Lidl-kauppaketju: halvat tuotteet vs. laatu ja työläisten oikeudet

404 posts, 21 pages, 109,895 views

xl8r

#321 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

jUSSi:

1) ne maksaa paskaa palkkaa

Totta, mutta enkös mä juurikin todennut, ettei sinne kenenkään ole pakko mennä duuniin?

2) niiden myymälät ovat ns. ?laatikkomyymälöitä? joissa ei esillepanoon panosteta yhtään

miks pitäis? juuri tällaiset asiat lisäävät tuotteiden hintoja...

3) siellä ei ole yhtään myyjää liikkeessä keneltä voisi kysyä

ainakin tossa mun lähilidlissä on... sitäpäitsi onko jossain lähiöpiccolossa sitten?

4) tavarat ostetaan käsittämättömillä volyymeilla, joihin suomalaiset ketjut eivät pysty.

...että hinta saadaan alemmaksi. Giganttikin mainostaa: "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" ;) Sitäpaitsi uskoisin kyllä, että volyymitaso on aika korkea esim. keskollakin.

5) lähimmästä k-supermarketista löytyy varmasti tuotteita, jotka ovat halvempia kuin Lidllin vastaavat tuotteet.

juu-u, mutta pääsääntöisesti Lidl on halvempi.

6) Lidl ei mainosta.

Ja se on paha asia koska? Sitäpaitsi, ainakin mulle tulee postiluukusta kerran viikossa parissa sellainen samanlainen lehti, mitä saa myös lidl:stä paikan päältä jossa on kaikki heidän tarjoukset.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

akir0

#322 • • akir0 idleRPG champion 2009

jUSSi:
6) Lidl ei mainosta.

No tää ei kyllä pidä paikkaansa. Ainakin Lahdessa ja Kouvolassa tulee kerran-pari viikossa sellanen iso mainoslehti. Lisäksi normaaleissa sanomalehdissä on mainoksia tasaisin väliajoin.
jUSSi

#323 • • jUSSi äkäinen vanhus

xl8r:
---
jUSSi:
1) ne maksaa paskaa palkkaa
---
Totta, mutta enkös mä juurikin todennut, ettei sinne kenenkään ole pakko mennä duuniin?

Ja et suostu uskomaan, että palkkojen ollessa matalia, voidaan hinnatkin pitää matalampana kuin kilpailijoilla, jotka maksavat parempaa palkkaa? Mistä sinä luulet tavaroiden hinnan muodostuvan?

xl8r:
---
jUSSi:
2) niiden myymälät ovat ns. ?laatikkomyymälöitä? joissa ei esillepanoon panosteta yhtään
---
miks pitäis? juuri tällaiset asiat lisäävät tuotteiden hintoja...

No, se on jokaisen oma asia, minkälaisesta paikasta ostaa tavaransa. Kyllä minä ostan tavarat mieluummin paiaksta, jossa ne ovat siististi esillä. Varastomyymälät eivät ole minusta kivoja ostospaikkoja. Likainen ja sotkuinen liike ei anna liikkeen tuotteista kovin laadukasta kuvaa.

xl8r:
---
jUSSi:
3) siellä ei ole yhtään myyjää liikkeessä keneltä voisi kysyä
---
ainakin tossa mun lähilidlissä on... sitäpäitsi onko jossain lähiöpiccolossa sitten?

Ja onkohan ne piccolot useita kertoja pienempiä liikkeitä kuin Lidl? Lidliä pitää verrata esimerkis S-Marketteihin, jotka ovat samaa kokoluokkaa.

xl8r:
---
jUSSi:4) tavarat ostetaan käsittämättömillä volyymeilla, joihin suomalaiset ketjut eivät pysty.
---

...että hinta saadaan alemmaksi. Giganttikin mainostaa: ?Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa? ;) Sitäpaitsi uskoisin kyllä, että volyymitaso on aika korkea esim. keskollakin.

Heh, vertaatko sinä Keskoa Lidlin kaltaiseen jättiläismäiseen ketjuun? Salli minun nauraa. Eikähän Lidl ole kymmeniä kertoja Keskoa suurempi.

