UnityF:
ana sä oot kone! ja kaupanpäälle..
tässä se taas nähään.. miten ihminen voi ajatella näin suppeesti esim niinkuin minä.
(ja luulin olevani avarakatseinen). Eli mun pitää muuttaa ajattelutapaani eli mulla on paha ongelma kun luulen että kaikki lokeroi mut johonkin ihme lokeroon ja samaan aikaa oon tehny sitä ittekkin ajattelematta sitä.
edit2: Mun sarkasmi-mittari hämmenty vakavasti! :D
No eipä toi nyt paha ongelma oo, eikä sun tarvii ees muuttaa ajattelutapaas, kunhan osoitin vaihtoehtoisen näkemyksen :) Toki sulla on oikeus ajatella ihmisistä ihan niinkuin huvittaa. Sori jos kuullostin vähän saarnaavalta :)
Mä en vaan tykkää ku ihmisii sanotaan taviksiks.
edit: Toi ryhmittely on niin peruspsykologinen ilmiö, ettei siitä varmaan koskaan ees pääse eroon. Ihmislajille on ominaista tollanen ryhmittyminen sisä- ja ulkoryhmiin, jossa sisäryhmän nähdään sisältävän joukon yksilöitä ja "ulkoryhmän", eli "niiden", piirteet stereotyypitetään helposti. Tällanen ajattelu luo yhteenkuuluvuuden tunnetta oman ryhmän kanssa (sun tapauksessa bilettäjät), ja on ihan normaalia ajatella noin. Tätä tapahtuu kaikilla tasoilla, suurin osa ihmisistä laskee itsensä osaksi ainakin jotakin ryhmää; kansalaisuuden, rodun, uskonnon tai kielellis-kulttuurisen rajan mukaan. Oman ryhmän piirteiden korostaminen yksilöllisinä on tärkeää tällaisessa ajattelussa.
Oman ryhmän arvojen nostaminen korkeammale kuin muiden (ne ei ymmärrä miten hienoa bilettäminen on) on kanssa ihan tyypillistä. Silloin, kun omaan ryhmään ei enää osata suhtautua kriittisesti ja ryhmätoiminta alkaa valtaamaamaan sellaisia alueita identiteestä, jotka pitäisi varata henkilökohtaisille ajatuksille ja uskomuksille, alkaa ryhmien yksilöden välillä esiintyä ongelmia. Tämä osaltaan aiheuttaa mm. eri urheilujengien fanien välisiä konflikteja, tai esim. uskonnollisia konflikteja. Vieraan ryhmän arvot eivät sovi omaan maailmankuvaan, joten ne nähdään virheellisinä ja väärinä.
Toisinsanoen, niin kauan kun ryhmäajattelu ei aiheuta ongelmia ihmisiä yksilötasolla kohdatessa, ei ole tarvetta muutokselle. Mikäli sensijaan et tunne oloasi mukavaksi "niiden", eli "ei-bilettäjien" keskuudessa, kannattaa ehkä tarkistaa asenteitaan. En usko että sulla tosin sellaista ongelmaa on :) Varsinkin jos tiedostaa oman taipumuksensa lokeroida muita ulkoisten piirteiden perusteella, voi lokeroinnin jättää omaan arvoonsa. Jos pitää kiinni muille ryhmille asetetuista stereotyyppisistä arvoista, voi tosielämässä tulla ongelmia. Bilekansan sisäinen diversiteetti on ihan yhtä laaja kuin esimerkiksi ruotsalaisten; teitä yhdistää vaan eri asiat.