estäisitkö itsemurhan?

162 posts, 9 pages, 30,454 views

DiamonDie

Posts: 676

#61 • • DiamonDie mediahippi
En todellakaan estäisi, ellei olisi erittäin ilmeistä ja varmaa, että kyseinen ihminen haluaisi tulla estetyksi tai ellei ko. ihminen olisi aineissa/tanakassa humalassa/psykoosissa eikä olisi aiemmin harkinnut itsemurhaa. En voisi koskaan estää sellaisen ihmisen kuolemaa, joka todella haluaisi kuolla. Mielestäni se on melkeinpä hirvein teko minkä voi tehdä, pahempi kuin murha. En antaisi koskaan itselleni anteeksi sellaista, vaikka kyseessä olisi vaikkapa seurustelukumppani. Toisaalta en myöskään antaisi anteeksi jos minua estettäisiin, oli motiivina sitten mikä tahansa.
Avatar
#62 • • Juzba Guest

p3T0:
riippuu mistä syistä, mutta aika laajalti kyllä estäisin koska elämä on vain elämää ja mikä ei tapa niin vahvistaa (noin huumorimielellä sanottuna)

Mut siis jos ihminen on vaikka maanis depr tai muuta vastaavaa ja sairaus vaikuttaa elämään niin paljon että elämä on liian vaikeaa niin ymmärtäisin ehkä paremmin..

Mut siis tottakai YRITTÄISIN ainakin estää!!


Olen samaa mieltä.. *joo*
Jone

Posts: 8,258

#63 • • Jone Archibald Haddock

DiamonDie:
Toisaalta en myöskään antaisi anteeksi jos minua estettäisiin, oli motiivina sitten mikä tahansa.



Lupaan etten syöksy väliin jos päätät viedä hengen itseltäsi. Ole hyvä vain. *joo*
tiipi

Posts: 506

#64 • • tiipi

Avernian:
Itsekkyydestäkö se johtuu että monet sanoo täälläkin estävänsä itsemurhan vain ”jos se on joku tuttu tai läheinen”?
Ei niillä muilla väliä, mutta jos se vaikuttaa suoraan mun elämään huonosti niin kituuttakoon vaikka missä tuskissa?



eiköhän se johdu siitä, että jos näkee jonkun tuntemattoman itsemurhaa suunnittelemassa, niin ei voi tietää mitä sillä on siinä taustalla. eli että sillä voi oikeesti ollakin hyvä syy tehdä itsemurha.
mutta, itse kyllä yrittäisin estää (tietyissä rajoissa) tuntemattomankin itsemurha-yrityksen.
onneksi en muuten ole koskaan vielä joutunut tällaiseen tilanteeseen :)

--
Tu dit de mauvais choses sur les autres, pour te faire te sentir plus bonne.

phanatic

Posts: 1,123

#65 • • phanatic

DiamonDie:
En todellakaan estäisi, ellei olisi erittäin ilmeistä ja varmaa, että kyseinen ihminen haluaisi tulla estetyksi tai ellei ko. ihminen olisi aineissa/tanakassa humalassa/psykoosissa eikä olisi aiemmin harkinnut itsemurhaa. En voisi koskaan estää sellaisen ihmisen kuolemaa, joka todella haluaisi kuolla. Mielestäni se on melkeinpä hirvein teko minkä voi tehdä, pahempi kuin murha. En antaisi koskaan itselleni anteeksi sellaista, vaikka kyseessä olisi vaikkapa seurustelukumppani. Toisaalta en myöskään antaisi anteeksi jos minua estettäisiin, oli motiivina sitten mikä tahansa.



Kuitenkin monet jotka ovat todella halunneet kuolla ovat myöhemmin olleet kiitollisia siitä että heidät pelastettiin. Kaksikymppisenä elämä voi tuntua todella paskalta mutta kun aallonpohjasta selviää voi edessä olla vielä 50 vuotta onnea.

Kuolleena ehtii sitä paitsi joka tapauksessa olla ikuisuuden, kyllä itse ainakin haluan nähdä mitä tällä lyhyellä elämällä on tarjottavaa. Ja itsemurha on älytöntä vittuilua läheisille. Jokaiselle suotakoon silti oikeus päättää omasta elämästään.
ee102

Posts: 775

#66 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
En voi täysin kieltää itsemurhia, mutta en myöskään voisi katsoa vierestä, kun toinen tappaa itsensä.
Epailija

Posts: 5,636

#67 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Hmm. Entä olisiko kukaan valmis tappamaan itsemurhan estäjän voidakseen toteuttaa aikeensa? Itse en todennäköisesti olisi, jos ei ihan nurkkaan ahdistettaisi heikoista hetkistä heikoimmalla. Satuttaminen olisi varmaan sen sijaan asia erikseen, jos päätökseni olisin tosiaan tehnyt, mutta silloinkin lievimmällä mahdollisella tavalla. Tarkoitus kun todennäköisesti olisi lopettaa oma kärsimys, eikä lisätä muiden kärsimystä enempää kuin teko itse vaatii.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

peepe

Posts: 904

#68 • • peepe
No näin yleisesti, tottakai estäisin. Mutta jossakin kohtaa tilanne voi olla niin että kuolema on parempi ratkaisu kuin eloonjääminen, esim sairaus jossa hidas tuskallinen kuolema.
kilobitti

Posts: 2,419

#69 • • kilobitti 1-2-3 techno

phanatic:
Kuitenkin monet jotka ovat todella halunneet kuolla ovat myöhemmin olleet kiitollisia siitä että heidät pelastettiin. Kaksikymppisenä elämä voi tuntua todella paskalta mutta kun aallonpohjasta selviää voi edessä olla vielä 50 vuotta onnea.



