Miksi ihminen haluaa päihtyä?

341 posts, 18 pages, 156,980 views

Janne

Posts: 1,330

#1 • • Janne kipee ukkeli
Kun joukossamme varmasti on asiasta tieteellisestikin hyvin perillä olevia henkilöitä, niin voisiko joku kertoa, mikä on syy siihen, että ihmiset ovat kautta aikain halunneet päihtyä tavalla tai toisella? Eivätkä pelkästään ihmiset, vaan onhan niitä muistaakseni eläimiäkin, jotka mielellään syövät esim. vanhentuneita marjoja. Jossainhan oli todistettu, että tietty geenien kombinaatio altistaa alkoholismille, eli asia näyttää olevan koodattu jokaiseen soluumme.

Yleensähän luonnossa joka asialla on joku merkitys, mutta mikä se merkitys on tässä tapauksessa? Lisääntymisen katalysoiminen tietysti voisi olla yksi syy (koska monethan muuttuvat estottomammiksi pienessä sievässä *känni*), mutta onko asia näin yksinkertainen? *täh*
serotonot

Posts: 3,137

#3 • • serotonot Paul Easy
Ennen kaikkea miksei?

[muokattu 28.5.2004 16:41]
anthocyan

Posts: 1,511

#4 • • anthocyan Kohti valoa...
Olen miettiny tätä kyseistä asiaa itsekin tosi paljon, etenkin nyt lähiaikoina. Ja en ole oikein löytänyt vastausta, joka antaisi täyden vastauksen kysymykseen. Mutta psykologiaa lukeneena voisin perustaa asian mielihyväperiaatteeseen. Eli ihmisellä (tai eläimellä) On aina taipumus toteuttaa/ tehdä se asia, joka tuottaa hänelle eniten mielihyvää. Esimerkiksi jos pitää valita siivoamisen ja syömisen väliltä, niin voisin väittää, että useammat ihmiset valitsevat syömisen. Ja ainakin itselläni on aina halu tehdä sellaisia asioita, joista saan eniten tyydytystä.

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Funktion

Posts: 1,720

#5 • • Edited Funktion over 9000
..

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

vaavu

Posts: 1,324

#6 • • vaavu vara-vana

Janne:
Yleensähän luonnossa joka asialla on joku merkitys, mutta mikä se merkitys on tässä tapauksessa?



Tää on itse asiassa aika vinha kysymys. Yleensähän evoluutio kohtalaisen nopeasti suosii sellaisia piirteitä, jotka edistävät lisääntymistä, ja karsii niitä piirteitä, jotka haittaavat lajin elossapysymistä. Pikaisesti ajateltuna päihtymisen halu kuuluu nimenomaan siihen sarjaan, joka heikentää ainakin yksilön eloonjäämistä. Sekaisin oleva apina kun ei pysty yhtä hyvin juoksemaan pakoon tai taistelemaan, muista puuhista puhumattakaan.

Sinänsä tuo sun teoriasi päihtymisestä lisääntymisen katalyyttina on aika mielenkiintoinen. Onkohan tällaista asiaa koskaan edes tutkittu? *ding*
Janne

Posts: 1,330

#7 • • Janne kipee ukkeli
No mites nää shamaanien keitokset ja muut, jotka vieraannuttavat todellisuudesta (jep, kävin katsomassa Blueberryn) ja joista voi tulla paha olo? Hmm, Blueberryssä se kaveri otti sitä litkua kasvaakseen henkisesti ja kohdatakseen sisäiset ristiriitansa tjsp.
Funktion

Posts: 1,720

#8 • • Edited Funktion over 9000
...

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

anthocyan

Posts: 1,511

#9 • • anthocyan Kohti valoa...
Ihminen on aika utelias eläin, että voi se siitäkin johtua... Ken tietää...

[muokattu 28.5.2004 17:04]

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

-P

Posts: 4,972

#10 • • -P

Janne:
No mites nää shamaanien keitokset ja muut, jotka vieraannuttavat todellisuudesta (jep, kävin katsomassa Blueberryn) ja joista voi tulla paha olo? Hmm, Blueberryssä se kaveri otti sitä litkua kasvaakseen henkisesti ja kohdatakseen sisäiset ristiriitansa tjsp.



Miten itse ymmärsin Blueberryn niin kyse taisi olla litkun sijaan mescaliinista. Sillä se sitten reissasi itsensä sisään.

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Funktion

Posts: 1,720

#11 • • Funktion over 9000

Angelus:
Miten itse ymmärsin Blueberryn niin kyse taisi olla litkun sijaan mescaliinista. Sillä se sitten reissasi itsensä sisään.



Tässä varmaankin(?) tarkoitettiin litkulla keitosta yleensäkin, eikä tätä kaikkien litkuna tuntemaa BDO/Gamma lientä... *hih*

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Funktion

Posts: 1,720

#12 • • Funktion over 9000
Jso mä nyt siis sun tekstin edes ymmärsin oikein.. *ding*

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

-P

Posts: 4,972

#13 • • -P

WildChild:
---
Angelus:
Miten itse ymmärsin Blueberryn niin kyse taisi olla litkun sijaan mescaliinista. Sillä se sitten reissasi itsensä sisään.

