Larppaaminen

55 posts, 3 pages, 14,662 views

Dementation

#21 • • Dementation wednesday?

siveys:
Kaikki käsitysteni syntymisen kannalta merkittävät yksilöt ovat olleet Helsingin alueelta

En voi varmasti sanoa, mutta voi olla että Helsingin larppaajat ovat hyvinkin erilaisia kuin vaikkapa Turun tai Oulun seudun larppaajat, joten erilaisuutta luultavasti esiintyy.

vaikka olen kyllä nähnyt myös paljon larppaajia ulkopaikkakunnilta satunnaisissa tilanteissa ja mm. RopeConeissa.

No en sanoisi, että larppaaminen tulee hirveen edustavana ja hyvin esiin ropeconissa, kun siellä suurin osa larpeista on hyvin hupihenkisiä ja jos siellä hyviä larppeja onkin silloin tällöin näiden lisäksi, niin ne ovat yleensä sitten suljettujen ovien sisällä. Ja se miten larppaajat taas käyttäytyvät harrastuksen ulkopuolella, poikkeaa yksilökohtaisesti hyvin paljon (On niitä jotka pukeutuvat aina rooliasuun ja on niitä jotka eivät edes harrastuksensa ulkopuolella halua kuulla puhuttavan koko asiasta.)

Merkittävää tosiaan on myös se, että en ole about neljään vuoteen ollut merkittävästi yhteydessä kuin muutamaan larppaajaan, joten käsitykseni voi hyvin olla vanhentunut.

Tästä asiasta en voi varmasti sanoa, kun olen kuitenkin sen verran ”newbie”, että olen larpannut vasta melkein viisi vuotta, joten voi hyvin olla että se on samanlaista kuin silloin ennen kuin aloitin, tai sitten ratkaisevasti muuttunut, minusta ei ole tätä asiaa vertailemaan kovinkaan hyvin.

En tarkoita sitä, että harrastuksen pariin hakeuduttaisiin dominoidakseen tai tullakseen dominoiduksi vaan sitä, että larppaamisen pariin hakeutuvat ihmiset usein tavallista helpommin lokeroituvat sosiaalisen taustansa vuoksi tällä tavalla varsinkin jos jo vallassa olevan kulttuurin tällaista lokeroitumista tukiee. Luonnollisesti se, että jokin asia tapahtuu tavallista helpommin ei tarkoita sitä, että se tapahtuisi mustavalkoisesti aina.

En ainakaan ole itse kokenut sen toimivan näin, mutta on toki varsin mahdollista, että tietyt ihmiset, jotka ovat optimaalinen ryhmä larppaajiksi, ovat myös alttiimpia lokeroitumaan vaikkapa dominoitaviksi, mutta en ottaisi tätä todellakaan kovin suureksi ilmiöksi. Tai ainakaan niin vakavaksi, että sen takia pitäisi tuomita larppaamista mitenkään. Toisaalta missä tahansa ryhmässä syntyy jonkinlainen nokkimisjärjestys, ja toiset ovat alttiimpia joutumaan siihen ”nyökyttely” - kastiin ja toiset taas siihen ”päällikkö” - kastiin... Jopa bilettäjien keskuudessa.

Itsekään en pukisi tilannetta siten, että ihmiset hakeutuisivat larppaamaan paetakseen jotain vaan nimenomaan saadakseen jotain, jota ei vähemmän suvaitsevaisessa ympäristössä ole niin helppo saavuttaa.

Näin muotoiltuna tämä varmasti on totta, sillä kovinkaan monessa ympäristössä ei tule oltua niin vapautunut kuin larppaajien keskuudessa. Siellä on tuo plur asenne osittain ehkä vielä enemmän pinnalla kuin bilettäjien keskuudessa. (Oli se sitten molemmissa kuinka teennäistä tahansa)

Näin loppujen lopuksi kuitenkin suosittelisin jokaista kokeilemaan itse larppaamista, sillä se on mielestäni sellainen kokemus jota ei voi kuvailla niin että sen todella ymmärtäisi niin hyvin, että voisi sanoa tietävänsä mitä se on jossei ole kokeillut.
Tämä on vähän niinkuin yrittäisi selittää jollekin, joka ei ole koskaan ollut bileissä tai ole edes sen enempää kuunnellut konemusaa, sitä fiilistä kun saavuttaa oikein euphorisen tilan bileissä bailatessaan.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Dementation

#22 • • Dementation wednesday?

akir0:
En kyllä koskaan oo ymmärtänyt larppaamista (2 kokemusta takana), mutta ropeltaminen on mahtavaa edelleen.

innae:
Larppaan, en aktiivisesti (viime pelistä 2 vuotta aikaa). Ropetettua tulee sitten aktiivisemmin.*blush*

Ihan mielenkiinnosta, vaikka se onkin vähän offtopic ehkä, kysyn että mitä ropetatte?

