Koulutuksesi

473 posts, 24 pages, 165,838 views

Yonna

#121 • • Yonna
Merkonomi *hymy*
nuka

#122 • • nuka
Lukio rules!!! *aplodit* ihanaa opiskella melkein kaikkea mahdoliista!!

Olen ylioppilas...sit heti lukion jälkeen amk mediatekniikan insinööriopintoja vuosi -> ei jaksanu kiinnostaa, nyt lähdössä tutustumaan kuvallisen viestinnän saloihin, amk:ssa edelleen. Yliopistot ei huoli mua *uuh*
Cloud

#123 • • Cloud Game Freak
siis ammatteja nyt ei varsinaisilla nimikkeillä ole kuin muutama ja niidenkin nimikkeet vaihtelee niin helkutin paljon etten edes tiedä nykyisiä nimikkeitä omalle ammatilleni.

No periaatteessa koulutusta olis Tarjoiliaksi/asiakaspalvelia - kaupan”setä”/asiakaspalvelia
Kahvilamyyjä/asiakaspalvelia, Baarimikko/asiakaspalvelia <-jopa eri paikkoihin ja eri asoita myymään silti ne kaikki voi laittaa yhden ”nimikkeen” alle. Suurtalouskeittäjä ja Kokki. <-tosin suurtalouskeiittäjän nimikettä ei ole enää olemassakaan, silti mulla sen paperit on =)

Itse menin amikseen Koska en tiennyt MITÄ haluan tehdä ja taas minusta lukio ei ole paikka missä mietitään mitä halutaan tehdä vaan tehdään lujasti töitä jotta päästään yli-opistoihin lukemaan lakia, lääkkikseen, tms.. Ja näen ja koen edelleen.

Omasta mielestäni esim juuri kokin ammatti on huomattavasti fiksumpi valinta käydä opiskelemassa jos ei tiedä mitä elämältään haluaa kuin mennä lukioon.. Tämän jälkeen ainakin osaa tehdä ruokaa jos ei muuta.. ja tarvittaessa on ammatti johon mennä. Lisäksi kyllä meilläkin oli PALJON tunteja joiden aikana vain keskusteltiin elämästä ja ennenkaikkea ”Elämisestä” eikä tämä koulu pilannut nuoruuden elämää minkä lukio usein ihmisiltä vei.. ei tarvinnut lueskella kokeisiin läpi öitä, ei tarvinnut jättää menemättä ulos jos ei halunnut tms..

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

[Nuclear]

#124 • • [Nuclear] el aprendiz

Cloud:
Itse menin amikseen Koska en tiennyt MITÄ haluan tehdä ja taas minusta lukio ei ole paikka missä mietitään mitä halutaan tehdä vaan tehdään lujasti töitä jotta päästään yli-opistoihin lukemaan lakia, lääkkikseen, tms.. Ja näen ja koen edelleen.

Mun mielestä taas lukio on se paikka minne kannattaa mennä jossei tiedä mitä tulevaisuudelta haluaa, koska se ei keskity mihinkään tiettyyn alaan/aineeseen vaan tarjoaa ”jokaisesta jotakin” ja näin ollen antaa esimakua mikä aine itseään kiinnostaisi eniten.

Omasta mielestäni esim juuri kokin ammatti on huomattavasti fiksumpi valinta käydä opiskelemassa jos ei tiedä mitä elämältään haluaa kuin mennä lukioon.. Tämän jälkeen ainakin osaa tehdä ruokaa jos ei muuta.. ja tarvittaessa on ammatti johon mennä. Lisäksi kyllä meilläkin oli PALJON tunteja joiden aikana vain keskusteltiin elämästä ja ennenkaikkea ”Elämisestä” eikä tämä koulu pilannut nuoruuden elämää minkä lukio usein ihmisiltä vei.. ei tarvinnut lueskella kokeisiin läpi öitä, ei tarvinnut jättää menemättä ulos jos ei halunnut tms..

Teillä tuskin silti käytiin läpi useita eri aineita, etkä näin ollen tiedä mitä ne sisällään pitävät ja kiinnostaako se juuri sua? Ja mun mielestä lukion ohella kyllä pysty elää ihan ”normaalia” elämää eikä se tuntunu mitenkään erityisen paljon aikaa vievältä laitokselta.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Jna

#125 • • Jna
Ensin lukio, sitten yo-merkonomi, sitten lääketeknikko ja viimeiseksi? yliopistoon..
mehukatti

#126 • • mehukatti dude
mä oon filosofian yo ja oon suorittanu yliopistolla cum laude appron tietojenkäsittelytieteessä sekä tehny siihen liittyvän luonnontieteiden kandin tutkielman. sivuaineet on vielä vaiheessa, eli varsinainen kandin tutkinto ei oo vielä hallussa. opinnot on venyny oman alan duunin takia, jota ei viitsi lopettaa, koska palkka on sen verran korkea. lopullisena tavoitteena kandin tutkinnon jälkeen on kuitenkin FM-tutkinto. parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan?
#127 • • HRDance Guest
Puusepän koulutuksen hommannut viitisen vuotta sitten ja saas nähdä miten elämä vie eteenpäin *hymy*
Cloud

#128 • • Cloud Game Freak
Nuclear.. riippuu mitä tarkoitat useilla aineilla.. kyllä siellä aika montaa erilaista asiaa opiskeltiin tai oli mahdollisuus opiskella, tietty osa niistä olikin aivan erilaisia aineita kuin lukion aineet muttei lukiossakaan opiskella kaikkea sitä mitä tuolla esim opiskeltiin..

