phanatic:
No hyvä, että sinä otat oikeuden päättää noiden kärsimään joutuvien puolesta. Vrt muutama rättipää saa kärsiä, että säilytämme Vapautemme.
Hyvä että sinä päätät että koko muu yhteiskunta kärsii että sinä saat tahtosi läpi. Katsos kun aina joku kärsii, minä vain pyrin minimoimaan sen kärsimyksen määrän siinä missä sinä leikit pyhimystä.
Miksi pienet levy-yhtiöt valehtelisivat tässä asiassa? Luuletko, ettei kopiointi ole vähentänyt levymyyntiä?
On varmasti. Olenko väittänyt muuta? Minä en ole väittänyt kuin että minun tapani kopioida ei vähennä levynmyyntiä.
Levyjen kopioiminen vahingoittaa levy-yhtiöitä ja artisteja vasta siinä vaiheessa, kun kopioiminen vähentää sen rahan määrää jonka ihminen levyihin käyttää. Onko tuo nyt niin vaikea tajuta? Jos se kopioiminen ei muuta levyihin käytettävän rahan määrää, levy-yhtiöt eivätkä artistit kärsi asiasta mitenkään. Capiche?
Ja ennen kaikkea, edelleen: Jos artisti/levy-yhtiö ei halua, että levyä kopioidaan, ei minulla/sinulla ole oikeutta päättää heidän ylitseen asiasta. Jos onnistut perustelemaan toisin, luovutan.
Aivan kuten minulla ei olisi oikeutta jakaa halpoja AIDS-lääkkeitä patenttien takia tai leikkiä Robin Hoodia ja varastaa pohatoilta ruokaa nälkäänkuoleville. Mutta aina on asioita joissa yhteinen hyvä ja yksilönoikeudet menevät ristiin, ja minusta on parempi että yksi ihminen kärsii vähän kuin että sata ihmistä kärsii vähän. Joskus on parempi rikkoa niitä oikeuksia kuin pitää niistä kiinni, ihan yleisen ja yhteisen hyödyn nimissä. Edelleen, oikeudet ja lait ovat täällä helpottamassa asioita ja elämää, mutta siinä vaiheessa kun jäykät säännöt eivät enää toimi niinkuin niiden on tarkoitus, on niitä mielestäni täysin järkevää, jopa oikeutettua, rikkoa.
Ihme juttu, sillä monetkin ihmiset ovat tyytyväisiä kopioonsa, eivätkä koe, että heidän tarvitsisi ostaa rinnalle alkuperäistä. Jos itse väität muuta, ihmettelen.
Minä en nyt puhu muista ihmisistä, minä puhun itsestäni. Siitä mitä Matti tekee Tampereella minun on hyvin vaikea sanoa mitään, mutta siitä sinun on myöskin turha yrittää minua syyllistää. Jos yksi kaveri ajaa varastetulla mersulla, niin ei sekään tee kaikista mersukuskeista varkaita, edes silloin jos nämä eivät aja omalla autollaan.
Väärä genre:D Eikä tarvitse koko ajan haukkua minua paskanpuhujaksi ja valehtelijaksi, yleensä henkilökohtaisuuksiin meneminen vain kertoo järkiargumenttien loppumisesta.
Ei, kyllä se tässä tapauksessa kertoo vain turhautumisesta kun samat asiat saa toistaa sataan kertaan, heität ilmoille läppiä jotka eivät edes ole totta, ja muutenkin jätät vielä usein vastailematta kysymyksiin ilmeisesti koska ne ovat hieman liian vaikeita vastata ilman että joutuisit myöntämään oman näkökantasi virheellisyyden.
Olen ostanut viimeisen vuoden sisällä kymmeniä konemusiikki-cd:itä, jotka ovat soittokelpoisia. Myös muutamia vinyylejä.
Mut hei, jos sä tosiaan haluat tukea niin kovasti artisteja ja levy-yhtiöitä, niin jätä tästä lähtien levyt ostamatta ja pistä vaan shekkiä menemään kuukausittain, niin pojille jää paljon enemmän rahaa käteen kun sun levyostoistas. Samaten, älä ikinä osta yhtään käytettyä levyä, koska sen tehdessäs artisti ei saa penniäkään rahaa. Siinä vaiheessa mä uskon että sä todellisuudessa välität paskan vertaa enempää kun kukaan muukaan täällä artistien pärjäämisestä, etkä todellisuudessa vaan yritä esittää pirun hyvää jätkää kun sulla on kaikki alkuperäsenä.
