Tyydyttävä elintaso ja palkka?

299 posts, 15 pages, 99,829 views

Howdy

#261 • • Howdy Oldie

Hyzenthlay, 26.9.2006 23:43:
no vaikka maksais neljäsosankin, niin onhan työttömillä edelleen paremmat oltavat kuin opiskelijoilla *täh* Ja kumpi ompi parempi...

Oletko ottanut huomioon et joillakin voi olla hyväpalkkaista työelämää takana useampi vuosi ja ovat maksaneet niitä rahoja ihan itse liitolle aika kauan, joten saavat mahdollisesti ansiosidonnaista omasta ammattiliitostaan?

--
Käpy vailla vertaa

Howdy

#262 • • Edited Howdy Oldie

vaavu, 2.10.2006 19:45:
Tää on varmaan nyky-yhteiskuntaan väärä ja kerettiläinen asenne, mutta tällä hetkellä meidän taloutemme elintaso on riittävän tyydyttävä. Lisäksi hyvänä puolena on, että tämä taloudellinen tilanne on saavutettu ilman vapaa-ajan myymistä työnteolle.

Tällä hetkellä meidän kahden hengen taloutemme ansaitsee noin 6ke kuukaudessa. Tästä pois verot, lainanlyhennys ja vastike, niin rahaa jää sekä kulutukseen että vähän säästöönkin. Tilannetta parantaa se, että meillä ei ole autoa (säästö 750e/kk), emmekä syö ulkona (edes lounasravintoloissa), vaan teemme ruoat itse. Kahden hengen taloudessa monet menot ovat usein yhteisiä, jolloin säästöä syntyy siitäkin.

Paljon enemmän huolestuttaa se, mitä tapahtuu siinä vaiheessa, kun taloutemme koko kasvaa kolmeen henkeen. Ensinnäkin äitiys/isyysloman ajaksi toisen palkka tippuu 70-80 prosenttiin. Jos jompikumpi haluaa jatkaa vanhempainvapaalla, tippuvat bruttotulot lähes puoleen. Lisänä toki tulevat kolmannesta perheenjäsenestä aiheutuvat kulut, sekä välittömät että välilliset.

Edit: korjaus tuloihin :)

Musta on aika järkyttävää että lapsen tekoa mitataan rahassa? kertookohan jotain teistä kenties ..
Noilla tuloilla te ette nälkää näe edes äitiysloman aikana. Sori saatan toki ymmärtää väärin .. mutta kalskahti TODELLA pahasti korvaan .. musta lapset on ihana asia....

--
Käpy vailla vertaa

nuance

#263 • • nuance cov ops, combat, sunrise

Howdy, 4.10.2006 17:21:
Musta on aika järkyttävää että lapsen tekoa mitataan rahassa? kertookohan jotain teistä kenties ..
Noilla tuloilla te ette nälkää näe edes äitiysloman aikana.

ÖH. mun mielestä ois vähintäänkin vastuutonta olla kelaamatta asian taloudellista puolta ennen lapsen hankkimista. totta kai se kertoo jotain ihmisistä jos niillä oma elintaso painaa vaakakupissa enemmän ku lapsen hankkiminen, mut ei kai meidän kaikkien täällä kuulu olla lisääntymässä?
Hyzenthlay

#264 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Howdy, 4.10.2006 17:17:
Oletko ottanut huomioon et joillakin voi olla hyväpalkkaista työelämää takana useampi vuosi ja ovat maksaneet niitä rahoja ihan itse liitolle aika kauan, joten saavat mahdollisesti ansiosidonnaista omasta ammattiliitostaan?

Noi on asia ihan erikseen. Puhuin kelan antamista tuista.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Cloud

#265 • • Cloud Game Freak

nuance, 4.10.2006 17:24:
---
Howdy, 4.10.2006 17:21:
Noilla tuloilla te ette nälkää näe edes äitiysloman aikana.

---

ÖH. mun mielestä ois vähintäänkin vastuutonta olla kelaamatta asian taloudellista puolta ennen lapsen hankkimista. totta kai se kertoo jotain ihmisistä jos niillä oma elintaso painaa vaakakupissa enemmän ku lapsen hankkiminen, mut ei kai meidän kaikkien täällä kuulu olla lisääntymässä?

Todellakin, Musta on myös vastuutonta hankkia lapsi jos siihen ei rumasti sanottuna "ole varaa".

