Mitä/mikä rakkaus on?

526 posts, 27 pages, 237,893 views

Avatar
#443 • • REivaaja Guest
Aivokemiaa, vähä niiku masennuski;)
RiD

Posts: 2,817

#444 • • RiD Nukemi
Siitä tulee tikkuja :(

--
*super* *possu*

Jutu

Posts: 3,054

#445 • • Jutu Blondi
Se on sitä, että toinen säästää paidan ostokuitin ensipusun kunniaksi *sydän* Tai sitten se on vaan helvetin pelottavaa :D

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

nomic

Posts: 4,120

#446 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
Se että joku tarjoo bin-kymppiä!
DaVinci Oliivi

Posts: 51

#447 • • DaVinci Oliivi Anarkiaa ja pään takomista jo vuodesta 1980!
"Maailma on hurahtanut paikka ja samoin rakkauden henkinen tila. Hurahtaneena ei tajua ei halua muita häirimään onnellista ja autuasta tilaa. Yhtäläisyyttä seksin osuutta rakastumiseen on todistettu, koska seksin harjoittaminen koetaan niin läheiseksi ja intiimiksi toiminnaksi, että yhteinen seksi voi johtaa nopeaan rakastumiseen. Rakkauden syntyyn voi liittyä voimakkaita ristiriitoja, jotka liittyvät suhteen aloittamisen esteisiin, kuten omien tunteiden ambivalenssiin, tai ulkoisiin esteisiin niin kun Romeon ja Julian draamassa. Yksi ristiriitoja ja tunteita voimistava tekijä on epävarmuus toisen tunteiden syvyydestä ja pysyvyydestä ja pelko yllättävän eron aiheuttamasta pettymyksestä."


...jos ette ole koskaan rakastuneet niin rakastelkaa toisianne ja voitte rakastua!*plur**pihkassa**nauru*

--
Hei, talipäät! Suomileijona on kotoisin Ruotsista, tatuoikaa se otsaanne ja kuulukaa vähemmistöön!

KooKie

Posts: 4,338

#449 • • KooKie aka. Petress Pan

amun-ra, 2.5.2007 22:41:
"Yksi ristiriitoja ja tunteita voimistava tekijä on a)epävarmuus toisen tunteiden syvyydestä ja pysyvyydestä ja b) pelko yllättävän eron aiheuttamasta pettymyksestä."



Mun mielestä tossa ei kyllä puhuta enää rakkaudesta, vaan a:ssa kuvaillaan ihastusta ja omistushalua ja b:ssä tottumusta ja omistushalua. Imo ne ovat kaukana rakkaudesta.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

DaVinci Oliivi

Posts: 51

#450 • • DaVinci Oliivi Anarkiaa ja pään takomista jo vuodesta 1980!

KooKie, 17.5.2007 12:06:
---
amun-ra, 2.5.2007 22:41:
"Yksi ristiriitoja ja tunteita voimistava tekijä on a)epävarmuus toisen tunteiden syvyydestä ja pysyvyydestä ja b) pelko yllättävän eron aiheuttamasta pettymyksestä."

---


Mun mielestä tossa ei kyllä puhuta enää rakkaudesta, vaan a:ssa kuvaillaan ihastusta ja omistushalua ja b:ssä tottumusta ja omistushalua. Imo ne ovat kaukana rakkaudesta.



Toki Kookiseni tässä yhteydessä rakastuminen on vain kaikkien yhtälöiden yhteenlaskettu summa. Miten eroittaa rakastumisen ihastumisesta ja miten ihastuminen voidaan verrata rakastumiseen sekä miksi juuri nämä ristiriidat vahventavat keskinäisiä tunteita tai rikkovat ne kokonaan. Mustasukkaisuus unohtui tuosta listasta!! ...mutta onko sekään rakastumista vai omistushaluisuutta, mutta monesti mustasukkaisuus oireet voivat vahventaa suhteen ihastumisastetta ja täten kasvattaa suhteen tasolle rakkaus ja yhdessä olo.

Oikeastaan mitä halusin tässä kertoa eli rakkaus voi olla monen asian yhtälö ja se voi hämäännyttää katsojan kokonaan ja silloin hän ei tajua enää milloin tämä rakastuminen on tapahtunut. Epävarmat ihmiset lähtevät helposti suhteeseen seksin kautta, jolloin tämä (eli seksi) on suurin tekijä vaikuttamaan yhteenkuuluvuuden tunnetta / toisin sanoen rakastumista.

....mutta kookiseni tässä menemme vain yhteen osa-alueeseen, joten äläpäs ny...vaan rakkautta kaikille!! *plur**plur**plur*


"Tunteita ja tuoksuja sekä muutama vesiperä"

--
Hei, talipäät! Suomileijona on kotoisin Ruotsista, tatuoikaa se otsaanne ja kuulukaa vähemmistöön!

