Mulle tuo uni ei oikein maistu... yölintu on pikkasen liian energinen siihen aikaan
ja silloin kuin maistuu niin uni ei tuu siis millään
mutta jos olen yksin nii katon leffaa, pyörin netis, luen kirjaa, teen läksyjä, tiskaan/ siivoon, meen cruisaa jne. siis ihan mitä vaa... paras on tottakai jotain mistä saa energiat pois
Yleensä sitä tulee pelailtua koneella, kateltua leffoja , määssäiltyä namusia, kuunneltua musaa, katottua telkkuu ja palloilla ympäriinsä chattimässä ja irkkailemassa ja jos oikein inspiraatio iskee niin sävellettyä uusia kipaleita tai koittaa saada jonkin laista mixsausta aikaseks..
toi uni rytmi o menny hieman *piip* ollu viimeaikoina ... nukkumaan on tullu mentyä yleensä noiden aamunlastenohjelmien jälkeen ja heräiltyä sit siin kahen - kolmen aikaan päivällä ..
Hmm. Pitäspä kokeilla sitä yömaitoa. Luomu-keinoista oon jo käyttäny aika paljon, mutta nekään ei oo auttanu välillä yhtään. Ja lääkärin määräämiä unilääkkeitä (Imovane 5mg) oon ottanu, mut ku niitäkään ei yks tabletti riitä vaan joutuu ottamaan toisenki ennen ku uni tulee. Ois vaan mukava ku sais unen aina luomu-keinoin eikä tarvis ryynejä popsia ollenkaan.
Olen varsin yllättynyt siitä, kuinka monella tämän topikin perusteella näyttäisi olevan ongelmia nukahtaa. Tiedän itse nukahtavani poikkeuksellisen helposti - jotta omasta puolestani en tässä puhu - mutta kyllä minua vaan jaksaa mietityttäää uniongelmaisten määrä... Vai missä vaiheessa oikein voidaan edes puhua uniongelmasta? Missä määrin on normaalia olla nukahtamatta?
Pistää siis miettimään, että onko useimmilla syynä nukahtamisen vaikeuteen esim. vinksahtanut unirytmi tms. Jos vaikkapa nukkuu puolille päivin, on varmasti vaikeampi saada ajoissa unta illalla, kuin jos olisi herännyt varhain ja valvonut jo pitkän päivän ennen nukkumaan menoa. Voihan toki olla, että jos on tottunut valvomaan öisin ja nukkumaan päivisin, ottaa tovin, ennen kuin normaalimman unirytmin saa "ohjelmoitua" itseensä.
Iltapuuhastelut vaikuttavat tietty myös nukahtamiseen. Jos jo ennen nukkumaan menoa hetken rauhoittuu, esim. kirjan tai musiikin parissa, uni tulee takuulla helpommin kuin heti jonkun kunnon rehkimisen jälkeen...Seksiä ei lasketa rehkimiseksi tässä yhteydessä, sillä se on varsin hyvää unipuuhastelua, vaikka joskus meneekin "rehkimisen" puolelle. Olen myös jostain lukenut, että suihku tai kylpy rauhoittaa ennen nukkumaan menoa. Konstit on monet, näkeehän sen jo tätä topikkia lukiessa.
Jotenkin kuitenkin luulisin, että kun vaan on oikeasti tarpeeksi väsynyt, niin kyllä sitä normaalitilanteessa nukahtaa. Ympärilläni olevista ihmisistä voisi päätellä, että kuitenkin ajoittain, kun on huolia tai stressiä tms., uni tulee huonommin, jos ollenkaan - ainakaan haluamaansa aikaan, mutta koska tämä on satunnaista, ei varsinaisista uniongelmista voi puhua, vain elämäntilanteen vaikutuksesta nukkumiseen.
Itselleni nukkumaan meno on tosiaan sitä, että käyn sänkyyn - tai jonnekin muualle - ja rupean nukkumaan. Nukahdan myös päivisin sen verran helposti, että olen miettinyt joskus, kärsinkö narkolepsiasta. Mutta toisaalta, tämä on minusta vain hyvä ominaisuus, koska saan käytettyä aikani hyödyllisesti nukkuessani silloin kun minulle sopii. Toisaalta myös isäni nukahtaa kuulemma heti nukkumaan mentyään, joten ehkei pidä ihmetellä omaa taipumustaan samaan.
Hups, tuli romaani.
P.S. Jokseenkin samasta asiasta jutellaan topikissa "Nukkumisesta ja valvomisesta". Onhan tämä toki eri aihe, hieman rajatumpi, mutta samasta teemasta hieman eri näkökannasta ja laajemmin siis siellä.
Koulus sanottiin et lukeminen (esim. foorumeis ja ircis) rasittaa aivoi, ja sillon ei välttämättä saa unta ku menee nukkuu, pyörii vaa ajatuksii päässä, eli tunti pitäs koneilt olla pois ennenku menee goijaa.. pitäis kokeilla. Eilen en taaskaan saanu unta, täyskuu lähestyy ilmeisesti >:E
yleensä mä saan kyllä hyvin unta mutta jos oon vaikkapas uusinta kiksubiisiä työstämässä niin sitten saattaa kääntyä vähän niin et teen kaikkeni etten saa unta, eipä kyl paljoo tarvi tehdä jos vaan kiinnostaa työstää biisiä.
mut jos oikeasti en sais unta niin lukisin, mua ainakin lukies alkaa väsyttää ruhtinaallisesti.
Näköjään selailen forumia ja kuvia, opettelen pelaamaan nappi 2:sta vasemmalla kädellä ja tässä tapauksessa vilkuilen koko ajan kelloa, että millon vois alkaa vaihtaa työvaatteet päälle. Oispa kello jo ees kaheksan, niin viittis ehkä lähtä töihin - mennä vähän tavallista aiemmin, että pääsiski aiemmin nukkumaan.
Jos en saa unta se yleensä johtuu melusta eikä niinkää omasta unettomuudesta (esim kissat on aika tehokkaita nukkumisen estäjiä riehuessaan yöt läpeensä pitkin kämppää ;))
Mut sitko ei oikeesti saa millään unta eikä ois ees mitää häiriötekijöitä niin paras yleensä vaan luovuttaa ja mennä hetkeks vaikka töllöttään jotain typerää tv-ohjelmaa nii kyllä siinä yleensä alkaa nukuttaan sit. Turhaan sitä yleensä sit bunkassa pyörii vaan ja hermotkin menee jos ei millään saa unta vaikka kuinka koittaa.