Kotipsykiatri

44 posts, 3 pages, 10,063 views

sapeli

Posts: 11,768

#21 • • sapeli jokukukamikä?

UnityF:
eli ne lokeroi meitä ja me heitä...

He pitävät meitä omituisina ja me heitä koska meidän väliltä puuttuu yhteys. miten sitten luoda yhteys? miten saada ihmiset tajuamaan että me ollaan vain otuksia ja hekin myös. miten voidaan rikkoo nää ennakkoasenteet puolin jos toisin?



No, on ihmisten tapa järkeistää maailmaa lokeroimalla - ja tekemällä oletuksia ja kehittämällä ennakkoluuloja. Yleensä ihmiset ymmärtää ainoastaan sen mitä on omakohtaisesti kokenut...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#22 • • Aziz Combat Fighter

UnityF:
mä tässä taas mietin... (tsiisus mun aivot kohta ylikuumenee kun oon koittanu käyttää niitä..)



jep :P

UnityF:
niih.. eli kun mä mietin..Kun joku näkee mut vaikka just bileissä palamassa kotiin niin ja hän ehkä stägällä tajuu hei toi on "reivaaja" niin hän voi ajatella "hei toi on huumeiden käyttäjä".
Tai sitten kun hän näkee punkkarin niin hän ajattelee toi on rikollinen / väkivaltainen.



Tai sit ootko ajatellu et ehkä tää leima minkä kuvittelet muiden sun otsaas lyövän on ihan sun omaa kuvitelmaa? Miks ihmiset kattois bilevaatteisiin pukeutunutta et se on ku huumeiden käyttäjä? Kyl arkinen narkkari eroo habitukseltaan aika reilusti perus bilehileestä joka rämpii kotiin glittarit paidankauluksissa.

UnityF:
Mut sitten mietin..Mekin katotaan "massaa/ normaaleja?" (mikä sitten on normaali mut eni vei)
niin mekin ajatellaan.. massaa.. normaali.. tavis.. sitruunanaama.. suppeakatseinen.. jne jne jne..
eli ne lokeroi meitä ja me heitä...



Väärin. Sä lokeroit niitä ja oletat, että ne vastavuoroisesti lokeroi sua. Ja varmasti nautit siitä, et tunnet ittes poikkeevaks, ja ehkä hieman ylemmyyttä siitä, että "massa" ei vaan tajuu, varsinkaan tavikset. Jos koitat itse kohdata ihmiset yksilöinä, niin ehkä ymmärrät pikkasen myös siitä, että ihmisetkin kohtaavat muita ihmisiä yksilöinä. Edelleenkään en usko, että sua lokeroidaan yhtään mihinkään, varsinkin kun ihmiset eivät yleensä tunne polcca-univormua tai tunnista sitä. Varsinkin kytkös polccavaate-konemusa-huumeet vaatii jo aika paljon tietoa aiheesta jotta moista ennakkokäsitystä voidaan edes lähteä luomaan.

Ei meistä kaikki todellakaan lokeroi jokaista vastaantulijaa. Äläkä sano "me" ja "ne" kun ollaan ihan samaa porukkaa, vaik käydäänki eri baareissa ja tanssitaan eri musan tahtiin :)

UnityF:
He pitävät meitä omituisina ja me heitä koska meidän väliltä puuttuu yhteys. miten sitten luoda yhteys? miten saada ihmiset tajuamaan että me ollaan vain otuksia ja hekin myös. miten voidaan rikkoo nää ennakkoasenteet puolin jos toisin?



Yrittämällä murtautua ulos omista ennakkoasenteistaan. En usko että sun ja "taviksen" välissä seisoo kukaan muu kuin sinä itse.
Mellu-

Posts: 4,006

#23 • • Mellu-
hmmm... miä oon aina vähän miettiny et mitähän mä oon tehny eritavalla kun mun kaverit... järestään kaikilla on joku ongelma itsensä/ympäristönsä kanssa.Mulla ei oo oikeen koskaan ollu mitään "ongelmia",vaikka oon ollu koulukiustattu jnejnejne. Mutta nyt on tullu tällänen uus piirre, miä saatan masentuu päiväkausiksi tyhjästä *ding* en tajua, kaikki on hyvin ja muutenkin tosi *jiihaa**plur**joo**sydän**super*aplodit* sit ´naps` ja mä en jaksa liikkua omasta huoneesta mihinkään... makaan vaan sohvalla tekemättä yhtään mitään ja tuijotan ikkunasta ulos. Ja tää tulee ihan ku salama kirkkaalta taivaalta ilman varoitusta *uuh* Onkohan tää jotain "piilostressiä" *ding**täh* ?


