Eläinten kasvatuksesta

90 posts, 5 pages, 18,450 views

Philly

#61 • • Philly AIM HIGH!

Ana:

Toi on totta että raja pitää vetää johonkin, mutta mikäli et kannata kumpaakaan ääripäätä, älä puhu niinkuin kannattaisit; se on pikkasen tekopyhää.

totta *joo* huomasin juuri sanan "tarpeeton" ja sen merkityksen, olisi pitänyt sisällyttää se jo ensimmäiseen viestiin...
pinkki

#62 • • pinkki säätö et co.
Meillä käytetään vakkariin kissan kanssa perus läpsäisyä päähän sillon kun kiellot ei tehoa (varsinkin rääpäleen ollessa ihan pentu ei niillä ollut sitten mitään merkitystä *justjoo* ). Mainittakoon, että läpsäisyn EI tarvitse kuin pehmeästi töytäistä päälakea ja korvia, eli se ei siis satuta, pääasia on että se tehdään hyvin nopeasti. Se tehostettuna "kieltoäänellä", silmiin tuijotuksella sekä mahdollisimman aidon kuuloisella sähähdyksellä, saadaan aikaiseksi niin perus kissamainen ele, että kuka tahansa katti sen kyllä tajuaa ja oppii samalla myös kieltoäänen merkityksen. Juuri sillä tavalla ne toisiaankin komentavat. Muita otteita on suihkupullon käyttö, niskasta pudistelu ja ääripäänä arestiin vessaan vieminen. Kissa on vastoin monien luuloja kuitenkin aika hierarkinen "lauma"eläin eikä se rupea välttämättä ikinä piittaamaan omistajan mielipiteistä jollei sen kanssa vähän nahistele joskus. Esim kun tuolla meidän rääpäleellä on jostain tullut ihme tapa purra lujaa kiinni käsiin ja nilkkoihin millon missäkin tilanteissa (esim vessanpöntöllä istuessani *justjoo* ), ja katin kasvaessa puruihin rupeaa tulemaan voimaakin aika mukavasti, niin siinä joutuu välillä osoittamaan penskalle fyysistä ylivoimaisuuttaan joko pitämällä niskavilloista kiinni kunnes se lopettaa yrittämisen tai ottamalla kädellä pään ympäriltä tukevasti kiinni niin että pureminen ei onnistu vaikka se kuinka yrittäisi. Jos homma toistetaan vielä 5 kertaa kiellon päälle niin suihkaus vettä niskaan.

Tuosta niskasta nostamisesta taas, se ei ole ollenkaan niin yksioikoinen juttu kuin usein luullaan enkä suosittelisi sen käyttöä; vaikkakin pennuille ja nuorille kissoille sen voi varovaisesti tehdä, vanhemmille pulskistuneille ja jäykistyneille kissoille se saattaa olla _äärimmäisen kivuliasta_. En olisi kuuna päivänä pistänyt vanhaa ronttiani siitä läpi että olisin sitä niskasta roikottanut, pelkkä niskavilloista hennosti kiinni ottaminenkin kyllä teki jo tehtävänsä, ja jos siitä ylös nostettiinkin niin AINA koko paino toiselle kädelle joka kannattelee alhaaltapäin, niskasta pidetään samalla kiinni vain muodon vuoksi.

zenny:
Mitenköhän opettaa tolle pennulle sit ku se koht alkaa purra ja raapii käsiä et niin ei saa tehä?? Näpäyttää kuonolle??

koirille käsittääkseni toimii pitkälti samat säännöt kuin kissoillekin? Ensimmäisenä sääntönä: vältä hinkua leikittää pentua käsillä tai vaatteilla niin paljon kuin ikinä; käytä aina jotain sallittua lelua. Jos pentu puree vääriin paikkoihin kiinni, torumisen lisäksi lopetetaan leikkiminen samantein ja vaikkapa mennään pois, tämä on pennusta äärimmäisen inhottavaa sen kaivatessa loputtomasti huomiota. Jos nämä keinot eivät meinaa tehota niin joutunee sitten ottamaan käyttöön pienet läpsäisyt tms.
Jone

