616 posts, 31 pages, 175,900 views
Caro², 12.1.2008 16:11:
Mie olin ymmärtänyt, että klubbarin kuvaskaba oli suunnattu kaikille, eikä siinä rajata halukkaita kuvaajia asettamalla "tänään kuvaat - tai et kuvaa ollenkaan"-sääntöä (ellei sitten erikseen ole perustettu sellainen kilpailu niille - jotka semmoista kuvaamista kaipaa).
Tontsi5, 12.1.2008 18:22:
---
Caro², 12.1.2008 09:45:
---
Sen verran fotaria kannatan, että sillä sallitaan tehdä sellaiset asiat, jotka kuuluu valokuvaukseen (sävy-, väri-, kirkkaus-, kontrasti-, ja terävöityssäädöt).
---
Ei, ne kuuluu kuvankäsittelyyn, ei perusvalokuvaukseen. Säädäppä jollain Fujin kertiskameralla terävyyttä ja kontrastia.
Tontsi5, 12.1.2008 18:37:
Niin, prosessissa tuottaa kuva johonkin tarkoitukseen. Se ei kuitenkaan tee kuvankäsittelystä valokuvausta. Ne ovat omia vaiheitaan. Ei taulun kehystyskään ole maalaamista.
Tontsi5, 12.1.2008 18:22:
Eikö samaan lopputulokseen päästäisi käytännössä ihan perus parin viikon kuvausajalla jossa aiheena on "hetki elämästäni" tai jotain vastaavaa
---
Mihin lopputulokseen? Puhutko nyt kuvien määrästä vai tasosta?
Sanon edelleen, että tuollainen kuvausskaba on hyvä idea ja sellaisia järjestetäänkin, mutta en vaan näe sitä kovin hyvin soveltuvan "klubituksen valokuvakilpailuksi".
---
Ei, vaan et näe sitä sinulle soveltuvaksi valokuvauskilpailuksi.
Tää on nyt ilmeisesti sellanen naisen-logiikka -juttu missä asia käännetään päälaelleen ja syytetään munallista tyyppiä siitä, että SEN säännöt pitäs ottaa käyttöön vaikka en ole edes ehdottanut sääntöjä vaan kompannut mielestäni hyviä ja kritisoinut mielestäni huonoja ehdotuksia..!
---
Ahaa, tää oliki sukupuolivääntö?! Voin kertoa, ei ollut.
Muuten, käänsit juuri itse asian päälaelleen ja ryhdyit syyttelemään sukupuoliasennoitumisesta =D
Caro², 12.1.2008 09:45:
Antamasi selvitys oli kirjoitettu kielellä "miehen aivot" joten nyt vasta tajusin täysin mitä tässä oli yritetty selvittää
Kaiken huipuksi näytät itse olevan ainut, kellä keskustelussa on sellainen asenne.
Morrowe, 12.1.2008 15:48:
...eli ei leikitä ollenkaan, jos ei leikitä SUN säännöillä?
Joo tehkää vaan "leikkiskaban" sijasta kunnon AMMATTILAISSKABA, jonka säännöt määritellään jo niin, että 3. pykälässä puhutaan jostain photarin sallittujen filttereiden käytöstä ja raja-arvoista... Eipä tartte ainakaan katella mitään leikkikuvaajien surkeita räpellyskuvia, kun tavalliset ihmiset ei edes tajua mitä niiltä kielletään tai sallitaan.
Ehkä sulle tää on ammatti (en tiedä), mutta klubbarissa on 14,600 muutakin ihmistä, joista kaikki ei halua tai edes osaa käyttää yhen valokuvan ottamiseen viittä päivää.
No mikä takaa? Se, että sossu lahjoittaisi kaikille köyhillekin kameran ja silmäkirurgi palauttaisi näön huononäköisille, jokainen saisi saman koulutuspohjan ja kokemukset tasoitettaisiin pitkän aikavälin harjoittelulla, ei vieläkään riittäisi tasapuoliseen kilpailuun.
