Koulutuksesi

473 posts, 24 pages, 165,845 views

#101 • • Kirsikka Guest
tällä hetkellä ylioppilas + kansanopiston multimedialinja, parin viikon päästä aloitan tietojenkäsittelyn tradenomi-opinnot amk:ssa.
vaavu

#102 • • vaavu vara-vana
Viimeistä silausta vaille diplomi-insinööri. Tavoitteena on ruveta tässä dipan valmistumisen jälkeen lukemaan lisensiaatin ja tohtorin tutkintoa. Aiheena ohjelmistotuotanto ja -liiketoiminta.

Tosta korkeakoulu vs. ammattikorkeakoulu -keskustelusta vielä. Mun mielestä ei millään tavalla pidä väheksyä ammattikorkeaa. Tiedekorkeakouluilla ja ammattikorkeakouluilla on eri tarkoitus ja eri tehtävät, ja ne on myös tarkoitettu erilaisille ihmisille. Joillekin sopii käytännönläheisempi työ, toiset taas pitävät tieteellisemmästä otteesta. Usein vain tuntuu siltä, että tiedekorkeakouluihin tulee paljon ihmisiä, joiden oikeastaan olisi pitänyt mennä ammattikorkeakouluun, mutta jotka arvostuksen ja maineen takia eivät halunneet sinne. Mielestäni tämä on resurssien tuhlausta, koska tällöin ihmiset joutuvat pakkolukemaan sellaista, joka ei heitä oikeasti kiinnosta.

Esimerkiksi Villen kanssa puhuttiin juuri tästä, että Villellekin olisi paremmin sopinut TKK:n sijasta AMK. Ongelma vain on, että AMK-insinöörin tutkinto ei ole samalla tavalla arvostettu kuin dippainssin. Niinpä tulevaisuuden töiden takia on järkevämpää lukea ylempi korkeakoulututkinto, vaikka töiden sisältö tulisikin olemaan sellaista, mitä voisi tehdä myös insinöörin koulutuksella.
kilobitti

#103 • • kilobitti 1-2-3 techno

alek száhala:
Ei se lukio niin paljoa sivistä, ainut mitä lukiotiedoista kaipaan on luovan kirjoittamisen taito ja ruotsi.

Lukio oli, ainakin minun mielestä, nimenomaan yleissivistävä paikka. Onhan se tavallaan koulun jatke, eli kaikkea jatketaan pitemmälle. Sinällään se valmisti vähän vapaammalla tyylillään myös aika hyvin seuraavien tasojen opiskeluun. Vai mitä mieltä muut ovat? Ja muuten, en tee sitä virhettä että rupeaisin puhumaan viisaita amiksesta kun en kerta ole sitä käynyt..

Ja luulenpa, että jollain lukiotiedoilla ei tee vittuakaan siinä vaiheessa, kun näpyttelee jotain väitöskirjaa d-teorian paikkansapitävyydestä tieteellisen paradigman mukaisen ajattelutavan omaavan sammakon aivojen gluonisidoksissa. Yleensä siinä vaiheessa oman alansa tiedot on hankittu muualta kuin lukiosta.

Omalla alallani on jotenkin aika naiivia edes puhua mistään tiedoista. Jos nyt mietin mitä olen koulussa oppinut, niin mun hyvin vaikea luetella sulle listaa kaikista ihunista asioista jota nyt osaan. Tapani käsitellä ja ajatella asioita on, sen sijaan, muuttunut. Käytännön asioita opin vasta työelämässä...koulu on antanut vain paremmat työkalut alani ongelmien kanssa painimiseen.

[muokattu 11.8.2004 22:39]

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

zari

#104 • • zari Team Tamppaajat
Peruskoulu tällä hetkellä....mut vuoden päästä valmis lähihoitaja *sydän*

--
it`s nice to be important,but it`s more important to be nice

caprico

#106 • • caprico
Ylioppilas. Piste.

Tällä hetkellä ei ole edes pienintäkään aavistusta seuraavasta koulutuksesta - saa nähä tuleeko mitään. Jostain pitäisi löytää motivaatiota jatkaa eteenpäin, tällä hetkellä kun koulukirjat saavat lähinnä oksentamaan.

