Tyydyttävä elintaso ja palkka?

299 posts, 15 pages, 99,972 views

evvk

#241 • • evvk

peepe, 26.9.2006 23:33:
---
Hyzenthlay, 26.9.2006 23:24:
---
Mark Hamilton, 26.9.2006 21:53:
Työtön saa noin 375 € / kk... Millähän ne asumisen kustantaa?

---

No työttömillä sossu maksaa aika usein vuokran. Opiskelija saa 400e/kk, millähän ne asumisen kustantaa? no lainalla ja tekemällä iltatöitä tietenkin! (eli toisinaan 14h päiviä).

Eikä se hoas-soluhuonekaan itsestäänselvyys ole.

---

Sossu maksaa kyllä erittäin harvoissa tapauksissa koko vuokraa, kaikki pienituloisethan ovat oikeutettuja yleiseen asumistukeen.

Jatketaan tästä... Mä sain asumistukee opiskelijana vain 50 / kk ja työttömänä n. 200 / kk. Jos vuokra on 400 / kk niin 375 + 200 / kk pitäs just ja jus riittää. Ruoka olisi sitten aika kehnoa eikä olisi paljoaa varaa ryyppäillä.
peepe

#242 • • peepe

DeeJays Anonymous, 26.9.2006 23:42:
---
Sossu maksaa kyllä erittäin harvoissa tapauksissa koko vuokraa, kaikki pienituloisethan ovat oikeutettuja yleiseen asumistukeen.

---

Paitsi Opiskelijat!
jotka eivät ole btw. oikeutettuja edes sossun tukiin - tai no - ovat, JOS eivät saa opintolainaa.

Opiskelija ei saa sossuta mitään ellei ole nostanut opintolainaa. Ensin lasketaan tuloiksi opintotuki+asumislisä+laina, sen jälkeen voi saada toimeentulotukea, mutta eipä sekään mikään itsestäänselvyys ole.
anis

#243 • • anis
sillä 2000e/kuussa pärjäis

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.

hrdkvr

#245 • • hrdkvr KURGO
kyl mä nyt voin sen rehellisesti sanoa että kyllä se tyydyttävä elintaso vähintään sen 1500eur netto (eli käteen) vaatii ..ainakin mulla

aikaisemmin tuli hyvin kyl toimeen alle tonninkin liksoilla, mut nyt on paljon enemmän menoja

--
-keep it hard-

#246 • • Norb Guest
Mun ihanne olisi varmaan joku 2000e käteen kk. Sillä pystyisi syömään terveellisesti ja hyvin, ei mitään halpis paskaa :) Pystyis kivasti bilettää ja rahaa jäisi myös shoppailuun. Sen oon kyllä huomannu, että rahaa ei jäisi säästöön vaikka palkka nousisi.. Mitenköhän sitä alkaa vain enemmän kuluttaa vaikka on itselleen höpissy, että nythän mä pystyn alkaa säästämään o_O Tai sit mä vaan en osaa säästää rahaa..
#247 • • Iceman Guest
Mulle sellainen 4000 on sellainen summa et pärjäisin... tai siis toki pärjäisin vaikka 1000 jos ois pakko... mut 4 toboo on sellainen et riittää elämiseen kohtuu hyvin...
vaavu

#248 • • Edited vaavu vara-vana
Tää on varmaan nyky-yhteiskuntaan väärä ja kerettiläinen asenne, mutta tällä hetkellä meidän taloutemme elintaso on riittävän tyydyttävä. Lisäksi hyvänä puolena on, että tämä taloudellinen tilanne on saavutettu ilman vapaa-ajan myymistä työnteolle.

Tällä hetkellä meidän kahden hengen taloutemme ansaitsee noin 6ke kuukaudessa. Tästä pois verot, lainanlyhennys ja vastike, niin rahaa jää sekä kulutukseen että vähän säästöönkin. Tilannetta parantaa se, että meillä ei ole autoa (säästö 750e/kk), emmekä syö ulkona (edes lounasravintoloissa), vaan teemme ruoat itse. Kahden hengen taloudessa monet menot ovat usein yhteisiä, jolloin säästöä syntyy siitäkin.

Paljon enemmän huolestuttaa se, mitä tapahtuu siinä vaiheessa, kun taloutemme koko kasvaa kolmeen henkeen. Ensinnäkin äitiys/isyysloman ajaksi toisen palkka tippuu 70-80 prosenttiin. Jos jompikumpi haluaa jatkaa vanhempainvapaalla, tippuvat bruttotulot lähes puoleen. Lisänä toki tulevat kolmannesta perheenjäsenestä aiheutuvat kulut, sekä välittömät että välilliset.

