Grizzley:
---
Ana:
Minulla on oikeus tupakoida ravintolassa. Sen sijaan sinulla ei ole velvollisuutta hakeutua ravintolaan. Se, että kuitenkin vapaaehtoisesti hakeudut ravintolaan ei tarkoita sitä, että ravintolasta pitäisi automaattisesti tehdä juuri sinun mieltymystesi mukainen.
---
Tuossa piilee se pointin hitunen, että toki hakeudun ravintolaan vapaaehtoisesti ja jos halutaan kärjistää asia niin olet oikeassa siinäkin että samalla tavalla tosiaan on kyse sinun oikeuksiesi polkemisesta jos tilasta tehdään mulle mieluinen. Vetoan vain edelleen siihen, että sinun mieltymyksesi on riski muiden terveydelle, minun mieltymykseni puhtaaseen ilmaan puolestaan ei ole.
Niin. Ne linkit tosiaan käytiin läpi ja tultiin tulokseen, että passiivisen tupakansavun aiheuttamista terveyshaitoista on ristiriitaisia todisteita. Lueppa esim se WHO'n raportti minkä pastesin tohon. Niin kauan kun et suostu tunnustamaan sitä faktaa, meidän on ihan turha keskustella.
Grizzley:
Se, että sinä laitat asialle pisteen ei vielä tee siitä absoluuttista totuutta. Merkittävyys puolestaan on subjektiivinen määre mutta edelleen on kiistatta osoitettu että passiivinen tupakointi on terveysriski, ja mielelläni kaivan esimerkkejä tutkimuksista kun ehdin jos lisätodisteita kaipaat. Ja edelleen pointti on se, että kyse on nautintoaineesta eikä välttämättömästä pahasta.
Ei tässä asiassa ole mitään absoluuttisia totuuksia tyyliin "tupakointi tappaa" - "tupakointi ei tapa".
Grizzley:
Sun on ihan turha alkaa kyseenalaistamaan mun eettisiä lähtökohtiani tässä asiassa
---
Mun mielestä on epäeettistä tietoisesti altistaa muut ihmiset tupakansavulle.
Mun mielestä on epäeettistä altistaa ihmiset tyhmyyksille, mutta en mä sua käske olemaan hiljaa.
Grizzley:
asiaa perustellaan perusteeettomilla, perseestä repäistyillä väitteillä ja tutkimuksilla, jotka eivät ole vieläkään osoittaneet passiivisen savun vaarallisuutta pienissä annoksissa.
---
Perusteluille löytyy tieteellinen tuki, toisin kuin väitteelle että tupakka ei ole epäterveellistä. Miten pieninä annoksina muuten pidät baareissa leijuvaa tupakansavua? Tupakoitsijana ilmeisen pieninä mutta nää on edelleen subjektiivisia näkemyksiä.
Paitsi että olet väärässä ja minä oikeassa. Tutkimuksia löytyy sekä sen puolesta, että passiivinen savu on vaarallista, ja sen puolesta, että passiivinen savu ei ole vaarallista. Älä käytä tuota "SE TAPPAA OMG"-argumenttia. Ja ihan turha vetää tähän mukaan aktiivisen tupakoinnin haittoja, niistä ei ole kiistaa.
Grizzley:
Mikäli riski kuolla passiiviseen savuun on vaikkapa, sanotaan, 10 miljoonasta, onko oikeutta kieltää ihmisiä tupakoimasta vedoten tähän lukuun?
---
Vaikka luku on täysin tuulesta temmattu niin vastataan silti. Kun kyseessä on oma valinta ja nautintoaine, mielestäni on.
Grizzley:
Usko pois kun sanon, että mä oon ihan varmasti viimeisiä joka kovin herkästi rajoittaa ihmisen perusoikeuksia. Erona tässä on taas se, että kukaan ei ole kieltämässä sulta oikeutta tupakointiin. Sitä oikeutta ollaan vain rajoittamassa siltä osin kun se on vaarallista muille. Ai niin mutta unohdin taas että tupakka ei ole mielestäsi vaarallista.
Entä jos se ei ole vaarallista muille? Siitä on vahvaa näyttöä, ettei se ole. Puhut ristiriitaisesti siitä, ettet halua rajoittaa perusoikeuksia, mutta kuitenkin haluat rajoittaa perusoikeuksia siksi, ettet
pidä tupakansavusta.