Itse en suostu edelleenkään pitämään lukiota parempana paikkana koska minusta sinne juuri mennään opiskelemaan vannepäässä sitä yli-opistoon pääsyä tms.. eikä vain chillailemaan..
Itse ainakin se olisi ainoa syy mennä lukioon minulle. Mutta kuten sanottu nämä ovatkin mielipiteitä.. itse kun en kusekkaan lukion suuntaan

[muokattu 15.8.2004 02:22]

[muokattu 15.8.2004 02:24]

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

[Nuclear]

#129 • • [Nuclear] el aprendiz

Cloud:
Nuclear.. riippuu mitä tarkoitat useilla aineilla.. kyllä siellä aika montaa erilaista asiaa opiskeltiin tai oli mahdollisuus opiskella, tietty osa niistä olikin aivan erilaisia aineita kuin lukion aineet muttei lukiossakaan opiskella kaikkea sitä mitä tuolla esim opiskeltiin..

Pitäis ottaa pikkasen ite selvää enemmän tosta teikäläisen koulusta ku en siitä oikein mitään tiedä niin vaikea käydä keskustelua. Silti _uskoisin_, että lukio tarjoaa monipuolisemman tarjonnan eri aineita pakollisinakin aineina kuin yksikään ammattikoulu.

Itse en suostu edelleenkään pitämään lukiota parempana paikkana koska minusta sinne juuri mennään opiskelemaan vannepäässä sitä yli-opistoon pääsyä tms.. eikä vain chillailemaan..
Itse ainakin se olisi ainoa syy mennä lukioon minulle. Mutta kuten sanottu nämä ovatkin mielipiteitä.. itse kun en kusekkaan lukion suuntaan

Heh, ei tässä nyt olla rankkaamassa mitään \”amis vs. lukio\”-paremmuutta, se mikä sopii toiselle ei ole sitä välttämättä toiselle, joten...kysehän oli siitä kumpi sopisi paremmin sellaiselle ihmiselle, joka ei vielä tiedä \”mikä hänestä tulee isona\” ja itse näen kyllä lukion parempana paikkana kuin ammattikoulun (kun ei kerran vielä tiedä sitä ammattia).

--

körömölli

#130 • • körömölli asdf

Tres:
kaikki AMK drop-outit: kädet ilmaan NYT!

o/

*nauru* En ollu oikein tyytyväinen Helian
opetuksen tasoon, lähin käveleen 70 opintoviikon
jälkeen.

[muokattu 11.8.2004 12:06]

Saako kysyä, että milloin droppasit? Itse jaksoin vääntää sieltä paprut käteen keväällä 2001, vaikka pari kertaa oli lähellä, että nyt riittää tää paska. Valitettiin Tikon parin opettajan huonosta opetuksesta 1999 ja niistä yhdestä oli valitettu ensimmäisen kerran 1997, mutta ei mitään vaikutusta. Viimeisenä vuonna v-käyrä oli aika korkealla siihen kouluun ja vasta tänä keväänä, kun kolme vuotta tuli täyteen valmistumisesta ei koulu enää ärsytä, jos joku ottaa sen puheeksi.

Silloinen opiskelukaverini totesi osuvasti: \”Sen näkee naamasta ja kävelystä minkä vuoden opiskelija kävelee vastaan käytävällä. Fuksit kulkevat silmät kirkkaina ja ryhdikkäinä pää täynnä koulun propagandaa, kun taas viimeisen vuoden opiskelijat laahustavat selkä kumarassa ja kasvoilla \”miten täältä pääsee pois\”-ilmeen kera\”.
S-T

#131 • • S-T Pieni

[Nuclear]:
Pitäis ottaa pikkasen ite selvää enemmän tosta teikäläisen koulusta ku en siitä oikein mitään tiedä niin vaikea käydä keskustelua. Silti _uskoisin_, että lukio tarjoaa monipuolisemman tarjonnan eri aineita pakollisinakin aineina kuin yksikään ammattikoulu.

Mielestäni kumpikin vaihtoehto on hyvä, jos ei vielä ihan varmasti tiedä mitä haluaisi tehdä. Kummastakin saa yleisin jatkotutkintokelpoisuuden. Sen verran peruskoulun lopettavalla oppilaalla pitäisi olla itsetuntemusta, että tietää, haluaako opiskella käytännönläheisesti vai teoreettisesti. Mun kokemuksen mukaan aivan liian moni, joka olisi varmaankin onnellisempi amiksessa valitsee lukion sillä perusteella, että tässä maassa lukiolaitosta arvostetaan paljon enemmän. Niin opettajat, opinto-ohjaajat kuin vanhemmatkin helposti syyllistyvät lukion parempana pitämiseen.