Mutta ostaessaan tukee myyvää yritystä ja hyväksyy heidän toimintatapansa. Minä en pidä Lidlin toimintavoista Suomessa ja vielä vähemän sen toimintatavoista maissa, joissa työntekijän oikeudet ovat vielä heikommassa jamassa kuin täällä. Kuluttaminen on valintoja.

Jos hinta on ainoa mikä kiinnostaa ostaessa, niin ollaan kyllä ihan väärillä jäljillä.

xl8r:
---
jUSSi:
5) lähimmästä k-supermarketista löytyy varmasti tuotteita, jotka ovat halvempia kuin Lidllin vastaavat tuotteet.
---
juu-u, mutta pääsääntöisesti Lidl on halvempi.

Ja tähän sitten faktaa kehiin. Oletko tehnyt hintavertailun?

xl8r:
---
jUSSi:
6) Lidl ei mainosta.
---
Ja se on paha asia koska? Sitäpaitsi, ainakin mulle tulee postiluukusta kerran viikossa parissa sellainen samanlainen lehti, mitä saa myös lidl:stä paikan päältä jossa on kaikki heidän tarjoukset.

No, minulle ei tule, ja aikoinaan suomeen tullessaan Lidl ilmoitti strategiaansa kuuluvan sen, että he eivät mainosta. Sitäpaitsi mainostuskustannukset lisätään aina hintoihin. Jos ei mainosta, voivat hinnat olla alhaisempia.
jUSSi

#324 • • jUSSi äkäinen vanhus

akir0:
---
jUSSi:
6) Lidl ei mainosta.
---
No tää ei kyllä pidä paikkaansa. Ainakin Lahdessa ja Kouvolassa tulee kerran-pari viikossa sellanen iso mainoslehti. Lisäksi normaaleissa sanomalehdissä on mainoksia tasaisin väliajoin.

Hmm, ei mulle Etelä-Espooseen kyllä Lidlin mainoksia tule. Tai en ainakaan muista ikinä saaneeni. Lähin Lidl on kuitenkin Mankkaalla, noin 5-6 kilometrin päässä.
pinkki

#325 • • pinkki säätö et co.

xl8r:
Siinä on vähän semmoinen juttu, että kaikki sinne töihin menneet ovat menneet sinne omasta vapaasta tahdostaan... Kukaan ei pakota menemään töihin mihinkään, joten turha valittaa jos on paska paikka...

eeh.. eli siis työnantajilla on oikeus tehdä ja toimia miten lystää, se on vain ihan duunareiden tyhmyyttä ja oma vika jos menivät sinne hommiin? Koko kouluttamattoman väestön (tai koulutetun työttömän) pitäisi siis vain istua persuksillaan ja nostaa työttömyysrahnaa muiden kustannuksella, tai pitää turpansa kii jos ovat niin tyhmiä että menevät huonoihin paikkoihin. ..kyllähän nyt rekryämisen yhteydessä ihan selkeästi kaikki työnantajat kertovat että minkälaisia vittumaisuuksia on sitten odotettavissa, ihan turha siinä sitten on jälkeenpäin valittaa ettäkun ei muka tiennyt.
#326 • • Edited polve Guest

jUSSi:
6) Lidl ei mainosta.

Kyllä täällä Riihimäellä postiluukusta säännöllisin väliajoin tipahtaa
kaksisivuinen Lidl - mainoslehti. Kädessäni sattuu juuri
olemaan lehti jossa kovasti mainostetaan 17:llä
saatavaa titaanipannua.
#327 • • Mila Guest

Epailija:
Olet siis alisuorittaja?