--
Heimoihei!

Bio

#107 • • Bio The Bullies / Pinky
tänä keväänä valmistuin amk:sta bioanalyytikoksi..
Progress

#108 • • Progress
sähkövoimamekaanikko, turvallisuusvalvoja, lähihoitaja, erikoistavaramyyjä..jne jne... *vink*

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Violette

#109 • • Violette Humppamuija

kilobitti:
---
alek száhala:
Ei se lukio niin paljoa sivistä, ainut mitä lukiotiedoista kaipaan on luovan kirjoittamisen taito ja ruotsi.
---

Lukio oli, ainakin minun mielestä, nimenomaan yleissivistävä paikka. Onhan se tavallaan koulun jatke, eli kaikkea jatketaan pitemmälle. Sinällään se valmisti vähän vapaammalla tyylillään myös aika hyvin seuraavien tasojen opiskeluun. Vai mitä mieltä muut ovat? Ja muuten, en tee sitä virhettä että rupeaisin puhumaan viisaita amiksesta kun en kerta ole sitä käynyt..

Omalta osaltani voin sanoa, että lukion käymisestä oli minulle paljon iloa ja hyötyä. Tämä voi tietysti johtua enimmäkseen siitä, että olen kiinnostunut niin monesta asiasta ja minusta on kivaa teitää paljon kaikenlaista ”turhaa”. Sanoisin saaneeni lukiosta aika hyvän yleissivistyksen, ja yleissivistystä pidän tärkeänä ja tavoiteltavana asiana. Yleissivistyksellä en nyt sitten tarkoita sitä, että pärjää tietokilpailuissa vaan sitä, että ymmärtää maailmaa paremmin *vink* En tietenkään enää muista kaikkea oppimaani yksityiskohtaisesti, mutta eihän minun tarvitsekaan... Tiedossa on muuten hauskinta se, että mitä enemmän tietää, sitä enemmän tietää mitä ei tiedä *hymy*

Se, onko lukiosta jollekulle jotain todellista hyötyä, riippuu toki ihan ihmisestä itsestään. Ei lukiota ole mitään järkeä käydä, jos ei kerran kiinnosta opiskella kaikkea ”turhaa”... Harmi vain, että moniin ammatteihin vaaditaan toisen asteen tutkinto eikä ammattikoulusta välttämättä löydy mitään kiinnostavaa linjaa. Sitten ei ole muuta mahdollisuutta kuin kuluttaa kolme vuotta elämästään lukioon *justjoo*

--
C'est le dernier qui a parlé qui a raison de toute façon...

anthocyan

#110 • • anthocyan Kohti valoa...

Bio:
tänä keväänä valmistuin amk:sta bioanalyytikoksi..

*hih* Must tulee laboratorioanalyytikko! *jiihaa* Ootko kans Stadias?

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

trolli

#111 • • trolli

kilobitti:
Lukio oli, ainakin minun mielestä, nimenomaan yleissivistävä paikka. Onhan se tavallaan koulun jatke

Ikäluokasta taitaa yli puolet käydä lukion tätä nykyään eli peruskoulun tapaan säilytyspaikka jossa voi kasvaa vähän aikuisemmaksi.
Aziz Combat Fighter

#112 • • Aziz Combat Fighter

kilobitti:
---
alek száhala:
---

Mä pidin lukion suurimpana antina sitä ilmapiiriä, mikä kannusti ottamaan selvää asioista, löytämään ja ajattelemaan omilla aivoillaan. Parhaita hetkiä lukiossa imho oli ne hetket, jolloin koko luokan voimin keskusteltiin asioista. Sen opetuksen ideana ei olekaan, että kaikki opitaan hyvin ja tarkasti, vaan luodaan yleiskatsaus mahdollisimman suureen joukkoon eri tieteen- ja taiteen aloja. Se antaa eväitä ja valmiuksia pohtia omaa suuntautumistaan ja taitojaan, ja tekemään valistuneemman päätöksen jatko-opiskeluistaan. Sen lisäksi siellä oli hemmetin hauskaa; ”oikea” elämä on kyllä tosi ankeaa lukion jälkeen. Intissä sitä pseudointellektuellia ilmapiiriä tuli oikeasti ikävä, kun huomasi että kavereista suurin osa ei ollut kiinnostunut tai tiennyt oikeastaan mistään, mikä itseä kiinnosti. Onneksi sielläkin oli poikkeuksia, joitten kanssa jutellessa aika kului hyvin.

