Många Finlandssvenska här?

319 posts, 16 pages, 110,206 views

Avatar
#81 • • TSS Guest

John:
---
limE:
jag e förhoppningsvis enda hankeiten här ;D

---


Och jag är säkert enda ÅA-studenten här? Fast om det finns fler så sku det ju nog va kul o veta om det.*hih*

[muokattu 23.3.2004 01:22]



Beror lite på definitionen av ”student” ... rent teoretiskt är jag nog inskriven ännu. Fast det har blivit lite dåligt med studieveckorna de här senaste sex åren... *nauru*

ÅA i Vasa alltså.
noena

Posts: 3,138

#82 • • noena first breath after coma

elisak:
---
serotonot:
Jag talar och förstår svenska ganska okej, men både min mamma och pappa är finskspråkiga.

Men jag tänker att man skulle förstå svenska där för att det är vårt andra språk

---


Samma här *hymy*



Jag har varit c. 9år på språkbadsklassen och jag förstår allting jag hör och jag can prata det kanske bra men jag kan inte skriva så bra..*blush* *nauru* Och några min släkting kommer fron sverige och finland men ingen av min famil pratar det så mycket. *seliseli* garre...

--
TwistedLife™ Amusement Park

Hupsu

Posts: 1,005

#83 • • Hupsu

Jone:

Juuri tollaisen uskomattoman typerän keulimisen takia suurin osa suomenruotsalaisista ei koskaan saavuta mun silmissäni suomalaisuutta (jolla nyt tuskin tietenkään on kenellekkään mitään väliä).



Kenen pitää saavuttaa suomalaisuus? Onks suomalaisuus sulle niin vahva arvo, et muiden pitää menettää oma kulttuuri-identiteetti sen saavuttamiseks?

Eli se on sulle tavottelemisen arvosta, olla juurikin suomalainen?

Eiks sulla oo vaihtoehtoi, vaik oisit eurooppalainen?

Ollaan niin olevinaan ja puhutaan esi-isien teoista liki sillä ponnella kun ne olisivat omia ja sillä varjolla vähätellään väestön majoriteettia.



Ja pitäs hylkää vähemmistön arvot? Eiks niil sais vai olla mitään, mitä arvostaa?

Sen lisäksi mitä kummallisimmilla syillä vedotaan oman väestöryhmän absurdien etuisuuksien voimassapysymiseen ja pyritään jopa nostattamaan jo muutenkin etuoikeutettua asemaa entisestään.



Hurreil on etuoikeutettu asema suuren yleisön silmis, et ne ois kaikki yybär omistavaa luokkaa Suomessa. Onkse kokototuus?

Ootko varma ny, ettet vaan oo yleistämäs?

Ei ne kaikki oo siel ankkalammes, on niit vasemmistohippisvedui, joit mä ainaki henk. koht. tunnen aimo läjän. Ainut etuoikeus niil on, et ne osaa kahta kieltä ja pärjää työmarkkinoil paremmin juurikin kakskielisyyden ansiosta.

Eiks suomalaisille muka tarjota samaa mahdollisuutta? Jopa pakotetaan täl hetkel, mut me ollaan luopumas siitä tän yo-rakennekokeilun jälkeen. Toivottavasti popula kuitenki kirjottaa sen ruotsinkielen, etuaha siitä on loppujenlopuks työmarkkinoilla. Ok, et siitä kuitenki saa päättää vapaasti.

Kaivappa Rock-whatever kirjoista populaation tämänhetkinen jakauma äidinkielenään suomea ja -ruotsia puhuvien osalta ja katso on näkemäsi lukema lähelläkään 35%:ia enää.



Tuskimpa, mut moni osaa molempaa kielt? Eikä vaan hurrii? Varmaan aimo läjä ”suomalaisista”.


Sen jälkeen voit vaikka työntää kirjan suomenruotsalaiseen nirppanokkahanuriisi.



Jollain taitaa olla angstei svedui kohtaan?