Edit: korjaus tuloihin :)
zanta

#249 • • zanta Rovaniemen isäntä

vaavu, 2.10.2006 19:45:
Tilannetta parantaa se, että meillä ei ole autoa (säästö 750e/kk),

Saisko lukea jotku perustelut miten autoon menee juuri 750e/kk?
Tiedän kyllä ihmisiä joilla menee 4-5 numeroisia euromääriä kuussa autoon mutta ei tavan käytössä mene 750 euroa...

--
hyvät bileet ei tunnu miltään jos ei välillä käy paskoissa bileissä

Amuck

#250 • • Amuck dub-i-dub

zanta, 4.10.2006 01:03:
Tiedän kyllä ihmisiä joilla menee 4-5 numeroisia euromääriä kuussa autoon mutta ei tavan käytössä mene 750 euroa...

Leikipä tällä :)

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

zanta

#251 • • Edited zanta Rovaniemen isäntä

Amokk, 4.10.2006 01:21:
---

---

Leikipä tällä :)

Kiva laskuri. Jos ostaa uuden auton.(mikä ei monestikaan ole järkevää taloudellisesti)
Ainut vaan että eihän tossa saa edes niin pitkää laina-aikaa mikä mullakin on :D
Mulle nakkasi tuosta kuluiksi 1200 vaikka ne on todellisuudessa jotain 300-400 luokkaa.
Eikä tossa huomioida että autosta voi saada(ja saakin) myydessä saman verran kuin ostaessa tai jopa enemmänkin.

--
hyvät bileet ei tunnu miltään jos ei välillä käy paskoissa bileissä

Amuck

#252 • • Amuck dub-i-dub

zanta, 4.10.2006 01:33:
Kiva laskuri. Jos ostaa uuden auton.(mikä ei monestikaan ole järkevää taloudellisesti)

Voithan sä laittaa sinne arvonalennusprosentiksi minkä vaan.

Eikä tossa huomioida että autosta voi saada(ja saakin) myydessä saman verran kuin ostaessa tai jopa enemmänkin.

Ei tarviikaan huomioida, siinä lasketaan vaan vuosittainen käyttökustannus, myyntivoiton voit itse lisätä viivan ylle: ostohinta + käyttökustannukset - myyntivoitto = auton kokonaiskulut. Ja juu, tämä luku voi olla negatiivinenkin, jos kova kauppamies(/nainen) on. :)

Tuolla laskurilla muuten tuli pösöni kk-kustannuksiksi ~170e :D

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

vaavu

#253 • • vaavu vara-vana

Tuo luku on Autoliiton laskelmasta vuodelta 2005. Tuossa oletetaan, että ostetaan 30ke auto bensamoottorilla (vähän parempi perheauto), jolla ajetaan 20tkm vuodessa (keskiarvo Suomessa), ja bensan hinta on 1,18e litralta (nythän se on pitkään ollut kalliimpaa). Lisäksi oletetaan, että autoa pidetään 4 vuotta, jonka jälkeen se myydään puolella alkuperäisestä ja vaihdetaan uuteen. Lopputulemaksi saadaan, että autoilun kaikki kustannukset ovat 750e/kk.

Toki em. parametreja muuttamalla saadaan erilaisia lukuja. Esimerkiksi meillä todennäköisesti tulisi kilometrejä vähemmän, mutta bensoihin kuluisi suhteessa enemmän. Lisäksi ostettava auto saattaisi olla kalliimpi. Ehkä luku kaiken kaikkiaan olisi meillä vähän pienempi kuin 750e/kk.

Tyypillisesti autoilun kustannukset ovat sellaisia, että harva ihminen niitä laskee eksplisiittisesti. Vakuutukset kirpaisevat harvoin, laina ja sen korot unohdetaan laskelmista, samoin huollot, renkaanvaihdot ja muut pikkusälät. Tällaisessa tilanteessa on niin helppo laskea kustannukseksi pelkästään bensaan menevät kulut.
vaavu

#254 • • Edited vaavu vara-vana

zanta, 4.10.2006 01:33:

No, olen nähnyt myös Autoliiton tekemän laskelman, jossa verrattiin uuden 30ke auton ja käytetyn aikoinaan 30ke auton ostamista. Laskelmissa tultiin siihen tulokseen, että käytetyn auton ostaminen ei hirveästi alentanut kokonaiskustannuksia, koska käytetyn auton huoltoon menee enemmän rahaa. En valitettavasti muista tarkkoja summia ulkoa.

