113 posts, 6 pages, 25,910 views
pHaze:
Tottakai voidaan keksiä skenaarioita, joissa tuo yksi ihminen oli juuri kehittämässä ensi viikolla miljoonia pelastavan rokotteen tai lääkkeen syöpään, mutta mielestäni kysymyksen asettelu ei lähde näistä lähtökohdista, eivätkä myöskään useimpien ihmisten vastauksien perusteet. Minä ainakin käsitän tuon kysymyksen muodossa Luopuisitko mieluummin parhaasta kaveristasi vai antaisitko 10000 ihmisen kuolla hänen puolestaan enkä pitäisikö maailman väestönkasvua hillitä tappamalla mieluummin 10000 ihmistä tai muuta vastaavaa.
Samu:
---
Epailija:
Epailija:
Mitä on ihmisyys?
---
Sanoppa sinä se! Mulla ei riitä ajattelukyky tahi sanankäytöntaito moiseen kirjalliseen pohdintaan, joten onneks meillä on Epailijan kaltainen Klubitus-humanisti! Hienoja kirjoituksia, täytyy myöntää!
Samu:
Ei se kyllä ollut. Olisiko pitänyt olla?
Voin vastata tuohon myös siltä kannalta, että minulla ei ole oikeutta päättää yhdenkään muun ihmisen elämästä tai kuolemasta, mutta jos minut pakotetaan tuohon tilanteeseen, niin myös muiden oikeuksien rikkomisen kannalta minun täytyy vastata että tapan mieluummin yhden kuin 10000 ihmistä, riippumatta siitä mikä näiden ihmisten vaikutus yhteiskuntaan ja maailmaan on. Myönnettäköön, että jos voisin faktisesti sanoa että se paras kaverini pelastaisi miljoona ihmistä myöhemmin elämässään, niin laskisin kyllä tylysti matematiikan mukaan omalta katsontakannaltani, mutta se ei ole ainoa näkökanta jolta tuota asiaa voi tutkia. Tälläisessä kysymyksessä, jossa ei määritellä sen tarkemmin myöhempiä seuraamuksia, laittaisin kyllä ihmiselämälle aivan tarkkaan määritellyn itseisarvon, jonka perusteella päätökseni tekisin. Tämä päätös ja periaate tietysti on aina olosuhteiden mukaan muuttuva jos näitä ruvetaan tapaukseen enemmän määrittelemään.Epailija:
Ok. Käsitetään kysymys sitten muodossa luopuisitko mieluummin parhaasta kaveristasi vai antaisitko 10000:n ihmisen kuolla hänen puolestaan. Voitko perustellen vastata tähän kysymykseen ilman, että otat huomioon noiden kuolemien aiheuttaman vaikutuksen? Jos sanot 10000:n kuoleman aiheuttavan enemmän kärsimystä kuin ystävän kuoleman, niin silloin olet jo miettinyt kuolemien sivullisille aiheuttamia seuraamuksia. Jos taas pidät tuota perusteena valita se paras ystävä, niin silloin olet jo ottanut huomioon omat pyrkimyksesi (muiden kärsimysten minimoiminen ainakin vähän yksinkertaistettuna), jolloin kysymyksen voisi muuttaa muotoon pitäisikö sinusta kuolemista aiheutuva kärsimys minimoida. Vastaus olisi tällöin kyllä, eikä kysymys oleellisilta osin eroasi tuosta pitäisikö maailman väestönkasvua hillitä tappamalla mieluummin 10000 ihmistä-tulkinnasta.
Et siis ole oikeasti vastaamassa yhtään erilaiseen kysymykseen kuin muutkaan. Sinun skenaariossasi aiheutuneen kärsimyksen määrä on vain suoraan verrannollinen kuolleiden ihmisten määrään.
orbitch:
Ihmiset on sekopäitä.. ei ihme että on sotia ja kaikkee paskaa, kun ei nähdä kättä pidemmälle!!