Oletko luovuttanut verta?

397 posts, 20 pages, 133,912 views

Amuck

#381 • • Amuck dub-i-dub

Freja, 7.4.2009 12:05:
---
Freja, 6.4.2009 20:54:
, tuleeko mulle jonkinlainen karenssi Ausseihin matkustamisesta? Veripalvelun sivuilta en löytänyt tietoa, mutta muistelisin että ihan kuin olisi siitäkin tullut jonkinmoinen.
---

No, ehkäpä käyn kokeilees sitten kesäkuussa että onnaako! :D
Tällä hetkellä näyttää verivarastot siltä, että mun (AB+) verta on kaikista eniten varastossa, joten voin huokasta helpotuksesta ettei sitä ole vähiten enkä pystyisi auttamaan. :]

Joko kävit? Mulle tulee Kanadasta 1 kk, toisaalta Pohjois-Amerikka mainitaan sivuilla. Kuitenkin, kannattanee soittaa 0800 0 5801 (ilmainen) ennen kuin menet tyrkyttämään.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Freja

#382 • • Freja Sihteeri

2la, 26.6.2009 11:23:
Joko kävit? Mulle tulee Kanadasta 1 kk, toisaalta Pohjois-Amerikka mainitaan sivuilla. Kuitenkin, kannattanee soittaa 0800 0 5801 (ilmainen) ennen kuin menet tyrkyttämään.

En oo vielä käynyt! Toi numero vaikuttikin ihan muksalta joten voisikin soitella ja kysäistä. kiits! :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Yallu

#383 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

kimonoid, 26.6.2009 11:07:
"Homon veri ei kelvannut"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906269831732_uu.shtml

parasta tos jutussa on ehkä ton lääkärin neuvo tolle verta
luovuttaneelle tyypille:

"Ja aina voi suositella verenluovuttamista tuttaville.
Paitsi sinun tapauksessasi."

niinku mitä vittua? :D

Tämä on taas niin VANHA asia ja taas sitä kaivellaan. Taustallahan tässä on se tosiasia, että HIV tarttuu helpommin anaaliseksissä kuin vaginaaliseksissä.

Wikipedia 26.6.2009

Ensimmäinen HIV-tapaus todettiin Suomessa vuonna 1980. Kaikkiaan todettuja tapauksia kesäkuussa 2008 oli 2 317. Heteroseksissä saadut tartunnat ovat lisääntyneet tasaisesti. Miesten homoseksissä saadut tartunnat ovat aiemman vähenemisen jälkeen lisääntyneet uudestaan 2000-luvulla. Vuonna 1998 puhkesi suonensisäisiä huumeita käyttävien keskuudessa epidemia, joka on sittemmin saatu hallintaan.

Tuoreet virustartunnat eivät näy seulassa ja yleisesti ottaen homoseksuaalit harrastavat useammin anaaliseksiä kuin heteroseksuaalit (prosentuaalisesti). Se, minkälainen on kyseisten YKSILÖIDEN seksuaalikäyttäytyminen, onkin aivan toinen juttu..

Siitä haluaisin nähdä jotain tilastotietoa, kuinka moni noista 2317 tartunnan saaneista on homoseksuaaleja, ennen kuin teen mitään mielipideratkaisuja.
isfnbojbbssn

#384 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

Yallu, 26.6.2009 11:56:
---

---

Tämä on taas niin VANHA asia ja taas sitä kaivellaan. Taustallahan tässä on se tosiasia, että HIV tarttuu helpommin anaaliseksissä kuin vaginaaliseksissä.

missasit nyt pointin.. oon kyllä ihan tietoinen ko. faktasta.

kyse on tuosta "Ja aina voi suositella verenluovuttamista
tuttaville. Paitsi sinun tapauksessasi." -kommentista,
koska tossahan nyt oletetaan, että kaikki ko. tyypin tuttavat
on homoja tai HIV-positiivisia heteroita.

--
dasinoaisnvs

Yallu

#385 • • Edited Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

kimonoid, 26.6.2009 12:13:
---
Yallu, 26.6.2009 11:56:
---

---

---

missasit nyt pointin.. oon kyllä ihan tietoinen ko. faktasta.

kyse on tuosta "Ja aina voi suositella verenluovuttamista
tuttaville. Paitsi sinun tapauksessasi." -kommentista,
koska tossahan nyt oletetaan, että kaikki ko. tyypin tuttavat
on homoja tai HIV-positiivisia heteroita.

Tai sitten sä missasit mun pointin.. Päätökset pohjautuvat (toivottavasti) tilastoihin:
esim. (kyllä, luvut on tempaistu hatusta)
Suomessa on 2 000 000 ihmistä, 1 500 000 heteroa, 500 000 homoa. Heterot ja homot kaikki miehiä.

100 000 heteroa harrastaa anaaliseksiä -> 6,67% heteroista harrastaa anaaliseksiä.
50 000 homoa harrastaa anaaliseksiä -> 10% homoista harrastaa anaaliseksiä.

Määrällisesti heterot harrastavat enemmän anaaliseksiä, mutta on todennäköisempää, että kohdalle osuva homoseksuaali harrastaa anaaliseksiä, kuin että kohdalle osuva heteroseksuaali.

It´s all about the statistics.. Yksilöllä ei ole mitään väliä.

edit.