...ja kyllä, tämä on rehellinen mielipiteeni suomenruotsalaisista ryhmänä ja suomenruotsalaisuudesta ilmiönä. Yksilöt sitten erikseen.



Yksilöinä ihmistä pitää arvostaa, mut entä jos yksilö on syntyny suomenruotsalaiseen perheeseen?

[muokattu 28.3.2004 07:10]

--
Päivän mietelause?

Hupsu

Posts: 1,005

#84 • • Hupsu

Naiman:

haukotus, toi sun mielestä keuliminen johtuu yleensä siitä että sun kaltaset kyseenalaista suomenruotsalaisten aseman suomessa, jolloin toinen joutuu puolustautuu, syy = seuraus?



Arvoristiriidat, vaik sota jos huono flaksi käy?

Koska hurrit alottaa sissisodan kaataakseen Vanhasen Regimen ku ne sorsii vähemmistöi?

Sähän tässä keulit, sun kirjotuksen perusteella ainakin vaikuttaa että ruotsalaiset pitäs olla hiljaa saavutuksista ja sä voit kirjotella mitä haluut? niin ja sähän tässä itse vähättelet toista väestöä eikä toisinpäin.



Pitäähän omaa kulttuurii aina puolustaa. *vink*

Sun kirjotuksissa muutenkin loistaa aina himmee egoilu taustalla. Mitä jos työntäisit kommentit sun Serbihanuriisi, ainakin sun kuvan perusteella et näytä mitenkään hirveen suomalaiselta itsekkään.



Itsevarma kirjotus menee aina paremmi perille. Tosin sul o pointti, Jonen asenne täs kysymykses lähti vähän omille teilleen, mut kai sil niit jotai traumoi o suomenruottalisist.

Mun mielst ne on rentoo porukkaa, vaikka on niitä erimielisyyksii aina ollu. Mut hei elämä on laiffii!

IMO suomenruottalaisil oli ainaki yläasteaikoina paremmat kemut ku suomenkielisil!

Ja mitkäköhän ne etuoikeudet suomenruotsalaisilla ovat? jos tarkoitat pakkoruotsia niin se on ehkä turha munkin mielestä, mutta ei mikään etuoikeus niin kerran on olemassa pakkosuomikin.



Pitäähän valtion yhdenmukaistaa koko helvetin popula mikä Suomen alueella asustaa, et ne ei vaan alkais kapinoimaan jossain kolkas. Mieti vaik, jos Ahvenanmaalaiset haluu itsenäisyyttä (muistuu mieleen se vanha kunno Paasilinnan kirja, minkä sä joskus tyrkytit mulle) ja Ruotsi hyäkkää Suomeen?

vai onko jotain muita etuoikeuksia mitä en tiedä, jotta voisin käyttää hyväksi ne?



Sä osaat ruottii paremmin ku mä!

[muokattu 28.3.2004 07:22]

--
Päivän mietelause?

lohikarme

Posts: 1,730

#85 • • lohikarme RitariVittupää
Omasta puolestani antakee suomenruotsalaisten olla omissa oloisaan jos tahtovat, mutta yksi asia minua tosin häiritsee *hmph* Onko oikein ettei suomenkielinen saa suomeksi palvelua jos on hyvinkin vahvasti ruotsinkielisellä paikkakunnalla kylässä?? Jouduin kerran aloittamaan oikein huudon eräässä nimeltämainitsemattomassa kyläkaupassa ennen kuin viitsivät puhua suomea *nauru* Onko kyseessä joku suomenruotsalaisten egobuustaus vai hä??? Ei pysty ymmärtää *ding* Kuitenkin minulla on monta suomenruottalaista ystävää ja kyllä he mukavia ovat *hymy* Se taitaa lähinnä olla sillä vanhemmalla suomenruotsalaisella polvella se ongelma...

