90 posts, 5 pages, 18,456 views
zenny:
Mitenköhän opettaa tolle pennulle sit ku se koht alkaa purra ja raapii käsiä et niin ei saa tehä?? Näpäyttää kuonolle??
pinkki:
Tuosta niskasta nostamisesta taas, se ei ole ollenkaan niin yksioikoinen juttu kuin usein luullaan enkä suosittelisi sen käyttöä; vaikkakin pennuille ja nuorille kissoille sen voi varovaisesti tehdä, vanhemmille pulskistuneille ja jäykistyneille kissoille se saattaa olla _äärimmäisen kivuliasta_. En olisi kuuna päivänä pistänyt vanhaa ronttiani siitä läpi että olisin sitä niskasta roikottanut, pelkkä niskavilloista hennosti kiinni ottaminenkin kyllä teki jo tehtävänsä, ja jos siitä ylös nostettiinkin niin AINA koko paino toiselle kädelle joka kannattelee alhaaltapäin, niskasta pidetään samalla kiinni vain muodon vuoksi.
Ja ihminen maistuu kuulemma hieman samalle kuin sika.
(Näin muistan jostain lukeneeni.)
pupuankka:
Oma terrierini ainakin kiihtyy tolkuttomasti fyysisestä rangaistuksesta (tiukka komennus, tukistus...). Kiihtyneessä tilanteessa paremmin toimii juuri tuo huomiotta jättäminen. Leikki loppuu heti kun pentu käy kiinni käteen tai lahkeeseen. Todella hysteerisessä tilanteessa ("iltavilli" ) voi kokeilla laumasta eristämistä, eli pentu toiseen huoneeseen, pihalle tai pentuaitaukseen kunnes rauhoittuu.
Ihminen muuten itse asiassa maistuu kanalta ainakin silloin ku mä oon maistanut! ei vaan, siis näin olen minä kuullut.
Mitä tuohon "pentupuremiseen" tulee, en suosittele läpsimistä ym. fyysisiä rankaisukeinoja. Pehmeä koira saattaa alkaa pelätä käsiä, kova ja terävä koira (kuten useimmat terrierit) taas alkaa pitää ihmisen kanssa käytävää "voimainmittelöä" leikkinä.
Anime:
Mulla on 6 vuotias fretti Hjördis
Andrei:
Siksi et ymmärrä koska et ole koskaan luultavasti omistanut frettiä. Mä eilen sähisin meidän Adolfill ja vetelin pitkin lattioita pitämällä kiinni sen niskasta.
Amma:
Yhdyn Pygmiin noiden hevosten osalta.
Urjala:
Mutta tuo kengällä mäiskiminen kuulostaa siltä että sitä koiraa ei ole alunperinkään kovin hyvin koulutettu, ja tuolla menolla saattaa tulla kyllä ongelmia...
Essi:
---
Urjala:
Mutta tuo kengällä mäiskiminen kuulostaa siltä että sitä koiraa ei ole alunperinkään kovin hyvin koulutettu, ja tuolla menolla saattaa tulla kyllä ongelmia...
---
Totta, kaveri osti koiran täysin kouluttamattomana. Asia, mikä mua ehkä eniten kuitenkin siinä sen koulutustyyliissä häiritsee, on se, että monoa saattaa tulla vaikkei koira olisi edes tehnyt mitään kovin pahaa. Syyksi saattaa riittää tottelemattomuus parin komentokerran jälkeen tai jopa koiran liiallinen innostus.
Essi:
Totta, kaveri osti koiran täysin kouluttamattomana. Asia, mikä mua ehkä eniten kuitenkin siinä sen koulutustyyliissä häiritsee, on se, että monoa saattaa tulla vaikkei koira olisi edes tehnyt mitään kovin pahaa. Syyksi saattaa riittää tottelemattomuus parin komentokerran jälkeen tai jopa koiran liiallinen innostus.
Essi:
---
Urjala:
---
silencio:
Koira ei oikein muutenkaan ymmärrä lyöntejä tai potkuja, koska koirat eivät sitä pysty tekemään. Kaikkihan lähtee siis siitä että koira on laumaeläin, ja niillä on tietyt toimintamallit. Lyöminen ja potkiminen ei kuulu niihin. Siis tietenkin pitää rajat ja kuri olla, koska etenkin uroskoirat luonnostaan pyrkii lauman johtoon. Mutta tuo kuvaus kuullostaa aika inhottavalta. Koirahan pitää yrittää saada muilla keinoin rauhoittumaan, jos se on liian innokas. Eihän koira innolleen ja luonnolleen minkään voi. Liiallinen kuritus siinä tilanteessa saa vain koiran menemään entistä pahemmin pihalle siitä mitä sen odotettaisiin tehtävän. Ja nimenomaan, koira usein yrittää tehdä lauman johtajalle mieliksi aivan luonnostaan. Tuolla keinoin sen saa vain hätääntymään.