Juuri näin. Siksi haluaisin olla varma, että päätös itsenstä tappamisesta ei ole avunhuuto eikä masennuksen tai ahdistuksen aiheuttama pikainen päätös, ja tulisin tekemään kaikkeni estääkseni itsemurhan jos epäilisin sitä. Loppujen lopuksi aika harva kuitenkaan haluaa normaalissa mielentilassa (ei masentuneena, ahdistuneena, jurrissa tai psykoosissa) kuolla, ja ne jotka oikeasti tietävät haluavansa, osaavat varmaan myös keksiä siihen keinon jota ulkopuolinen ei voi estää. Ts. mielestäni pitää voida vaatia, että itsemurhakandiaatti kykenee osoittamaan olevansa niin täysissä sielun ja ruumiin voimissa, että kykenee tekemään asiasta tietoisen päätöksen.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Illustrator

Posts: 3,171

#70 • • Illustrator
Pahoittelen jo etukäteen "hieman" kärjistynyttä mielipidettäni.

Eli kyllähän mä estäisin. En ainakaan haluis elää siinä tiedossa, et joku veti kuulan kalloon ku en ottanu siltä pyssyä pois. Mut yleensä mulla tulee itsemurhasta vaan mieleen semmonen huomionhakunen muija/jätkä, joka yrittää kiletellä raapia ranteisiin naarmuja, jota voi sitten myöhemmin esitellä kavereille meiningillä "mä yritin tappaa itteni, kattokaa". Oon sitä mieltä, et jos joku haluu vaan yksinkertasesti päästä hengestään ni kyllähän se onnistuu. Musta sen "julkisuuteen" tuominen on lähinnä huomionhakuisuutta. Joo kärjistetty, niinkuin sanoin.*iloinen*
peepe

Posts: 904

#71 • • peepe

Avernian:
It's called life ;)



nyt vois käyttää hymiöö*hymy*
-lera-

Posts: 394

#72 • • -lera-
se on kyllä ihmisen oma asia mutta yrittäisin puhua ympäri...
varsinkin jos on läheinen ihminen kyseessä.

kokemusta on... *uuh*
Tyeicha

Posts: 5,807

#73 • • Tyeicha siilin kesyttäjä / pintaliito-orava
en estäis.. tietysti koittaisin keskustella ensin ja auttaa, mut lopulta se ei ole mun asiani, jos toinen ei halua enää elää. *hmph* musta olisi itsekästä estää toista päättämästä elämäänsä vain sen takia ettei itse tarvitsisi kohdata surua läheisen menetyksestä. kyl mä ainakin voisin olla onnellinen toisen puolesta, jos tiedän et se on päässy mielestään parempaan paikkaan.

--
-Tyeicha-

Mellu-

Posts: 4,006

#74 • • Mellu-
vaikea aihe :/ mutta itellä ei ole kokemusta onnistuneesta itsemurhasta eikä edes oikeestaan yrityksestä. kuten täällä on mainittu niin tollaisiin huomionkipeisiin tapauksiin on tullut törmättyä ja niitä on tullut sitten autettua. Mutta ihan sellasia "kunnon" kokemuksia ei ole. Joten en tiedä menisinkö väliin,en todellakaan tiedä. sen näkee sitten kun se tilanne koittaa.. toivottavasti ei koita koskaan.

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

[zuho]

Posts: 238

#75 • • [zuho] Team Jorma
Riippuu tilanteesta...

--
-Juho

rec

Posts: 2,923

#76 • • Edited rec
Topicci muotoiltu miltei hassusti.. "Estäisitkö ystäväsi itsemurhan?" tai "... tutun itsemurhan?" olis ollu melkein fiksumpi muoto.

Vastaan tähän, kuten moni muukin etten tiedä / osaa sanoa... riippuen tilanteesta. Todennäköisesti estäisin, jos näkisin edes pienen mahdollisuuden edes yrittää estää.

edit: ajatuskatko
efo

Posts: 1,908

#77 • • efo Laserpoint
Riippuu kuka sitä yrittää.

--
http://www.djefo.com/

The only thing neccessary for the triumph
of evil is for the good men to do nothing
-Edmund Burke

Jupe

Posts: 571

#78 • • Edited Jupe

efo:
Riippuu kuka sitä yrittää.

Ja millä tavalla, jos siinä kuolisi muitakin ihmisiä niin sillon YRITTÄISIN estää.

--
"Meidän päiviemme moduulikäsitteestä on kokonaan poistettu antiikin vaatimus suhdekauneudesta." -Aulis Blomstedt

soulsaw

Posts: 444

#79 • • Edited soulsaw 1.0
Riippuu siitä onko sillä ihmisellä tarpeeksi pätevä syy *hymy*

Ja siitä millä tavalla ja miten paljon pitäisin siitä ihmisestä *hih*

--
_____

Avatar
#80 • • emm@ Guest
olen estänyt ja estäisin varmasti uudestaankin.