[muokattu 28.3.2004 07:56]

--
Qualis artifex pereo

typ0

Posts: 1,892

#86 • • typ0 syntax error

lohikarme:
Omasta puolestani antakee suomenruotsalaisten olla omissa oloisaan jos tahtovat, mutta yksi asia minua tosin häiritsee *hmph* Onko oikein ettei suomenkielinen saa suomeksi palvelua jos on hyvinkin vahvasti ruotsinkielisellä paikkakunnalla kylässä?? Jouduin kerran aloittamaan oikein huudon eräässä nimeltämainitsemattomassa kyläkaupassa ennen kuin viitsivät puhua suomea *nauru* Onko kyseessä joku suomenruotsalaisten egobuustaus vai hä??? Ei pysty ymmärtää *ding* Kuitenkin minulla on monta suomenruottalaista ystävää ja kyllä he mukavia ovat *hymy* Se taitaa lähinnä olla sillä vanhemmalla suomenruotsalaisella polvella se ongelma...

[muokattu 28.3.2004 07:56]



aika pitkalle voisin yhtya tahan. vaasassa asuneena ja edelleen siella opiskelevana kuulen ruotsia _hyvin_ paljon ja myoskin joutunut kaymaan taistelua saadakseni palvelua suomenkiella. se tuntuu jotenki olevan et me osataan ruotsia mut ei meian sita tartte puhua. mul on siel monta sellast frendia mitka osaa suomee mut ei puhu sita. sa voit puhuu suomee niille ne tajuu mut ne vastaa ruottiks.. tosin ma en siita ruottist mitaan tajuu joten se yleensa vaihtuu englanniks mika passaa mulle paremmin ku ruotsin vaanto *iloinen*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

kilobitti

Posts: 2,419

#87 • • kilobitti 1-2-3 techno

lohikarme:
Onko oikein ettei suomenkielinen saa suomeksi palvelua jos on hyvinkin vahvasti ruotsinkielisellä paikkakunnalla kylässä??



Tunnet siis olevasi sorrettu, mutta jos ruotsinkielinen pyytää saada palvelua ruotsiksi esim. helsingissä hän on kusipää, snobi ja kenties mulkkukin. Voe elämän kevät.

[muokattu 29.3.2004 09:39]

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Chilek

Posts: 112

#88 • • Chilek monkiii
Mun isä on suomenruotsalainen ja mua ei jaksa kiinnostaa et kummat tääl on nyt sit parempia musta se turhaa tapella tosta. Mitä nyt oon ihan täällä koti kylässäkin kuunellut näitä valta taisteluja niin voih...voih...ne ei lopu varmaa koskaa...

molemmissä on vikaa satan....Vitt....prkl.....

Ps. sekarotuisen mielipide koska mulla on sekaisin suom. ja ruots. frendejä....

--
EN se mää ollu....

typ0

Posts: 1,892

#89 • • typ0 syntax error

kilobitti:
---
lohikarme:
Onko oikein ettei suomenkielinen saa suomeksi palvelua jos on hyvinkin vahvasti ruotsinkielisellä paikkakunnalla kylässä??
---


Tunnet siis olevasi sorrettu, mutta jos ruotsinkielinen pyytää saada palvelua ruotsiksi esim. helsingissä hän on kusipää, snobi ja kenties mulkkukin. Voe elämän kevät.

[muokattu 29.3.2004 09:39]



ei se ihan noin mee.. toki ruotsinsuomalaiset on oikeutettu saamaan palvelua ruotsiks ihan siina missa suomalaiset suomeks mut entas jos sita ei osata? sen pystyn sanomaan omasta kokemuksesta etta ei oo tullu suomalaista palvelua vaikka tiian etta myyja sita osaa eli siis pakko ruotsilla on taas vaannetty epamaarasta *hmph*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

lohikarme

Posts: 1,730

#90 • • lohikarme RitariVittupää

typ0:
---
kilobitti:
---
lohikarme:
Onko oikein ettei suomenkielinen saa suomeksi palvelua jos on hyvinkin vahvasti ruotsinkielisellä paikkakunnalla kylässä??
---


Tunnet siis olevasi sorrettu, mutta jos ruotsinkielinen pyytää saada palvelua ruotsiksi esim. helsingissä hän on kusipää, snobi ja kenties mulkkukin. Voe elämän kevät.