Unityf,mä oon miettiny kans tota samaa... lokerointia meinaan... koska mut on ainakin koulussa "leimattu" ... miten ne sen ilmas..." Piritrancetyttö meidän koulusta " *hmph* miä yritän kovasti välttää tota lokerointia mut eipä sille mitään oikein voi.. kait.

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#24 • • Edited Aziz Combat Fighter

UnityF:
ana sä oot kone! *hali* ja *plur* kaupanpäälle.. *joo*

tässä se taas nähään.. miten ihminen voi ajatella näin suppeesti esim niinkuin minä. *joo*
(ja luulin olevani avarakatseinen). Eli mun pitää muuttaa ajattelutapaani eli mulla on paha ongelma kun luulen että kaikki lokeroi mut johonkin ihme lokeroon ja samaan aikaa oon tehny sitä ittekkin ajattelematta sitä. *ding*



edit2: Mun sarkasmi-mittari hämmenty vakavasti! :D

No eipä toi nyt paha ongelma oo, eikä sun tarvii ees muuttaa ajattelutapaas, kunhan osoitin vaihtoehtoisen näkemyksen :) Toki sulla on oikeus ajatella ihmisistä ihan niinkuin huvittaa. Sori jos kuullostin vähän saarnaavalta :)

Mä en vaan tykkää ku ihmisii sanotaan taviksiks.

edit: Toi ryhmittely on niin peruspsykologinen ilmiö, ettei siitä varmaan koskaan ees pääse eroon. Ihmislajille on ominaista tollanen ryhmittyminen sisä- ja ulkoryhmiin, jossa sisäryhmän nähdään sisältävän joukon yksilöitä ja "ulkoryhmän", eli "niiden", piirteet stereotyypitetään helposti. Tällanen ajattelu luo yhteenkuuluvuuden tunnetta oman ryhmän kanssa (sun tapauksessa bilettäjät), ja on ihan normaalia ajatella noin. Tätä tapahtuu kaikilla tasoilla, suurin osa ihmisistä laskee itsensä osaksi ainakin jotakin ryhmää; kansalaisuuden, rodun, uskonnon tai kielellis-kulttuurisen rajan mukaan. Oman ryhmän piirteiden korostaminen yksilöllisinä on tärkeää tällaisessa ajattelussa.

Oman ryhmän arvojen nostaminen korkeammale kuin muiden (ne ei ymmärrä miten hienoa bilettäminen on) on kanssa ihan tyypillistä. Silloin, kun omaan ryhmään ei enää osata suhtautua kriittisesti ja ryhmätoiminta alkaa valtaamaamaan sellaisia alueita identiteestä, jotka pitäisi varata henkilökohtaisille ajatuksille ja uskomuksille, alkaa ryhmien yksilöden välillä esiintyä ongelmia. Tämä osaltaan aiheuttaa mm. eri urheilujengien fanien välisiä konflikteja, tai esim. uskonnollisia konflikteja. Vieraan ryhmän arvot eivät sovi omaan maailmankuvaan, joten ne nähdään virheellisinä ja väärinä.