#64 • • Jone Archibald Haddock

pinkki:
Tuosta niskasta nostamisesta taas, se ei ole ollenkaan niin yksioikoinen juttu kuin usein luullaan enkä suosittelisi sen käyttöä; vaikkakin pennuille ja nuorille kissoille sen voi varovaisesti tehdä, vanhemmille pulskistuneille ja jäykistyneille kissoille se saattaa olla _äärimmäisen kivuliasta_. En olisi kuuna päivänä pistänyt vanhaa ronttiani siitä läpi että olisin sitä niskasta roikottanut, pelkkä niskavilloista hennosti kiinni ottaminenkin kyllä teki jo tehtävänsä, ja jos siitä ylös nostettiinkin niin AINA koko paino toiselle kädelle joka kannattelee alhaaltapäin, niskasta pidetään samalla kiinni vain muodon vuoksi.

Täsmennettäköön siis omaa käytäntöäni ton suhteen (kun nyt kerran ilmoitin ettei moisesta kissalle vahinkoa ole):
Mä saatan kyllä nostaa kissan niskasta ilmaan, mutta en todellakaan roikota sitä niskasta siellä ilmassa samalla kun pidän niitä palopuheitani sille. Noston jälkeen vuorossa oleva roikale päätyy selälleen toisen kämmenen päälle kuuntelemaan puhuttelua ja sillä toisella kädellä pidetään kiinni niskavilloista ainoastaan huomion keskittämiseksi isäpapan silmiin tämän ajaksi.
pupuankka

#65 • • pupuankka poly-wtf?!

Ja ihminen maistuu kuulemma hieman samalle kuin sika. *nauru*
(Näin muistan jostain lukeneeni.)

Ihminen muuten itse asiassa maistuu kanalta *vink* ainakin silloin ku mä oon maistanut! *nauru* ei vaan, siis näin olen minä kuullut.

Kaikille koiranpennun kasvatusta mietiskeleville suosittelen luettavaksi Tuire Kaimion Pennun kasvatus -kirjaa. Siinä on todella järkeenkäyvät ohjeet koiran kasvatuksesta, ilman väkivaltaa!

Mitä tuohon "pentupuremiseen" tulee, en suosittele läpsimistä ym. fyysisiä rankaisukeinoja. Pehmeä koira saattaa alkaa pelätä käsiä, kova ja terävä koira (kuten useimmat terrierit) taas alkaa pitää ihmisen kanssa käytävää "voimainmittelöä" leikkinä.

Oma terrierini ainakin kiihtyy tolkuttomasti fyysisestä rangaistuksesta (tiukka komennus, tukistus...). Kiihtyneessä tilanteessa paremmin toimii juuri tuo huomiotta jättäminen. Leikki loppuu heti kun pentu käy kiinni käteen tai lahkeeseen. Todella hysteerisessä tilanteessa ("iltavilli" *vink* ) voi kokeilla laumasta eristämistä, eli pentu toiseen huoneeseen, pihalle tai pentuaitaukseen kunnes rauhoittuu.

Myös suihkepullon suihkaus kuonoon on usein toimiva keino, se yllättää pennun niin että pureminen unohtuu. Sen jälkeen tietenkin tarjotaan pennulle sallittua revittävää.

Onneksi puruinto menee kuitenkin aika pian ohi - terveisin nimim. arpikäsi *hih*
pinkki

#66 • • pinkki säätö et co.

pupuankka:
Oma terrierini ainakin kiihtyy tolkuttomasti fyysisestä rangaistuksesta (tiukka komennus, tukistus...). Kiihtyneessä tilanteessa paremmin toimii juuri tuo huomiotta jättäminen. Leikki loppuu heti kun pentu käy kiinni käteen tai lahkeeseen. Todella hysteerisessä tilanteessa ("iltavilli" *vink* ) voi kokeilla laumasta eristämistä, eli pentu toiseen huoneeseen, pihalle tai pentuaitaukseen kunnes rauhoittuu.

