Många Finlandssvenska här?

319 posts, 16 pages, 108,683 views

John

Posts: 1,384

#61 • • John Lauma

kilobitti:O så länge som finsktalande säger ”spåra” på finska, säger jag ”kiva” på svenska*hih*



Hah! Bra point. *pahis* Ha aldrig fatta detdär med att den ena språkgruppen sku få använda ord från andra språk, men den andra inte... *ding*

Edit: typottaa på svenska också

[muokattu 24.3.2004 00:33]

--
Fancy some cheese, Gromit?

mange

Posts: 1,913

#62 • • mange Terrorcraft

thomas:
---
milla:
---
Tumppi:
Jag är nästan. Mamma är helt finsk men pappa finlandssvensk.

---


min också :)

---


samma här


Och samma här också. *hymy*
Men nuförtiden blir det ganska lite tala svenska. Ändast med få kaverin talar jag svenska men annors så är det bara finska som kommer från min mun.
Men sen när jag talar svenska så har jag Borgå/Lovisa dialekten i talet, alltså \”komer du hii eller ska ja koma dii\”, \”hu gaar de?\”, \”hu myky?\” \”va fick du å julbisin\” osv. *nauru*
Rock-Springbok

Posts: 42

#63 • • Rock-Springbok Team Rainbow!

Flamie:
Ruotsia osaan pari sanaa. Mun mielipide on se että maassa maan tavoilla! täällä puhutaan Suomea ja sillä selvä.



Ai että maassa maan tavalla?!!
Ruotsinkieliset ovat vuosisatoja olleet osaa Suomea ja suomen kulttuuria. Kaivapas historiankirjoista tietoa siitä ketkä esim. on keksinyt suomen kirjallisuuskielen ja kirjoittanut suurimmat teokset tai vaarantanut henkensä käymällä vallankumouksen riepottelemassa Pietarissa ratifioimassa Suomen valtion itsenäisyyden!!! Ne oli suomenruotsalaisia!
Niin tiedoksi sulle viel 100 vuotta sitten Suomen väestöstä noin 35% prosenttia oli ruotsinkielisiä. Joten harmittaa nähdä sen ruotsin kielen käytön katoavan...

Min pappa e finlandssvensk men nuförtiden talar vi bara finska... Det e orolig att bara svenska språket ha försvunnit i mitt liv... *uuh*

...Pus på er! *vink*

--
Vive la diffèrence!

bubbelgum

Posts: 2,477

#64 • • bubbelgum ~sylikissa~

NeoDragon:
Jag går ännu som tur i svensk skola och talar svenska hemma annars blir det nog int så mycket använt...



Jo, allt var nog bra då när jag ännu studera på svenska o hade svenskspråkiga kompisar.. Men efter högstadie tog de slut.. Nu jobbar jag som tur allt på svenskspråkigt dagis så det hämtar lite tibaks allt som jag under årens lopp ha glömt.. Men alla kompisarna e nuförtiden finska osv..

--
Hullu ku pullosta tullu.

typ0

Posts: 1,892

#65 • • typ0 syntax error
helt finsk.. mut oisin ehkä mieluummin suomenruottalainen.. osais tota ruottii sillo eikä tarttis takkuilla koulus noitten kurssien kans... meinasin kirjottaa tän ruottiks mut sit ku en osannu kahta ekaa sanaa laittaa niin... *plur*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Avatar
#66 • • GoA Guest
Täysin suomalainen olen enkä edes ymmärrä ruotsia juuri ollenkaan. *blush*
typ0

Posts: 1,892

#67 • • typ0 syntax error

GoA:
Täysin suomalainen olen enkä edes ymmärrä ruotsia juuri ollenkaan. *blush*



tervetuloa kerhoon *blush**hih*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

kilobitti

Posts: 2,419

#68 • • kilobitti 1-2-3 techno

typ0:
osais tota ruottii sillo eikä tarttis takkuilla koulus noitten kurssien kans...