Nääh, minua ei vaan kiinnosta tämä yhtä paljon kuin sinua enkä ota tätä yhtä vakavasti kuin sinä. Ja jääköön sitten retoriikaksi, niinkuin syykin siihen. Ja ihan sama vaikka joku aasinsilta löytyykin niin kauan ku se on noin hatara.
sapeli

#328 • • sapeli jokukukamikä?

pinkki:
---
xl8r:
Siinä on vähän semmoinen juttu, että kaikki sinne töihin menneet ovat menneet sinne omasta vapaasta tahdostaan... Kukaan ei pakota menemään töihin mihinkään, joten turha valittaa jos on paska paikka...
---
eeh.. eli siis työnantajilla on oikeus tehdä ja toimia miten lystää, se on vain ihan duunareiden tyhmyyttä ja oma vika jos menivät sinne hommiin? Koko kouluttamattoman väestön (tai koulutetun työttömän) pitäisi siis vain istua persuksillaan ja nostaa työttömyysrahnaa muiden kustannuksella, tai pitää turpansa kii jos ovat niin tyhmiä että menevät huonoihin paikkoihin. ..kyllähän nyt rekryämisen yhteydessä ihan selkeästi kaikki työnantajat kertovat että minkälaisia vittumaisuuksia on sitten odotettavissa, ihan turha siinä sitten on jälkeenpäin valittaa ettäkun ei muka tiennyt.

Ja eikös se ole niinkin että jos työtön ei suostu ottamaan tarjottavaa paikkaa niin siitä tulee jotain haittaa (karenssi? tjsp?)

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

xl8r

#329 • • Edited xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

jUSSi:
Ja et suostu uskomaan, että palkkojen ollessa matalia, voidaan hinnatkin pitää matalampana kuin kilpailijoilla, jotka maksavat parempaa palkkaa? Mistä sinä luulet tavaroiden hinnan muodostuvan?

Kyllä minä sen tiedän, että myös henkilökunnan palkka on osa tuotteen lopullista hintaa. Pointtini olikin, että sinne ei ole pakko mennä töihin. Opi lukemaan, prkl!

No, se on jokaisen oma asia, minkälaisesta paikasta ostaa tavaransa. Kyllä minä ostan tavarat mieluummin paiaksta, jossa ne ovat siististi esillä. Varastomyymälät eivät ole minusta kivoja ostospaikkoja. Likainen ja sotkuinen liike ei anna liikkeen tuotteista kovin laadukasta kuvaa.

Niin, kuten sanoit, makunsa kullakin. Itse suosin kuitenkin työttömänä mielummin sitä, että ostamani tuotteet ovat halpoja eikä turhaa rahaa hukata siihen miten koreasti ne ovat esillä. En minä niitä ?dekoja? ole kuitenkaan ostamassa... Tällaisessa asiassa on minun mielestä nimenomaan kyse turhista hintaa korottavista tekijöistä.

Ja onkohan ne piccolot useita kertoja pienempiä liikkeitä kuin Lidl? Lidliä pitää verrata esimerkis S-Marketteihin, jotka ovat samaa kokoluokkaa.

No ei tunnu sen paremmin Prismasta (elektroniikka osastoa, jossa yksi myyjä päivystää kokoajan) sen paremmin myyjää löytyvän.

Heh, vertaatko sinä Keskoa Lidlin kaltaiseen jättiläismäiseen ketjuun? Salli minun nauraa. Eikähän Lidl ole kymmeniä kertoja Keskoa suurempi.

No juu, siinä olet kyllä oikeassa, mutta ei se pelkästään kerro tuotteiden hintojen kalleutta esim. keskon tavarataloissa lidliin verrattuna. SItäpaitsi, miksi lidl pystyy silti myymään kotimaisiakin tuotteita halvemmalla kuin muut, vaikka voin melkein väittää, että niitäö ostetaan paljon pienemmällä volyymilla kuin esim. kesko ostaa?

Mutta ostaessaan tukee myyvää yritystä ja hyväksyy heidän toimintatapansa. Minä en pidä Lidlin toimintavoista Suomessa ja vielä vähemän sen toimintatavoista maissa, joissa työntekijän oikeudet ovat vielä heikommassa jamassa kuin täällä. Kuluttaminen on valintoja.

Jos hinta on ainoa mikä kiinnostaa ostaessa, niin ollaan kyllä ihan väärillä jäljillä.

Kaikilla meillä kun ei ole vara valita vain moraalikäsitysten mukaan, joidenkin meistä täytyy myös pärjätä vähän vähemmällä. Ja hyvä on, jos joku tarjoaa siihen mahdollisuuden, jää siten rahaa vähän muuhunkin elämään.