[muokattu 29.3.2004 09:39]

---


ei se ihan noin mee.. toki ruotsinsuomalaiset on oikeutettu saamaan palvelua ruotsiks ihan siina missa suomalaiset suomeks mut entas jos sita ei osata? sen pystyn sanomaan omasta kokemuksesta etta ei oo tullu suomalaista palvelua vaikka tiian etta myyja sita osaa eli siis pakko ruotsilla on taas vaannetty epamaarasta *hmph*



Aivan! *hymy*

--
Qualis artifex pereo

kilobitti

Posts: 2,419

#91 • • kilobitti 1-2-3 techno

typ0:
Tunnet siis olevasi sorrettu, mutta jos ruotsinkielinen pyytää saada palvelua ruotsiksi esim. helsingissä hän on kusipää, snobi ja kenties mulkkukin. Voe elämän kevät.
---
ei se ihan noin mee.. toki ruotsinsuomalaiset on oikeutettu saamaan palvelua ruotsiks ihan siina missa suomalaiset suomeks mut entas jos sita ei osata? sen pystyn sanomaan omasta kokemuksesta etta ei oo tullu suomalaista palvelua vaikka tiian etta myyja sita osaa eli siis pakko ruotsilla on taas vaannetty epamaarasta *hmph*



no mutta, ei sitä palvelua saa ruotsiksi helsingissäkään (poikkeuksena stocka), ja useinkin kuulee tarinoita kusipäisistä ruotsinkielisistä asiakkaista jotka haluavat puhua ruotsia.

Faktaa on, että useimpien suomalaisten (ainakin lukion käyneiden) kielitaito riittää peruskommunikointiin niin suomeksi kuin ruotsiksi, mutta pokka ja luottamus omiin kykyihin ei riitä. Mutta täysin ruotsinkielisen on yhtä ikävä/vaikea puhua pakkosuomea, kuin suomenkielisen pakkoruotsia.

[muokattu 29.3.2004 14:02]

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

lohikarme

Posts: 1,730

#92 • • lohikarme RitariVittupää
Muutetaan siis maa yksikieliseksi tahi opetellaan tahoillamme ruotsia/ suomea *nauru*

Loppupeleissä pointtini taisi olla kuitenkin se, että palveluammatteihin pitäisi saada kielitaitoisia ihmisiä.. tällöin turvataan palvelujen saanti KUMMALLAKIN kotimaisella kielellä *hymy*

[muokattu 29.3.2004 14:14]

--
Qualis artifex pereo

typ0

Posts: 1,892

#93 • • typ0 syntax error

kilobitti:
---
typ0:
Tunnet siis olevasi sorrettu, mutta jos ruotsinkielinen pyytää saada palvelua ruotsiksi esim. helsingissä hän on kusipää, snobi ja kenties mulkkukin. Voe elämän kevät.
---
ei se ihan noin mee.. toki ruotsinsuomalaiset on oikeutettu saamaan palvelua ruotsiks ihan siina missa suomalaiset suomeks mut entas jos sita ei osata? sen pystyn sanomaan omasta kokemuksesta etta ei oo tullu suomalaista palvelua vaikka tiian etta myyja sita osaa eli siis pakko ruotsilla on taas vaannetty epamaarasta *hmph*

---


no mutta, ei sitä palvelua saa ruotsiksi helsingissäkään (poikkeuksena stocka), ja useinkin kuulee tarinoita kusipäisistä ruotsinkielisistä asiakkaista jotka haluavat puhua ruotsia.

Faktaa on, että useimpien suomalaisten (ainakin lukion käyneiden) kielitaito riittää peruskommunikointiin niin suomeksi kuin ruotsiksi, mutta pokka ja luottamus omiin kykyihin ei riitä. Mutta täysin ruotsinkielisen on yhtä ikävä/vaikea puhua pakkosuomea, kuin suomenkielisen pakkoruotsia.