Osoitappa neiti hyvä (tai rouva) se kohta, jossa ehdotan tämmöistä ammattilaisskabaa?
---
Miksi osoittaisi? Morrowe ei missään kohtaa väittänyt sinun sellaista sanoneen.
Sen verran fotaria kannatan, että sillä sallitaan tehdä sellaiset asiat, jotka kuuluu valokuvaukseen (sävy-, väri-, kirkkaus-, kontrasti-, ja terävöityssäädöt).
---
Ei, ne kuuluu kuvankäsittelyyn, ei perusvalokuvaukseen. Säädäppä jollain Fujin kertiskameralla terävyyttä ja kontrastia.
Taasko sä syyttelet täällä ihmisiä mitättömistä? Voin luvata, että olet about ainut ihminen kuka ymmärsi tonkin tekstin noin. Ihan jokainen lause tai kappale ei ole sinua syyttelevä, ihan kaikki ei edes liity sinuun. Eikä ketään edes kiinnosta oletko sitä mieltä vai et. Lopeta vainoilu! =D Et sä pysty millään korjaamaan jokaista kirjoitettua lausetta niin, ettei sinusta muodostuisi jollekin "väärä" kuva. Et voi mitenkään vaikuttaa jokaisen ihmisen mielipiteeseen sinusta. Kun ymmärrät ton, se tekee sun elämästä paljon helpompaa.
Jos mä sanon, että Caron mielestä jokaista kuvaa tulisi kuvaskabassa joko skarpata, säätää kontrastia, väriä, sävyjä tai kirkkautta tai kaikkia niitä, en varmastikaan olisi edes kovin väärässä.
Luuletko, että mie haluan käyttää valokuvan ottamiseen viis päivää - ehei, nyt tyttö ymmärsit väärin, mie haluan VALITA sen päivän ja hetken jolloin lähden ottamaan sitä kuvaa - en niin, että sinä sanot millon Karopalleron pitää kuvata.
---
Mikä sua pakottaa osallistumaan, jos ei miellytä? Ja joo, jos sun luovuus toimii vain tiettyinä valittuina päivinä, niin mikäs siinä. Antakaa tälle miehelle erityisoikeus kuvata, milloin haluaa!
Niin, prosessissa tuottaa kuva johonkin tarkoitukseen. Se ei kuitenkaan tee kuvankäsittelystä valokuvausta. Ne ovat omia vaiheitaan. Ei taulun kehystyskään ole maalaamista.
Lost-Soul, 12.1.2008 18:29:
Oli se aika sitten 1 päivä tai 1 kuukausi tai 1 vuosi, niin joku ei kuitenkaan kerkee sitä kuvaa ottamaan ja itkee äänestyksen aikana, miten myöhästyi jne.. Pitkissä kisoissa on se ongelma, että ihmiset unohtavat koko kisan.
Ja mitä tuohon päivän kestävään kisaan tulee, niin voihan sitä kokeilla. Se jos "Karopallero" ei pysty sinä päivänä kuvaamaan, niin sitten "Karopallero" ei osallistu siihen kisaan.
Tärkeintä olisi nyt saada edes joku kisa pystyyn tai muuten se vähäinenkin kiinnostus koko hommaan häviää lopullisesti hyvinkin monelta.
Freja, 12.1.2008 13:31:
-
Caro², 12.1.2008 21:20:
Pystyt kuitenkin varmaan myöntämään, että pitemmässä kilpailussa on kuitenkin annettu tasapuolisempi mahdollisuus osallistua kilpailuun, kuin kilpailussa joka on rajattu 12:sta tuntiin?
Näinhän tuolla sanoin. Siitä vaan perustaa kuvaskaban joka menee tuollaisilla säännöillä. Tämä valokuvauskilpailu pitäisi miun mielestä kuitenkin pitää sellaisena joka toimisi enemmän perinteisillä säännöillä. Eli olisi kaksi erityyppistä kilpailua.
Totta. Mutta kyllähän se nyt näkyy, ettei kiinnostusta juurikaan ole ollut.
