Larppaaminen

55 posts, 3 pages, 14,261 views

Dementation

Posts: 2,892

#1 • • Dementation wednesday?
Haluaisin nyt tietää, kun meitä bilettäjiä pidetään usein sekopäinä, ja meitä ei suvaita ja meihin liittyy ihan turhan paljon ennakkoasenteita, että mitä te ajattelette täällä larppaamisesta, kun sitä ja sen harrastajia kohtaan tuntuu olevan aika sama asenne, kuin bilettäjiäkin kohtaan. Eli ovatko bilettäjät samaa mieltä larppaamisesta kuin ?valtavirta? bilettäjistä, vai olemmeko me suvaitsevaisempia? Samalla selvitän vähän paljonko meitä täällä on ja mitä meistä ajatellaan.

[muokattu 11.5.2004 17:51]

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Dementation

Posts: 2,892

#2 • • Dementation wednesday?
Itse todellakin harrastan kyseistä harrastusta melko useinkin, ja pidän sitä erittäin mukavana, kehittävänä ja järkevänä harrastuksena. En ymmärrä, miksi se tuomitaan niin rankasti, mutta niinhän bilettäminenkin tietyissä piireissä ja niin varmaan kaikki muukin hiemankin erilainen.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

florx

Posts: 532

#3 • • florx
Näyttäähän se melko erikoiselta, jollei ole asiaan laisinkaan perehtynyt. Itse en oikein ymmärrä sitä, eli en ole myöskään asiaan perehtynyt, enkä kyllä aiokaan*plur*
Dementation

Posts: 2,892

#4 • • Dementation wednesday?

paanos:
Näyttäähän se melko erikoiselta, jollei ole asiaan laisinkaan perehtynyt. Itse en oikein ymmärrä sitä, eli en ole myöskään asiaan perehtynyt, enkä kyllä aiokaan*plur*



Toi on varmasti kyllä totta, että ulkopuolisista se voi näyttää ”hiukan” omituiselta... *hih* Mutta eipä sillä paljoa väliä.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

marre

Posts: 105

#5 • • marre pieni punapää
itse tunnen varmaan enemmän larppaajia kuin bilettäjiä ja siltä pohjalta suhtaudun varmasti paremmin larppaajiin kuin valtavirta bilettäjiin. *joo* tällä hetkellä jopa asun ihmisen kanssa, joka larppaa. mielestäni larppaamisessa ei ole mitään vikaa, tehköön kukin mitä haluaa. sitähän sanotaan et toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. *iloinen* ei se kaikesta huolimatta kuitenkaan oo ihan mun juttu.*justjoo*
larppaajat on hassuja.*nauru*

--
i love you when you dance
when you freestyle in trance
such a pure expression

Jone

Posts: 8,258

#6 • • Jone Archibald Haddock
Mä saan mun larppaamisannokseni täyteen ihan vaan käymällä ”polkka”- & kiksubileissä ja katselemalla niitä siellä larppaavia junnuja.

[muokattu 11.5.2004 22:15]
akir0

Posts: 2,554

#7 • • akir0 idleRPG champion 2009
En kyllä koskaan oo ymmärtänyt larppaamista (2 kokemusta takana), mutta ropeltaminen on mahtavaa edelleen.
Dementation

Posts: 2,892

#8 • • Dementation wednesday?

Jone:
Mä saan mun larppaamisannokseni täyteen ihan vaan käymällä ?polkka?- & kiksubileissä ja katselemalla niitä siellä larppaavia junnuja.



Mä en ihan käsitä tätä kommenttiasi, että jos haluat hiukan selventää... *juonittel* *täh*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

siveys

Posts: 2,492

#9 • • siveys lovely
ideana larppaamisessa on monia hyviä aspekteja, mutta harvemmin nuo hyödyt taitavat todellisessa elämässä konkretisoitua, sillä olen käsittänyt, että larppaamaan ei usein hakeuduta näiden aspektien takia, jolloin ne jäävät yksilön viitekehyksen ulkopuolelle. näkemykseni voi tosin olla hieman vääristynyt koska minulla on jokeseenkin huonoja kokemuksia larppaajista.

larppaamisen hyvinä aspekteina näkisin roolinottokyvyn, johtamiskyvyn, ongelmanratkaisukyvyn, sosiaalisten taitojen ja fyysiomotoristen taitojen kehitysmahdollisuudet.