[muokattu 29.3.2004 14:02]



niinno... toi on kyl harvinaisen totta.. hesas ei oo ollu yllättäen onglemia saada suomalaista palvelua...tosin enpä oo asiaa ruotsalaisen tai suomenruotsalaisen silmin tutkinu... vaasasta voin sanoa että siellä sitä saa mut saa varautuu siihen ettei saa..

mjoo rupesin miettiin et joo on se oikeesti kyl totta et suomalaiset ”dissaa” hieman suomenruotsalaisia ja totta mieluummin palvelen mäkissä englannin kielellä kuin ruotsinkielellä ja niinku tähänki saakka oon sanonu asiakkaalle joka haluaa puhua ruotsia että onko mahollista käyttää englannin kieltä johon yleensä on suostuttu.. jos ei suostu ei mul oo muuta vaihto ehtoo ku hakee ruotsinkielentaitonen ihminen paikalle joka hoitaa homman loppuun... totta kohden säälittävää osaltani mutta minkäs teet ku ei oikeesti ruotti taivu niin ei taivu.. tosin elättelen fiiliksiä että pääsis pariks kuukaudeks serkkujen luo tukholmaan... eiköhä se siinä sitte taipuis *iloinen* karkas vähä käsistä tää juttu mut ei se mitää *piis* *nauru* veetään aina fiiliksellä *nauru*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Lana83

Posts: 95

#94 • • Lana83
Mä onnex ymmärrän aika hyvin ruotsia, joten ei tuu ongelmaa ruotsinkielessä. Äitikin on käynyt ruotsinkieliset koulut eli se on oikeesti ruotsinkielinen, mut faija on täysin suomenkilinen, se ei taas osaa yhtään ruotsia. Itelläni on todella paljon ruotsinkielisiä kavereita ja ne puhuu mulle ruotsia ja mä niille suomea.
SpeedHawk

Posts: 152

#95 • • SpeedHawk
Täysin suomalainen :)

Ulkomaanelävien kanssa kommunikointiin olen varautunut opettelemalla englantia - ruotsintunnit koulussa menivät sillä hyödyllisimmällä tavalla, univelkaa kuitaten.

Tiesittekös, että ruotsinkielisille on Suomessa ruotsinkieliseen populaation osuuteen nähden suhteettoman paljon korkeakoulu- ja lukiopaikkoja. Siinä missä suomenkieliseltä vaaditaan ainakin seiskan keskiarvo, ruotsia puhuva pääsee lukioon pelkästään vitosia sisältävällä peruskoulutodistuksellakin.

Samalla tapaa ruotsalaiset kuluttavat suhteettoman suuren määrän valtion kulttuuriin ja muillekin aloille käyttämistä varoista.


Ruotsi pitäisi palauttaa sille todellisuudessa kuuluvaan asemaan - ruotsinkieliset korkeakoulut ja korkeakoulujen osat tulisi lakkauttaa tai yksityistää ja ruotsinkielisen lukio- ja peruskoulutuksen määrä suhteuttaa ruotsalaisen väestönosan kokoon. Samalla ruotsalaisten saama osuus valtion budjetista tulisi suhteuttaa väestönosan kokoon.

-SpeedHawk
bubbelgum

Posts: 2,477

#96 • • bubbelgum ~sylikissa~

SpeedHawk:
Tiesittekös, että ruotsinkielisille on Suomessa ruotsinkieliseen populaation osuuteen nähden suhteettoman paljon korkeakoulu- ja lukiopaikkoja. Siinä missä suomenkieliseltä vaaditaan ainakin seiskan keskiarvo, ruotsia puhuva pääsee lukioon pelkästään vitosia sisältävällä peruskoulutodistuksellakin.



Tiesitkös, että oot harvinaisen väärässä?
Esim. minä en päässyt 7,5 keskiarvolla yhteenkään helsingin ruotsinkielisistä lukioista sisään. Koska hakijoita on niin paljon koko pääkaupunkiseudulta, että vaaditan korkeaa keskiarvoa.