Ei nyt sulle erityisesti vaan yleisellä tasolla; jaksan hämmästellä sitä kuinka hyvää ja monipuolista ruotsia monet suomalaiset osaa vaikkeivät sitä ikinä treenaa. Suurin kynnys sen puhumiselle tuntuu olevan se, että ihmiset pelkäävät vieraiden kielten puhumista väärin puhumisen vuoksi. Siinä mielessä kielenopetus on IMHO aika epäonnistunutta; oppilaita pitäis rohkaista puhumaan enemmän - vaikka kieliopin kustannuksella. Eikö kielten opiskelun ensisjiainen tarkoituksen pitäisi olla kommunikoinnin helpottaminen?

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

typ0

Posts: 1,892

#69 • • typ0 syntax error

kilobitti:
---
typ0:
osais tota ruottii sillo eikä tarttis takkuilla koulus noitten kurssien kans...
---


Ei nyt sulle erityisesti vaan yleisellä tasolla; jaksan hämmästellä sitä kuinka hyvää ja monipuolista ruotsia monet suomalaiset osaa vaikkeivät sitä ikinä treenaa. Suurin kynnys sen puhumiselle tuntuu olevan se, että ihmiset pelkäävät vieraiden kielten puhumista väärin puhumisen vuoksi. Siinä mielessä kielenopetus on IMHO aika epäonnistunutta; oppilaita pitäis rohkaista puhumaan enemmän - vaikka kieliopin kustannuksella. Eikö kielten opiskelun ensisjiainen tarkoituksen pitäisi olla kommunikoinnin helpottaminen?



mjoo... no siis tuosta pelosta puhua kieltä.. se on totta monilla on sellanen, tosin en koe itelläni sitä olevan..toi miksen halunnu kirjottaa ruottiks on iha puhtaasti se ettei mulla ole hajuakaan miten sen oisin kirjottanu *nauru*
itse olen vaihossa singaporessa jossa kommunikointi tapahtuu täysin englannin kielellä ja kiinan kielellä jos sitä osaa.. mä en osaa =) joten oon tässä tammikuusta asti puhunut englantia suht ongelmitta. mut jos joutusin ruottiin... ih.. vois olla hankalaa ku en tosiaan sitä kieltä hallitse.. yksittäisiä lauseita osaa jotenki muodostaa mut se jää siihen.. jag heter jari tai jotain sinnepäin... mut oonki tos pohtinu et jos tekis jotain sellastaki hullua et kävis asusteleen ruottis vuoden tai jotain koska sillon se väkisin tarttuu *elää ainakin toivossa* *nauru* *piis*

[muokattu 24.3.2004 09:04]

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

anthocyan

Posts: 1,511

#70 • • anthocyan Kohti valoa...
Kelpaako se, että on ruotsinkielinen sukunimi? *vink*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Jone

Posts: 8,258

#71 • • Jone Archibald Haddock

Rock-Springbok:
---
Flamie:
Ruotsia osaan pari sanaa. Mun mielipide on se että maassa maan tavoilla! täällä puhutaan Suomea ja sillä selvä.

---

Ai että maassa maan tavalla?!!
Ruotsinkieliset ovat vuosisatoja olleet osaa Suomea ja suomen kulttuuria. Kaivapas historiankirjoista tietoa siitä ketkä esim. on keksinyt suomen kirjallisuuskielen ja kirjoittanut suurimmat teokset tai vaarantanut henkensä käymällä vallankumouksen riepottelemassa Pietarissa ratifioimassa Suomen valtion itsenäisyyden!!! Ne oli suomenruotsalaisia!
Niin tiedoksi sulle viel 100 vuotta sitten Suomen väestöstä noin 35% prosenttia oli ruotsinkielisiä. Joten harmittaa nähdä sen ruotsin kielen käytön katoavan...



Juuri tollaisen uskomattoman typerän keulimisen takia suurin osa suomenruotsalaisista ei koskaan saavuta mun silmissäni suomalaisuutta (jolla nyt tuskin tietenkään on kenellekkään mitään väliä). Ollaan niin olevinaan ja puhutaan esi-isien teoista liki sillä ponnella kun ne olisivat omia ja sillä varjolla vähätellään väestön majoriteettia. Sen lisäksi mitä kummallisimmilla syillä vedotaan oman väestöryhmän absurdien etuisuuksien voimassapysymiseen ja pyritään jopa nostattamaan jo muutenkin etuoikeutettua asemaa entisestään.

