xl8r:
---
jUSSi:
Ja et suostu uskomaan, että palkkojen ollessa matalia, voidaan hinnatkin pitää matalampana kuin kilpailijoilla, jotka maksavat parempaa palkkaa? Mistä sinä luulet tavaroiden hinnan muodostuvan?
---
Kyllä minä sen tiedän, että myös henkilökunnan palkka on osa tuotteen lopullista hintaa. Pointtini olikin, että sinne ei ole pakko mennä töihin. Opi lukemaan, prkl!
Minä en nyt puhunut siellä työskentelystä, vaan siitä miksi Lidl voi pitää tuotteiden hinnat alhaisempina kuin kilpailevat kaupat.
xl8r:
---
jUSSi:No, se on jokaisen oma asia, minkälaisesta paikasta ostaa tavaransa. Kyllä minä ostan tavarat mieluummin paiaksta, jossa ne ovat siististi esillä. Varastomyymälät eivät ole minusta kivoja ostospaikkoja. Likainen ja sotkuinen liike ei anna liikkeen tuotteista kovin laadukasta kuvaa.
---
Niin, kuten sanoit, makunsa kullakin. Itse suosin kuitenkin työttömänä mielummin sitä, että ostamani tuotteet ovat halpoja eikä turhaa rahaa hukata siihen miten koreasti ne ovat esillä. En minä niitä ?dekoja? ole kuitenkaan ostamassa... Tällaisessa asiassa on minun mielestä nimenomaan kyse turhista hintaa korottavista tekijöistä.
Ok, ymmärrän taloudellisen tilan aiheuttaman pakon. Muutatko ostotottumuksiasi kun saat töitä?
xl8r:No ei tunnu sen paremmin Prismasta (elektroniikka osastoa, jossa yksi myyjä päivystää kokoajan) sen paremmin myyjää löytyvän.
Myykö Lidl elektroniikkaa? Minä käyn melkein päivittäin Prismassa ja aina siellä on vähintään 2-3 ihmistä hyllyjen välissä joilta voi kysyä, jos on kysyttävää.
xl8r:No juu, siinä olet kyllä oikeassa, mutta ei se pelkästään kerro tuotteiden hintojen kalleutta esim. keskon tavarataloissa lidliin verrattuna. SItäpaitsi, miksi lidl pystyy silti myymään kotimaisiakin tuotteita halvemmalla kuin muut, vaikka voin melkein väittää, että niitäö ostetaan paljon pienemmällä volyymilla kuin esim. kesko ostaa?
Halvat hinnat korreloivat suoraan suuren volyymin kanssa. Bisnes ei kannata halvoilla hinnoilla, ellet myy paljon. Kyllä Lidl ostaa kerralla suomalaisiakin tuotteita isoissa erissä, aivan kuten Keskokin, mutta hinnoitteluvaiheessa tulevat sitten kaikki muut kustannukset, mm. palkat, mukaan kuvioihin.
xl8r:Kaikilla meillä kun ei ole vara valita vain moraalikäsitysten mukaan, joidenkin meistä täytyy myös pärjätä vähän vähemmällä. Ja hyvä on, jos joku tarjoaa siihen mahdollisuuden, jää siten rahaa vähän muuhunkin elämään.
Ymmärrän tämän, mutta kun saat pysyvän toimeentulon, oletko valmis muuttamaan kulutustottumiksiasi, jos huomaat moraalitonta toimintaa?
xl8r:
Joka paivä teen päivittäin hintavertailuja kaupassa käydessäni. LIdl ei ole kaikista halvin kaikessa, mutta esim. vihannekset (esimerkkinä viinirypäleet 1,29 ?/kg) ovat havaittavasti halvempia. Lidlin tuotteet eivat tosin ole suoraan hintakilpailukelpoisia, kun lidl ei myy suurien brandejen tuotteita ollenkaan (esim. Coca-Cola). Kannattaisikohan ihan uteliaisuudesta joskus edes käydä katsomassa, ennen kuin rupeaa syyttelemään?
Olen käynyt Lidlissä kaksi kertaa, enkä kummallaakaan kerralla saanut merkittävästi halvemmalla oikeastaan mitään. Vertailukin on vaikeaa, koska tuotteet eroavat niin paljon tavallisista Suomessa myydyistä tuotteista, aivan kuten itsekkin sanoit. Ja ne tavarat mitä itse aikoinaan uteliaisuudesta ostin eivät ladullisesti pärjänneet suomalaisille merkeille.
xl8r:yks hyvä vihje vois olla joko tilata sanomalehti tai ottaa se ?ei mainoksia? lappu pois luukusta, jos haluaa lukea tarjouksia. ENkä oikein käsitä edelleenkään, että jos hinta ei ole tärkein asia, niin miksi sitten kaipaat mainontaa.
Hmm, mulle tulee Helsingin Sanomat, eikä ovessani ole ´Ei mainoksia´ -lappua. Länsiväylä sekä Alueuutisetkin putoavat säännöllisesti postiluukusta. Ehkä en ole vain huomannut Lidlin mainoksia, mutta näen kyllä päivittäin Keskon sekä S-ryhmän mainoksia.
Mainoskulut yleensä nostavat tuotteiden hintoja, eli jos et mainosta tai mainostat vähemmän, voit kenties myydä halvemmalla.