Ruotsi pitäisi palauttaa sille todellisuudessa kuuluvaan asemaan - ruotsinkieliset korkeakoulut ja korkeakoulujen osat tulisi lakkauttaa tai yksityistää ja ruotsinkielisen lukio- ja peruskoulutuksen määrä suhteuttaa ruotsalaisen väestönosan kokoon. Samalla ruotsalaisten saama osuus valtion budjetista tulisi suhteuttaa väestönosan kokoon.



Jälleen kerran saanen sanoa että olet väärässä. Jo nyt esim. Vantaalla toimii ainoastaan yksi ruotsinkielinen yläaste ja lukio.. Kumpaiseenkin tulee opiskelijoita niin kaukaa kuin tuusulasta tai jopa hyvinkäältä asti.. Koska lähempää ei koulua löydy. Myös monilla pienemmillä paikkakunnilla jopa ala-aste ikäiset joutuvat matkustaa toiselle paikkakunnalle saadakseen opteusta äidinkielellään. Eli ihmettelen kovasti sitä, jos tosiaan ajattelet niin että niitä vähäisiä opsikelupaikkoja pitäisi vielä vähentää entisestään. Ei voi muuta sanoa, kun että et ole tainnut oikeen ajatella asiaa loppuun asti...?

Niin joo, ja kyllä mäkin olen ihan _täysin_ suomalainen, vaikka ruotsia äidinkieleksi puhunkin *piis*

--
Hullu ku pullosta tullu.

MaSari

Posts: 1,986

#97 • • MaSari space jammer
Väska *justjoo*
Eka oppimani sana ruottiks.. Muuta en osaakaan sanoo *nauru* noei. Kyl mä nyt jotain. C'mon, try me! *hahjust*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

tomppi

Posts: 1,600

#98 • • tomppi thzombie ™
MTV3:n sivuilla on vähän luettavaa lukioista - linkki -

esim. Jyväskylän mlk Tikkakosken lukion alin sisäänottokeskiarvo on 5.9
Mut joo sisäänottokeskiarvo on alhaisempi ruotsinkielisissä luokioissa, ainakin ton MTV3:n tekemän taulkon mukaan. Voiskohan johtua siitä että löytyy enemmän suomenkielisiä täs maassa *ding*

--
My fellow Americans. I'm pleased to tell you today that Ive signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes. - Ronald Reagan, 1984

kilobitti

Posts: 2,419

#99 • • kilobitti 1-2-3 techno

SpeedHawk:
Tiesittekös, että ruotsinkielisille on Suomessa ruotsinkieliseen populaation osuuteen nähden suhteettoman paljon korkeakoulu- ja lukiopaikkoja.



Käsittääkseni idea tuossa suhteessa on nimenomaan se, että esim. valtion virkoihin saataisiin tarpeeksi ruotsia haastavia ja hyvin koulutettuja ihmisiä.

Samalla tapaa ruotsalaiset kuluttavat suhteettoman suuren määrän valtion kulttuuriin ja muillekin aloille käyttämistä varoista.



kerrohan tarkemmin..?

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

bubbelgum

Posts: 2,477

#100 • • bubbelgum ~sylikissa~

tomppi:
Mut joo sisäänottokeskiarvo on alhaisempi ruotsinkielisissä luokioissa, ainakin ton MTV3:n tekemän taulkon mukaan. Voiskohan johtua siitä että löytyy enemmän suomenkielisiä täs maassa *ding*



Ruotsinkielisissä kouluissa ehkä on alhasempi sisäänottokeskiarvo, verrattuna koko maan kouluihin. Mutta jos ajattelee kokonaistilannetta, niin kyllä suomenkielistä koulua käyneellä oppilaalla jolla on huono keskiarvo, on parempi mahollisuus päästä lukioon. (joka sijaitsee lähellä kotipaikkakuntaa..) Kun taas ruotsinkielistä koulua käynyt oppilas jolla on huono keksiarvo, joutuu ehkä muuttaa hyvinkin pitkälle ennen kun löytyisi koulu johon pääsee sisään..

--
Hullu ku pullosta tullu.