Koulutuksesi

473 posts, 24 pages, 165,822 views

Jone

#161 • • Jone Archibald Haddock

John:
Ja valitettavan usein sama pätee myös toiseen suuntaan.*ding*

Pitää paikkansa. Itsekin myönnän suhtautuvani varauksella osaan itselleni tuntemattomista korkeammin kouluttautuneista. Väitän tosin, että siihen on yksi ja ainoa syy (mun kohdallani) - Pääsääntöisesti yliopisto-opiskelijoiden mua kohtaan osoittama väheksyntä siinä vaiheessa kun käy ilmi, että opiskelen ”vain” ammattikorkeakoulussa.

Mulle ammattikorkeakoulu oli suhteellisen itsestäänselvä valinta (ainoastaan TAIK oli myös harkinnassa, mutta sinnehän en sitten koskaan uskaltanut pyrkiä ja nyt en enää edes oikeastaan halua, vaikka uskoisin pääsevänikin) ja en todellakaan osannut etukäteen edes kuvitella, että mulle itselleni mielekäs (ei sillä ettei olisi kitisemistäkin) valinta tekisi musta tässä määrin toisen luokan kansalaisen niin suuren joukon silmissä kuin on myöhemmin ilmennyt.

Raksalla kesän elämysmatkaillessani (raksa oli tietoinen ja harkittu kesäduunivalinta jo toista vuotta putkeen) mulle taasen ei ole hetkeäkään avauduttu siitä mitä opiskelen. Työkaverit tosin hetken ihmettelivät miksi halusin raksailemaan sen sijaan, että olisin hakeutunut oman alani kesätöihin, mutta selitettyäni asian niinkuin olin sen itse ajatellut olen saanut olla täysin rauhassa ja ilman huomautuksia, joka on huomattavasti enemmän kuin ”sieltä ylempää” on todennäköisesti tarjolla asenteeksi mua kohtaan ikinä ellen sitten hakeudu vielä yliopistonkin kirjoille kikkailemaan.

Mielestäni toi koko väheksynnän ja halveksunnan asetelma on kaiken kaikkiaan valitettava ja turhan yleinen, oli suunta ja syy mikä hyvänsä.

[muokattu 18.8.2004 18:33]
Petri

#164 • • Petri Lauma
ens viikol alkaa toinen vuosi Turun kauppakorkeassa *igor*
OlliS

#165 • • Edited OlliS Further

anthocyan:
---
olliS:
2v vaille valmis lääketieteen lisenssiaatti (250 OV) eli vielä on vähän puurtamista *hikoil*

---

Onnea vaan! *hymy* Aikomus oli mullakin ensin mennä lääketiedettä lukemaan, mutta sitten päädyin kemian pariin. En sitten tiedä pyrinkö vielä uudelleen lääkikseen. *hih* Tutkijaks olisi aikomus valmistua.

No onneakin tietty on aina hyvä olla, mut aika kovaa puurtamista tää kyllä on. Tavallaan lääkis on kuin ammattikoulu, jossa valmistutaan ammattiin. Pakollista opetusta on about kaikki opetus ja poissaolot pitää korvata.. eli ei kovinkaan joustavaa. Toisaalta, jos opetus ei olisi pakollista kärsisi valmistuvien lääkärien tietotaito oleellisesti. Nyt kuitenkin ensimmäistä lääkärinvirkaa tässä kesällä "suorittaessani" olen tajunnut, että käytännön työssä sitä oikeasti vasta kunnolla asiat oppii.

Itse tuli opiskeltua vuoden verran kemmaa ja fyssaa yliopistolla ennen lääkistä, tosin eipä siitäkään jäänyt kuin pari hassua opintoviikkoa käteen :D

Ikinä ei ole mun mielestä liian myöhäistä toteuttaa sitä mistä on haaveillut eli sun tapauksessasi lääkikseen pyrkimisestä ;)

Omalla kurssilla on eräs 45-vuotias nainen, jolta jäi kesken lääkis 20v sitten vakavan sairastumisen myötä... nyt hän on sitten taas opiskelujen parissa ja valmistuu 2v vuoden päästä muiden mukana. :)
Jupe

#166 • • Jupe
Hoitsu koulua jäljellä vajaa vuosi. (ensihoito) *iloinen* *piis*

--
"Meidän päiviemme moduulikäsitteestä on kokonaan poistettu antiikin vaatimus suhdekauneudesta." -Aulis Blomstedt

Aeryn

#167 • • Aeryn
Kauppiksessa tuli väännettyä Datanomin paperit ja ylioppilaslakki samaan aikaan... ja niille jotka ihmettelee, ni ei se oo niin rankaa mitä luulis. Aika rennosti tuli nekin kolme vuotta luovittua läpi ja paperit on silti hyvät. *nauru* Nyt ois sitten tarkotus lähtä AMK:hon lukemaan ittensä mediatekniikan insinööriks. *iihhih* Saas nähä mitä siitäkin sitten tulee.