Caro², 12.1.2008 21:20:
mutta sen pitäisi olla toinen erillinen kilpailunsa, ei tämä vanha ja perinteinen skaba jonka sääntöhieronnasta tässä keskustellaan.
siveys, 12.1.2008 22:22:
Hei ihanaa lapset Mutta tapelkaa vielä muutama päivä kun mulla on töissä sen verran kiireitä, että en kerkiä pystyttämään sitä automaattia ihan vielä
Morrowe, 12.1.2008 23:43:
No kyllä tosta saa semmosen kuvan, että kuvia "pitäisi" photaroida kilpailussa. Ja ainakin viimeksi kun tarkistin, niin photari maksaa 800e plus. Paintshop pro jotain 250e. Aika kallista, jos tommosen joutuu ostamaan ihan vaan sen takia, että voi tasapuolisesti osallistua johonkin valokuvausskabaan, jonka säännöt jo olettaa, että kuvia on jollain tasolla muokattu ennen lähettämistä.
Tontsi5, 12.1.2008 22:52:
Joo siitä, että joutu lyttäämään sut 6-0 :( Ja nyt sen joutuu tekemään uudestaan :((
En minä syyttänyt ketään sukupuoliasennoitumisesta, toin esille oman sukupuoliasennoitumiseni - kaksi aivan eri asiaa.
---
Mut nyt kuitenkin myönsit, että olet asennoitunut tähän keskusteluun sukupuolten mukaan. Etkö siis halua antaa periksi mimmien mielipiteille?
Mut ei, ku on pakko aukoo naamaansa ku särki kivikolla vaikkei oo mitään saumaa pärjätä.
Leikitäänkö nyt niin, että perehdyt ensiksi aiheeseen ja sen jälkeen vasta tulet kertomaan puolitotuuksia. Peruspokkarillakin otetut kuvat menee kehitysvaiheessa kaikkien em. säätöjen läpi - se, tehdäänkö niitä säätöjä, on eriasia.
---
Mitä ihmettä sä nyt sekoilet? Kerro mulle, kun kerran näytät olleen tutustunut paremmin aiheeseen, että miten sä säädät kertakäyttöpokkarilla noi edellä mainitut säädöt ENNEN kuvanottoa? :D Jannu on niin kuvaaja niin kuvaaja, mut ei tiedä, että valokuvanotto on eri asia kuin kehitys ja kuvankäsittely :D
Valokuva on lopputuotos joka kulkee tiettyjen työvaiheiden läpi: Kuvan otto kameralla, kuvan säätö jollain laitteella ja kuvan saattaminen katsottavaan muotoon. Se, otetaanko kuva analogisella tai digitaalisella laitteella ei muuta kuvan vaiheita mihinkään.
---
Eiks sit ookaan valokuva, jos ottaa kuvan digipokkarilla eikä tee sille mitään säätöjä? Mikäs se sit on mikä sinne muistikortille tallentuu? Entäs neulansilmäkameralla tallennetut kuvat? Eiks silläkään synny valokuvia? Jannuhan on ihan guru suorastaan!
Lost-Soul, 12.1.2008 21:52:
Itse itket luetunymmärtämisestä jatkuvasti ja et edes ymmärrä, että en ole kertaakaan vihjannu 12. tunnin mittaisesta kisasta vaan vuorokauden (=24 tuntia).
Pitkien kisojen ongelmana on, että ne jäävät huomaamattomiksi, koska niihin ei kirjoiteta niinkään usein.
Tätä en nyt vaan millään ymmärrä. Kummatkin ovat valokuvauskilpailuja, mutta toista ei saisi sekoittaa sellaiseksi, koska itse et vaan tykkää aikarajasta.
no kyllä toi sanamuoto "Lopetetaan tää vitun lässytys ja kuopataan koko leikkiskaba" anto ymmärtää, että sä haluat koko idean unohdettavaksi, koska toi mun ehdottamani kokeilu ei sopinut sun pirtaan?
Käsittääkseni kukaan muu ei ole vielä ehdotusta edes vastustanut, kuin sä.