Toisinsanoen, niin kauan kun ryhmäajattelu ei aiheuta ongelmia ihmisiä yksilötasolla kohdatessa, ei ole tarvetta muutokselle. Mikäli sensijaan et tunne oloasi mukavaksi "niiden", eli "ei-bilettäjien" keskuudessa, kannattaa ehkä tarkistaa asenteitaan. En usko että sulla tosin sellaista ongelmaa on :) Varsinkin jos tiedostaa oman taipumuksensa lokeroida muita ulkoisten piirteiden perusteella, voi lokeroinnin jättää omaan arvoonsa. Jos pitää kiinni muille ryhmille asetetuista stereotyyppisistä arvoista, voi tosielämässä tulla ongelmia. Bilekansan sisäinen diversiteetti on ihan yhtä laaja kuin esimerkiksi ruotsalaisten; teitä yhdistää vaan eri asiat.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#25 • • Aziz Combat Fighter

Mellu-:
Mutta nyt on tullu tällänen uus piirre, miä saatan masentuu päiväkausiksi tyhjästä *ding* en tajua, kaikki on hyvin ja muutenkin tosi *jiihaa**plur**joo**sydän**super*aplodit* sit ´naps` ja mä en jaksa liikkua omasta huoneesta mihinkään... makaan vaan sohvalla tekemättä yhtään mitään ja tuijotan ikkunasta ulos. Ja tää tulee ihan ku salama kirkkaalta taivaalta ilman varoitusta *uuh* Onkohan tää jotain "piilostressiä" *ding**täh* ?



Ootko pikkasen bipolaarinen? Silleen, et oot tosi ylipositiivinen ja ihku ja plur kokoajan mut sit välillä taas oot supermorkkisteleva? Ootko murrosiässä? Käytätkö päihteitä? Nää on niinku ekat asiat mitkä tuli mieleen.. Toiset vaan on enempi tollasii et ne menee ääripäitten mukaan et on ensin hirmu ilosii ja sit hirmu surullisii, toiset sit on tosi keskitiellä ettei ne oo oikeen koskaan hirveesti kumpaakaan. Ihan normaalia imho.
remotion

Posts: 5,283

#26 • • remotion nostatus guru
UnityF:
no totta munassa sitä jengi ihmettelee jos toinen pukeutuu joxku sammakoksi, mut eikö se oo sen sen tarkotuskin vai miksi niitä kuteita sit vedetään niskaan? Mulle ainakin tulee hyvä olo siitä et näytän siltä miltä haluankin ja tuo myös itsevarmuutta, mutta ehkä kannattaa sitten miettiä enemmän sitä pukeutumista ja ottaa toisia silläkin huomioon jos haluaa että reaktiot on erilaisia...
Uhuu

Posts: 844

#27 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~
heh.. teitä vaan vainottaa niin perkeleesti =)

-gestapokysymysuhuu

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

Plaque

Posts: 269

#28 • • Plaque
Onko huolestuttavaa jos huonekalut alkavat vaikuttaa eroottisilta? *ding*
Jonkinlainen puutostila?
Fyrisch

Posts: 4,525

#29 • • Fyrisch

Uhuu:
heh.. teitä vaan vainottaa niin perkeleesti =)

-gestapokysymysuhuu



Vainoharhasuus on ikävä juttu, itse kärsin siitä! *eiei*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#30 • • Aziz Combat Fighter

UnityF:
---
Uhuu:
heh.. teitä vaan vainottaa niin perkeleesti =)

-gestapokysymysuhuu

---


ootsä joku kyttä? hä? *släp* *nauru*



Rent-a-cop massive represent, aight :P
Uhuu

Posts: 844

#31 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~

UnityF:
---
Uhuu:
heh.. teitä vaan vainottaa niin perkeleesti =)

-gestapokysymysuhuu

---

ootsä joku kyttä? hä? *släp* *nauru*



bileiden virallinen siveyspoliisi joo o/

-heimitästäälläirstaillaanuhuu

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

Mellu-

Posts: 4,006

#32 • • Edited Mellu-

Ana:
---
Mellu-:
Mutta nyt on tullu tällänen uus piirre, miä saatan masentuu päiväkausiksi tyhjästä *ding* en tajua, kaikki on hyvin ja muutenkin tosi *jiihaa**plur**joo**sydän**super*aplodit* sit ´naps` ja mä en jaksa liikkua omasta huoneesta mihinkään... makaan vaan sohvalla tekemättä yhtään mitään ja tuijotan ikkunasta ulos. Ja tää tulee ihan ku salama kirkkaalta taivaalta ilman varoitusta *uuh* Onkohan tää jotain "piilostressiä" *ding**täh* ?