---


Tässä varmaankin(?) tarkoitettiin litkulla keitosta yleensäkin, eikä tätä kaikkien litkuna tuntemaa BDO/Gamma lientä... *hih*



Aijoo, geez.. onpa hieman kyl hölmö olo kun tuli tuollainen yleistys esiin *hih*

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

ville

Posts: 3,780

#14 • • ville olen oikeasti ujo
Voisi kuvitella, että monien heimojen tilanteessa päihtyminen on ollut keino ottaa yhteyttä ”tuonpuoleiseen” ja pyrkiä löytämään ”elämän tarkoitus”. Erityisen helppoa tämä on varmaan ollut, sillä alkuasukkaat eivät ole pystyneet sanomaan miksi joku päihde vaikuttaa tietyllä tavalla. Siten he ovat oikeasti saattaneet uskoa, että nautittava aine on suora viesti tuonpuoleisesta (vrt nykytilanne, jossa tiedetään hyvin tarkkaan miksi esimerkiksi kannabis aiheuttaa olotilan X ja amfetamiini olotilan Y ja siten harvaan päihteeseen liittyy mitään mystisyyttä)

Uskoisin että ennenkuin lähtee miettimään miksi joku päihtyy päihteet pitäisi jakaa johonkin ryhmiin. Tämä siitä syystä, että on aika eri asia lähteä nauttimaan vaikka LSD:ä kuin etanolia. Sitten kun päihteet olisi ryhmitelty voisi alkaa miettimään, miksi tietty ihminen haluaa nauttia juuri tähän ryhmään kuuluvaa päihdettä.

Itse uskon, että monet päihteet (erityisesti alkoholi) tarjoavat helpomman mahdollisen tavan irroittautua arjesta: niiden avulla on helppo olla ajattelematta myöhässä olevaa projektia tai kusipäisestä pomoa. Vastaavaan tilaan olisi tietysti mahdollista päästä myös ilman päihteitä, mutta monesti se vaatisi esimerkiksi matkan siniselle laguunille, joka taas on harvoin mahdollista. Uskoisin myös, että tämä sama syy olisi aika yleinen jos ihmisiltä kysyttäisiin miksi haluat päihtyä.

Arjesta irtautumisen lisäksi uskoisin, että ihmiset pyrkivät esimerkiksi psykedeelien avulla löytämään samasta asiasta uusia puolia ja mielipiteitä. Päihtymisellä halutaan siis tietoisesti pyrkiä aktiiviseen vuorovaikutustilaan, eikä ainostaan unohtaa (kuten alkoholilla).

Mielenkiintoista olisikin tietää onko jokaiselle ihmisille olemassa paikka/tila/aika, jolloin hän ei haluaisi päihtyä. Itse en tähän usko.
Funktion

Posts: 1,720

#15 • • Funktion over 9000
Bravo... Oikeesti... Ensimmäinen kunnon teoria. *aplodit*

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

anthocyan

Posts: 1,511

#16 • • anthocyan Kohti valoa...
Mutta eikö päihtyminen tuota aina jossain määrin jonkunlaista mielihyvää?

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#17 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

vaavu:
Tää on itse asiassa aika vinha kysymys. Yleensähän evoluutio kohtalaisen nopeasti suosii sellaisia piirteitä, jotka edistävät lisääntymistä, ja karsii niitä piirteitä, jotka haittaavat lajin elossapysymistä. Pikaisesti ajateltuna päihtymisen halu kuuluu nimenomaan siihen sarjaan, joka heikentää ainakin yksilön eloonjäämistä.



Sitten on olemassa sellainen käsite, kun ympäristön kantokyky. Luonnolla on keinoja, joilla populaation määrää rajoitetaan, sillä jos se kasvaisi kohtuuttomasti, ei kenenkään eläminen oikein sujuisi. Tää nyt oikeastaan kuuluisi jo tuonne ”save the planet - kill yourself” -keskusteluun, mutta periaatteessa kaikki inhimillinen sairaanhoito tms. on näitä luonnon keinoja vastaan, ja siksi meitäkin on täällä jo ihan liikaa.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

serotonot

Posts: 3,137

#18 • • serotonot Paul Easy

anthocyan:
Mutta eikö päihtyminen tuota aina jossain määrin jonkunlaista mielihyvää?


Psykedeeleillä päihtyminen saattaa aiheuttaa täysin vastakohtaisen olotilan.

siksi ne mielestäni pitäisikin erottaa päihteistä/huumeista ja kutsua niitä vain psykedeeleiksi
Funktion

Posts: 1,720

#19 • • Edited Funktion over 9000
..

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

anthocyan

Posts: 1,511

#20 • • anthocyan Kohti valoa...


---
anthocyan:
Mutta eikö päihtyminen tuota aina jossain määrin jonkunlaista mielihyvää?

---
serotonot:

Psykedeeleillä päihtyminen saattaa aiheuttaa täysin vastakohtaisen olotilan.

siksi ne mielestäni pitäisikin erottaa päihteistä/huumeista ja kutsua niitä vain psykedeeleiksi



Mutta jos joillekin psykedeelit aiheuttavat mielihyvää sen takia, että ne irtaannuttavat todellisuudesta? Silloin ei tarvitse periaatteessa kohdata itseään sellaisena kuin oikeasti on... Vai? En tiedä onko asia näin... *ding* Mutta joskus todellisuus on vain niin julmaa, että sitä haluaa pakoon. Ja kun sen onnistuu tekemään, niin tulee hyvä olo.

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-