Ja tähän sitten faktaa kehiin. Oletko tehnyt hintavertailun?

Joka paivä teen päivittäin hintavertailuja kaupassa käydessäni. LIdl ei ole kaikista halvin kaikessa, mutta esim. vihannekset (esimerkkinä viinirypäleet 1,29 ?/kg) ovat havaittavasti halvempia. Lidlin tuotteet eivat tosin ole suoraan hintakilpailukelpoisia, kun lidl ei myy suurien brandejen tuotteita ollenkaan (esim. Coca-Cola). Kannattaisikohan ihan uteliaisuudesta joskus edes käydä katsomassa, ennen kuin rupeaa syyttelemään?

No, minulle ei tule, ja aikoinaan suomeen tullessaan Lidl ilmoitti strategiaansa kuuluvan sen, että he eivät mainosta. Sitäpaitsi mainostuskustannukset lisätään aina hintoihin. Jos ei mainosta, voivat hinnat olla alhaisempia.

yks hyvä vihje vois olla joko tilata sanomalehti tai ottaa se ?ei mainoksia? lappu pois luukusta, jos haluaa lukea tarjouksia. ENkä oikein käsitä edelleenkään, että jos hinta ei ole tärkein asia, niin miksi sitten kaipaat mainontaa.

--

xl8r

#330 • • Edited xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

sapeli:
Ja eikös se ole niinkin että jos työtön ei suostu ottamaan tarjottavaa paikkaa niin siitä tulee jotain haittaa (karenssi? tjsp?)

Asiaa tiedusteltuani viimen työkkärissä asioidessa selvisi, että ainakin tampereella työkkäri on ottanut käytännöksi, että Lidliin ei ketään pakoteta menemään töihin. Sitäpaitsi, ei ole kuulemma ollut tarpeenkaan, työntekijöitä on kuulemma löytynyt enemmän kuin tarpeeksi.

Sitäpaitsi, laki sanoo asiasta, ettei kenenkään ole pakko ottaa sellasta työtä vastaan, jossa esim. maksetaan pienempää palkkaa kuin voimassa olevat alan minimipalkat ovat työehtosopiuksien mukaan.

--

xl8r

#331 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

pinkki:
---
xl8r:

---

eeh.. eli siis työnantajilla on oikeus tehdä ja toimia miten lystää, se on vain ihan duunareiden tyhmyyttä ja oma vika jos menivät sinne hommiin? Koko kouluttamattoman väestön (tai koulutetun työttömän) pitäisi siis vain istua persuksillaan ja nostaa työttömyysrahnaa muiden kustannuksella, tai pitää turpansa kii jos ovat niin tyhmiä että menevät huonoihin paikkoihin...

Nykyään (omista kokemuksista havainnoiden) työnantajat saavat tehdä lähestulkoon mitä vaan (karu totuus)...

Itse olen ainakin valinnut, että mielummin odotan jonkun aikaa, että pääsen oman alani töihin, kuin menen esim. kaupan kassalle (kaikella kunnioituksella kaupan kassoja kohtaan, ei vaan ole mun juttu). Työttömänä ollessa (ja kouluttamattomana) voisi harkita esim. opiskelua (?). Tiedän että se ei ole vaihtoehto kaikille, ja kun suomessa "itseoppineita" ei oikein arvosteta, pitäisi ruveta täysipäiväiseksi opiskelijaksi. Olen kuitenkin itse keskittynyt ammattitaitoni ylläpitämiseen näin työttömänäkin, ja suosittelen sitä myös muille.

--

jUSSi

#332 • • jUSSi äkäinen vanhus

xl8r:
---
jUSSi:
---
Kyllä minä sen tiedän, että myös henkilökunnan palkka on osa tuotteen lopullista hintaa. Pointtini olikin, että sinne ei ole pakko mennä töihin. Opi lukemaan, prkl!