---


Ootko pikkasen bipolaarinen? Silleen, et oot tosi ylipositiivinen ja ihku ja plur kokoajan mut sit välillä taas oot supermorkkisteleva? Ootko murrosiässä? Käytätkö päihteitä? Nää on niinku ekat asiat mitkä tuli mieleen.. Toiset vaan on enempi tollasii et ne menee ääripäitten mukaan et on ensin hirmu ilosii ja sit hirmu surullisii, toiset sit on tosi keskitiellä ettei ne oo oikeen koskaan hirveesti kumpaakaan. Ihan normaalia imho.



Olen peruspositiivinen ja optimisteinen elämään *hymy* sanotaan vaikka näin. en kuiteskaan jaksa hehkuttaa jokaista asiaa mikä saa esim hymyilemään... saatika kaikkii asioita jotka saa mut surustelemaan. hmm... pitää pohdiskella asiaa lisää *hihu*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Claquesous

Posts: 3,206

#33 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa
Keittiöpsykologia ja olkkaripsykoanalyysit kunniaan!

T: Kannelmäen Carl Jung

(nyt se meni oikein)

--
32. of December

Pätkis

Posts: 1,038

#34 • • Pätkis Pikkis

Lene:
---
Mellu-:
Olen peruspositiivinen ja optimisteinen elämään *hymy* sanotaan vaikka näin. en kuiteskaan jaksa hehkuttaa jokaista asiaa mikä saa esim hymyilemään... saatika kaikkii asioita jotka saa mut surustelemaan. hmm... pitää pohdiskella asiaa lisää *hihu*
---
Ehkä sulla on horrrrrrrmoonit sekaisin. *hih*


as we all do... *eiei*

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Verano

Posts: 4,649

#35 • • Verano Merituuli

Anime:
Miksi..... Aina ku vien pulloi Alkoon esim. etkojen tai jatkojen jälkeen mul on sellanen fiilis et koko kansa möllöttää jossain ratikassa ja kelaa et "voi että ku siin on nuori poika vajonnu syvälle alkoholiongelmansa kanssa"? Sanoohan sen nyt terve järkikin että suurin osa Suomen kansalaisista käy Alkossa ja johonki ne pullot on kuitenki palautettava, eli en ole ainakaan tämän asian kanssa yksin *nauru* .......mutku häiritsee *hmph* Onko mulla huono omatunto että ehkä saattaisi olla pienen pieni mahdollisuus olemassa että juon pikkasen liikaa? Viirutanko mä ihan turhia? Pitäiskö juoda enemmän? *ding*



mua ei toi pullojen palautus niinkään "hävetä", mut tänään aion ostaa ekan mäyrikseni ja jengi varmaan luulee et siinä aikoo tyttö vetää kakstoista bissee tänään. ku en mä niitä kaikkia kuitenkaan tänään, tai siis okei jos ei tuoppeja baarissa lasketa. mutta eihän kukaan ainakaan enää puolen yön jälkeen mitään laske.
vaikka aivan turhaahan se on miettiä mitä muut ajattelee, yleensä en tuollaseen "sorru" mutta välillä sitä toki miettii.
Anime

Posts: 1,939

#36 • • Anime Retrostööpeli
Hihi, nyt meitsi saa kyl jos jonkinmoista neuvoa sivukaupalla vaikka tarvittavan rohkaisun sain jo ensimmäisellä sivulla *nauru* Toi pullojen palautus on meitsin pähkinöistä pienin (eikä se oo ikinä muodostunu esteex), ehkä kun mä osaan muotoilla päässäni nää ns. "turhat ongelmat", kirjoitan niistä tännekin *hih*

Kävin muuten palauttamassa tänään viereiseen Siwaan pari muovipussillista pulloja 8 euron arvosta, eikä mietityttäny enää ollenkaan. Päinvastoin, polleena otin eukon kädestä rahat ja hipsin nokka kohti taivasta takas omaan kotipesääni *nauru* Onnex ei satanu, olis saattanu tulla hengitysvaikeuksia *vink*

--
-K

Anime

Posts: 1,939

#37 • • Anime Retrostööpeli

Mellu-:
Mutta nyt on tullu tällänen uus piirre, miä saatan masentuu päiväkausiksi tyhjästä *ding* en tajua, kaikki on hyvin ja muutenkin tosi *jiihaa**plur**joo**sydän**super*aplodit* sit ´naps` ja mä en jaksa liikkua omasta huoneesta mihinkään... makaan vaan sohvalla tekemättä yhtään mitään ja tuijotan ikkunasta ulos. Ja tää tulee ihan ku salama kirkkaalta taivaalta ilman varoitusta *uuh* Onkohan tää jotain "piilostressiä" *ding**täh* ?