Myös olisi hiukan mielenkiintoa siihen, että miksi esim. akir0 ei ymmärrä larppaamista?
Mikä siinä on se juttu jota et ymmärrä? Tai miksi innae larppaa niin harvoin, jos kuitenkin pitää harrasteesta? Onko se vaiva mikä siitä koituu vai miksi ei tule mentyä?

--

siveys

#23 • • siveys lovely

Dementation:
En voi varmasti sanoa, mutta voi olla että Helsingin larppaajat ovat hyvinkin erilaisia kuin vaikkapa Turun tai Oulun seudun larppaajat, joten erilaisuutta luultavasti esiintyy.

Stadilaiset on aika nihkeitä noin yleisestikin, joten en ihmettelisi, vaikka larppaajienkin keskuudessa ilmenisi jonkinlaisia yleisiä alueellisia eroavaisuuksia.

No en sanoisi, että larppaaminen tulee hirveen edustavana ja hyvin esiin ropeconissa

En minä ole ottanut kantaa larppaamiseen itsessään vaan larppaajiin, joita näkee ropeconissa tekemässä yhtä jos toista.

..mutta en ottaisi tätä todellakaan kovin suureksi ilmiöksi. Tai ainakaan niin vakavaksi, että sen takia pitäisi tuomita larppaamista mitenkään.

Jälleen - en ole tuominnut larppaamista, mutta en vain itse viihdy ryhmissä, joissa esiintyy perusteetonta eriarvoisuutta.
Dementation

#24 • • Dementation wednesday?

siveys:
Stadilaiset on aika nihkeitä noin yleisestikin, joten en ihmettelisi, vaikka larppaajienkin keskuudessa ilmenisi jonkinlaisia yleisiä alueellisia eroavaisuuksia.

No en nyt ihan allekirjoittaisi tuollaista yleistystä stadilaisista.
Mutta mielipide kysymyshän tuo lähinnä on.

siveys:
En minä ole ottanut kantaa larppaamiseen itsessään vaan larppaajiin, joita näkee ropeconissa tekemässä yhtä jos toista.

Tähän jo kerran laitoin vastauksen, mutta ilmeisesti missasit sen, mutta alla siis uusintana, jotta tällä kertaa näet sen.

Dementation:
Ja se miten larppaajat taas käyttäytyvät harrastuksen ulkopuolella, poikkeaa yksilökohtaisesti hyvin paljon (On niitä jotka pukeutuvat aina rooliasuun ja on niitä jotka eivät edes harrastuksensa ulkopuolella halua kuulla puhuttavan koko asiasta.)

siveys:
Jälleen - en ole tuominnut larppaamista, mutta en vain itse viihdy ryhmissä, joissa esiintyy perusteetonta eriarvoisuutta.

Ei millään pahalla sinua tai ketään muutakaan kohtaan seuraava, mutta väitätkö nyt, ettei täällä ole minkäänlaista perusteetonta eriarvoisuutta, kun kuitenkin täällä aika paljon olet? Vai etkö viihdy täällä? *täh*

--

Displacer

#25 • • Displacer

innae:
Larppaan, en aktiivisesti (viime pelistä 2 vuotta aikaa). Ropetettua tulee sitten aktiivisemmin.*blush*

Ootko sä sit domina vai dominoitava?
Jone

#26 • • Jone Archibald Haddock

Dementation:
Mä en ihan käsitä tätä kommenttiasi, että jos haluat hiukan selventää... *juonittel* *täh*

Nooh, mun mielestä toi ”rooliasujen” ja ”roolipersoonan” vetäminen on joillekin ”hahmoille” aika lähellä larppaamista jo ihan normaaleissa bileissäkin.
Hyzenthlay

#27 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
mitä eroa on larppaamisella ja ropettamisella? (larppaaminen=live? miten roolipeli voi olla ei-live? *täh*)

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

lohikarme

#28 • • lohikarme RitariVittupää
Larp on live-rope eli siinä se ero *hymy* Larpissa henkilö ”näyttelee” oma hahmoaan, kun taas ropessa peli pelataan laudalla, paperilla tms....

--
Qualis artifex pereo

akir0

#29 • • akir0 idleRPG champion 2009

Dementation:
Ihan mielenkiinnosta, vaikka se onkin vähän offtopic ehkä, kysyn että mitä ropetatte?