Osoitappa neiti hyvä (tai rouva) se kohta, jossa ehdotan tämmöistä ammattilaisskabaa? En sen enempää kannata mitään fotarikilpailua koska kyseessä kait pitäis olla valokuvauskisa.
---
---
Caro², 8.11.2006 12:26:
Lisäysehdotus sääntöihin.
Unsharp mask "filtterin" käyttö voitaisiin sisällyttää sääntöihin.
Kyseessä ei suoranaisesti ole "suodin" tai "filtteri", vaan sitä käytetään silloin kun kuvaa pienennetään ja halutaan säilyttää alkuperäisen kuvan tarkkuus pienennetyssä kuvassa.
Kyseessä on siis toiminto, joka "pitäisi" tehdä aina kun kuvia pienennetään.
---
No kyllä tosta saa semmosen kuvan, että kuvia "pitäisi" photaroida kilpailussa.
Ja ainakin viimeksi kun tarkistin, niin photari maksaa 800e plus. Paintshop pro jotain 250e. Aika kallista, jos tommosen joutuu ostamaan ihan vaan sen takia, että voi tasapuolisesti osallistua johonkin valokuvausskabaan, jonka säännöt jo olettaa, että kuvia on jollain tasolla muokattu ennen lähettämistä.
Valitettavasti molemmat.mua ei hirveesti kiinnosta onko sulla munat vai tissit,
kyllä mä voin väitellä ihan kumman sukupuolen kanssa vaan.
Jos sun maailmankuvaa selkeyttää labeloida mut joksikin katkeraksi feministiksi tms, niin anna mennä vaan.
Freja, 12.1.2008 21:59:
Joo, vanha ja perinteinen skaba oli iha jees - siihen asti kunnes kaikilla vain lopahti into. Mä veikkaan, että siinä oli kyse muustakin kuin vain pelkistä säännöistä mitä siihen liittyi.
Tässä on erittäin hyvin tiivistetty miun huono ulosanti: Eri skabat joihin ottaa osaa ne ketä kiinnostaa ja/tai pystyy.
Hienoa olis se, jos otettais kaikki ehdotukset vastaan, erillisinä skaboina. Kokeiltais, mikä toimis ja mikä ei. "Paperillahan" idea voi aina näyttää joko paskalta tai ihan superilta, mutta kun sitä kokeilee teoriassa, siitä saa vasta sen oikean kuvan, onko se paska vai super.
Mikäs sen kivempaa, kuin kokeilla eri tyylisiä kuvaskaboja, musta tuntuu et se ois just se piristysruiske mitä kaikki kaipaa, että sais klubbarin luovuudenhullut taas valloilleen. :)
Lost-Soul, 11.1.2008 00:07:
Sinäänsä ihan mielenkiintoinen idea tuo muutama tunti aikaa ottaa kuva. Itse tykkäisin ehkä enemmän sellaisesta, että annetaan jokin hyvin vapaa aihe ja 24h aikaa toteuttaa se. Tämä vaatisi sen, että kyseinen kisatopic pysyisi jatkuvasti "uudet" listalla, jotta mahdollisimman moni huomaisi sen mahdollisimman nopeasti. Myöskin kyseisen kisan alkamisesta voisi varoittaa muutamaa päivää aikaisemmin, mutta tuossa varoituksessa ei tietenkään paljasteta mitään muuta kuin alkamisaika.
Tosin kaikista säännöistä voidaan kirjoitella ikuisuuden, mutta kohta voisi olla jo hyvä saada joku kisa taas käyntiin, jotta kiinnostus asiaan ei loppuisi.
kilobitti, 13.1.2008 11:03:
Mun on vaikea ymmärtää miten näistä valokuvauskilpailujen säännöistä saadaan aina hirveätä vääntöä aikaiseksi.