Lapsi kun ansaitsee todellakin muuta kuin köyhyyden ja köyhyydessä elämisen imoh. Musta on vastuutonta hankkia lapsi jos tietää, että se joutuis elämään nälkäkurjuudessa etc. Kyllä sille lapselle perus jutut on pystyttävä ylläpitämään vähintään.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

bubbelgum

#266 • • bubbelgum ~sylikissa~
Niin se on suhteellista tää rahantulo ja rahanmeno. Toiset puhuu täällä siitä että palkkaa pitäs tulla sellanen 2000e käteen niin että vois elää hyvin. Huh-huh. *ding*

Ite ku on joutunu elää useemman vuoden sossun tuilla, ja kituutella sellasella vajaalla 300e per kuukaus käteen. Niin olisin ihan onnesta soikeena, jos saisin palkkaa niin että vuokran ja laskujen jälkeen jäis elämiseen vaikka 600e. Se olis jo aivan luksusta! *pökr*

Niin se vaan on kummaa miten vähällä sitä oppii tulemaan toimeen kun on pakko. Ja miten vaikee se on käsittää ihmisiä jotka tienaa just jotain 1500e/kk ja valittaa että ku ei oo rahaa tehä mitään! *eiei*

Eihän tää kituuttelu kivaa ole. Mutta toivottavasti tästä oppii sen, että sitten joskus kun oikeita omia tuloja alkaa tulemaan. Niin osaa edelleenkin elää niin että ei tuhlaa turhuuksiin, vaan pistää rahat säästöön pahan päivän varalle.

Oikeestaan niin en edes keksi mitään menoja jotka ois niin pakollisia että pitäs saada tästä enemmän rahaa. Todennäkösesti jos rahaa olis käytössä enemmän, se ei muuttais mun elämääni juuri ollenkaan. Ehkä kävisin sillon tällöin elokuvissa, tai ulkona syömässä sen sijaan että vuokraisin leffan kotiin, tai tekisin ite ruokaa. Ehkä alottaisin jonku uuden harrastuksen.

Mutta ei noi tosiaankaan mitään pakollisia ole. Ihan hyvin sitä näinkin pärjää, kun vaan ite miettii etukäteen miten rahansa käyttää. *joo*

--
Hullu ku pullosta tullu.

Twist

#267 • • Twist Team Kemuttajat

bubbelgum, 4.10.2006 17:40:
Ite ku on joutunu elää useemman vuoden sossun tuilla, ja kituutella sellasella vajaalla 300e per kuukaus käteen. Niin olisin ihan onnesta soikeena, jos saisin palkkaa niin että vuokran ja laskujen jälkeen jäis elämiseen vaikka 600e. Se olis jo aivan luksusta! *pökr*

Saanko kysyä, että miksi olet joutunut elämään sossun tuilla ?? Kyllä tästä maasta töitä löytyy ei se siitä ole kiinni . !
bubbelgum

#268 • • bubbelgum ~sylikissa~

Twist, 4.10.2006 17:43:
Saanko kysyä, että miksi olet joutunut elämään sossun tuilla ?? Kyllä tästä maasta töitä löytyy ei se siitä ole kiinni . !

Löytyy töitä jos töitä pystyy tekemään. Minä en pysty. Ainakaan vielä tällä hetkellä.

Mutta kuitenkaan en ole 100% työkyvytön, eli en ole sairaslomalla/saa sairaspäivärahaa. En myöskään kuulu työttömyysturvan piiriin, koska olen vielä toistaseksi alle 25 vuotias, vailla ammattia ja riittävää työssäoloaikaa. (ammattia en ole psytynyt hankkimaan, enkä töitä tehdä tarpeeksi, samaisesta syystä minkä takia nytkin olen työelämästä poissa.)

Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää toimeentulotuki. Toki tiettyjen kuntoutusjuttujen ajalta (esim kurssit jne) voi hakea kelalta kuntoutusrahaa. Mutta koska nekin maksetaan vasta jälkikäteen, niin homma mene käytännössä niin että sossu silti maksaa sun elämisen, ja sit kun tuet tulee kelalta, ne menee suoraan perinnässä sossuun.

Tiedän, että mä oon vähän erikoistapaus, ja väliinputoaja tässä systeemissä. Mutta näillä eväillä on mentävä eteenpäin, kunnes tilanne muuttuu...

--
Hullu ku pullosta tullu.

Twist

#269 • • Twist Team Kemuttajat

bubbelgum, 4.10.2006 17:51:
---
Twist, 4.10.2006 17:43:

---

Löytyy töitä jos töitä pystyy tekemään. Minä en pysty. Ainakaan vielä tällä hetkellä.