Ainut vaan että eihän tossa saa edes niin pitkää laina-aikaa mikä mullakin on :D

Mitä pidempi laina-aika, sitä suuremmat kulut autosta ovat, koska korkomenot ovat suuremmat.

Mulle nakkasi tuosta kuluiksi 1200 vaikka ne on todellisuudessa jotain 300-400 luokkaa.

Miten olet itse päätynyt tuohon 300-400e laskelmaan? Mitä kuluja olet laskenut siihen mukaan?
nuance

#255 • • nuance cov ops, combat, sunrise
ihan lähitulevaisuudessa tavoitteena ois saada palkka kiipeämään kolmen tonnin paremmalle puolelle. 10 vuoden päästä näen itseni ohjelmistoarkkitehtina, projarina tms ylempänä it-alan toimihenkilönä ja liksan pitäis sit olla jossain neljän ja viiden tonnin välissä.

nykyisellään tuun toimeen ihan kelvollisesti: nettoan karvan alle pari tonnia joista asumismenot haukkaa jo 850e/kk. penninvenyttämisessä oon kyllä avuttoman surkea, ku tuli toi opiskelijaelämä skipattua.
remotion

#256 • • Edited remotion nostatus guru
jaahas, jaahas, palkka on pieni ja nyt sais tulla enemmänkin ku auto haukkaa paritonnia taas kohta ja sitten pian sen jälkeen taas paritonnia.

mul jäis muuten joka kuussa tonni käteen jos luopuisin autosta 0_o
hrdkvr

#257 • • hrdkvr KURGO

rmtn, 4.10.2006 16:05:
jaahas, jaahas, palkka on pieni ja nyt sais tulla enemmänkin ku auto haukkaa paritonnia taas kohta ja sitten pian sen jälkeen taas paritonnia.

tuu meille töihin..

sain just uuden paikan samanlaisiin hommiin mitä sä teet ja palkka on 2400/kk +päivystys lisä 25% +ylityöt jos joku soittaa :D eli sinne 2600 se kipuaa ilman ylitöitäkin

--
-keep it hard-

remotion

#258 • • remotion nostatus guru

hrdkvr, 4.10.2006 16:07:
---

---

tuu meille töihin..

sain just uuden paikan samanlaisiin hommiin mitä sä teet ja palkka on 2400/kk +päivystys lisä 25% +ylityöt jos joku soittaa :D eli sinne 2600 se kipuaa ilman ylitöitäkin

ei oo muuten todellakaan samanlainen homma. luulen et sul o paljo suppeempi toimenkuva.
mut liksa kyllä kuulostaa lepposalta.
mites onko joustavat työajat, millanen ilmapiiri duunis, tuleeko sun liikuttua duunin puolesta vai joudutko kököttää kokoajan konttoril?
hrdkvr

#259 • • hrdkvr KURGO

rmtn, 4.10.2006 16:11:
---
---
kläps

miten haluu..

pääpaino on siinä että vastaillaan puhelimeen ja koitetaan ottaa selvää missä on vika.. tsekataan verkot/serverit yms yms

tietty tulee paljon tyhmi kysymyksiä.. ratkaisu: pistä poweri päälle :D

saa olla konttorilla tai saa mennä paikan päälle näyttää jos ei oo kauhean kaukana.. päivystys sit meinaa sitä et otetaa kone ja puhelin himaa ja ollaa 24/7 tavotettavissa sen viikon ..viime viikolla tuli 8 puhelua -> 1 tunti hommia.. et ei paha duuni siihen ylimääräsen 200e etee :D

--
-keep it hard-

remotion

#260 • • remotion nostatus guru

hrdkvr, 4.10.2006 16:16:
---
rmtn, 4.10.2006 16:11:
---
---
kläps

---

miten haluu..

pääpaino on siinä että vastaillaan puhelimeen ja koitetaan ottaa selvää missä on vika.. tsekataan verkot/serverit yms yms

tietty tulee paljon tyhmi kysymyksiä.. ratkaisu: pistä poweri päälle :D

saa olla konttorilla tai saa mennä paikan päälle näyttää jos ei oo kauhean kaukana.. päivystys sit meinaa sitä et otetaa kone ja puhelin himaa ja ollaa 24/7 tavotettavissa sen viikon ..viime viikolla tuli 8 puhelua -> 1 tunti hommia.. et ei paha duuni siihen ylimääräsen 200e etee :D

jatketaan juttua tästä livenä ens kerran :)