KooKie

Posts: 4,338

#451 • • KooKie aka. Petress Pan

amun-ra, 17.5.2007 13:24:



Mä en voisi kyllin boldata ja kursivoida tekstisi kohtia saadakseni pointtiani esille, joten tehdään helpoksi: Mä en ole samaa mieltä. Piste.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Epailija

Posts: 5,636

#452 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

KooKie, 17.5.2007 20:42:
Mä en voisi kyllin boldata ja kursivoida tekstisi kohtia saadakseni pointtiani esille, joten tehdään helpoksi: Mä en ole samaa mieltä. Piste.



Lainaamasi teksti on ajatuskulultaan niin sekava, että on aiheellista kysyä mitä mieltä sinä sitten olet?

Henkilökohtaisesti koen jo ihastumisenkin hankalaksi asiaksi määritellä. TJEU: http://klubitus.org/blog.php?blog=5244

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

KooKie

Posts: 4,338

#453 • • KooKie aka. Petress Pan

Epailija, 17.5.2007 21:34:
Lainaamasi teksti on ajatuskulultaan niin sekava, että on aiheellista kysyä mitä mieltä sinä sitten olet?



Mitä on "rakkaus" mun mielestäni?

Mun mielestä omistushalulla ja toiseen tottumisella on hyvin vähän tekemistä ideaalisen rakkauden kanssa. Mä näen kuitenkin rakkauden ylevänä ajatuksena siitä, että asettaa toisen tarpeet ja onnen omansa edelle mahdollisissa tilanteissa. Ja kuten edellä sanottu, mun mielestä "rakkautta" voi määritellä ainoastaan yleismaallisesti siten, että sen tunteen voi kohdistaa niin omaan veljeensä, kuin vaikkapa poikaystävään.

Rakastuminen onkin asia erikseen ja siihen liittyy toki ihastumisen tunteita jne., mutta imo rakastuminen vaihtuu pysyvässä ja "arvoisessa" suhteessa rakkaudeksi, eli siihen tulee platonisen ystävyyden ja kunnioituksen tunteita aikaista enemmän mukaan.

Mä nään mustasukkaisuuden korrelaatiossa omistushaluun, mitä en pidä "tosi rakkaudelle" sopivana. Tietenkin, jos mustasukkaisuuden vastakohta on välinpitämättömyys, niin kultainen keskitie on löydettävä.

Näin rakastaessasi sun ei a) tulisi tarvita olla epävarma toisen tunteista tai b) pelätä eroa. Vaan a) sun tulisi olla nimenomaan varma rakkaudesta (koska mun mielestä rakkaus ei voi olla yksipuolista) ja b) olla valmis päästämään toinen menemään ja asettaa hänen tarpeensa omiensa edelle.

Tietenkin mä nyt puhun koko ajan sellaisesta ideaalisesta ja superromanttisesta ja ehkä utopistisestakin rakkaudesta. Mutta mä olenkin hyvin syvällä sisimmässäni romantikko!

Ei tämä munkaan tekstini nyt järin selvältä vaikuta, mutta jotain ajatuksenvirtaa tähän nopeasti, ennen kuin lähden mun tosirakkauden, eli ruoan pariin. :D (Tosin sitä mä en olisi kyllä valmis päästämään menemään ohi suun!)

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Epailija

Posts: 5,636

#454 • • Epailija Physicist, 2nd class.

KooKie, 17.5.2007 21:53:
Ei tämä munkaan tekstini nyt järin selvältä vaikuta, mutta jotain ajatuksenvirtaa tähän nopeasti, ennen kuin lähden mun tosirakkauden, eli ruoan pariin. :D (Tosin sitä mä en olisi kyllä valmis päästämään menemään ohi suun!)



Se p*skiainen! Tiesin, että sillä on joku toinen! =_(

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

KooKie

Posts: 4,338

#455 • • KooKie aka. Petress Pan

Epailija, 17.5.2007 21:59:
---
KooKie, 17.5.2007 21:53:
Ei tämä munkaan tekstini nyt järin selvältä vaikuta, mutta jotain ajatuksenvirtaa tähän nopeasti, ennen kuin lähden mun tosirakkauden, eli ruoan pariin. :D (Tosin sitä mä en olisi kyllä valmis päästämään menemään ohi suun!)
---

Se p*skiainen! Tiesin, että sillä on joku toinen! =_(



Ole epäitsekäs ja rakasta sitä tarpeeksi päästääksesi sen parempiin suihin!