Mutta kuitenkaan en ole 100% työkyvytön, eli en ole sairaslomalla/saa sairaspäivärahaa. En myöskään kuulu työttömyysturvan piiriin, koska olen vielä toistaseksi alle 25 vuotias, vailla ammattia ja riittävää työssäoloaikaa. (ammattia en ole psytynyt hankkimaan, enkä töitä tehdä tarpeeksi, samaisesta syystä minkä takia nytkin olen työelämästä poissa.)

Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää toimeentulotuki. Toki tiettyjen kuntoutusjuttujen ajalta (esim kurssit jne) voi hakea kelalta kuntoutusrahaa. Mutta koska nekin maksetaan vasta jälkikäteen, niin homma mene käytännössä niin että sossu silti maksaa sun elämisen, ja sit kun tuet tulee kelalta, ne menee suoraan perinnässä sossuun.

Tiedän, että mä oon vähän erikoistapaus, ja väliinputoaja tässä systeemissä. Mutta näillä eväillä on mentävä eteenpäin, kunnes tilanne muuttuu...

Jaahas , en nyt tiedä sun elämästä vittuakaan , mutta mua vaan ihmetyttää , että pysty käymääm bileissä jne , mutta et pysty käymään töissä ?? ihmetyttää ??
bubbelgum

#270 • • bubbelgum ~sylikissa~

mayah, 4.10.2006 17:51:
---
bubbelgum, 4.10.2006 17:40:
Ite ku on joutunu elää useemman vuoden sossun tuilla, ja kituutella sellasella vajaalla 300e per kuukaus käteen.

---

Ihan mielenkiinnosta, mitä kaikkea sä tosta 300:sta maksat? Eli mitä tarkoittaa "käteen"?

Edit. vuokra, sähkö, puhelin, vaatteet ja ruoka jne.?

Eli toi 250-300e on se raha mikä jää käteen sen jälkeen kun oon maksanu vuokran, kännylaskun, bussikortin, postimyyntitilin lyhennyksen ja joka toinen kuukaus nettilaskun.

Eli "käteen" tarkottaa sitä summaa, mikä pakollisten menojen jälkeen menee ruokaan, vaatteisiin, taloustarvikkeisiin, harrastuksiin jne.

(sähkölaskun ja julkisen terveydenhuollon kulut maksaa sossu suoraan, sillon jos niitä kuluja tulee, mikä ei siis ole joka kuukausi)

--
Hullu ku pullosta tullu.

bubbelgum

#271 • • bubbelgum ~sylikissa~

Twist, 4.10.2006 17:53:
Jaahas , en nyt tiedä sun elämästä vittuakaan , mutta mua vaan ihmetyttää , että pysty käymääm bileissä jne , mutta et pysty käymään töissä ?? ihmetyttää ??

No et tiedä et. Ja saat toki tulla joskus privassa/livenä kysymään enemmän jos kiinnostaa. Mutta sanotaan nyt tohon sen verran, että en mä bileissäkään jaksais todellakaan käydä jos sitä pitäs tehä 8h, 5 päivää viikossa.

On vähän eri asia mennä kerran viikossa käymään bileissä, ja tavata kavereita. Kun että pitäis jaksaa joka päivä puurtaa työn/opiskelun kimpussa.

Mut kuten sanoin, jos ihmetyttää/kiinnostaa, kysyä saa toki. Privan puolella. *piis*

--
Hullu ku pullosta tullu.

Epailija

#272 • • Epailija Physicist, 2nd class.

bubbelgum, 4.10.2006 18:00:
Eli toi 250-300e on se raha mikä jää käteen sen jälkeen kun oon maksanu vuokran, kännylaskun, bussikortin, postimyyntitilin lyhennyksen ja joka toinen kuukaus nettilaskun.

Eli "käteen" tarkottaa sitä summaa, mikä pakollisten menojen jälkeen menee ruokaan, vaatteisiin, taloustarvikkeisiin, harrastuksiin jne.

(sähkölaskun ja julkisen terveydenhuollon kulut maksaa sossu suoraan, sillon jos niitä kuluja tulee, mikä ei siis ole joka kuukausi)

Eli et sinä loppujen lopuksi niin hirveän vähällä tule toimeen. Itse pyrin pitämään ruokakulut jossain siinä 250 e:ssä (tai alle) kuukaudessa ja siinä ei tarvitse vielä hirveästi penniä venyttää. Pienellä yrityksellä todennäköisesti menisi ruokaan semmoinen 150 e kuussa ja se loppu 150 e tuosta mainitsemastasi 300:a riittääisikin sitten aika hyvin kotitaloustarvikkeisiin, nettilaskuun joka toinen kuukausi, pariin bileisiin (jos ei dokaa) ja vaatteisiin - ainakin jos vähän katsoisi mitä ostaa ja milloin, eikä esim. joka kuukausi kävisi vaateostoksilla.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Hyzenthlay

#273 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

bubbelgum, 4.10.2006 18:00:

Was? aika usein kun puhutaan mitä jää käteen, on mitä saa rahaa kun tuloista on vähennetty verot.