Todennäköisesti tämä kyseinen homoseksuaali tuntee myös muita homoseksuaaleja.
Sallakat

#386 • • Sallakat jungle, baby !

"Homon veri ei kelvannut"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906269831732_uu.shtml

parasta tos jutussa on ehkä ton lääkärin neuvo tolle verta
luovuttaneelle tyypille:

myöskin erittäin järkyttävää ja paljon kertovaa on tossa äänestyksen tuloksetkin. siis oikeesti wtf millä aikakaudella suomessakin oikeasti eletään?!?
Slim_Jim

#387 • • Slim_Jim
Suomi on hieno maa!
*rumpufilli*
Vertina

#388 • • Vertina
En ole käynyt, haluaisin kyllä. Luulen kyllä ettei mun veri välttämättä kelpaa, kun ajoittain pientä raudanpuutosta :/
bubbelgum

#389 • • bubbelgum ~sylikissa~
En oo koskaan luovuttanut verta. Jotenkin se on vaan asia joka ei koskaan oo tullut esille.

Tän topicin myötä etsin tietoa asiasta, ja sain selville että muutama allergiaan ja lääkitykseen liittyvä asia saattaa olla estävänä tekijänä veren luovuttamiselle.

Jos muita kiinnostaa mahdollinen soveltuvuus luovuttajaksi, netissä voi käydä tekemässä testin joka antaa osviittaa.

Löytyy osotteesta: http://www.sovinkoluovuttajaksi.fi/

Tarkkaa tietoa ei tietenkään voi saada, mutta jotain suuntaa. Itse aijon ainakin ottaa noista tietyistä lääkeasioista selvää, ja jos ei esteitä löydy, käydä sitten kesän aikana ensimmäistä kertaa tekemässä luovutuksen.

Lisätietoja veren luovuttamisesta löytyy osotteesta, http://www.veripalvelu.fi/

--
Hullu ku pullosta tullu.

Kolera

#390 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
tänään piti...narahtaa "oletko krapulassa tai päihtynyt" rastiin tää päivä katotaa jos huomen tai torstaina taitaitai.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

provision

#391 • • provision
Olen luovuttanut, mutta tällä hetkellä luovutuskiellossa luovutuksesta johtuvan pahoinvoinnin takia.
En varmaan vaan kestä sitä kiristävää tunnetta, kun veri virtaa suomesta putkea pitkin pussiin.
¡ Previous post about a year ago !
Mimir

#392 • • Mimir Rouva Yninä
Tänään kävin taas turhankin pitkän tauon jälkeen. Illan on heikottanut vähän tavallista enemmän, mutta taitaa mennä sään piikkiin. Täytyy vaan koettaa juoda tavallistakin enemmän. Syksyllä on leikkaus edessä ja sen takia pidempi karenssi, joten olen tyytyväinen, että tuli nyt käytyä.

--
[Wings are growing on her.]

Metz^^

#393 • • Metz^^
Kävin joskus ekaa kertaa luovuttamassa yksin, viereisessä tuolissa oli mies joka kuuli mun olevan ekaa kertaa, kerto sitte olevansa itse jotain 127 kertaa, on käynyt luovuttamassa niin usein kun vaan on pystynyt ja näytti vielä käteensä muodostunutta muhkuraa näistä kymmenistä pistoksista... :D

Jänskätti, mutta oli hyvä fiilis, tuntu siltä että auttaa jotain. Katselen säännöllisesti veripalvleun sivuilta veren tarvetta ja käyn luultavasti nyt syksyllä taas luovuttamassa.

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.

UkeUke

#394 • • UkeUke
Tulin juuri luovuttamasta verta. Tosin luovutin kaikki vereni omiin tarpeisiin sairaalan kokeisiin, jotta selviää onko muhun tullu lisätauteja.*iloinen*
Mimir

#395 • • Mimir Rouva Yninä
Yhdeksäs luovutus tänään, ja sainpa yhden kaverin mukaan ensimmäisen kerran. Kivat tilat niillä Sanomatalossa, en oo ennen siellä käyny *hymy*

--
[Wings are growing on her.]

Kolera

#396 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
Lähes joka kerta joutuu pyytää et vetäisivät vähän neulaa ulospäin, ku se neula kai painaa suonen seinämää jotenki tosi vittumaisesti. Oikeesta kädestä ei tietenkää voi antaa ottaa ku sit hiirikäsi olis ihan käyttökelvoton 4h luovutuksen jälkee =P

Toi 127 kertaa on jo aika hoosee puuhaa. minimissää 40v ukko. Itel ei kyl ~25 kerran jälkee ainakaa mitää patin alkuakaa oo. korkeintaa tos on pienet kuopat pistoista.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

NwB

#397 • • Edited NwB
Intissä menin luovuttamaan verta hyvännäköisen böönan innoittamana. Toistamiseen ei ole kysellyt, kun ne varmaan löysi jäämiä lääkeaineista jotka pöllin tilkasta pekkaa helpottamaan, mutta se onkin jo sitten toinen tarina.

..Ja en siis luovuttanut tarkoituksella 'likaista' verta ja se purkki nyt sattu olee Tilkan apteekin pöydällä sopivasti.

--
Jee! Kumpi voitti!!