Oletko luovuttanut verta?

397 posts, 20 pages, 134,307 views

Hyzenthlay

#301 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
mutta miks?

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

mariq

#302 • • mariq

Hyzenthlay, 19.6.2007 19:12:
mun pitäis varmaan tietää mut mut... mitä alhanen paino haittaa jos hemoglobiini on korkee? (149) En oo koskaan tosissani harkinnut tätä, rupesin vaan miettimään.

Voisin veikata villisti, että pienemmälle ihmiselle verenluovutus on kovempi juttu, koska se luovutettava määrä on vakio, ja siis pienelle isompi prosentuaalinen osa verestä kuin isommalla.. Siksi kai painoraja, (50kg) kun esim. jos 45-kiloinen luovuttaisi sen 450g se olisi jo 10% sen ihmisen koko painosta.. alkais olla aika paljon.

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

Bio

#303 • • Bio The Bullies / Pinky

mariq, 19.6.2007 19:24:
---
Hyzenthlay, 19.6.2007 19:12:
mun pitäis varmaan tietää mut mut... mitä alhanen paino haittaa jos hemoglobiini on korkee? (149) En oo koskaan tosissani harkinnut tätä, rupesin vaan miettimään.

---

Voisin veikata villisti, että pienemmälle ihmiselle verenluovutus on kovempi juttu, koska se luovutettava määrä on vakio, ja siis pienelle isompi prosentuaalinen osa verestä kuin isommalla.. Siksi kai painoraja, (50kg) kun esim. jos 45-kiloinen luovuttaisi sen 450g se olisi jo 10% sen ihmisen koko painosta.. alkais olla aika paljon.

juuri näin piti just kirjoittaa.. luovutettava määrä on just se 450g
Hyzenthlay

#304 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
ah joo niin tietysti...

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Bio

#305 • • Bio The Bullies / Pinky
tässä tietoa veripalvelun sivuilta kuka voi luovuttaa
m1kk3

#306 • • m1kk3 no-life
vois joskus kyllä kokeilla *hymy*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Kolera

#307 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

esim. jos 45-kiloinen luovuttaisi sen 450g se olisi jo 10% sen ihmisen koko painosta.. alkais olla aika paljon.

Tää on sitä korkeempaa matikkaa! *nauru* mut joo ku ajattelee että ihmisessä yleensä on joku mitä 5l verta tai jotn sinnepäin...veripalvelun sivuilta seki tieto kyl löytyy niin tosiaan 1% painosta mutta 10% verestä.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Tytti

#308 • • Tytti
Painorajasta uupuu hieman, joten ehdottomasti sitten joskus kymmenen vuoden kuluttua :)

Sitä ennen taidan kuitenkin olla noudattamatta opiskeluaikoina metallipajan opettajaltani saamaani neuvoa, että pistä painoja taskuihin, niin se 50 kg täyttyy... (koulussa oli päivän ajan verenluovutuspiste ja opettajalle kunnia-asia, että koko kurssi kävisi luovuttamassa).
Sin_nombre

#309 • • Sin_nombre
en ole vielä saanut aikaseksi...ehkä tässä lähiaikoina.
sapeli

#310 • • sapeli jokukukamikä?
Tuohon galluppiin voisi tietenkin lisätä vaihtoehdon "En, enkä saa" - tämä tilanne on ainakin meikäläisellä *igor*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

#311 • • Elwira Guest
En enkä luovuta! Kiitos järkyttävän piikkikammon ja sellasen kun nään niin tää tyttö tippuu jo 2:ssa sekunnissa *nauru*
Jutu

#313 • • Jutu Blondi
En oo vieläkään luovuttanut, vaikka piti luovuttaa vissiin jo pari vuotta sitten. Tai jotain. Nyt mulla on vaan pieni epävarmuus saanko luovuttaa, mutta täytyy varmaan niiltä hoitajilta kysyä vähän tarkemmin. Olishan se kiva, että siitäkin verestä on jotain hyötyä kun terveydenhoitajakin sitä niin hyväksi kehui *nauru* Ja mua hävettää aivan mielettömästi ku en tiiä omaa veriryhmää, mutta eikö ne siellä senkin kato ensin?