Minä en nyt puhunut siellä työskentelystä, vaan siitä miksi Lidl voi pitää tuotteiden hinnat alhaisempina kuin kilpailevat kaupat.

xl8r:
---
jUSSi:No, se on jokaisen oma asia, minkälaisesta paikasta ostaa tavaransa. Kyllä minä ostan tavarat mieluummin paiaksta, jossa ne ovat siististi esillä. Varastomyymälät eivät ole minusta kivoja ostospaikkoja. Likainen ja sotkuinen liike ei anna liikkeen tuotteista kovin laadukasta kuvaa.
---
Niin, kuten sanoit, makunsa kullakin. Itse suosin kuitenkin työttömänä mielummin sitä, että ostamani tuotteet ovat halpoja eikä turhaa rahaa hukata siihen miten koreasti ne ovat esillä. En minä niitä ?dekoja? ole kuitenkaan ostamassa... Tällaisessa asiassa on minun mielestä nimenomaan kyse turhista hintaa korottavista tekijöistä.

Ok, ymmärrän taloudellisen tilan aiheuttaman pakon. Muutatko ostotottumuksiasi kun saat töitä?

xl8r:No ei tunnu sen paremmin Prismasta (elektroniikka osastoa, jossa yksi myyjä päivystää kokoajan) sen paremmin myyjää löytyvän.

Myykö Lidl elektroniikkaa? Minä käyn melkein päivittäin Prismassa ja aina siellä on vähintään 2-3 ihmistä hyllyjen välissä joilta voi kysyä, jos on kysyttävää.

xl8r:No juu, siinä olet kyllä oikeassa, mutta ei se pelkästään kerro tuotteiden hintojen kalleutta esim. keskon tavarataloissa lidliin verrattuna. SItäpaitsi, miksi lidl pystyy silti myymään kotimaisiakin tuotteita halvemmalla kuin muut, vaikka voin melkein väittää, että niitäö ostetaan paljon pienemmällä volyymilla kuin esim. kesko ostaa?

Halvat hinnat korreloivat suoraan suuren volyymin kanssa. Bisnes ei kannata halvoilla hinnoilla, ellet myy paljon. Kyllä Lidl ostaa kerralla suomalaisiakin tuotteita isoissa erissä, aivan kuten Keskokin, mutta hinnoitteluvaiheessa tulevat sitten kaikki muut kustannukset, mm. palkat, mukaan kuvioihin.

xl8r:Kaikilla meillä kun ei ole vara valita vain moraalikäsitysten mukaan, joidenkin meistä täytyy myös pärjätä vähän vähemmällä. Ja hyvä on, jos joku tarjoaa siihen mahdollisuuden, jää siten rahaa vähän muuhunkin elämään.

Ymmärrän tämän, mutta kun saat pysyvän toimeentulon, oletko valmis muuttamaan kulutustottumiksiasi, jos huomaat moraalitonta toimintaa?

xl8r:
Joka paivä teen päivittäin hintavertailuja kaupassa käydessäni. LIdl ei ole kaikista halvin kaikessa, mutta esim. vihannekset (esimerkkinä viinirypäleet 1,29 ?/kg) ovat havaittavasti halvempia. Lidlin tuotteet eivat tosin ole suoraan hintakilpailukelpoisia, kun lidl ei myy suurien brandejen tuotteita ollenkaan (esim. Coca-Cola). Kannattaisikohan ihan uteliaisuudesta joskus edes käydä katsomassa, ennen kuin rupeaa syyttelemään?

Olen käynyt Lidlissä kaksi kertaa, enkä kummallaakaan kerralla saanut merkittävästi halvemmalla oikeastaan mitään. Vertailukin on vaikeaa, koska tuotteet eroavat niin paljon tavallisista Suomessa myydyistä tuotteista, aivan kuten itsekkin sanoit. Ja ne tavarat mitä itse aikoinaan uteliaisuudesta ostin eivät ladullisesti pärjänneet suomalaisille merkeille.

xl8r:yks hyvä vihje vois olla joko tilata sanomalehti tai ottaa se ?ei mainoksia? lappu pois luukusta, jos haluaa lukea tarjouksia. ENkä oikein käsitä edelleenkään, että jos hinta ei ole tärkein asia, niin miksi sitten kaipaat mainontaa.