Kaivappa Rock-whatever kirjoista populaation tämänhetkinen jakauma äidinkielenään suomea ja -ruotsia puhuvien osalta ja katso on näkemäsi lukema lähelläkään 35%:ia enää. Sen jälkeen voit vaikka työntää kirjan suomenruotsalaiseen nirppanokkahanuriisi.

...ja kyllä, tämä on rehellinen mielipiteeni suomenruotsalaisista ryhmänä ja suomenruotsalaisuudesta ilmiönä. Yksilöt sitten erikseen.

[muokattu 24.3.2004 09:49]
Jaques

Posts: 1,390

#72 • • Jaques HUGC / So Nice!

Jone:
---
Rock-Springbok:
---
Flamie:
Ruotsia osaan pari sanaa. Mun mielipide on se että maassa maan tavoilla! täällä puhutaan Suomea ja sillä selvä.

---

Ai että maassa maan tavalla?!!
Ruotsinkieliset ovat vuosisatoja olleet osaa Suomea ja suomen kulttuuria. Kaivapas historiankirjoista tietoa siitä ketkä esim. on keksinyt suomen kirjallisuuskielen ja kirjoittanut suurimmat teokset tai vaarantanut henkensä käymällä vallankumouksen riepottelemassa Pietarissa ratifioimassa Suomen valtion itsenäisyyden!!! Ne oli suomenruotsalaisia!
Niin tiedoksi sulle viel 100 vuotta sitten Suomen väestöstä noin 35% prosenttia oli ruotsinkielisiä. Joten harmittaa nähdä sen ruotsin kielen käytön katoavan...

---


Juuri tollaisen uskomattoman typerän keulimisen takia suurin osa suomenruotsalaisista ei koskaan saavuta mun silmissäni suomalaisuutta (jolla nyt tuskin tietenkään on kenellekkään mitään väliä). Ollaan niin olevinaan ja puhutaan esi-isien teoista liki sillä ponnella kun ne olisivat omia ja sillä varjolla vähätellään väestön majoriteettia. Sen lisäksi mitä kummallisimmilla syillä vedotaan oman väestöryhmän absurdien etuisuuksien voimassapysymiseen ja pyritään jopa nostattamaan jo muutenkin etuoikeutettua asemaa entisestään.

Kaivappa Rock-whatever kirjoista populaation tämänhetkinen jakauma äidinkielenään suomea ja -ruotsia puhuvien osalta ja katso on näkemäsi lukema lähelläkään 35%:ia enää. Sen jälkeen voit vaikka työntää kirjan suomenruotsalaiseen nirppanokkahanuriisi.

...ja kyllä, tämä on rehellinen mielipiteeni suomenruotsalaisista ryhmänä ja suomenruotsalaisuudesta ilmiönä. Yksilöt sitten erikseen.

[muokattu 24.3.2004 09:49]



Tässä on yksi ankka lisää.

En ymmärä mitä ihmisillä on suomenruotslaista kulttuuria vastaan. Maassa maan tavalla ei oikein minun silmissäni ole mitään itua. Tarkoittaako se että minun on unohdettava täysin sukuni historia ja muuttua suomalaiseksi. Ööh olen jo suomalainen, minulla sattuu vaan olemaan suomenruotsalainen kulttuuri identiteetti, johon myöskin kuuluu hyvinkin perisuomalaisia tapahtumia. Voisimme samalla sanoa että saamelaiset pitäisi unohtaa kielensä ja taustansa ja mukautua majoriteetin mukaiseksi. Olemme kaikki (no ehkä ei kaikki, riippuu taustasta) suomalaisia mutta meillä on omat kulttuuriset taustamme joita kannattaa vaalia, se tekee maasta enemmän kiinnostavamman.