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

mariq

#314 • • Edited mariq

Kolera, 19.6.2007 19:41:
---
---
Tää on sitä korkeempaa matikkaa! *nauru* mut joo ku ajattelee että ihmisessä yleensä on joku mitä 5l verta tai jotn sinnepäin...veripalvelun sivuilta seki tieto kyl löytyy niin tosiaan 1% painosta mutta 10% verestä.

uuuups.... *nauru*
Noh, 50-kiloisena luovuttaneena kokemuksesta; kyl se määrä alkaa jo tuntua *vink* ..sen verran etten oo toista kertaa tullu luovuttaneeks, kun meni yli tunti sen toimenpiteen jälkeen ennenkuin pysyi jalat alla.. (tosin näin voipi kuulemma käydä isommillekin ihmiselle, että mene je tiedä..)

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

#315 • • Norb Guest
Viimeks pyörryin sinne lattialle *nauru* Oli vähän noloo, kun paikka oli harvinaisen täynnä. Luovutuskertoja on kertynyt 10. Ja todella ihmettelin miks nyt kävi noin *ding*

No, mut ens kerralla uudestaan 3kk päästä ja vähän paremmin tankattuna.
#316 • • Norb Guest

Jutu, 20.6.2007 01:09:
Ja mua hävettää aivan mielettömästi ku en tiiä omaa veriryhmää, mutta eikö ne siellä senkin kato ensin?

Jos painat sen 50 kg, oot terve niin tuskin on luovutus esteitä(listassa on kyllä muitakin ehtoja). Veriryhmän ne tarkastaa ekalla luov. kerralla ja kun toisen kerran meet luovuttaa niin saat tietää sen.
Sinza

#317 • • Sinza
Kerran yritin mennä luovuttamaan, mutta eivät huolineet mua, kun mulla on taipumusta pyörtyilyyn. Kuulemma vasta sitten saa mennä, jos ei oo vuoteen pyörtynyt... No, olisin kyl ihan salee pyörtynyt sielläkin.

--
Mooi! Hyvä meininki!! Käytsä usein täällä?! *nauru*

Spanks

#318 • • Spanks Löysä P***a
Ei pysty. Liian hapokasta.

--
Täällä ei menneitä muistella, kiire on hautoja kaivella, johtaja määrää kaiva pois. Ajan henki, henki pois. Narua, narua, narua kansalle.

Jutu

#319 • • Jutu Blondi

Norb, 20.6.2007 12:01:
Jos painat sen 50 kg, oot terve niin tuskin on luovutus esteitä(listassa on kyllä muitakin ehtoja). Veriryhmän ne tarkastaa ekalla luov. kerralla ja kun toisen kerran meet luovuttaa niin saat tietää sen.

No oonhan mä ihan terve eli ei sen puolesta olis mitään ongelmia, mutta kun en oo ihan varma lasketaanko tää mun ongelma yhteen noista luovutusesteistä. Siinä ei ainakaan sanottu mitään siitä, mutta parempi kuitenkin tarkistaa asia ettei kävis köpelösti sitten siellä tai jälkeenpäin :)

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Cloudberry

#320 • • Cloudberry
Pitkällisen aikomisen jälkeen tempaisin tänään ja luovutin verta ensimmäisen kerran elämässäni.

Koska olen surkea nössö, joka kammoksuu sekä verta että neuloja, sain paniikkikohtauksen siinä vaiheessa kun neula meni suoneen, ja tarvitsin kaksi sairaanhoitajaa operoimaan minua. Samaan aikaan paikalla oli pari vanhempaa, kokenutta luovuttajaa, jotka suoriutuivat operaatiosta puoleen tuntiin ilman mitään ongelmia ja hyväntahtoisesti vähän naureskelivat mun surkeudelle.. Kuitenki tuntia myöhemmin olin 4,5dl verta köyhempi ja sain kehuja kuin koiranpentu, joka on oppinut uuden tempun. Olo oli pitkään hutera (pelkästään psyykkistä), mutta tilat oli siistit ja miellyttävät, hoitajat tosi ihania ja tarjoilu erinomainen. Niin ja nyt on hyvä mieli ku uskalsin ojentaa auttavan käden. *blush*

Ehkä sitte puolen vuoden päästä uudestaan. *hymy*