--

bubbelgum

#274 • • bubbelgum ~sylikissa~

Epailija, 4.10.2006 18:07:

Eli et sinä loppujen lopuksi niin hirveän vähällä tule toimeen. Itse pyrin pitämään ruokakulut jossain siinä 250 e:ssä (tai alle) kuukaudessa ja siinä ei tarvitse vielä hirveästi penniä venyttää. Pienellä yrityksellä todennäköisesti menisi ruokaan semmoinen 150 e kuussa ja se loppu 150 e tuosta mainitsemastasi 300:a riittääisikin sitten aika hyvin kotitaloustarvikkeisiin, nettilaskuun joka toinen kuukausi, pariin bileisiin (jos ei dokaa) ja vaatteisiin - ainakin jos vähän katsoisi mitä ostaa ja milloin, eikä esim. joka kuukausi kävisi vaateostoksilla.

Kuten jo aikasemmin sanoin.

"Oikeestaan niin en edes keksi mitään menoja jotka ois niin pakollisia että pitäs saada tästä enemmän rahaa. Todennäkösesti jos rahaa olis käytössä enemmän, se ei muuttais mun elämääni juuri ollenkaan. Ehkä kävisin sillon tällöin elokuvissa, tai ulkona syömässä sen sijaan että vuokraisin leffan kotiin, tai tekisin ite ruokaa. Ehkä alottaisin jonku uuden harrastuksen.

Mutta ei noi tosiaankaan mitään pakollisia ole. Ihan hyvin sitä näinkin pärjää, kun vaan ite miettii etukäteen miten rahansa käyttää. *joo*"

Eli nimenomaan, kun ei dokaa, ei käy joka viikonloppu joka bileissä, ei shoppaile turhuuksia, ostaa halpaa ruokaa / tekee ruokaa itse useemmalle päivälle kerralla. Niin tulee toimeen ihan ok. Kyllä toi on aika vähäinen summa, eikä paljoa pelivaraa yllättäville menoille ole. Mutta jos etukäteen miettii miten rahansa käyttää, niin pärjää.

--
Hullu ku pullosta tullu.

bubbelgum

#275 • • bubbelgum ~sylikissa~

Hyzenthlay, 4.10.2006 18:09:
Was? aika usein kun puhutaan mitä jää käteen, on mitä saa rahaa kun tuloista on vähennetty verot.

Ööh, no mä en ole verollisia tuloja saanut pitkään aikaan, ja ollut muutenkin poissa tosta ns. "oikeesta" elämästä. Eli oon pahoillani että en ole tietoinen siitä miten muut tulkitsee sen sanonnan.

Ja jos nyt siis kiinnostaakin että mikä se koko summa on joka "jää käteen" kun tuet on maksettu mun tilille, niin se on 895e.

Siitä siis sitten maksetaan vuokra+laskut ja itse "elämiseen" jää arviolta 250-300e/kk.

--
Hullu ku pullosta tullu.

Twist

#276 • • Twist Team Kemuttajat

bubbelgum, 4.10.2006 18:20:
---
Hyzenthlay, 4.10.2006 18:09:

---

Ööh, no mä en ole verollisia tuloja saanut pitkään aikaan, ja ollut muutenkin poissa tosta ns. "oikeesta" elämästä. Eli oon pahoillani että en ole tietoinen siitä miten muut tulkitsee sen sanonnan.

Ja jos nyt siis kiinnostaakin että mikä se koko summa on joka "jää käteen" kun tuet on maksettu mun tilille, niin se on 895e.

Siitä siis sitten maksetaan vuokra+laskut ja itse "elämiseen" jää arviolta 250-300e/kk.

Mul jää verojen jälkeen 800euroo about käteen ja käyn töissä ja koulussa.. et ei tos sun tuloissa mitään vikaa oo siitä , että istuu himassa.
Epailija

#277 • • Epailija Physicist, 2nd class.

bubbelgum, 4.10.2006 18:14:
Eli nimenomaan, kun ei dokaa, ei käy joka viikonloppu joka bileissä, ei shoppaile turhuuksia, ostaa halpaa ruokaa / tekee ruokaa itse useemmalle päivälle kerralla. Niin tulee toimeen ihan ok. Kyllä toi on aika vähäinen summa, eikä paljoa pelivaraa yllättäville menoille ole. Mutta jos etukäteen miettii miten rahansa käyttää, niin pärjää.