Oletko kommunisti?
Hmm, en nyt kovin puhdas, mutta enemmän kommunisti kuin kapitalisti, kyllä. Minusta sen järjestelmän periaatteet kaikkien tasapuolisuudesta ovat paljon arvokkaampia kuin kapitalismin idea siitä että kuka tahansa voi rikastua muiden kustannuksella.
Jos joku on kerännyt harvinaisia levyjä/rahaa/omaisuutta, miten se on keltään muulta pois?
Pitääkö tässä ruveta menemään maailmantalouden analysointiin? Mutta jos nyt vastaan lyhyesti, niin rahan ja omaisuuden kasaantuminen harvoille vaikuttaa suoraan köyhentävästi kaikkiin muihin. Maailmassa on rajallinen määrä rahaa, tavaraa jne, ja mitä enemmän yhdellä on, sitä vähemmän sitä riittää muille. Mutta nyt alamme päätymään jo pahasti sivuraiteille.
Miksi sinulla tulisi olla oikeus jonkun toisen työn hedelmiin ilmaiseksi? Miten joku, jolla on harvinaisia levyjä, on paremmassa asemassa muiden kustannuksella?
Kuule, minä haluan ihan mielelläni antaa hedelmistä maksun niin ruokakaupassa kuin levykaupassakin. Jos minulla olisi miljardeja rahaa, jakaisin ilomielin siitä onnestani muillekin. Mutta niin kauan kuin minulla on kohtuullisen rajatut mahdollisuudet tuohon, niin jaan sen minkä pystyn. Jos minulla olisi loputon määrä mersuja pihalla, niin antaisin ilomielin jokaiselle maailmassa oman sen sijaan että kattoisin että hitto, tästähän voi tienata hyvin myymällä näitä miljoonan kappale. Samaa toivoisin muiltakin.
Sinun ideologiasihan kannustaa ihmisiä välttelemään vaivannäköä, jos saman tuloksen saa netistä parilla klikkauksella. Mitä järkeä enää kierrellä kymmeniä levykauppoja kädet täristen jonkun vanhan helmen perässä, jos p2p-softalla olisit jo sen onnellinen omistaja? Entä kannattaako kenenkään enää myydä harvinaisuuksia? He jäävät työttömäksi, jos kukaan ei enää halua maksaa korkeampaa hintaa tai nähdä vaivaa levyjensä hankinnassa.
Minun ideologiani kannustaa myös keräämään kaiken sen alkuperäisenä, ennemmin tai myöhemmin, mitä kopioi. Jos nyt olet taas sattunut jättämään valitut palat tekstistäni lukematta. Mona Lisastakin saa varmaan kopioituja postikortteja, mutta tietääkseni tämä ei ole vielä täysin romahduttanut alkuperäisen teoksen arvoa?
Sitäkään minä en ymmärrä, mitä ihmeen itseisarvoa turhalla vaivannäöllä on. Tekeekö se tomaatista arvokkaamman jos lähikaupan sijasta menet Rovaniemelle asti hakemaan niitä? Energiansa voi käyttää myös enemmän sekä itseään kuin muita hyödyttäviin asioihin.
Eli: etkö hyväksy, että jollain muulla on jotain omaisuutta, mitä sinulla ei ole?
Minä en hyväksy sitä, jos joku on niin helvetin itsekäs että käytännössä pelkkää vittumaisuuttaan panttaa itsellään jotain hyvää juttua niin etteivät muut pääse siitä nauttimaan, vaikkei sen jakamisesta koituisi omistajalleen mitään haittaa. Sellasilta tyypeiltä pitää ensin viedä munat ja sitten omaisuus. Taidemaailmassa esim pistetään teoksia museoihin muidenkin ihailtavaksi sen sijaan että pidettäisiin niitä juttuja omassa kellarissa lojumassa. Se on mielestäni arvostettavaa ja kunnioitettavaa, ei omien oikeuksien itsekäs puolustaminen henkeen ja vereen.