Totta kyllä, että lukiossa opiskellaan laajemmalla skaalalla aineita, mutta kyllä amiksissakin vaikka mitä opitaan (useimmiten enemmän tekemisen, kuin kirjaosaamisen kannalta) - jos joitain vaikka sattuu kiinnostamaan enemmän aineet kuten elektroniikka, atk ja [jokin, en niin tarkkaan osaa eritellä :] kuin matematiikka, maantieto ja saksa.

Suomeen pitäisi luoda ilmapiiri, jossa olisi yhtä hyväksyttävää valita ammattikoulu kuin lukiokin - vaikka vain kolmen vuoden harkinta-ajaksikin.

nimim. lukion käynyt, tuleva opettaja

--
Pieni on kaunista.

[Nuclear]

#132 • • [Nuclear] el aprendiz

S-T:
...

Ihan mutu-pohjalta ite puhuin kun en oo amiksista pahemmin selkoa ottanut, joten voin olla hyvinkin väärässä. Sen luulon oon vaan saanu, että amikset keskittyy lähemmin tiettyyn alaan kun taas lukio tarjoaa yleiskatsauksen mahdollisimman monesta (ne pakolliset kurssit) ja sitten kun on ne käyny niin voikin alkaa painottaa niitä mitkä itseään eniten kiinnostivat.

Toisekseen en mä ainakaan tienny pätkääkään yläasteen jälkeen mitä tulevaisuudelta halusin (tai no tiesin, mutta siihen pääsymahdollisuudet olivat minimaaliset), joten ehkä mä sit olin vailla itsetuntemusta oleva pieni kakara sillon. *vink*

--

superwoman

#133 • • superwoman toinen jalka jo...
Valtiotieteiden yo ja jouluna toivon mukaan vihdoin maisteri.

[muokattu 15.8.2004 13:57]

--
...just visiting...

Blue_Wabbit

#134 • • Blue_Wabbit
Juuri tuossa muutama kuukausi sitten pääsin lukiosta eroon.

--
Raha ei tee onnelliseksi, mutta itkisin mieluummin Jaguarissa kuin bussissa.

#135 • • CryOniC Guest
älkää ees kysykö...*uuh* mut tavoite on kova*hymy*
-crystal-

#136 • • -crystal-
yo ja ammattikorkea (olen näitä ”nomeja”)..mun mielestä lukio oli helvetin hyvä paikka sitä varten jos ei tiennyt ”mikskä tulisi” ja silti ehkä jonkun verran sivistyin siinä hauskanpidon ohella..eli tosiaan ei voi sanoa etten olis ehtinyt sitä tehdä pänttäämisen ohella*jiihaa*
silencio

#137 • • silencio el
Peruskoulu, huonekaluverhoilija/entisöijä (op.sopimus). Tässä välissä, muutaman vuoden jälkeen, kyllästyminen tuohon työhön. Vuosi itsensä etsiskelyä merimiesammattikoulussa(kokki), vuosi sekalaisia hanttihommia. Sitten viimein löytyi oma ala (toistaiseksi). Siis datanomi. Nyt AMK:ssa tietotekniikan opiskelua sen mitä ehtii töiden ohella.

--
- I was all alone, no one around, and all I could hear was this fucked up sound. -

MaSari

#139 • • MaSari space jammer
Ylioppilas vm. 2003 ja syyskuun ekana päivänä suunta olis Stadiaan lukemaan sosionomiksi.. *hymy*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

S-T

#140 • • S-T Pieni

[Nuclear]:
Ihan mutu-pohjalta ite puhuin kun en oo amiksista pahemmin selkoa ottanut, joten voin olla hyvinkin väärässä. Sen luulon oon vaan saanu, että amikset keskittyy lähemmin tiettyyn alaan kun taas lukio tarjoaa yleiskatsauksen mahdollisimman monesta (ne pakolliset kurssit) ja sitten kun on ne käyny niin voikin alkaa painottaa niitä mitkä itseään eniten kiinnostivat.

Juu näinkin. Itse näen, että lukio tarjoaa kohtalaisen pureksittuna perusteoriat monesta tieteenalasta - käytäntö on useimmiten lukio-opinnoista jossain hyvin kaukana huitelemassa. Tietenkin saa tietoa siitä, mikä tieto jatkossa saattaisi kiinnostaa. Lukio saattaa pahimmassa tapauksessa suistaa tekemiseen suuntautuneen ihmisen aivan väärälle uralle ja väärään seuraavaan oppilaitokseen, yliopistossa on mielestäni paljonkin ihmisiä, jotka sopisivat paljon paremmin ammattikorkeaan.

--
Pieni on kaunista.