526 posts, 27 pages, 243,502 views
pHaze:
---
BlueWind:
Rakkautta on päätös rakastaa.
---
Rohkeutta on tuntea pelkäämättä. Myötätuntoa on välittää toisen kärsimyksestä. Uhrautumista on kärsiä toisen puolesta. Kunnioitusta on hyväksyä toinen vikoineen. Luottamista on uskoa toisen välittävän. Ymmärtämistä on antaa anteeksi. Ja rakastamista on tehdä kaikkea tätä.
pHaze:
Rohkeutta on tuntea pelkäämättä. Myötätuntoa on välittää toisen kärsimyksestä. Uhrautumista on kärsiä toisen puolesta. Kunnioitusta on hyväksyä toinen vikoineen. Luottamista on uskoa toisen välittävän. Ymmärtämistä on antaa anteeksi. Ja rakastamista on tehdä kaikkea tätä.
epailija:
---Peräänkuulutan nyt sitä, että oman kumppaninsa rakastamiseen liittyisi se hurmaamisnäkökulmakin.---
---Hurmaaminen voi olla ihan hetkellinen elämys ja saattaa syntyä ihan pienistä asioista, kuten ilmeestä tai valon osumisesta oikealla tavalla toisen kasvoille ja sen läsnäolo tuo suhteeseen sitä jotain.---
---Jos toinen ei edes ajoittain saa olemuksellaan sydäntä pamppailemaan tai hyppäämään muutaman iskun yli, niin mahdollinen rakkaus on silloin kuin ystävysten välistä rakkautta.---
pHaze:
---
BlueWind:
---
Samaa mieltä, ja taidanpa vielä pistää tähän yhden kirjoituksen joka joskus päähäni aiheesta tuli:
kuilu:
---
Epailija:
---
BlueWind:
---
Runollista, mutta valitettavasti myös kehämääritelmä.
---
Toi ei viel ihan oo kehäpäätelmä, jos määrittelee (primaari)lauseessa substantiivia verbillä, eli se on (väite)lause.
Ei o kahta rakkautta samanlaista, ei ole rumaa rakkautta, eikä kaunista vankilaa.
---
Peräänkuulutan nyt sitä, että oman kumppaninsa rakastamiseen liittyisi se hurmaamisnäkökulmakin. Enkä nyt välttämättä tarkoita sitä, että ihastuisi kumppaniinsa uudestaan ja uudestaan, vaikka se ideaalitilanne ehkä olisikin. Hurmaaminen voi olla ihan hetkellinen elämys ja saattaa syntyä ihan pienistä asioista, kuten ilmeestä tai valon osumisesta oikealla tavalla toisen kasvoille ja sen läsnäolo tuo suhteeseen sitä jotain.
---
Mut tota se kahdenvälinen rakkaus IMO parhaimmillaan on. :) Se ei liity siihen, se on sitä.
---
Jos toinen ei edes ajoittain saa olemuksellaan sydäntä pamppailemaan tai hyppäämään muutaman iskun yli, niin mahdollinen rakkaus on silloin kuin ystävysten välistä rakkautta. Tuoltakin pohjalta parisuhde voi hyvinkin toimia, mutta ainakin itse toivoisin vähän jotain enemmän.
---
Ai siis kaverusten kesken parisuhde toimii?
---
En itse haluaisi elää sellaisessa suhteessa, jossa rakkaus muodostuisi vain minun päätöksestäni omistautua toiselle, uskoa tähän ja hyväksyä tämä itsenään - en, vaikka varsin kyyninen olenkin.
---
Sitä kutsutaan yksipuoliseksi rakkaudeksi, rakkaudeksi ilman vastakaikua. Tylyintä mahdollista rakkautta.
Rakkaus on raju tauti, siihen kuolee seisaalteen ja silmät jää auki.
Jokainen rakastaa tavallaan. Jotakin. Toivottavasti.
Älkää kituko liikaa, sillee sopivasti, et sit osaa seuraaval kerral, eikä enää pelkää olla oma ittesä.
- <3hymiö<3 -
Nancy:
Mä olen rakastanu mun elämäni aikana yhtä jätkää. Tosin ollaan kyl erottu ja nykyään ollaan vaan todella hyviä ystäviä...mut, mut ihastumiset on sit ihan eri juttu, ihastua voi vaikka joka päivä...ja ainakin ittellä se tuo pientä säpinää elämään ja hymyn huulille. Rakkaus on sitä että ottaa toisen huomioon, on luotettava ja hellä. Ja ne maagiset kolme sanaa mä sanon vasta siinä vaiheessa kun todella sitä tarkotan...mulle ei oo mikään pikku juttu tunnustaa toiselle rakkauttanani...
Arrrmi:
rakkaus palauttaa rakastamasi ihmisen kokoajan ajatuksiisi. Se on välittämistä, mikä muistuttaa tämän ihmisen olemassaolosta viivähtämällä vain hetken ajatuksissa tai aivan sotkemalla muut ajatukset. Rakkautta on se kun suunnittelee edellisen päättyessä jo seuraavaa näkemistä ja tietää siitä koituvan ilon tunteen. Se tuo hymyn kasvoille.
Rakkaus on myös viha ja surua ja satuttavaa.
Tämänhän kaikki tietävät. ...
[muokattu 18.4.2004 09:52]
Lene:
Voisi ehkä sanoa, että todellinen rakkaus on pyyteetöntä. Sen puolesta se kestäisi kaikki ikävyydet ja surutkin, koska sen rakkauden antamisen ehtona ei ole, että toinen rakastaisi samalla tavalla - vaikkakin toivottavaa olisi.
Tosin herää kysymys, että mistä nämä surut sitten muodostuisivat? Ehkä kenties siitä, ettei toinen ota rakkautta vastaan? Vai rakastaako ihminen todellakin jotakuta itsensä vuoksi eikä sen toisen vuoksi? Rakkaus on mielestäni enemmän antamista kuin ottamista - jos ottamista ollenkaan, vastaanottamista lähinnä. Välittämistä, hoivaamista, suojelemista, ilon ja surun jakamista no matter what it takes. Ja kohteena voi olla kuka tai mikä tahansa. Sukulainen, kumppani, ystävä tai eläin. Tuntematon?