Ja Jone, vaikka Rockin kommentti näyttää keulimiselta sun silmissä sinun on pakko myöntää että suomenruotsalainen kulttuuri on ollut ja on vieläkin suuri osa suomalaista kulttuuria. Ei kaikkialla mutta monissa paikoissa. Sen lisäksi melkein kaikki maamme suurista historiallisista teoista on tehnyt suomalainen, jotkut heistä vaan puhuivat maamme toista kieltä. He olivat suomalaisia henkeen ja vereen. Yksi hyvä esimerkki on edesmennyt suuri suomalainen Adolf Ehrnroth. Ja kommenttisi että emme saavuta suomalaisuutta ihmetyttää minua. Mitä me sitten olemme jollei suomalaisia. Emme todellakaan ruotsalaisia, koska sellainen kommenti loukkaisi minua. En minäkään tykkää suomenruotsalaisista jotka pitävät itseään muita ”suomenkielisiä” parempina. Sekin loukkaa minua. Ja kysymys meidän absurdeista etuisuuksista niin haluaisin tietää mitkä ne ovat jotka niin v#%¤ttaa. Kyllä, monet saattavat näyttää etuoikeutetuilta rahansa takia mutta pitää myöskin ymmärtää että monet heistä kuuluu ns. vanhan rahan sukuihin joissa rahan on kauan sitten tienannut joku köyhä esi-isä maanviljeliä tai sotilas ja se on investoitu hyvin, toiset ovat sitten tienanneet rahansa omilla teoillaan kuten moni suomenkielinenkin.

Tämä ”keuliminen” on vain tapa jolla me yritämme pitää esi-isiemme toet muistossa ja katoavaa kulttuuriamme hengissä.

Suomalainen henkeen ja vereen - ainoastaan lisämausteena ruotsinkieli ja ankanhöyhenet *nauru*

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Chare

Posts: 412

#73 • • Chare kiltti tyttö
kun kukaan muukaan ei höpise oikeest otsikost enää, ni en sit minäkään.. en oo suomenruotsalainen, mut tosi monet luulee.. varsinki monet opettajat on kysyny, ku osaan kieltä niin hyvin. *iloinen* toisaalta, ku pari viikkoo sit olin svenskanis kattoon \”svart på vitt\”, voin sanoo et ymmärsin vaa reilun puolet näytelmästä.. *ding* mut mun mielest ruotsi on vaa kaunis kieli!! ja itseasias just eilen löysin ville pusan vanhan \”elva steg\” - levyn uudestaan. siin on hyvii biisei.. mut mä oonki aika kaikkiruokainen musiikin suhteen.. jos nyt ketään kiinnostaa..*vink*

--
Ihmisen JOKAISEN teon takana on sama ensisijainen päämäärä: oman mielenrauhan ja henkisen mukavuuden varmistaminen. -mark twain

hakuna matata! -leijonakuningas

kilobitti

Posts: 2,419

#74 • • kilobitti 1-2-3 techno

Jone: pyritään jopa nostattamaan jo muutenkin etuoikeutettua asemaa entisestään.



Ainoa etuoikeus jonka olen suomenruotsalaisuudesta henk.koht. kokenut, on että olen saanut helpommin töitä johtuen kielitaidostani. Ylipäätään mua vituttaa keskustelu suomenruotsalaisuudesta. Siitä tulee lähes aina ennakkoluuloilla ja henkilökohtaisuuksilla ryyditetty kiista, joka päättyy harvemmin mihinkään muuhun kuin siihen että yksi tai useampi osapuoli pahoittaa mielensä.

kuilu: Kuka? Ruuneperi???



En itseasissa tiedä, kysymyksessä ei välttämättä ole edes mikään yksittäinen henkilö. Ainakin mulla on semmonen käsitys että vuosisadan alussa suomenkielen kasvulle tuli suomenruotsalaisista piireistä varsin vahva tuki. Oliskohan jollain tästä jotain parempaa tietoa?

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

John

Posts: 1,384

#75 • • John Lauma
Hienoa. Jonen posti täsmensi aika hyvin syyn miksi tämä poika muuttaa Suomesta pois heti kun vaan mahdollista. Lämmittää sydäntä että on olemassa ihmisiä jotka ajattelevat tuolla tavalla.


