Grizzley:
---
Ana:
Mun mielestä ei voida mitenkään kiistattomasti sanoa että ihmisellä pitäisi olla oikeus olla savuttomassa ilmassa tunnustamatta sitä tosiasiaa, että ihmisellä on myös oikeus tupakoida.
---
Yritetään kerran vielä. Kyllä, ihmisellä on oikeus tupakoida. Ei, ihmisellä ei ole oikeutta altistaa muita sen vaikutuksille. Meneekö tää pointti ihan aidosti ohi vai teetkö sen tahallasi?
Minulla on oikeus tupakoida ravintolassa. Sen sijaan sinulla ei ole velvollisuutta hakeutua ravintolaan. Se, että kuitenkin vapaaehtoisesti hakeudut ravintolaan ei tarkoita sitä, että ravintolasta pitäisi automaattisesti tehdä juuri sinun mieltymystesi mukainen. Edelleen, terveyshaitat EIVÄT OLE TARPEEKS VAHVA ARGUMENTTI, sillä tutkimuksen ravintolatupakoinnin vaikutuksista kanssa-asiakkaisiin eivät tue kumpaakaan tahoa. Itse lähdet väitteinesi siitä oletuksesta, että tupakansavu passiivissena muutaman kerran viikossa aiheuttaa merkittäviä terveyshaittoja. Tätä ei ole todistettu, eli et voi käyttää sitä perusteluna. Piste.
Grizzley:
---
Se, kenen etu on suurempi etu, on imho eettinen kysymys, koska passivisen tupakoinnin lyhytaikaisen ja satunnaisen altistumisen kiistattomia haittoja ei ole vielä esitetty.
---
Edelleenkin on, kiistaa on enää vain siitä mikä on sitä lyhytaikaista ja satunnaista ja miten pian ne vaikutukset ilmenevät. Mutta sekin on täysin irrelevanttia koska tuolla logiikalla pitäisi alkaa mittaamaan miten paljon kukin käy ravintoloissa ja muissa julkisissa tiloissa ja miten pitkään niissä viihtyy jne. Eli vain totaalikielto toimii. Ja eettisyydestä ei ahkä kannata puhua miehen jonka mielestä on ihan ok altistaa muut tupakan vaikutuksille koska "mä nyt satun valitsemaan niin ja pitäähän mullakin olle hei oikeuksia tai jotain"
Kyllä, nämä asiat pitää tutkia ja mitata ennenkuin niistä säädetään lakeja. Sun on ihan turha alkaa kyseenalaistamaan mun eettisiä lähtökohtiani tässä asiassa, koska se vaan osoittaa sen, ettet ole lukenut imtä kirjoitin; itse kannatan tupakoinnin kieltämistä ravintoloissa, mutta en pidä siitä kuinka asiaa perustellaan perusteeettomilla, perseestä repäistyillä väitteillä ja tutkimuksilla, jotka eivät ole vieläkään osoittaneet passiivisen savun vaarallisuutta pienissä annoksissa.
Grizzley:
---
Ravintolatyöntekijöiden kannalta asia on toki eri, mutta nyt taidettiin puhua muiden asiakkaiden viihtyvyydestä. Kenen viihtymys on arvokkaampaa, tupakoivan vai savuttoman?
---
Viihtyvyydestäkin puhutaan joo, joskin kiellon perusteena on edelleen se muiden terveyden vaarantaminen. Yksittäinen huomaavainen tupakoitsija, joka vetää sen röökinsä jossain riittävän kaukana ei häiritse ketään, mutta se massa joka ei niin toimi, häiritsee.
Jep, ja terveysvaikutuksia ei tunneta, eli.. Niin. Päästään viihtyvyyteen. Sitä kantaa voit puolustaa, ja siihen en voi väittää vastaan.
Grizzley:
---
Sen lisäksi, tupakointikaan ei ole tappavaa, vaan lisää riskiä sairastua syöpään tai muihin tauteihin.
---
Voi luoja Niin, eihän luotikaan ole tappava, vaan se liike-energia jolla se repii sisäelimiä. Eikä oikeastaan sekään vaan se henkilö joka vetää liipasimesta ja lähettää luodin liikkeelle. Eikä oikeastaan sekään vaan se, joka sen aseen sille käteen sodassa laittaa jne jne jne. Syy-seuraus, cause and effect. Kuullut koskaan? Samaa turhaa kiertelyä kun fakta pysyy edelleen samana: Tupakka sisältää myrkkyjä jotka aiheuttavat niitä tauteja joilla lähtee henki. Mikään määrä saivartelua ei sitä faktaa muuta.
Miten luoti liittyy nyt tupakointiin? Yritin selvitellä käyttämääsi ääripääterminologiaa, koska suhtaudut asiaan tarpeettoman äkkijyrkästi ja tosiasioita vältellen. ps. kaikki tupakoitsijat eivät kuole tupakkaan. Tupakka ei siis tapa. Tupakka tappaa osan tupakoitsijoista, eli riski kuolla tupakoinnin takia kasvaa. Tupakka itsessään ei
de facto tapa tupakoitsijaa tai hänen läheisiään. Mikäli riski kuolla passiiviseen savuun on vaikkapa, sanotaan, 10 miljoonasta, onko oikeutta kieltää ihmisiä tupakoimasta vedoten tähän lukuun? Saman verran ihmisiä kuolee varmaankin salamaniskuihin tai meteoriitteihin. Tämä on siis esimerkkinä kuvastamaan sitä statistista mitättömyyttä, mitä itse pidit jostain ihmeen syystä fasismina :D
Grizzley:
---
Mikäli passiivisen tupakoinnin terveyshaitta on statistisesti mitätön, on kohtuutonta edellyttää tupakoitsijoita muuttamaan tapojaan terveyshaittoihin vedoten.