Hmm, mulle tulee Helsingin Sanomat, eikä ovessani ole ´Ei mainoksia´ -lappua. Länsiväylä sekä Alueuutisetkin putoavat säännöllisesti postiluukusta. Ehkä en ole vain huomannut Lidlin mainoksia, mutta näen kyllä päivittäin Keskon sekä S-ryhmän mainoksia.

Mainoskulut yleensä nostavat tuotteiden hintoja, eli jos et mainosta tai mainostat vähemmän, voit kenties myydä halvemmalla.
ottonivus

#333 • • ottonivus Random juippi
Mielenkiintoista, että tätä topikkia on jo lähes 20 sivua. En oo jaksanu selata kaikkia kommentteja läpi, mutta miksei kukaan ole esim. kiinnittänyt huomiota Videofirma Makuunin touhuihin. Tuntipalkat on kuulemma ollu pienemmät kuin pitäis ja firman pomona toimii liiketoimintakiellossa oleva "liikemies" jolla on muutakin hämärää bisnestä taustalla. Lidl:stä vielä, että olen käynyt ja aion käydä jatkossakin, ja jos olen sen mukaan hirveä ihminen niin siitä vain.

--
\"anna mennä\"

Jone

#334 • • Jone Archibald Haddock

ottonivus:
Mielenkiintoista, että tätä topikkia on jo lähes 20 sivua. En oo jaksanu selata kaikkia kommentteja läpi, mutta miksei kukaan ole esim. kiinnittänyt huomiota Videofirma Makuunin touhuihin. Tuntipalkat on kuulemma ollu pienemmät kuin pitäis ja firman pomona toimii liiketoimintakiellossa oleva ”liikemies” jolla on muutakin hämärää bisnestä taustalla. Lidl:stä vielä, että olen käynyt ja aion käydä jatkossakin, ja jos olen sen mukaan hirveä ihminen niin siitä vain.

Eikö se nyt ole melko lailla ristiriitaista, että tulet ensin ihmettelemään kuinka kukaan ei ole kiinnittänyt Makuunin työntekijöiden tilanteeseen huomiota ja sitten samaan hengenvetoon likipitäen ilmaiset, että ei sua kyllä sellaiset jutut juuri ylipäätään heilautakaan.
JustinSan

#335 • • Edited JustinSan Nullius in verba

Jone:
---

Eikö se nyt ole melko lailla ristiriitaista, että tulet ensin ihmettelemään kuinka kukaan ei ole kiinnittänyt Makuunin työntekijöiden tilanteeseen huomiota ja sitten samaan hengenvetoon likipitäen ilmaiset, että ei sua kyllä sellaiset jutut juuri ylipäätään heilautakaan.

Kato Jone täs on selkeesti havattavissa tää ajatuskuvio, että niin kauan ku ei tuu omille nilkoille, ni mitäs sitä turhaa välittämään *justjoo*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

xl8r

#336 • • Edited xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

ottonivus:
Mielenkiintoista, että tätä topikkia on jo lähes 20 sivua. En oo jaksanu selata kaikkia kommentteja läpi, mutta miksei kukaan ole esim. kiinnittänyt huomiota Videofirma Makuunin touhuihin. Tuntipalkat on kuulemma ollu pienemmät kuin pitäis ja firman pomona toimii liiketoimintakiellossa oleva ?liikemies? jolla on muutakin hämärää bisnestä taustalla. Lidl:stä vielä, että olen käynyt ja aion käydä jatkossakin, ja jos olen sen mukaan hirveä ihminen niin siitä vain.

Taustalla on minun mielestäni aika paljolti Lidlin ulkomaalaisuus ja koska se on ?isopaha? suuryritys. Makuuni on kotimainen (joskin alansa suurin) ketju, eikä sen toiminta ole ollut yhtä räikeästi mukana mediassa kuin LIdlin. SItäpaitsi suurin osa Lidliin kohdistuvista syytöksistä mediassa on ollut aika paljon epäilyksiin perustuvia samoin kuin heidän toimiinsa muissa maissa.

