DJ Rx, 8.1.2009 22:33:
---
Kulttuuria tuhoavaa sielutonta paskaa tai ei, en missään nimessä tarkoittanut että tapahtumien pääasiallisena tarkoituksena on tuoda varallisuutta järjestävälle taholle, halusin vain nostaa esiin etuja joita tapahtumista saatavilla katteilla saadaan aikaan. Jos kaikki suomen tapahtumat jostain syystä alkaisivat tekemään tappiota, ei menisi kovinkaan pitkään kun suomessa ei järjestettäisi enää elektronisen musiikin tapahtumia. En millään jaksa myöskään uskoa että Disco Enterprise järjestää Laserpointin tai Pacifiquen kaltasia massiivisia kulttuuritapahtumia ilman että niistä saataisiin katetta, koska jos näin ei olisi kohtalona olisi todennäköisesti sama kuin mitä esimerkiksi Koneistolle tapahtui. Antamasi esimerkki itseasiassa alleviivaa aika hyvin juuri sen mitä tuossa jo aikaisemmin postailin, tekemällä katteellista liiketoimintaa tapahtumajärjestelyissä virheisiin on jossain määrin varaa, toimintaa pystytään monipuolistamaan ja uusia konsepteja pystytään kokeillemaan vapaammin, näin ollen monipuolistaen ja rikastaen maamme rajojen sisällä vallitsevaa kulttuuritoimintaa.
Pienellä pääomavarannoilla ja tappiollisilla tuotannoilla tämä ei valitettavasti ole mahdollista.
Niin, mun pointti siis oli, että jos tuijottaa pelkkään siihen, että
tapahtumasta tulee aina saada tuottoa, tulee niistä juuri tuota
ensimmäisen lauseen lopputulemaa. Ei tapahtumien itseisarvona
saa myöskään olla tarkoitus kasvaa suuremmaksi ja suuremmaksi,
kuten monilla tuntuu olevan käsitys.
Tapahtumia ei voi ajatella katepohjaisesti, kun lopputuloksen päättää
yleisö. Kuten aiemmin mainitsin, esim. Laserpointin suhteen riskejä on
kartettu, koska niiden arvo kertautuu aina tapahtuman kokoluokan
myötä. Mutta onhan jokainen tapahtuma toisaalta suoraan itsessään
riski. Ko. tapahtuman tai vaikka Pacifiquen osalta tuloksen osuus
on todella suhteellinen käsite ja mikäli nuo tapahtumat olisivat palkka-
työllistäjä järjestäjille, olisivat ne lähtökohtaisesti mahdottomia
taloudellisesti. Kumpikaan edellämainituista tapahtumista ei ole
rakentunut ilman valtavaa, usean vuoden työmäärää, eikä myöskään
ilman tappioita.
Kumpaakaan tapahtumaa ei mahdollista se, että on ajateltu tapahtuma
kerrallaan kasvamalla pienestä isoksi. DE:n pääoma on rakentunut
paljolti muualta kuin tapahtumien järjestämisestä, joka on yrityksen
sivutuote.
Edellä mainittujen tapahtumien pohjalla on kaikkien järjestävien osapuolten
maksamat kymmenien ja kymmenien tuhansien eurojen tappiot,
niistä opitut virheet ja vinkit. Välillä on tietysti tullut jotain voittojakin
ja välillä on pelattu varman päälle, jotta on saatu kuitattua tappioita.
Vuositasolla välillä plussalla ja välillä miinuksella, mutta kuitenkin siten,
että toiminnan jatkuminen on ollut mahdollista.
Esimerkkisi Koneistosta on sinänsä humoristinen, että siinä oli näistä
kaikista eniten kaupallistettu tuote, jossa järjestävä taho teki nimenomaan
kaupallisia virheitä, jotka johtivat siihen, ettei toiminta enää ollut
mahdollista. Koneiston taiteellinen tuotanto oli huippuluokkaa, mutta
kaupallinen painostus, eli tavoitteena nimenomaan tehdä rahaa, johti
melko karvaaseen lopputulokseen.
Kenenkään ei pidä asettaa rahaa unelmien tavoittelemisen esteeksi.
Kaikkia unelmia ei pysty elinaikana toteuttamaan, mutta jos lakkaa
haaveilemasta, niin mitä sitä turhaan pyristellä koko elämässä eteenpäin.
Toivottavasti se, joka tämän keskustelunkin avannutta artistia oli
haaveilemassa, saa joskus toteutettua unelmansa.
En usko, että elektronisen musan artisteista edelleenkään löytyy
sellaista artistia, jonka hintalappu olisi esiintymisen esteenä. Joissain
tapauksissa se saattaa viedä vuosia ja taas vuosia, turhia neuvotteluita
ja odottavia hetkiä. Yksi näistä tulevassa Labyrinth/Laserpointissa ;)
</OT>