Olen peruspositiivinen ja optimisteinen elämään *hymy* sanotaan vaikka näin. en kuiteskaan jaksa hehkuttaa jokaista asiaa mikä saa esim hymyilemään... saatika kaikkii asioita jotka saa mut surustelemaan. hmm... pitää pohdiskella asiaa lisää *hihu*


Vaikuttaisko tuleva talvi sun mielialoihin? Kaikki mun tutut masistelevat pimeyttä ja huonoi ilmoi, kun mä taas oon ihan onnesta soikeena ku ulkona on niin upeita värejä ja kaunista.. Saatan istuu ikkunalaudalla pitkänki aikaa ja kattoo taivaalle sekä odottaa ukkosta.. Täs synkkyydes on jotain lupausta siitä, että kohta pääsee pulkkamäkeen, laskettelee ja rakentaa lumiukkoi *jiihaa**aplodit*

t.Kidi 12v

--
-K

K

Posts: 511

#38 • • K

Keeerin:
Mua taas ärsyttää se..et mä yleensä katson ihmisiä kadulla, ja joka puolella..Musta on kiva katsoa mimmosia ihmiset on..Mut meidäthän on opetettu et ei saa tuijottaa..SE ON RUMAA!!! *ding* No kauheen huonoo omaatuntoa en tunne siitä et katselen ihmisiä, mut sit jos tää ihminen on jotenkin poikkeava..Niin päässäni alkaa kuulumaan kova ääni, "EI SAA TUIJOTTAA!" Mut se olen minä..Minä katson kaikkia..Mut miks tunnen huonoa omaa tuntoa vain silloin kuin ihminen on jotenkin poikkeava..Miksei oikkeavia saa katsoa!!?? *ding*

On mullakin ongelmat!!!



Kyl sä saat kattoo ketä haluut, mut kohteliasta on tietysti kattoo silmiin. Ja sun ilme tietysti on aika olennainen sen kannalta, miten se kattominen tulkitaan; harva pahastuu, jos vastaantulija katsoo silmiin ja hymyilee ystävällisesti. Vai? Ainakaan mä en tulkitse tuijottamiseksi sitä, jos joku katsoo silmiin ja reagoi edes jotenkin, kun syntyy katsekontakti. Se on tietysti rumaa, jos kattoo jotenkin ylimielisesti..
Avatar
#39 • • _ Guest
Hei painiiko teillä sellasia ukkeleita päässä? Siis sellasia, joista toinen on "hyvä" ja toinen "paha". Toinen sanoo että sinun pitää nyt opiskella tunnollisesti etkä saa miettiä mitän viikonlopun viihdettä kun pitää lukea koko viikonloppu tenttiä varten. Toinen taas sanoo ("paha") että ny lähetään bilettään ku on taas viikonloppu käsillä, "äh, mihinkään tenttiin tarvi lukee". Siis ajatuksia päässä jotka tasapainoilee. Onko tälläisten päätösten tekeminen muille yksinkertaista vai joudutteko painimaan tälläisten ajatusten kanssa paljonkin? Siis itselläni tälläisiä pään sisäisiä (ukkeleiden taisteluja) päätöksentekoja joutuu pohtiin hyvinkin monta kertaa päivässä. Samojen ajatusten kanssa saa pohtia moneenkin otteeseen. Tässä esitetty kysymys oli vaan esimerkki.
Avatar
#40 • • _ Guest

Lene:
Joskus kuvittelen, että on masennus-ukkeli ja sitten päinvastainen ja nakkaan sen masennus-ukkelin menemään "luunapilla". *nauru*


hei joo. mullakin on tollasia. paitsi en osaa nakata sitä masennus-ukkelia pois. se menee itekseen.. mutta menee kuitenkin.