heh, samoja oireita on täälläkin, sillonkun äidyn pitämään niskasta pitemmän aikaa kiinni puremisen estämiseksi (täällä piskuisessa yksiössä kun ei voi juuri edes mennä muualle, huoh) niin lopulta luovuttaessaan ja pois lähtiessään katti oikein kuin näyttääkseen uhmalla juoksee sekopäisenä 3 kertaa talon ympäri seinistä ja huonekaluista vauhtia ottaen :D ..mutta eipä kyllä yleensä enää sen jälkeen tule pitkään aikaan esittelemään purukalustoaan :) ..nuokin villiintymiset komentamisesta onneksi taitavat rauhottua pentujen kasvaessa ja oppiessa ymmärtämään kiellon ja rangaistuksen merkityksen, se ei liene heti nuorena yhtä itsenstäänselvää kuin meille ihmisille - tai sitten silloin ei vielä yhtään vaan kiinnosta suutahtaako se puolivieras honkkeli siinä vieressä vai ei
silencio

#67 • • Edited silencio el

Ihminen muuten itse asiassa maistuu kanalta *vink* ainakin silloin ku mä oon maistanut! *nauru* ei vaan, siis näin olen minä kuullut.

Riippu varmaankin siitä mikä sen ruokavalio on ollut. *vink* *nauru*

Mitä tuohon "pentupuremiseen" tulee, en suosittele läpsimistä ym. fyysisiä rankaisukeinoja. Pehmeä koira saattaa alkaa pelätä käsiä, kova ja terävä koira (kuten useimmat terrierit) taas alkaa pitää ihmisen kanssa käytävää "voimainmittelöä" leikkinä.

Jep. Koira saattaa alkaa reagoimaan agressiivisesti käsien äkkinäisiin liikkeisiin. Oma yli-intoilijani oppi nopeasti milloin painitaan leikillään, ja milloin otetaan "miehestä mittaa". *hymy* Ja useimmiten siihen tosissaan vääntämiseen teki aloitteen kyllä otus itse. Ja hampaitakin siinä usein näyteltiin puolin ja toisin, ja puremistakin kokeiltiin. Välillä sai istua päällä hetken aikaa ennenkun uskottiin, että ei sieltä enää kannata huudella. *nauru*
Läpsimistä luulen että jos tohon herraan yrittäisin, saisin hampaanjäljet käteen. Johtuen siitä että sitä ei ole koskaan lyöty (läpsittykään), vaan on katsottu muilla keinoin kuka on pomo (Esim. hyvä ote kaula/niskavilloista, ei niin että sattuu, vaan niin että huomaa että kiinni on.). Eli ihan oikein toi että ei ainakaan kaikille koirille sovi läpsiminen (jos millekkään). Koirathan eivät tunnetusti osaa läpsiä toisiaan.
Harkintaa pitää olla eläimen kasvatuksessa, ja oikeassa suhteessa kuria, vaan ei väkivaltaa. Hellyyttä myös. Luottamuksen saavuttamisesta se kaikki lähtee. Voimaa voi käyttää, mutta ei sillä tarvitse satuttaa. Vain tehdä selväksi että kaikki ei ole sallittua.
Tietty kaikki kurinpito pitää tehdä eläimen ehdoilla, niin että se ymmärtää mistä on kyse. Eri eläimille eri tavalla...

Oikeastaan toi kova meni mulla ihan väärin.
Jos koira alkaa pelkäämään käsien äkkiliikkeitä yms. silloin se saattaa purra.
Siis nimenomaan juuri niin ku aiemmin sanottiin. Pehmeä saattaa alkaa pelätä, ja tarpeeksi pelätessään puree. Kova koira taas reagoi muilla tavoin.

Joten poistinkin sen sanan kova tuolta alusta. *hymy*

--
- I was all alone, no one around, and all I could hear was this fucked up sound. -

Essi

#68 • • Essi Kukkupää!
Haluaisin vielä lisätä ton jätkän "puolustukseksi" että Ranskassa on tapana kasvattaa myös lapsia kovalla kouralla.

--
Houkutusten vastustaminen on luonteen todellinen mitta.

kirsch

#69 • • kirsch kyny hippi

Anime:
Mulla on 6 vuotias fretti Hjördis

Andrei:

Siksi et ymmärrä koska et ole koskaan luultavasti omistanut frettiä. Mä eilen sähisin meidän Adolfill ja vetelin pitkin lattioita pitämällä kiinni sen niskasta.

Jee muitakin pötköihin hullaantuneita.. oon Animen nähny myös frettinetissä? Tunnistin hjördiksestä..