Ammattikoulu on mainio koululaitos niille, joille on jo yläasteella selvillä, mitä he haluavat tehdä. Itse en tiennyt laisinkaan, enkä muutenkaan ole mikään kädentaidon ihminen. Tosin kampaajalinjalta olisi varmaan saanut aika hyvin naisia :P
Aziz Combat Fighter

#113 • • Aziz Combat Fighter

Progress:
erikoistavaramyyjä..jne jne... *vink*

Saako tolla pätevyydellä myydä myös tavanomaisia tavaroita? *vink*
Lauruska

#114 • • Lauruska nihkee
Ylioppilas ja nyt syksyllä välivuoden jälkeen aloitan Lahden amk:ssa miljöösuunnitteluopinnot.
Isona sitten ollaa miljöösuunnitteluinsinööri.
Sinza

#115 • • Sinza

Lauruska:
Lahden amk:ssa

*aplodit*

--
Mooi! Hyvä meininki!! Käytsä usein täällä?! *nauru*

Tiku

#116 • • Tiku The Robot
Mä olen tietoliikennetekniikan DI. Oon valmistunut jo vuosia sitten ja teen nyt suurinpiirtein sellasia töitä kuin mitä olen TKK:lla opiskellutkin. Opiskelu on antanut etenkin matematiikasta ja fysiikasta sellaisen perussivistyksen, että ei sitä muuten tulisi hankittua.

Nykyään mua ei sinällään kiinnosta juurikaan minkälainen koulutus ihmisellä on. Koulutuksellaan elvistely on naurettavaa. Sivistynyt voi olla muutenkin ja jos ei ole, niin ei siinä paljon tittelit auta. Ja mun mielestä on paljon hienompaa tehdä jotain oikeasti merkitsevää työtä kuin olla joku ”koulutettu” tyhjäntoimittaja jossain organisaation väliportaassa.

--
I walked my dog today.It was fun.
--Oscar Wilde

mza

#117 • • mza Erikoismies erikoistehtävässä
KESKEN*hihu*
...ja todella pahasti.
Saapa nähdä minkälaiset selitykset keksin KELAlle tänä vuonna etteivät lopeta opintotukea. *ding*
mana

#118 • • mana pieni tyhmä fyysikko
Vietin lukiossa kolme ja puoli vuotta, siellä kun oli niin kivaa ku sai opiskella kaikkea mahdollista kummallista ja hauskaa ja opettavaista.

Nyt opiskelen teoreettista fysiikkaa Turun yliopistossa, välillä täytyy käydä matematiikan ja tähtitieteen kursseja, että vaihtelu virkistäisi. Puolet opiskelusta on jo takana ja kaks vuotta vielä jäljellä. Sen jälkeen onkin tähtäimenä jatko-opintopaikka...

--
If you do it you'll regret it, if you don't do it you'll regret it. Either way your going to regret it, you might as well just do it.

Derivaatta

#119 • • Derivaatta Filosofian Maisteri
Filosofian maisteri, pääaineena matematiikka (laudatur), sivuaineina
fysiikka (cl) ja tietotekniikka (appr). Valmistuin kesällä 2001. Tosin
tällä hetkellä suorittelen tietotekniikan kursseja tähtäimessä cl-tason
oppimäärä.
JG

#120 • • JG Outo hymyMmiäs
Hmmm. Mun koulutus on:

Ylioppilas, kansanopiston European studies-koulutus, kauppiksen datanomi-tutkinto sekä Åbo Akademissa suoritettu Political science-kurssisuoritus *piis*

Nyt ei jaksa enää koulu kiinnostaa - duuniin tienaamaan. *hymy*

--
® - Havi - ™