---
Lue toi lauseesi uudelleen. Perusteluhan on täysin fasistinen. Tässä on edelleen avaimena se, että jos sun tapasi vaarantaa toisen terveyden niin totta kai sun pitää muuttaa tapasi ja jos et siihen itse kykene niin sua pitää siinä auttaa...joskus valitettavasti kiellolla. Mikä tässä edelleen on niin vaikeata?
Mistä kohtaa lausetta löysit fasismia? Et tainnut ihan sisäistää mitä sanoin. Mun tapani ei todistetusti vaaranna kenenkään terveyttä, siksi on kohtuutonta minua kieltää.
Grizzley:
Besides, tässä tullaan taas tähän, onko tupakoitsijan oikeus tupakoida ravintolassa pienempi kuin savuttoman oikeus olla savuttomassa ilmassa?
---
Kohta pitää varmaan kaivaa esiin vasara ja takoa tää kaaliin. Lue jokainen aikaisempi kirjoitus joihin olet "vastannut" uudelleen ja koita keksia joku perusteltu vasta-argumentti sille yksinkertaiselle asialle että kyllä, tupakoitsijan oikeus tupakoida ravintolassa ON pienempi kuin tupakoimattoman oikeus olla savuttomassa ilmassa. Miksi? Koska ensimmäinen vaarantaa toisen terveyden, toinen ei. Mitä osaa lauseesta et ymmärrä?
Edelleen, passiivinen savu ei kiistatta vaaranna toisten terveyttä. Sä edelleen yrität perustella mielipiteitäsi asioilla, joita ei voida pitää faktoina. Ja mun on pakko huomauttaa, etten arvosta sun äänensävyäsi ollenkaan.
Grizzley:
Onko terveys ainoa kriteeri määritellä lainsäädäntö?
---
Ei, mutta tässä tapauksessa yksi erittäin tärkeä sellainen.
Niin, mutta kun passiivisen savun terveyshaittoja ei ole todistettu. Alanko toistamaan itseäni?
Grizzley:
MUTTA RASVAN KISKOMINEN KITUSIIN EI VAARANNA TOISTEN TERVEYTTÄ!!! Anteeksi "huuto" mutta voi jeesus, etsä ite näe mitään eroa rasvan ja röökin välillä?! Aikuisten oikeesti? Sinä itse valitset tupakan ja rasvan, toinen niistä vain sattuu vaikuttamaan muihinkin kuin itseesi.
Niin, eikä passiivinen tupakointikaan todistetusti vaaranna terveyttä. Meidän ei tattis väitellä ollenkaan, jos tunnustaisit tän faktan.
Grizzley:
---
Tarvitaan mielestäni kiistattomat todisteet siitä, että ravintolaympäristön passiivinen savu vahingoittaa tupakoimattomien terveyttä ennenkuin terveysvaikutuksia voidaan käyttää perusteluina kielloille.
---
Voitko sitten ystävällisesti perustella miksi on oikein kieltää mua viemästä sitä aiemmin mainittua pommia lentokoneeseen koska akateemisena onaniaharjoituksena ei voida "kiistattomasti todistaa" että se tappaisi KAIKKI matkustajat tai että edes aion sitä räjäyttää? Eikö edelleen pitäisi kiistatta osoittaa että passiivinen tupakointi ei missään olosuhteissa vaaranna muiden terveyttä ennenkuin sitä EI kielletä?
Koska passiivinen savu ei todistetusti tapa ketään; pommi tappaa. Pommien vieminen lentokoneisiin ei sitäpaitsi vielä ole vakiintunut tapa viettää iltaa, toisin kuin tupakointi. Otit taas typerän ääripäävertauksen, ja se puras sua pyllyyn.
Grizzley:
Tässä tasapainotellaan ihmisten valinnanvapauden ja oikeuksien rajamailla.
---
Eli sun perusoikeuksiisi pitäisi kirjata oikeus vaarantaa muiden terveys edes potentiaalisesti?
Kyllä - saanhan ajaa autoakin, omistaa veitsiä, kävellä kadulla ja harrastaa suojaamatonta seksiä. Muiden urvallisuus ei saa olla ainoa kriteeri lainsäädännössä, sillä turvallisuuden tavoittelu näillä keioin rajoittaa ihmisten vapauksia.
Grizzley:
---
En edelleenkään ole nähnyt yhtäkään raporttia siitä, että ravintoloissa tupakansavulle altistuvat ihmiset kärsisivät siitä pitkällä tähtäimellä, jos hengityselinsairauksista kärsiviä ei lasketa mukaan.
---
Sä et taida lukea kovin paljoa? Ja muuten ihan noin ohimennen, mikähän niitä hengityselinsairauksia mahtaa osaltaan aiheuttaa?
En lue paljon? Mistä toi ilmestyi? Niin, hengityselinsairauksille on monia syitä. Mitä ajat takaa? Että passiivinen tupakointi aiheuttaa hengityselinsairauksia? Ehkäpä lasken tänne vielä tän loppkaneetiksi: Passiivisen tupakoinnin ei ole todettu kiistattomasti aiheuttavan sairauksia tai terveyshaittoja.