Kun aloin lukemaan tän topicin juttuja, mietin et "noi ei oo frettiä nähnykkään.." mutta kirjotitte mun puolesta..
Niitten kanssa voi joutua olemaan tosi ilkee, tai no, yhtä ilkee ku ne osaa olla.*kivatsulle*
Urjala

#70 • • Urjala vauhko

Amma:
Yhdyn Pygmiin noiden hevosten osalta.

Mielestäni tämä kommentti oli törkeä ja pitäisi poistaa :P

Ja mitä aiheeseen tulee (ja tämä koskee sitten vain koiria, kun en muitten kasvatuksesta/koulutuksesta mitään tiedä) niin väkivaltaa ei tule käyttää, tärkeämpää on olla äärimmäisen johdonmukainen kun alkaa kouluttamaan koiraa talon tavoille. Koiriinkin (koosta riippuen) voi soveltaa erittäin hyvin tuota niskasta roikottamista, kunhan siis ottaa jämäkän otteen ettei nipistä (ja näin ollen satuta) samalla. Toinen tapa alistaa on ottaa kuonosta kiinni ja tuijottaa silmiin. Ja suihkepullo tosiaan. Ja yllättävät, kovat äänet. Vaihtoehtoja ainakin koirankouluttamisessa on paljon, ja toki riippuu myös rodustakin. Mutta tuo kengällä mäiskiminen kuulostaa siltä että sitä koiraa ei ole alunperinkään kovin hyvin koulutettu, ja tuolla menolla saattaa tulla kyllä ongelmia...

PS. Oma koira on loppujenlopuksi puolisurkeasti koulutettu (vielä...koulutus jatkuu joka päivä....huoh) kun siitä en ole saanut tuota reviiri-intoilua vieläkään pienemmälle...eli sisätiloissa kun ollaan, on hommat ihan selvät, mutta lenkille mentäessä näyttää siltä että toi ukuli tosiaan testailee tuota lauman johtajuutta enemmän kuin olisi tarpeellista... :/
#71 • • RINY Guest
Hiii, mä otin itselleni just tossa pari viikkoa sitten kissanpennun. Tää on nyt jotain 3kk vanha ja aika nopsaan oppi kaikki perus jutut, laatikolla käynnin jne. Tälläki hetkellä miun kisu nukkuu sylissä. *sydän* Pitäs vielä opettaa ettei saa mennä pöydälle jne. Mut en oikeen tiedä miten. Kuitenki se pitäs nyt opettaa ku se on vielä pieni, vanhahan ei uusia temppuja opi enää niin helposti. *vink*
Pätkis

#72 • • Pätkis Pikkis

Urjala:
---
Amma:
Yhdyn Pygmiin noiden hevosten osalta.
---
Mielestäni tämä kommentti oli törkeä ja pitäisi poistaa :P ....<klips>

mielestäni tämä kommentti oli aiheeton, sillä Sinulla ei ole mitään sanottavaa silloin kun Me yhdymme *vink*

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Essi

#73 • • Essi Kukkupää!

Urjala:
Mutta tuo kengällä mäiskiminen kuulostaa siltä että sitä koiraa ei ole alunperinkään kovin hyvin koulutettu, ja tuolla menolla saattaa tulla kyllä ongelmia...

Totta, kaveri osti koiran täysin kouluttamattomana. Asia, mikä mua ehkä eniten kuitenkin siinä sen koulutustyyliissä häiritsee, on se, että monoa saattaa tulla vaikkei koira olisi edes tehnyt mitään kovin pahaa. Syyksi saattaa riittää tottelemattomuus parin komentokerran jälkeen tai jopa koiran liiallinen innostus.

--
Houkutusten vastustaminen on luonteen todellinen mitta.

innae

#74 • • innae PaskaJätkä

Essi:
---
Urjala:
Mutta tuo kengällä mäiskiminen kuulostaa siltä että sitä koiraa ei ole alunperinkään kovin hyvin koulutettu, ja tuolla menolla saattaa tulla kyllä ongelmia...

---

Totta, kaveri osti koiran täysin kouluttamattomana. Asia, mikä mua ehkä eniten kuitenkin siinä sen koulutustyyliissä häiritsee, on se, että monoa saattaa tulla vaikkei koira olisi edes tehnyt mitään kovin pahaa. Syyksi saattaa riittää tottelemattomuus parin komentokerran jälkeen tai jopa koiran liiallinen innostus.

