162 posts, 9 pages, 32,177 views
Lene:
"Buddhalaisuuden keskeinen opetus on tehdä hyvää, välttää pahaa ja puhdistaa mielensä. Lopullisena tavoitteena on nirvana eli valaistuminen. Valaistunut ihminen vapautuu samsarasta eli elämän kiertokulusta. Tämä voi tapahtua vain mietiskelyn eli meditaation ja henkisen kasvun kautta.
Christinah:
Hmm.. saako tässä välissä kysyä, että _mitä_"hyötyä" on ihmiselämällä tuon jälkeen tai siis voiko se elämä tosiaan palautua enää oikeasti kunnolliseksi muutakuin vähän sinne suuntaan, ikuisella lääkekierteellä? Jos ei kerran puhuminen enää auta vaan viimeinen toivo on lääkkeet ja sen tyyppinen hoito niin sekö on sitten se oikea ratkaisu kaikkeen? Älä tapa itseäsi vaan popsi lääkkeitä. Hakeudu ns. hoitoon.
Dives:
ok eli toisinsanoen sinun mielestäsi ihminen ei saa päättää edes niin perus asiaa kuin elää vai kuolla?
entä syödä? käydä töissä? jos ei huvita tehdä mitään elämässä eikä halua elää niin sun mielestä se on oikein estää sitä ihmistä kuolemasta?
se on eri asia jos joku yhtäkkiä päättää vaan tappaa ittensä jonkun asian takia mutta harkittu sellainen on mielestäni ihmisen oikeus.
mä en usko jumalaan mutta se on ainoa jolla on oikeus päättää elämästä ja kuolemasta? ok eli siis sellainen "olento" jonka olemassaoloon et itsekkään usko niin saa sitten päättää elämästä ja kuolemasta? mietippä vähän mitä sanot.
minun henkilökohtainen mielipiteeni on että henkilö itse on se joka päätää omista asioistaan. PISTE.
Shaznay:
Pakko korjata yks juttu, jonka tajusin vasta nyt.. Niin siis, mä en usko siihen samaan jumalaan mihin varmaan suurin osa teistä uskoo. Nyt ehkä tajuutte ton mun aikasemman vähän paremmin :)
Tres:
--- Nirvana ei myöskään
ole se tila jossa tajutaan elämän olevan
kärsimystä, vaan päästään tällaisen käsitteellistämisen
yli.
Lisäksi, Nirvanan tavoitteleminen sinänsä
on yksi niistä asioista joista on luovuttava
saavuttaakseen sen.
peepe:
---
Dives:
ok eli toisinsanoen sinun mielestäsi ihminen ei saa päättää edes niin perus asiaa kuin elää vai kuolla?
entä syödä? käydä töissä? jos ei huvita tehdä mitään elämässä eikä halua elää niin sun mielestä se on oikein estää sitä ihmistä kuolemasta?
se on eri asia jos joku yhtäkkiä päättää vaan tappaa ittensä jonkun asian takia mutta harkittu sellainen on mielestäni ihmisen oikeus.
mä en usko jumalaan mutta se on ainoa jolla on oikeus päättää elämästä ja kuolemasta? ok eli siis sellainen "olento" jonka olemassaoloon et itsekkään usko niin saa sitten päättää elämästä ja kuolemasta? mietippä vähän mitä sanot.
minun henkilökohtainen mielipiteeni on että henkilö itse on se joka päätää omista asioistaan. PISTE.
---
Ja sitten..asiat yleensä, ja varsinkaan itsemurha ei taida olla ihan niitä mustavalkoisimpia. Ongelma on lähinnä se, että on kovin vaikea tietää, onko oman elämänsä päättämistä haluava täysin tietoinen aikeissaan ja psyykkisesti tasapainossa.
Kuten LizBleak tuossa kirjoittelikin, kun ihminen on masentunut, hän ei välttämättä todellakaan edes tiedä olevansa masentunut. Vaan pitää itseään sellaisena kuin on, ja ajatuksiaan ns normaaleina. Juurikin sen vuoksi, kun aivoissa tapahtuu aivokemiallisia muutoksia.
Tällainen henkilö voi todellakin tietyssä elämnvaiheessa haluta itsemurhaa. Mutta entä sitten kun on kulunut vuosia aikaa, ja masennus on takanapäin, ja henkilö on kiitollinen elämästään ja niistä jotka apua tarjosivat. Oletko yhäkin samaa mieltä että tappakaa vaan itsenne jos siltä tuntuu..?
Tres:
Lisäksi, Nirvanan tavoitteleminen sinänsä
on yksi niistä asioista joista on luovuttava
saavuttaakseen sen.
Avernian:
---
Sirppu:
hoitoon ehdottomasti..mieluiten terapia (yksityiset!!!).jotku psykiatriset osastot ja lääkeet:)
---
Miksi? Perustele.
Timce:
Ehdottomasti yrittäisin ainakin puhua mahdolliselle kandidaatille "järkeä" (huono sanavalinta) päähän. Syyllisyydentunne jälkeenpäin olisi varmasti aika musertava, jos en edes yrittäisi tehdä asialle mitään.