotka haluaa tehdä valokuvansa eteen enemmän, saa ilmoituksen ettette saa panostaa kuvaanne yhtään enempää kuin mitä kamera ulos antaa. Eihän se ole reilua. Jokainen sais imho panostaa kuvaansa sen verran kun haluaa (ilman, että menee ns "fotosoppaamiseksi", kohteiden liittämiseksi, eri filttereiden myllerrykseksi, jne).


Sikäli, kun täällä vauhkotaan jälkisäädöistä, niin lohdun sanana kuitenkin 'vaan kuvaajille', että meikä ainaki arvostaa sitä ideaa enkä sitä onko siellä jossain säädössä parantamisen varaa. Idea on tärkeä ja se, että siitä otoksesta välittyy jotain mulle. Jos mä nään, että joku kiivennyt Himalajalle ottamaan maisemaa, ni varmasti saa propseja. Sehän tässä oli ideana; lähtee meneen!


Onko sinun näkemys siis klubbarin valokuvakilpailusta se, että se olisi enemmän ideakilpailu - kuin valokuvakilpailu? Samaa ideaa käyttäneiden valokuvaajien lopputuloksesta parempi kuva on yleensä se, jossa ideaa on osattu hyödyntää. Pelkkä idea ei siis kanna valokuvakilpailussa - valokuvakilpailustahan tässä kuitenkin siis oli kyse.


Ja ihan vitun sama, onko siinä joku Caro yrittänyt tekemällä tehdä kuvaa lokista, jos joku ottaa kännykällä kuvan metsosta.


En ole koskaan noin tehnyt - ja kiitos taas kun leimaat minut valokuvaajaksi joka editoimalla saa aikaan kuvia. Omalla kohdalla ei asiat kuitenkaan näin ole - esm viimeisin bilekuvakuvasto Danceteriasta piti sisällään ainoastaan valokuvaukseen liittyvää kuvankäsittelyä : värisäätökä, levelsejä, jne jne (ei kuvan muokkausta, piirtelyä, kuvien yhdistelyä, tms).
Lost-Soul

Posts: 3,107

#600 • • Edited Lost-Soul los pallos

Caro², 14.1.2008 08:43:

---
Tontsi5, 13.1.2008


Sikäli, kun täällä vauhkotaan jälkisäädöistä, niin lohdun sanana kuitenkin 'vaan kuvaajille', että meikä ainaki arvostaa sitä ideaa enkä sitä onko siellä jossain säädössä parantamisen varaa. Idea on tärkeä ja se, että siitä otoksesta välittyy jotain mulle. Jos mä nään, että joku kiivennyt Himalajalle ottamaan maisemaa, ni varmasti saa propseja. Sehän tässä oli ideana; lähtee meneen!
---

Onko sinun näkemys siis klubbarin valokuvakilpailusta se, että se olisi enemmän ideakilpailu - kuin valokuvakilpailu? Samaa ideaa käyttäneiden valokuvaajien lopputuloksesta parempi kuva on yleensä se, jossa ideaa on osattu hyödyntää. Pelkkä idea ei siis kanna valokuvakilpailussa - valokuvakilpailustahan tässä kuitenkin siis oli kyse.


Idean ja teknisen onnistumisen pitäisi mennä pitkälti käsikädessä. Jos kuva on teknisesti täydellinen, mutta idealtaan täysin susi, niin se saa varmasti huonomman arvostelun kuin kuva, jossa on jotain teknisiä puutteita, mutta idea on loistava.
Tietenkään mitää yleispätevää suositusta ei voi kenellekkään antaa, koska jokainen arvostaa kuvissa eriasioita. Kuitenkin mielestäni yksi tärkeimpiä valokuvauksen haasteita on saada kaapattua aiheeseen/otsikkoon liittyvä kuva, eikä vain joku kuva jostain.

Klubituksen valokuvakilpailussa itse jopa painotan ideaa enemmän, koska täällä ei kaluston pitäisi olla se ratkaiseva tekijä. Ainakin alussa toivottiin, että kaikki osallistuu kilpailuun, oli sitten pokkari tai järkkäri tai kertakäyttönen filmikamera käytössä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis