Jone:
---
Dives:
No mayah tossa sanoikin asian ihan oikein.. mä vaan haluan mielipiteitä enkä halua itse olla vaikuttamassa niihin heti alkuun vaan kerron omani jälkeenpäin.
---
Kyllä topiciin voi kirjoittaa ties kuinka helvetin pitkän täysin neutraalin, mutta ajatuksia ihmisissä herättävän pohjustuksen.
Tätäkin olisi oikeasti voinut pohjustaa vaikka miten, ilman varsinaista mielipiteiden tuputusta.
On esimerkiksi ihan kiinnostavaa miettiä, mikä mainontamuoto bilejärjestäjän kannalta tuottaa parhaimman panos/hyöty-suhteen. Pikaisesti tämän pollin perusteella kun voisi päätellä, että kaikkein suosituin mainoskanava on myös käytännössä ilmainen. Onkin ihan aiheellista kysyä, onko flaijereilla sinällään enää merkitystä bilekulttuurissa, ainakaan samalla tavalla kuin oli joskus 90-luvulla. Ainakin niiden merkitys on muuttunut primäärisestä tiedotuskanavasta enemmänkin oheistuotteeksi, tunnelman nostattajaksi ja brändäyskeinoksi.
Toinen mielenkiintoinen ja pohdinnan arvoinen asia on eri tiedotuskanavien ominaispiirteet. Netin huono puoli on, että se on kommunikaatiokanavana pull-tyyppinen: ellei tietoa aktiivisesti etsi, on sitä vaikea saada perille. Flaijereita voi aina jakaa käsiin bileistä poistuville, mutta netissä on vähän vaikeampi työntää suoraan naaman eteen täkyjä.
Muuten, yksi perinteisempi jakelukeino tuosta pollista puuttuu, nimittäin sähköpostilistat. Itselleni se on vieläkin melko tärkeä kanava, koska sillä saavutetaan sähköisessä muodossa pull-tilanteen sijasta push: itse ei tarvitse tehdä mitään erityistä, kun sähköpostilaatikkoon tippuu tietoa kiinnostavista bileistä.
Itse olen henkilökohtaisesti melkoisessa infoähkyssä tätä nykyä, joten en kauhean aktiivisesti jaksa seurata eri medioita, ainakaan sellaisia jotka vaatisivat omaa vaivaa. Niinpä sekä puskaradio että sähköpostilistat ovat itselleni ne tärkeimmät tietokanavat tätä nykyä.