jos larppaajat olisivat yleisesti erilaisia kuin ovat niin voisin joskus kokeilla.. *justjoo*
Dementation

Posts: 2,892

#10 • • Dementation wednesday?

siveys:
ideana larppaamisessa on monia hyviä aspekteja, mutta harvemmin nuo hyödyt taitavat todellisessa elämässä konkretisoitua, sillä olen käsittänyt, että larppaamaan ei usein hakeuduta näiden aspektien takia, jolloin ne jäävät yksilön viitekehyksen ulkopuolelle. näkemykseni voi tosin olla hieman vääristynyt koska minulla on jokeseenkin huonoja kokemuksia larppaajista.

larppaamisen hyvinä aspekteina näkisin roolinottokyvyn, johtamiskyvyn, ongelmanratkaisukyvyn, sosiaalisten taitojen ja fyysiomotoristen taitojen kehitysmahdollisuudet.

jos larppaajat olisivat yleisesti erilaisia kuin ovat niin voisin joskus kokeilla.. *justjoo*



Anteeksi nyt vain kovasti, mutta haluatko täsmentää, että millainen kuva sinulla siis on larppaamisesta ja miten sinun mielestäsi heidän pitäisi olla erilaisia? Kiinnostaa vain tietää.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

blender

Posts: 2,552

#11 • • blender Arcade | KAIKU
voisiko joku tehdä sellaisen hyvän määritelmän larppaamisesta kun mulla ei oo yhtää hajua mistä te puhutte, sitä ei ilmeisesti harrasteta täällä päin suomea ? *nauru*
siveys

Posts: 2,492

#12 • • siveys lovely

Dementation:
Anteeksi nyt vain kovasti, mutta haluatko täsmentää, että millainen kuva sinulla siis on larppaamisesta ja miten sinun mielestäsi heidän pitäisi olla erilaisia? Kiinnostaa vain tietää.


Käsitykseni on, että larppaamaan hakeudutaan usein siksi, että ei haluta/kyetä sopeutumaan valtaväestöön, mutta kaivataan silti hyväksyntää ja ryhmään kuulumisen tunnetta. Tämän seurauksena larppaamaan ajautuu selkeästi dominoivia ja selkeästi dominoitavia yksilöitä ja heidän ryhmäkulttuurissaan painotetaan näennäistä suvaitsevaisuutta, joka johtaa helposti sellaisen kulttuurin syntymiseen, jossa saatetaan hyväksyä dominoivien osapuolten lähes mielivaltaiset toimet suvaitsevaisuuden ihannoinnin ja ryhmäajattelun illuusion varjolla.

Luonnollisesti en voi yksilönä sanella millaisia larppaajien pitäisi olla, mutta voin sanoa, että mikäli he olisivat larppaamassa enemmän larppaamisen ja sen positiivisten aspektien vuoksi niin olisin ehkä henkilökohtaisesti halukkaampi kokeilemaan.
Dementation

Posts: 2,892

#13 • • Dementation wednesday?

siveys:
Käsitykseni on, että larppaamaan hakeudutaan usein siksi, että ei haluta/kyetä sopeutumaan valtaväestöön, mutta kaivataan silti hyväksyntää ja ryhmään kuulumisen tunnetta. Tämän seurauksena larppaamaan ajautuu selkeästi dominoivia ja selkeästi dominoitavia yksilöitä ja heidän ryhmäkulttuurissaan painotetaan näennäistä suvaitsevaisuutta, joka johtaa helposti sellaisen kulttuurin syntymiseen, jossa saatetaan hyväksyä dominoivien osapuolten lähes mielivaltaiset toimet suvaitsevaisuuden ihannoinnin ja ryhmäajattelun illuusion varjolla.

Luonnollisesti en voi yksilönä sanella millaisia larppaajien pitäisi olla, mutta voin sanoa, että mikäli he olisivat larppaamassa enemmän larppaamisen ja sen positiivisten aspektien vuoksi niin olisin ehkä henkilökohtaisesti halukkaampi kokeilemaan.



Anteeksi, mutta mistähän tälläinen käsitys on sinulle syntynyt?
Ihmetyttää vähän, kun en ole moista itse huomannut viimeisen melkein
viiden vuoden aikana jotka olen larppaamisen parissa harrastanut.