Jos se mätkäsee koiraansa sen takia että se on turhan innokas niin se varmaan hakkaisi meidän koiran henkihieväriin sillä Toivolla on koirine ADHD (vaikka se juoksisikin 3h koirapuistossa niin 2minuuttia paikallaan olleena se on yhtä virkeä kuin ennen juoksemista*hihu*).

--
PaskaJätkä

discopöllö

#75 • • discopöllö Bijou
Kaksi sileäkarvaista noutajaa omistaneena ja kouluttaneena täytyy sanoa että kokemusta yliaktiivisista yksilöistä löytyy.

Ensimmäinen söpöliini Luru saapui meille puolen vuoden iässä, kaltoin kohdeltuna ja aliravittuna. Ajan mittaa Lurusta kasvoi kuitenkin mitä viisain ja rakastavin lemmikki. Tosin arka ja erityisen tarkka omistajistaan se oli koko elämänsä ajan. Vasta seuraavan koiran Julian kasvettua aikuiseksi oikeastaan ymmärsinkään kuinka suuren leiman Lurun persoonallisuuteen olivat vauvakuukausien laiminlyönnit aiheuttaneet. Tämä seuraaja kun on huoleton kaikissa asioissa, eikä se kaipaa läheisyyttä laisinkaan samassa mittakaavassa kuin edeltäjänsä.

Meilläkin koiria on aiheesta rangaistu, ei kuitenkaan lyömällä. Noutaja kun on kokonsakin puolesta jo sen verran voimakas että jotkut säännöt pitää löytyä. Tiukalla sanomisella ja niskakarvoista ravistamalla on meillä pärjätty. Myös kuonosta kiinni pitäminen ja silmiin tuijottelu on tehokkaaksi todettu.

Ihmiset jotka kohtelevat lemmikkiään kaltoin ansaitsevat omalle kohdalleen yhtä paljon tuskaa. Sorri mutta viattomien luontokappaleiden alistaminen omien voimannäyttöjensä alle on säälittävää ja sen pitäisi olla myös rankaistavaa. Lemmikin kanssa kun pitäisi jaksaa olla kärsivällinen silloinkin kun kalliimmat naamarasvat on syöty ja kaikki kämpän matot on pilalla. :)

--
The elegant Bijou enjoys her friends, ribbons and jewels. With her refined and delicate nature, she is the Ham-Ham sweetheart.

#76 • • + Guest
Otetaanpas käsittelyyn vähän isommat elukat -hevoset. Mielestäni hevosten kasvatukseen kuuluu fyysisestikin komentaminen. En nyt tarkoita että eläimiä pitäisi piestä. Ison eläimen kanssa on kuitenkin saatava eläimeltä jonkunmoinen kunnioitus ettei se 500kilonsa kanssa kävele yli juostessaan karsinan raosta karkuun. Pienet läpsäytykset ja kielto yhdessä mielestäni tepsii. Hevonen ei kuitenkaan saa pelätä jatkossa tulevansa hakatuksi. Riittää että eläin tietää tehneensä jotain väärin.

Mutta joo. Meni vähän eri kokokategoriaan kuin kissat ja koirat.
silencio

#77 • • silencio el

Essi:

Tuota noin...
Toi menee kyllä mun silmissä pitkälti väkivallan puolelle. Monoa? Siis potku, vai lyönti kengällä? Kuullostaa aika hurjalta...
Koira ei oikein muutenkaan ymmärrä lyöntejä tai potkuja, koska koirat eivät sitä pysty tekemään. Kaikkihan lähtee siis siitä että koira on laumaeläin, ja niillä on tietyt toimintamallit. Lyöminen ja potkiminen ei kuulu niihin. Siis tietenkin pitää rajat ja kuri olla, koska etenkin uroskoirat luonnostaan pyrkii lauman johtoon. Mutta tuo kuvaus kuullostaa aika inhottavalta. Koirahan pitää yrittää saada muilla keinoin rauhoittumaan, jos se on liian innokas. Eihän koira innolleen ja luonnolleen minkään voi. Liiallinen kuritus siinä tilanteessa saa vain koiran menemään entistä pahemmin pihalle siitä mitä sen odotettaisiin tehtävän. Ja nimenomaan, koira usein yrittää tehdä lauman johtajalle mieliksi aivan luonnostaan. Tuolla keinoin sen saa vain hätääntymään.