--
~pitäisi lopettaa ajatteleminen kun kaikki on vielä hyvin~

mniittymaki

#168 • • mniittymaki
YO-tutkinto suoritettu keväällä 2002, ja nyt huomenna olis tarkotus alottaa
kouluttautuminen Radiotoimittajaks :)

.m
Jazmine

#169 • • Jazmine Pösilö
Narkomaani.... ei ku..*ding* *täh* Merkonomi *blush*

--
Polcca on parasta *sydän*

MusmaXimus

#170 • • Edited MusmaXimus -plik-
Jep..elikkä valmistuin myös kauppiksesta merkonomiksi nyt keväällä ja yo-paperit tulee tässä muutaman kuukauden päästä kunhan saan suoritettua ruattin kirjotukset läpi asti. Ja oon samaa mieltä Aerynin kanssa: ei se oo niin rankka mitä luulis. Ammatillinen puoli menee jos osaa vähääkään tervettä maalaisjärkeä käyttää (itsellä sekin välillä vaikeaa) ja koittais käydä tunneilla ni ei paljoa kokeisiin tarvinnu lukea.Kirjotuksiin mun ainakin piti vähän enemmän panostaa mutta kaiken kaikkiaan koulu meni niin vasemmalla kädellä ja yhdellä silmällä läpi, etten voi ite edes uskoo, että ihan ajallaan tuli sekin suoritettua. Säästyi tässäkin tutkinnossa kolme vuotta lukemiselta ja seuraavat kolme vuotta voi sitten keskittyy johonkin muuhun. Ite olen lähdössä Englantiin töihin ja opiskelemaan vähän kieltä lisää.

--
Hiekkaa

typ0

#171 • • typ0 syntax error
amkoos vammaan amis pohjalla...

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

caitrin

#172 • • caitrin ö_____ö
Ihan ko olisin vastannu tähän aiemminki mut ei voi muistaa. Siksipä vastaan uudestaan.. *nauru*
YO 2001, jonka jälkeen vuosi jonkinnäköistä lusmuilua, ja sit yliopistoon lukemaan englannin kieltä.
Viime syksynä enkku vaihtui luokanopettajan koulutukseen - musta tulee kansankynttilä, jeee! *jiihaa* Siinä sivussa vois opettaa myös enkkua ja musaa...

Tulevaisuudessa aivopesen siis teidänkin lapsianne *pahis* *kjähkjäh*
Kanelli

#174 • • Edited Kanelli kesyttämätön
Filosofian kandi tällä hetkellä, ensi vuonna näihin aikoihin toivottavasti jo (melkein) maisteri. *ding*

Ja tuo yliopistossa opiskelun helppous ja vaikeushan riippuu aivan täysin aloista sun muista. Itse olen opiskellut yhteiskuntatieteellisen puolella, jolloin todellakin voi olla kyseessä lukemattatenttiinjaläpi-linja kursseissa. Mutta samaan aikaan sitten kielten opiskelu (muutoin aika lepsuksikin kuvatussa humanistisessa tiedekunnassa) vaati läsnäolopakkoa koko vuoden ajan kaksi tuntia viikossa ja kirjoitustehtäviä jokaiselle kerralle enemmän kuin tarpeeksi.

Mutta nyt kun vihdoin opiskelee sitä mitä tahtoo, ei tuota lukemisen ja tekemisen määrää enää niinkään laske. Kaikki kiinnostaa mikä omaa ainetta läheltäkään liippaa; huomaan jopa vapaa-ajallani lukevan MIELELLÄNI opiskelua sivua artikkeleita ja kirjoja. Kuten joku joskus on sanonut, aamuisin herää (melkein) mielellään kouluun... *joo*

EDIT: englannin lehtorini suuttuisi kovin jos huomaisin minun käyttävän yliopistosta termiä koulu, koska yliopisto ei kuulemma ole koulu sanan varsinaisessa mielessä. Olen sortunut virheeseen pariin otteeseen, mutta koulu kuin koulu perhana... Syököön päänsä. *nauru*

--
...she can be all four seasons in one day.

Encoder

#175 • • Encoder Kofeinisti
Oon tekn.yo. Vielä ku pääsis intistä takas kouluja jatkamaan *hmph*

--
Mikään ei ole varmempaa kuin epävarma.

joun

#176 • • joun People want to be needed
Nyt Stadias (Helsingin AMK) ja lukio on viimeisin suoritettu koulutus

--
Im happy only when Im busy

evvk

#177 • • evvk
ei sätu oleen kun amis juttuja
iriil

#178 • • iriil
Lukio takana, kansanopisto vuosi takana (ja hauskaa oli)
Nyt amk alkanu Joensuussa ja viestintää yritän lukea, suoritan medianomin tutkinnon. Vielä en tiedä mikä musta tulee isona...*täh*
faidra

#179 • • Edited faidra
Tekniikan YO, DI tässä lähivuosien aikana.

EDIT: Ai tässä oli galluppikin. Meinaiskohan tossa toi TKK yleisesti teknillisiä. Hope so.

--
in the moment of madness under your angry skies, you're not what you feel, this is insanity

AnssiV

#180 • • AnssiV EDM saved me from Jesus
Tulihan siellä lukiossa käytyä vuosi pyörähtämässä, sit vaihdoin amiskaan. Sähköasentajan paperit hain vaikkakin intistä hommatulla rekkakortilla itseni elätän...*heiii*