Siis toki tämä pienenä lieveilmiönä voi näkyä jossain, mutta että se olisi suurin osa larppaajista olisi tälläisiä, niin enpä oikein usko... *igor*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

siveys

Posts: 2,492

#14 • • siveys lovely

blender:
voisiko joku tehdä sellaisen hyvän määritelmän larppaamisesta kun mulla ei oo yhtää hajua mistä te puhutte, sitä ei ilmeisesti harrasteta täällä päin suomea ? *nauru*


näin minä olen asian ymmärtänyt:

larp tulee sanoista live action roleplaying. se on käytännössä sitä, että pelaaja pyrkii omaksumaan jonkun kuvitteellisen tai historiallisen hahmon identiteetin, pukeutuu täksi hahmoksi ja hankkii tämän hahmon mukanaan kantamia esineitä. tämän jälkeen pelaaja toimii muiden pelaajien kanssa todellisessa ympäristössä, joka sijoittuu kuvitteellisesti johonkin tiettyyn paikkaan ja ajanjaksoon, noudattaen joitakin sääntöjä sen suhteen mitä hän saa tehdä ja miten. larp pelillä on pelinjohtaja joka on suunnitellut ympäristön, hahmot ja niiden tehtävät. ympäristöjen, tehtävien ja sääntöjen laatu vaihtelee pelinjohtajasta riippuen, samoin se miten peli päättyy.

yksinkertaistettuna esimerkkinä ville ja kalle ovat larp pelissä haaksirikkoutuneita merirosvoja (heillä on kummallakin silmälappu, merirosvovaatteet ja puinen merisosvomiekka) ja he kohtaavat kuusimetsässä joka on kuvitteellisesti palmuranta keskiajalla. he keskustelevat toistensa kanssa yrittäen esittää omaa hahmoaan parhaansa mukaan ja jos heidän hahmoilleen tulee tappelu niin he voivat joko fyysisesti tapella tai sitten säännöt voivat sanoa, että tappelun tulos tratkeaa kivi-paperi-sakset pelillä. merirosvot saattavat esimerkiksi olla kummatkin etsimässä aarretta, joka on joku pelinjohtajan piilottama esine ja jonka löytämiseksi ympäristöstä löytyy vihjeitä.

tavallisissa larpeissa on usein hyvin monia osanottajia, joilla jokaisella on oma hahamonsa esitettävänä ja pelipaikka pyritään valitsemaan siten, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin pelin kuvitteellista ympäristöä. pelaajien ja ympäristön rekvisiitta pyrätään myös usein luomaan mahdollisimman realistiseksi.

yksi tapa ajatella larppia on teatteri, jonka käsikirjoitus muotutuu pelin kuluessa ja jossa jokainen pelaajista näyttelee yhtä hahmoista.
Dementation

Posts: 2,892

#15 • • Dementation wednesday?
Siveys, suhteellisen hyvä kuvaus, voin allekirjoittaa tuon. *hih*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Dementation

Posts: 2,892

#16 • • Dementation wednesday?
Noilta ihmisiltä, jotka ovat laittaneet, että larppaaminen on typerää, kaipaisin jonkinlaisia perusteluja myös, se olisi varmasti mielenkiintoista luettevaa. Eli tiedättekö aiheesta jotain kun tuomitsette, vai tuomitsetteko kun ette ymmärrä mitään aiheesta ettekä jaksa selvittää? *täh*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

siveys

Posts: 2,492

#17 • • siveys lovely

Dementation:
Anteeksi, mutta mistähän tälläinen käsitys on sinulle syntynyt?
Ihmetyttää vähän, kun en ole moista itse huomannut viimeisen melkein viiden vuoden aikana jotka olen larppaamisen parissa harrastanut.


Tällainen käsitys on syntynyt siitä, että olen viettänyt aikaa tuntemieni larppaajien parissa ja kuunnellut heidän kertomuksiaan. Käsitykseni tosin on peräisin jo useamman vuoden takaa enkä tiedä siitä kuinka se tällä hetkellä korreloi todellisuuden larppaavien ihmisten muodostavien pienryhmien yleisen olemuksen kanssa.