On helvetin helppoa ruveta leimaamaan isoa ulkomaalaista yritystä pahaksi, silloin kun se tulee kotimaisille markkinoille polkemaan hintakilpailua.

--

jUSSi

#337 • • jUSSi äkäinen vanhus

xl8r:
Nykyään (omista kokemuksista havainnoiden) työnantajat saavat tehdä lähestulkoon mitä vaan (karu totuus)...

Eikö tälle voi tehdä mitään? Pitääkö meidän vain tyytyä tällaiseen tilanteeseen?

xl8r:Itse olen ainakin valinnut, että mielummin odotan jonkun aikaa, että pääsen oman alani töihin, kuin menen esim. kaupan kassalle (kaikella kunnioituksella kaupan kassoja kohtaan, ei vaan ole mun juttu). Työttömänä ollessa (ja kouluttamattomana) voisi harkita esim. opiskelua (?). Tiedän että se ei ole vaihtoehto kaikille, ja kun suomessa ?itseoppineita? ei oikein arvosteta, pitäisi ruveta täysipäiväiseksi opiskelijaksi. Olen kuitenkin itse keskittynyt ammattitaitoni ylläpitämiseen näin työttömänäkin, ja suosittelen sitä myös muille.

Näin juuri. Tämä kumoaa tuon edellisen lauseesi. Teet kuitenkin valintoja työpaikkasi suhteen, eli et ota ihan mitä tahansa työtä vastaan ihan millä ehdoilla tahansa. Kunpa kaikki toimisivat näin, silloin ei näitä paskamaisia duuneja olisi edes tarjolla.
Jone

#338 • • Edited Jone Archibald Haddock

xl8r:
Taustalla on minun mielestäni aika paljolti Lidlin ulkomaalaisuus ja koska se on ?isopaha? suuryritys. Makuuni on kotimainen (joskin alansa suurin) ketju, eikä sen toiminta ole ollut yhtä räikeästi mukana mediassa kuin LIdlin. SItäpaitsi suurin osa Lidliin kohdistuvista syytöksistä mediassa on ollut aika paljon epäilyksiin perustuvia samoin kuin heidän toimiinsa muissa maissa.

On helvetin helppoa ruveta leimaamaan isoa ulkomaalaista yritystä pahaksi, silloin kun se tulee kotimaisille markkinoille polkemaan hintakilpailua.

Mun mielestäni kyse taas on aika pitkälti siitä, että tämä thread on keskustelu Lidlin työntekijöiden oikeuksista, ei Makuunin työntekijöiden vastaavista. Aikaisemmin kukaan ei ole edes maininnut Makuunia (jossa en muuten siinäkään asioi, eri syistä vain) ja nytkin ainoastaan joku random juippi (jota ei tunnu ihmisten työolosuhteet aidosti kiinnostavan hetkeäkään) on asiasta jotain epämääräistä ohimennen maininnut. Jos joku julkituo samankaltaisia rikkomuksia minkä tahansa muunkin ketjun toiminnassa, niin kyllä mä uskon vahvasti että niihin otetaan täällä kantaa ihan siinä missä on nyt otettu Lidlin juttuihinkin.

Miten ulkomaalaisuus on ollut faktori tässä keskustelussa?
xl8r

#339 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

Jone:
Miten ulkomaalaisuus on ollut faktori tässä keskustelussa?

No juu, muotoilin ehkä himan väärin (ajatus pätkii näin aamusta :/). Lähinnä tarkoitin tuota "isopahamonikansallinen" asennetta.

--

jUSSi

#340 • • jUSSi äkäinen vanhus

xl8r:
SItäpaitsi suurin osa Lidliin kohdistuvista syytöksistä mediassa on ollut aika paljon epäilyksiin perustuvia samoin kuin heidän toimiinsa muissa maissa.

Ja tähän on hyvä syy; Lidl on perheyritys, sen ei tarvitse tehdä selkoa liiketoimistaan kuten julkisten osakeyhtiöiden. Tiedon saanti Lidlistä on erittäin vaikeaa. Vapaaehtoisesti he eivät kerro mitään.