Grizzley:
Edelleen, passiivinen savu ei kiistatta vaaranna toisten terveyttä. Sä edelleen yrität perustella mielipiteitäsi asioilla, joita ei voida pitää faktoina.
---
Juupas, eipäs. Tässä keskustelussa jo aiemmin listattiin linkkejä tutkimuksiin jotka nimenomaan kiistatta asian osoittavat (ei omasta toimestani), mutta mielelläni kaivan niitä lisää jos jokin niistä jäi epäselväksi.
Lukase toki ne tutkimukset, palataan sitten asiaan. Lue sitten myös se minkä mäkin pastesin. Ne tutkimukset ei toimi niin, että otat huomioon vain ne, mitkä tukee sun kantaas. Sun pitää ottaa huomioon, että tässä asiassa ei ole päästy yksimielisyyteen faktoista.
Grizzley:
Ja mun on pakko huomauttaa, etten arvosta sun äänensävyäsi ollenkaan.
---
Joo, lämpesin hiukan turhaan koska mua turhauttaa se miten tupakoivat ihmiset edelleen yrittävät kieltää ettei terveysvaikutuksia ole osoitettu vaikka niin on tehty. Sokeus faktoille joskus raivostuttaa. Myönnän sävyni olleen paikoitellen asiaton ja pyydän anteeksi.
Niinpä, minuakin ärsyttää sokeus sille, että kaikista asioista ei ole olemassa totuuksia tai faktoja, joiden perusteella voidaan säätää lakeja. Se, että haluaisit passiivisen savun olevan myrkyllistä, ei tarkoita että se on. Se, että se on muutamissa tutkimuksissa todettu vaaralliseksi, ei tee siitä vaarallista, jos saman instituution toiset tutkimukset osoittavat, että se on vaaratonta.
Ristiriitoja on vaikea ymmärtää, tiedän. Yritä edes.
Grizzley:
Koska passiivinen savu ei todistetusti tapa ketään; pommi tappaa. Pommien vieminen lentokoneisiin ei sitäpaitsi vielä ole vakiintunut tapa viettää iltaa, toisin kuin tupakointi. Otit taas typerän ääripäävertauksen, ja se puras sua pyllyyn.
---
Not really. Niille ääripääkärjistyksille oli edelleen se havainnolistava tarpeensa mutta jopa se menee hukkaan kun valitset olla ymmärtämättä edessäsi olevia selkeitä todisteita. Samalla takerrut tyypilliseen tapaan epäoleelliseen asiaan ja ohitat taas koko kärjistyksen pointin. Pommi oli esimerkki -olkoonkin huono sellainen- tilanteesta jossa jokin teko ei välttämättä tapa "ihan kaikkia" mutta se ei silti voi olla sallittua. Toin sen esiin kun täällä perusteltiin että tupakointi pitää sallia koska se ei todistetusti tapa ihan joka tapauksessa ja ihan jokaista.
Sun ei tarvii vetää kehiin mitään ääripääanalogioita sen takia etten muka tajuaisi mistä puhut. Mä olen aikuinen ihminen, voit puhua mulle asioista ihan niiden oikeilla nimillä. Mä tunnen käsitteet ja tilanteet, joten tarve analogioille tässä tapauksessa on vähintäänkin kyseenalainen. Varsinkin kun käytät niitä huonosti.
Silläkin on muuten eroa tappaako joku asia 99% ihmisistä vai 0.0000000001% ihmisistä. Mikään ei ole mustavalkoista.
Grizzley:
Ai niin mutta unohdin taas että tupakka ei ole mielestäsi vaarallista.
Lue edelliseltä sivulta postaamani erottelu tupakoinnin ja passiivisen tupakoinnin eroista.
Grizzley:
Niin, hengityselinsairauksille on monia syitä. Mitä ajat takaa? Että passiivinen tupakointi aiheuttaa hengityselinsairauksia? Ehkäpä lasken tänne vielä tän loppkaneetiksi: Passiivisen tupakoinnin ei ole todettu kiistattomasti aiheuttavan sairauksia tai terveyshaittoja.
---
Loppukaneettisi haisee röökille
Touché