Offtopic: Voin vain kuvitella mitä tapahtuisi jos joku kävisi mun koiraa lyömään tai vaikka monottamaan. Toivottavasti niin ei käy... Koska linjahan on se että jopa siinä tilanteessa, jos koira puolustautuu (minkä tiedän että omani tekisi), niin koirahan siitä syyt saa niskoilleen. Se ei virkavaltaa kiinnosta kävikö joku siihen käsiksi... Ja jokainen eläin puolustautuu uhattuna.

--
- I was all alone, no one around, and all I could hear was this fucked up sound. -

Urjala

#78 • • Urjala vauhko

Essi:
---
Urjala:

---

Toisinsanoen, näyttää siltä että koiran omistaja on huonommin koulutettu kuin koira :( en tykkää :(
Urjala

#79 • • Urjala vauhko

silencio:
Koira ei oikein muutenkaan ymmärrä lyöntejä tai potkuja, koska koirat eivät sitä pysty tekemään. Kaikkihan lähtee siis siitä että koira on laumaeläin, ja niillä on tietyt toimintamallit. Lyöminen ja potkiminen ei kuulu niihin. Siis tietenkin pitää rajat ja kuri olla, koska etenkin uroskoirat luonnostaan pyrkii lauman johtoon. Mutta tuo kuvaus kuullostaa aika inhottavalta. Koirahan pitää yrittää saada muilla keinoin rauhoittumaan, jos se on liian innokas. Eihän koira innolleen ja luonnolleen minkään voi. Liiallinen kuritus siinä tilanteessa saa vain koiran menemään entistä pahemmin pihalle siitä mitä sen odotettaisiin tehtävän. Ja nimenomaan, koira usein yrittää tehdä lauman johtajalle mieliksi aivan luonnostaan. Tuolla keinoin sen saa vain hätääntymään.

Nimenomaan näin, tuolla menolla koirasta tulee oikeasti mielenvikainen, kun se saa koko ajan täysin ristiriitaisia "käskyjä" lauman johtajalta, pelko ei ole oikea tapa kouluttaa koiraa, ei sitten millään...harmillista kertakaikkiaan...
Freyja-

#80 • • Freyja-
Vastasin pikkuisen saa läimäytellä, mutta oikeastaan mielipiteeni on sen ja tuon totaalisen väkivallattomuuden välissä. Uskon kyllä, että eläintenkin kanssa tulee tilanteita, joissa pienellä väkivallalla saadaan aikaan enemmän hyötyä kuin haittaa, mutta vähän niinkuin penskojenkin, eläinten kanssa pitäisi mielestäni pyrkiä niiden muiden keinojen käyttämiseen. Oma kokemukseni eläimistä rajoittuu aika tarkasti vain kissoihin, joten esimerkiksi hevosten tai frettien koulutuksesta on paha mennä sanomaan yhtään mitään ja täten suoraan tuomitsemaan esimerkiksi niiden kanssa käytettäviä kovempia keinoja.

Kissat ovat onneksi suunnattoman helppoja elikoita. Sisäsiisteyskasvatusta ei juurikaan tarvita(koska misset oppivat laatikolle emon perässä jo hyvin nuorena ja luovutusikäinen, eli 12-viikkoinen, sisällä elänyt kissanpentu kyllä osaa 95% tapauksista ottaa uuden kodin tarjoaman laatikon omakseen) ja muutenkin kissat kyllä kunnioittavat oman kokemukseni mukaan erittäin hyvin tiettyjä väkivallattomia auktoriteetteja, kuten vaikkapa suihkepulloa tai käsien yhteentaputusta/muuta kovaa ääntä. Oman yksilön kanssa ei ole tarvinnut käyttää mitään edellämainittuja ja hellää kuononnäpäytystä kummempaa ja ihan hyvin herra tietää rajansa noin niinkuin kissaksi, jotka nyt noin yleensäkin tottelevat lähinnä silloin kun niitä huvittaa totella. Kun tehdään jotain selkeästi kiellettyä, hieman korotettu "Mitäs se Kisu oikein tekee?", kyllä saa sen ainakin lopettamaan tai siirtymään pois kielletyltä paikalta.