Jone:...ja kyllä, tämä on rehellinen mielipiteeni suomenruotsalaisista ryhmänä ja suomenruotsalaisuudesta ilmiönä. Yksilöt sitten erikseen.



No juuri näin... Itsekin olen monta kertaa kuullut että ”no siis et sä, mut muut suomenruotsalaiset ovat...”. Paskat. Minä olen täysin tyypillinen suomenruotsalainen. Silti mua pidetään mukavana. Ihanaa taistella läpi elämän noita vitun ennakkoluuloja vastaan.*kivatsulle*

kilobitti:
Ainakin mulla on semmonen käsitys että vuosisadan alussa suomenkielen kasvulle tuli suomenruotsalaisista piireistä varsin vahva tuki. Oliskohan jollain tästä jotain parempaa tietoa?



Kyllä. Monet ruotsinkieliset suvut, varsinkin ylemmissä yhteiskuntaluokissa, vaihtoivat suomen kielen pääkielekseen Suomen itsenäistymisen myötä osoittaakseen isänmaallisuutensa.

Mutta ai niin... eiväthän he silti voi ikinä suomalaisuutta tavoittaa...*taputapu**justjoo*

[muokattu 24.3.2004 15:58]

--
Fancy some cheese, Gromit?

Rock-Springbok

Posts: 42

#76 • • Rock-Springbok Team Rainbow!

Dj Jaques:
---
Jone:
---
Rock-Springbok:
---
Flamie:
Ruotsia osaan pari sanaa. Mun mielipide on se että maassa maan tavoilla! täällä puhutaan Suomea ja sillä selvä.

---

Ai että maassa maan tavalla?!!
Ruotsinkieliset ovat vuosisatoja olleet osaa Suomea ja suomen kulttuuria. Kaivapas historiankirjoista tietoa siitä ketkä esim. on keksinyt suomen kirjallisuuskielen ja kirjoittanut suurimmat teokset tai vaarantanut henkensä käymällä vallankumouksen riepottelemassa Pietarissa ratifioimassa Suomen valtion itsenäisyyden!!! Ne oli suomenruotsalaisia!
Niin tiedoksi sulle viel 100 vuotta sitten Suomen väestöstä noin 35% prosenttia oli ruotsinkielisiä. Joten harmittaa nähdä sen ruotsin kielen käytön katoavan...

---

Juuri tollaisen uskomattoman typerän keulimisen takia suurin osa suomenruotsalaisista ei koskaan saavuta mun silmissäni suomalaisuutta (jolla nyt tuskin tietenkään on kenellekkään mitään väliä). Ollaan niin olevinaan ja puhutaan esi-isien teoista liki sillä ponnella kun ne olisivat omia ja sillä varjolla vähätellään väestön majoriteettia. Sen lisäksi mitä kummallisimmilla syillä vedotaan oman väestöryhmän absurdien etuisuuksien voimassapysymiseen ja pyritään jopa nostattamaan jo muutenkin etuoikeutettua asemaa entisestään.

Kaivappa Rock-whatever kirjoista populaation tämänhetkinen jakauma äidinkielenään suomea ja -ruotsia puhuvien osalta ja katso on näkemäsi lukema lähelläkään 35%:ia enää. Sen jälkeen voit vaikka työntää kirjan suomenruotsalaiseen nirppanokkahanuriisi.

...ja kyllä, tämä on rehellinen mielipiteeni suomenruotsalaisista ryhmänä ja suomenruotsalaisuudesta ilmiönä. Yksilöt sitten erikseen.

[muokattu 24.3.2004 09:49]

---

Tässä on yksi ankka lisää.

En ymmärä mitä ihmisillä on suomenruotslaista kulttuuria vastaan. Maassa maan tavalla ei oikein minun silmissäni ole mitään itua. Tarkoittaako se että minun on unohdettava täysin sukuni historia ja muuttua suomalaiseksi. Ööh olen jo suomalainen, minulla sattuu vaan olemaan suomenruotsalainen kulttuuri identiteetti, johon myöskin kuuluu hyvinkin perisuomalaisia tapahtumia. Voisimme samalla sanoa että saamelaiset pitäisi unohtaa kielensä ja taustansa ja mukautua majoriteetin mukaiseksi. Olemme kaikki (no ehkä ei kaikki, riippuu taustasta) suomalaisia mutta meillä on omat kulttuuriset taustamme joita kannattaa vaalia, se tekee maasta enemmän kiinnostavamman.