Juu, totta. Aikaisemmista postauksista sai vain vähän sellaisen kuvan, että joudut tulemaan toimeen jotenkin vähällä, vaikka oikeasti oletkin vielä ihan kohtalaisesti pärjäävien joukossa. Itse käyn duunissa opiskelun ohessa ja palkka on näin lukukauden aikana sellaiset 750-800e. Käteen (siis verojen ja vähennysten jälkeen) tuosta jää paltiarallaa 550e, josta taas vuokrakulujen ja laskujen jälkeen ehkä reilu 250e. Tuolla summalla ei tosin ihan tarvitse tulla toimeen, sillä kesältä on säästössä rahaa, lomaltapaluurahat tulevat marraskuussa, veronpalautukset joulukuussa ja keväällä voi taas nostaa opintotukea. Ei kuitenkaan tarvitsisi ihan hirveästi miettiä, että tuon 250e saisi riittämään. Välillä vähän paastota ehkä. ;)

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

bubbelgum

#278 • • bubbelgum ~sylikissa~

mayah, 4.10.2006 18:22
Ja mä en nyt sano tätä mitenkään arvostellen, että sun pitäis väkisin tehdä töitä tms. koska ymmärrän varsin hyvin sen, ettet siihen tällä hetkellä pysty. Tämä siis vaan selventääkseni sitä, ettei yksin Helsinkiläisessä yksiössä asuvalle omat laskunsa ja lainanlyhennyksensä maksavalle henkilölle 2000e ole muuta kuin näyttää. Vähän siis realismia kehiin, voit olla ihan tyytyväinen saamaasi valtion tukeen.

Point taken.

Kuten sanoin oon ollut sen verran kauan syrjässä tosta "normaalista/oikeesta" elämästä. Niin en oikein ole perillä siitä miten niissä olosuhteissa olevat elämäänsä elävät.

Tosin tohon mun mielipiteeseen voi nyt vaikuttaa se, että olin käsittänyt ton "jää käteen" niin että mitä jää pakollisten menojen jälkeen itse elämiseen. Ja siinä mielessä siis 2000e/kk kuulosti aivan tajuttomalta. My bad.

Ja Twistille tiedoksi, että mä en kyllä todellakaan "istu vaan himassa". Vaan teen koko ajan paljon töitä (vaikka en siitä palkkaa saakkaan) sen eteen että saisin itseni kuntoon ja pystyisin alottaa opiskelut tai työn teon. Ja edelleenkin, niin jos kiinnostaa tietää enemmän/ymmärtää mun tilannetta niin privassa saa kysyä. (josko nyt jo menis jakeluun?)

--
Hullu ku pullosta tullu.

Hyzenthlay

#279 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Hitto kun mun viesti katos. Olin just tuomassa esiin (taas) pelkillä opintotuilla elävät opiskelijat, joilla jää tolla logiikalla "käteen" alle sata euroa kuussa. Mut ehkäpä oon vaan katkera kun oon korviani myöten lainoissa ja raadan töissä yliopisto-opiskelujen ohella...

--

bubbelgum

#280 • • bubbelgum ~sylikissa~
Sanotaan nyt vielä sen verran aiheeseen. Että tiedän itsekkin että olen opiskelijoihin verrattuna erittäin onnellisessa asemassa.

Opsikelijoita on sorrettu jo vuosikymmeniä, ja se on väärin. Ja uskon hyvin sen että esim. sä Hyzenthlay olet asiasta katkera. Niin olen minäkin, vaikka en ainakaan vielä joudu sen asian kanssa elämään.

Ja edelleenkin niin mun alkuperänen kirjotushan oli suunnattu nimenomaan kokopäivätyössä oleville ihmisille. Eikä sinänsä liittynyt opiskelijoihin mitenkään.

Vaikka mayah tossa toikin esiin jo sen että nykyään se 2000e kuukausipalkka ei oo mikään iso vaatimus/toive. Niin silti en edelleenkään ymmärrä sitä että ihmiset jotka pystyy tekemään töitä ja elättämään sillä itsensä valittaa siitä "kun ei oo tarpeeks rahaa".

Mut hei, ehkä mä oon vaan katkera kun en ite pysty itteäni elättämään, vaan joudun elää tuilla.

--
Hullu ku pullosta tullu.