siveys:
Kaikki käsitysteni syntymisen kannalta merkittävät yksilöt ovat olleet Helsingin alueelta
En voi varmasti sanoa, mutta voi olla että Helsingin larppaajat ovat hyvinkin erilaisia kuin vaikkapa Turun tai Oulun seudun larppaajat, joten erilaisuutta luultavasti esiintyy.
vaikka olen kyllä nähnyt myös paljon larppaajia ulkopaikkakunnilta satunnaisissa tilanteissa ja mm. RopeConeissa.
No en sanoisi, että larppaaminen tulee hirveen edustavana ja hyvin esiin ropeconissa, kun siellä suurin osa larpeista on hyvin hupihenkisiä ja jos siellä hyviä larppeja onkin silloin tällöin näiden lisäksi, niin ne ovat yleensä sitten suljettujen ovien sisällä. Ja se miten larppaajat taas käyttäytyvät harrastuksen ulkopuolella, poikkeaa yksilökohtaisesti hyvin paljon (On niitä jotka pukeutuvat aina rooliasuun ja on niitä jotka eivät edes harrastuksensa ulkopuolella halua kuulla puhuttavan koko asiasta.)
Merkittävää tosiaan on myös se, että en ole about neljään vuoteen ollut merkittävästi yhteydessä kuin muutamaan larppaajaan, joten käsitykseni voi hyvin olla vanhentunut.
Tästä asiasta en voi varmasti sanoa, kun olen kuitenkin sen verran newbie, että olen larpannut vasta melkein viisi vuotta, joten voi hyvin olla että se on samanlaista kuin silloin ennen kuin aloitin, tai sitten ratkaisevasti muuttunut, minusta ei ole tätä asiaa vertailemaan kovinkaan hyvin.
En tarkoita sitä, että harrastuksen pariin hakeuduttaisiin dominoidakseen tai tullakseen dominoiduksi vaan sitä, että larppaamisen pariin hakeutuvat ihmiset usein tavallista helpommin lokeroituvat sosiaalisen taustansa vuoksi tällä tavalla varsinkin jos jo vallassa olevan kulttuurin tällaista lokeroitumista tukiee. Luonnollisesti se, että jokin asia tapahtuu tavallista helpommin ei tarkoita sitä, että se tapahtuisi mustavalkoisesti aina.
En ainakaan ole itse kokenut sen toimivan näin, mutta on toki varsin mahdollista, että tietyt ihmiset, jotka ovat optimaalinen ryhmä larppaajiksi, ovat myös alttiimpia lokeroitumaan vaikkapa dominoitaviksi, mutta en ottaisi tätä todellakaan kovin suureksi ilmiöksi. Tai ainakaan niin vakavaksi, että sen takia pitäisi tuomita larppaamista mitenkään. Toisaalta missä tahansa ryhmässä syntyy jonkinlainen nokkimisjärjestys, ja toiset ovat alttiimpia joutumaan siihen nyökyttely - kastiin ja toiset taas siihen päällikkö - kastiin... Jopa bilettäjien keskuudessa.
Itsekään en pukisi tilannetta siten, että ihmiset hakeutuisivat larppaamaan paetakseen jotain vaan nimenomaan saadakseen jotain, jota ei vähemmän suvaitsevaisessa ympäristössä ole niin helppo saavuttaa.
Näin muotoiltuna tämä varmasti on totta, sillä kovinkaan monessa ympäristössä ei tule oltua niin vapautunut kuin larppaajien keskuudessa. Siellä on tuo plur asenne osittain ehkä vielä enemmän pinnalla kuin bilettäjien keskuudessa. (Oli se sitten molemmissa kuinka teennäistä tahansa)
Näin loppujen lopuksi kuitenkin suosittelisin jokaista kokeilemaan itse larppaamista, sillä se on mielestäni sellainen kokemus jota ei voi kuvailla niin että sen todella ymmärtäisi niin hyvin, että voisi sanoa tietävänsä mitä se on jossei ole kokeillut.
Tämä on vähän niinkuin yrittäisi selittää jollekin, joka ei ole koskaan ollut bileissä tai ole edes sen enempää kuunnellut konemusaa, sitä fiilistä kun saavuttaa oikein euphorisen tilan bileissä bailatessaan.