AD&D (tosin hyvin hyvin sovellettuna) on edelleen se ykköspeli. En ole koskaan päässyt fantasiasta eroon, vaikka sci-fiäkin on tullut muutama vuosi pelattua.

Oma rope-harrastukseni alkoi jo 80-luvun loppupuolelta, joten onhan tässä jo about 15 vuotta tullut pelattua. Käytännössä koko aika samalla peliporukalla(plus-miinus pari ihmistä ja joskus muissa porukoissa).

Dementation:
Myös olisi hiukan mielenkiintoa siihen, että miksi esim. akir0 ei ymmärrä larppaamista?
Mikä siinä on se juttu jota et ymmärrä?

En osaa sanoa, mutta jotenkin en tunne sitä aidoksi. Ehkä vertaan larppaamista liikaa (oikeaan) roolipelaamiseen, jossa mielikuvitukselle jätetään huomattavasti enemmän varaa ja jokaisen pelaajan pelikokemus muodostuu hyvinkin erilaiseksi, vaikka tapahtumat olisivatkin samat. Kaikki larp-kokemukseni ja peliporukkamme muidenkin ihmisten kokemukset ovat jääneet jotenkin vaisuiksi.
akir0

#30 • • akir0 idleRPG champion 2009

Hyzenthlay:
mitä eroa on larppaamisella ja ropettamisella? (larppaaminen=live? miten roolipeli voi olla ei-live? *täh*)

Ropettamista harrastetaan yleensä sisätiloissa(vaikka pöydän äärellä) ja pelivälineiksi riittää yleensä pari paperia ja noppia(tosin olemme pelanneet joskus myös siten, että on pelkkiä papereita, joissa muistiinpanot). Epäallekirjoitan lohikäärmeen mainitseman laudalla pelaamisen, lautapelit on sitten erikseen(ainakin pääpiirteittäin).
Dementation

#31 • • Dementation wednesday?

Jone:
Nooh, mun mielestä toi ?rooliasujen? ja ?roolipersoonan? vetäminen on joillekin ?hahmoille? aika lähellä larppaamista jo ihan normaaleissa bileissäkin.

Okei, nyt ymmärrän mitä tarkoitit, kiitos selvennyksestä. Mutta tuollainen normielämän esiintyminen on tietyissä määrin mielestäni aika typerää toisin kuin larppaaminen silloin kun järjestetään larppi.

TIEDOITUS: ”Elämä ei ole larppi!” *lmao*

--

Dementation

#32 • • Dementation wednesday?

akir0:
En osaa sanoa, mutta jotenkin en tunne sitä aidoksi. Ehkä vertaan larppaamista liikaa (oikeaan) roolipelaamiseen, jossa mielikuvitukselle jätetään huomattavasti enemmän varaa ja jokaisen pelaajan pelikokemus muodostuu hyvinkin erilaiseksi, vaikka tapahtumat olisivatkin samat. Kaikki larp-kokemukseni ja peliporukkamme muidenkin ihmisten kokemukset ovat jääneet jotenkin vaisuiksi.

No ei kai kaikki voi tykätä... *hih* Itse saan suunnattomia kiksejä, kun eläydyn täysin olemaan joku muu, ja sitten kun pääsee tarpeeksi sisälle hahmoonsa, niin ei tiedosta mitään muuta kuin sen hahmon ajatusmaailman, jolloin se kokemus on aika huima.

Hiukan kuulostaa ikävältä tuo ”(oikeaan) roolipelaamiseen” - kommentti, mutta annettakoon se anteeksi. *piis*

--

kAiStA

#33 • • kAiStA
Itse aikoinaan (varmaan 5-6vuotta sitten) kävin muutamissa larpeissa ,mutta porukka oli hyvin sisäänpäinkääntynyttä paikkakunnallamme, joten nuoren tytön oli todella vaikea päästä porukan sisälle. Meillä oli kerta viikkoon bofferitreenit joissa sitten ”vanhat ja kokeneet” istuivat omissa pöydissään ja nyypiöt omassa porukassaan. Jos et tuntenut porukkaa entuudestaan,niin mitään kontaktia oli todella vaikea ottaa. Pelkästään jo se, että pyysin joltain yhtä tupakkaa aiheutti raikuvat räkänaurut päin naamaani. Varmasti larppaaminen on hauskaa, mutta itseltäni meni into. Ja tämä Siveyden mainitsema ”lokeroituminen” toimi meidän paikkakunnallamme.(ainakin sille se päällepäin näytti)

--
Let the music be your only God..

innae

#34 • • innae PaskaJätkä

Dementation:
---
---

---
innae:

---

Mikä siinä on se juttu jota et ymmärrä? Tai miksi innae larppaa niin harvoin, jos kuitenkin pitää harrasteesta? Onko se vaiva mikä siitä koituu vai miksi ei tule mentyä?