No kyllä tosta saa semmosen kuvan, että kuvia "pitäisi" photaroida kilpailussa. Ja ainakin viimeksi kun tarkistin, niin photari maksaa 800e plus. Paintshop pro jotain 250e. Aika kallista, jos tommosen joutuu ostamaan ihan vaan sen takia, että voi tasapuolisesti osallistua johonkin valokuvausskabaan, jonka säännöt jo olettaa, että kuvia on jollain tasolla muokattu ennen lähettämistä.
sapeli, 13.1.2008 15:50:
En muuten tähän keskusteluun enempää ota kantaa, mutta on olemassa ilmainen versio photoshopista nimeltä Gimp, joka on lähes identtinen kyseisen ohjelman kanssa. Eli tuo tuskin on kynnyskysymys.
sapeli, 13.1.2008 15:50:
on olemassa ilmainen versio photoshopista nimeltä Gimp, joka on lähes identtinen kyseisen ohjelman kanssa.
OCS, 13.1.2008 15:55:
Myöskin esim. halvempien (digi)pokkareiden mukana tulee yleensä jonkinlainen käsittelysofta, millä voi tehdä yksinkertaisemmat säädöt. Ei ole rahasta kiinni.
Tontsi5, 13.1.2008
Viimeisin ehdotus oli, että antaa yhden ihmisen tehdä se kuvaskaba suoraan saitin kantaan. Tämä kävis miulle vallan hyvin, enkä usko, että kovin moni muukaan pistäisi vastaan.
---
Jos Morrowe tekis sen sinne, niin käviskö se sulle ihan yhtä hyvin?
Valokuvanotto on tismalleen eri asia kuin sen muokkaaminen.
On muuten aika vänkää, että lainaat tähän käynnissä olevaan keskusteluun kommentin jonka olen kirjoittanut 14kk sitten.
---
So?
Ja vielä kerran. Olkoon ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia, olkoon vaikka mitä, mutta miksi sä samaan aikaan puolustat kuvankäsittelyä sallittavaksi (tai pidettäväksi sallittuna) jossain määrin, kun taas toitotat tasapuolisuuden nimeen?
Mä tiedän heti lähtöön useammankin henkilön, ketä ei vois vähempää kiinnostaa noiden edellä mainittujen säätöjen opettelu, koska he tuntevat sen liian vaikeaksi tai aikaa vieväksi tai jostain muusta syystä eivät tunne sellaista toimintaa omakseen. Ne ihmiset haluaa _vaan_kuvata_.
Sikäli, kun täällä vauhkotaan jälkisäädöistä, niin lohdun sanana kuitenkin 'vaan kuvaajille', että meikä ainaki arvostaa sitä ideaa enkä sitä onko siellä jossain säädössä parantamisen varaa. Idea on tärkeä ja se, että siitä otoksesta välittyy jotain mulle. Jos mä nään, että joku kiivennyt Himalajalle ottamaan maisemaa, ni varmasti saa propseja. Sehän tässä oli ideana; lähtee meneen!
Ja ihan vitun sama, onko siinä joku Caro yrittänyt tekemällä tehdä kuvaa lokista, jos joku ottaa kännykällä kuvan metsosta.
Caro², 14.1.2008 08:43:
---
Tontsi5, 13.1.2008
Sikäli, kun täällä vauhkotaan jälkisäädöistä, niin lohdun sanana kuitenkin 'vaan kuvaajille', että meikä ainaki arvostaa sitä ideaa enkä sitä onko siellä jossain säädössä parantamisen varaa. Idea on tärkeä ja se, että siitä otoksesta välittyy jotain mulle. Jos mä nään, että joku kiivennyt Himalajalle ottamaan maisemaa, ni varmasti saa propseja. Sehän tässä oli ideana; lähtee meneen!
---
Onko sinun näkemys siis klubbarin valokuvakilpailusta se, että se olisi enemmän ideakilpailu - kuin valokuvakilpailu? Samaa ideaa käyttäneiden valokuvaajien lopputuloksesta parempi kuva on yleensä se, jossa ideaa on osattu hyödyntää. Pelkkä idea ei siis kanna valokuvakilpailussa - valokuvakilpailustahan tässä kuitenkin siis oli kyse.