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

gerry

Posts: 979

#456 • • gerry
Rakkaus on kemiaa:)

--
by B.C.S

pirpeli

Posts: 5,533

#457 • • pirpeli
No se on kyllä tämä tunne tuolla sydämen, pään ja kropan tienoilla :)
Se on myös kemiaa, arvoituksia, hetkeä, realiteetteja, vähän utopiaa, muikeaa oloa, odotusta, arkipäiväisiä asioita, tietoa toisen olemassaolosta.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

DaVinci Oliivi

Posts: 51

#458 • • DaVinci Oliivi Anarkiaa ja pään takomista jo vuodesta 1980!

KooKie, 17.5.2007 23:31:
---
Epailija, 17.5.2007 21:59:
---
KooKie, 17.5.2007 21:53:
Ei tämä munkaan tekstini nyt järin selvältä vaikuta, mutta jotain ajatuksenvirtaa tähän nopeasti, ennen kuin lähden mun tosirakkauden, eli ruoan pariin. :D (Tosin sitä mä en olisi kyllä valmis päästämään menemään ohi suun!)
---

Se p*skiainen! Tiesin, että sillä on joku toinen! =_(

---


Ole epäitsekäs ja rakasta sitä tarpeeksi päästääksesi sen parempiin suihin!



*jeesus*telijat "epäilija" vei huomion multa ja "Kookie" ei pysty irroittautumaan tosirakkaudesta ja hän tulee elämään elämänsä loppuun asti *pihkassa* ruokaan *kuolaa*

PS. Tosirakkaus ei tarvii sanoja vaan katseen toisen silmiin kynttilöiden palaessa ja sanoa tahdon ja nähdä ilonkyyneleen pilkahtavan vasemmasta silmäkulmasta poskien punoittaessa viinilasin jälkeen... jonka jälkeen lennetään kuuhun ruusupuskien avautuessa ja kehitämme rakkaudesta ihanuuden jakautumalla ja lisääntymällä...

> Klassinen ehdollistuminen <

--
Hei, talipäät! Suomileijona on kotoisin Ruotsista, tatuoikaa se otsaanne ja kuulukaa vähemmistöön!

Kriss G

Posts: 1,492

#459 • • Kriss G Wir brauchen bass
Vinyyliä.

--
DESTROY ALL HIPPIES

Jammailija

Posts: 3,224

#460 • • Edited Jammailija d a n c e m a c h i n e s
Kaveripiiristä alkaa olee vähissä parisuhteet, jotka ois kestäny kauan ja kestää vieläkin. Suoraan sanottuna ei tuu mieleen ku ehkä yx pari kaikist niist kymmenist ja taas kymmenistä. Ja tänään Erja ja Mika Häkkisen erouutinen hehkuu lööpeistä! Voinkin siis oikeutetusti kysyä:

Onko ihminen luotu yksiavioiseksi niin että hän pystyy olemaan toisen kanssa tyytyväisenä läpi elämän ja rakastaa?

Rakkaus muuttuu kuulemma ajan saatossa. Minkälaista siitä sitten tulee ja onko se enää rakkautta?

Miten parisuhde eroaa syvästä ystävyyssuhteesta, kun aikaa on kulunut vaikkapa 20 vuotta? Molemmissa yhteistä ovat yhteiset kokemukset, luottamus ja toisesta välittäminen.
Ja syvä ystävyyssuhdekin on rakkautta, mutta onko se sitten erilaista rakkautta? Vai onko parisuhteenkin rakkaus tuon ajan jälkeen samalla tasolla kuin ystävyyssyhteen rakkaus? Meneex se sitten väkisinkin niin, että lopputulos on: Ollaan kavereita ja hengataan yhdessä. Palo ja kipinöinti on vaimentunut tai puuttuu kokonaan. Kuuluko se siis yksinomaan pelkästään ihastumiseen?

Onko rakkaus sitä kokonaisvaltaista välittämistä, jossa aina toinen laitetaan tärkeysjärjestyksessä edelle ja toisesta huolehditaan ja tykätään ja toivotaan, että se toimii myös vastavuoroisesti?

Ja jos täält löytyy semmosii pareja, jotka on oikeesti ollu onnellisesti lähemmäksi 10 vuotta yhdessä, niin kertokaapa ihmeessä, miten ton saa toimimaan. Ja kertokaa myös, että miten asiat ovat muuttuneet ajan myötä. Eikä mitään ympäripyöreitä ja lyhyitä filosofisia vastauksia, vaan suoraa ja realistista tekstiä.

Koska noit eroja seuratessa ja kokiessa tässä tartteis vähän ajatuksia ja vinkkejä, ettei itekään heittäis toivoa unholaan.

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...