Aikaa ei ole, eikä rahaa. Ja kun eipahemmin tunne Helsingistä larppaajia (kaikki tutut on Hämeenlinnas)...
Millon mitäkin ropea, riippuu pj:stä. Viimeksi pelattu WoD(*pahis*)(eikä millään Torni-säännöillä) ja Keskimaata

[muokattu 12.5.2004 16:19]

--
PaskaJätkä

Dementation

#35 • • Dementation wednesday?

kAiStA:
Itse aikoinaan (varmaan 5-6vuotta sitten) kävin muutamissa larpeissa ,mutta porukka oli hyvin sisäänpäinkääntynyttä paikkakunnallamme, joten nuoren tytön oli todella vaikea päästä porukan sisälle. Meillä oli kerta viikkoon bofferitreenit joissa sitten ?vanhat ja kokeneet? istuivat omissa pöydissään ja nyypiöt omassa porukassaan. Jos et tuntenut porukkaa entuudestaan,niin mitään kontaktia oli todella vaikea ottaa. Pelkästään jo se, että pyysin joltain yhtä tupakkaa aiheutti raikuvat räkänaurut päin naamaani. Varmasti larppaaminen on hauskaa, mutta itseltäni meni into. Ja tämä Siveyden mainitsema ?lokeroituminen? toimi meidän paikkakunnallamme.(ainakin sille se päällepäin näytti)

Pienet paikkakunnat osaavat olla kamalia kyllä. Onneksi en itse ole joutunut jäämään tänne peräkorpeen missä asun. Koska tuollaisissa pienissä piireissä ikävän usein kyllä esiintyy jonkinlaista elitismin poikaista... Tai kuvitelmaa sellaisesta. Ikävää jos moiset henkilöt ovat vieneet joltain mielenkiinnon kyseiseen harrastukseen.

--

Dementation

#36 • • Dementation wednesday?

innae:
Aikaa ei ole, eikä rahaa. Ja kun eipahemmin tunne Helsingistä larppaajia (kaikki tutut on Hämeenlinnas)...
Millon mitäkin ropea, riippuu pj:stä. Viimeksi pelattu WoD(*pahis*)(eikä millään Torni-säännöillä) ja Keskimaata

Joo ihan ymmärrettäviä syitä... Ei kai sitä tarvitse aina lähteä jonkun kanssa, valitsee vaan pelin larppikalenterista ja menee randomilla. Kyllä sieltä sitten tuttuja saa *vink*

Toi tornisääntö lisäys tohon WoDin perään oli loistava *lmao* *aplodit*

--

innae

#37 • • innae PaskaJätkä

Dementation:
---
innae:

---

Joo ihan ymmärrettäviä syitä... Ei kai sitä tarvitse aina lähteä jonkun kanssa, valitsee vaan pelin larppikalenterista ja menee randomilla. Kyllä sieltä sitten tuttuja saa *vink*

Toi tornisääntö lisäys tohon WoDin perään oli loistava *lmao* *aplodit*

Yhden tutun mielestä (joka pelautti meitä) piti pelata torni-säännöillä...
Larppiin menemistä hieman hankaloittaa se että on viikonloput duunis...

--
PaskaJätkä

Dementation

#38 • • Dementation wednesday?

innae:
Yhden tutun mielestä (joka pelautti meitä) piti pelata torni-säännöillä...
Larppiin menemistä hieman hankaloittaa se että on viikonloput duunis...

No kukin pelaa tavallaan *igor*
Joo viikonloput jos on kiinni, niin on kyllä aika hiljaista.

--

Claquesous

#39 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Oon ropeillut kymmenisen vuotta, mutta ikinä en ole kuitenkaan larpannut. Jotenkin vaan se skutsissa pomppiminen ihme vermeet päällä ei oikeen inspaa... Tunnen muutaman larppaajan enkä pidä kuitenkaan harrastusta mitenkään naurettavana. Kukin leikkii tavallaan...

--
32. of December

Tetsu

#40 • • Tetsu Naksutohtori
Sillon kun itselläkin oli varaa niin tuli ropetettua noin 2,5v UO:ssa. Se oli kyllä jees ja kehittypä tuo englantikin siinä samassa.