Siis toki tämä pienenä lieveilmiönä voi näkyä jossain, mutta että se olisi suurin osa larppaajista olisi tälläisiä, niin enpä oikein usko... *igor*


Mihin nyt viittaat ”tällaisella”? Et näe, että suurin osa larppaajista hakeutuisi larppaamaan mainitsemistani syistä etkä näe, että larppaajat ryhmittyisivät selkeästi dominoiviin ja dominoitaviin yksilöihin? Vai luitko rivien välistä jotain muutakin?
Dementation

Posts: 2,892

#18 • • Dementation wednesday?

siveys:
Tällainen käsitys on syntynyt siitä, että olen viettänyt aikaa tuntemieni larppaajien parissa ja kuunnellut heidän kertomuksiaan. Käsitykseni tosin on peräisin jo useamman vuoden takaa enkä tiedä siitä kuinka se tällä hetkellä korreloi todellisuuden larppaavien ihmisten muodostavien pienryhmien yleisen olemuksen kanssa.



Eli teet johtopäätöksesi kertomuksista jotka ilmeisesti pieni ryhmä kyseisen harrastuksen edustajia ovat keskustelleet seurassasi? Ovatko he siis puhuneet sinulle, vai oletko kuunnellut vierestä? Ja kuinka suuresta ryhmästä puhumme, onko sinulla tälläisiä tuttuja larppaajia kaksi vai esim. kaksikymmentä?
Nämä kysymykset ihan lähteen määrittelemiseksi. Myös se ovatko nämä kaikki henkilöt samalta alueelta voi vaikuttaa.


Mihin nyt viittaat ?tällaisella?? Et näe, että suurin osa larppaajista hakeutuisi larppaamaan mainitsemistani syistä etkä näe, että larppaajat ryhmittyisivät selkeästi dominoiviin ja dominoitaviin yksilöihin? Vai luitko rivien välistä jotain muutakin?



Siis en näe että suurin osa hakeutuisi harrastuksen pariin dominoidakseen tai tullakseen dominoiduksi. Enkä myöskään usko heidän pakenevan suvaitsemattomuutta, vaikka se onkin mukava bonus harrastuksessa. *joo*
Enkä myöskään koe heidän lokeroituvan noin mustavalkoisesti.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

siveys

Posts: 2,492

#19 • • siveys lovely

Dementation:
Eli teet johtopäätöksesi kertomuksista jotka ilmeisesti pieni ryhmä kyseisen harrastuksen edustajia ovat keskustelleet seurassasi?


Olen viettänyt aikoinaan runsaasti aikaa entisen larppaajan kanssa, joka kertoi omia näkemyksiään ympäristöstä. Tämän lisäksi olen tuntenut useita (~10) larppaajia kaveritasolla ja seurannut vierestä (mutta läheltä) useiden kymmenien larppaajien käyttäytymistä ja persoonaa. Kaikki käsitysteni syntymisen kannalta merkittävät yksilöt ovat olleet Helsingin alueelta vaikka olen kyllä nähnyt myös paljon larppaajia ulkopaikkakunnilta satunnaisissa tilanteissa ja mm. RopeConeissa. Merkittävää tosiaan on myös se, että en ole about neljään vuoteen ollut merkittävästi yhteydessä kuin muutamaan larppaajaan, joten käsitykseni voi hyvin olla vanhentunut.


Siis en näe että suurin osa hakeutuisi harrastuksen pariin dominoidakseen tai tullakseen dominoiduksi. Enkä myöskään usko heidän pakenevan suvaitsemattomuutta, vaikka se onkin mukava bonus harrastuksessa. *joo*
Enkä myöskään koe heidän lokeroituvan noin mustavalkoisesti.


En tarkoita sitä, että harrastuksen pariin hakeuduttaisiin dominoidakseen tai tullakseen dominoiduksi vaan sitä, että larppaamisen pariin hakeutuvat ihmiset usein tavallista helpommin lokeroituvat sosiaalisen taustansa vuoksi tällä tavalla varsinkin jos jo vallassa olevan kulttuurin tällaista lokeroitumista tukiee. Luonnollisesti se, että jokin asia tapahtuu tavallista helpommin ei tarkoita sitä, että se tapahtuisi mustavalkoisesti aina.

Itsekään en pukisi tilannetta siten, että ihmiset hakeutuisivat larppaamaan paetakseen jotain vaan nimenomaan saadakseen jotain, jota ei vähemmän suvaitsevaisessa ympäristössä ole niin helppo saavuttaa.
innae

Posts: 1,377

#20 • • innae PaskaJätkä
Larppaan, en aktiivisesti (viime pelistä 2 vuotta aikaa). Ropetettua tulee sitten aktiivisemmin.*blush*

--
PaskaJätkä