Ja Jone, vaikka Rockin kommentti näyttää keulimiselta sun silmissä sinun on pakko myöntää että suomenruotsalainen kulttuuri on ollut ja on vieläkin suuri osa suomalaista kulttuuria. Ei kaikkialla mutta monissa paikoissa. Sen lisäksi melkein kaikki maamme suurista historiallisista teoista on tehnyt suomalainen, jotkut heistä vaan puhuivat maamme toista kieltä. He olivat suomalaisia henkeen ja vereen. Yksi hyvä esimerkki on edesmennyt suuri suomalainen Adolf Ehrnroth. Ja kommenttisi että emme saavuta suomalaisuutta ihmetyttää minua. Mitä me sitten olemme jollei suomalaisia. Emme todellakaan ruotsalaisia, koska sellainen kommenti loukkaisi minua. En minäkään tykkää suomenruotsalaisista jotka pitävät itseään muita ”suomenkielisiä” parempina. Sekin loukkaa minua. Ja kysymys meidän absurdeista etuisuuksista niin haluaisin tietää mitkä ne ovat jotka niin v#%¤ttaa. Kyllä, monet saattavat näyttää etuoikeutetuilta rahansa takia mutta pitää myöskin ymmärtää että monet heistä kuuluu ns. vanhan rahan sukuihin joissa rahan on kauan sitten tienannut joku köyhä esi-isä maanviljeliä tai sotilas ja se on investoitu hyvin, toiset ovat sitten tienanneet rahansa omilla teoillaan kuten moni suomenkielinenkin.

Tämä ”keuliminen” on vain tapa jolla me yritämme pitää esi-isiemme toet muistossa ja katoavaa kulttuuriamme hengissä.

Suomalainen henkeen ja vereen - ainoastaan lisämausteena ruotsinkieli ja ankanhöyhenet *nauru*




Taisin ilmaista mielipiteeni hieman aggressiivisesti kun osui se Flamien kommentti ”..maassa maan tavalla..” Se ärsytti vaikka en edes ole täysin suomenruotsalainen ja siitähän tämä kuuma kiista syntyi… (Onko muka suomenruotsalaiset yhtä ulkopuolisia tässä maassa kuin esim. viime vuosina tulleet romanit tai somalit?)*nauru*

Toivon että olisin kommentoinut asiaa yhtä rauhallisesti kuin DJ Jaques. Hyvin ja asiallisesti sanottu, DJ J!

Pahoittelen jos tämä keskustelu suistui vihamielisyyksien tielle minun kommentin takia. Parasta lopettaa tää jauhaaminen ku ei se aiheuta muuta kuin närkästystä…


P.S. niin muuten… Springbok = rugby pelaaja (Etelä-Afrikka)

--
Vive la diffèrence!

Avatar
#77 • • ALIEN Guest

Rock-Springbok:
---
Dj Jaques:
---
Jone:
---
Rock-Springbok:
---
Flamie:
Ruotsia osaan pari sanaa. Mun mielipide on se että maassa maan tavoilla! täällä puhutaan Suomea ja sillä selvä.

---

Ai että maassa maan tavalla?!!
Ruotsinkieliset ovat vuosisatoja olleet osaa Suomea ja suomen kulttuuria. Kaivapas historiankirjoista tietoa siitä ketkä esim. on keksinyt suomen kirjallisuuskielen ja kirjoittanut suurimmat teokset tai vaarantanut henkensä käymällä vallankumouksen riepottelemassa Pietarissa ratifioimassa Suomen valtion itsenäisyyden!!! Ne oli suomenruotsalaisia!
Niin tiedoksi sulle viel 100 vuotta sitten Suomen väestöstä noin 35% prosenttia oli ruotsinkielisiä. Joten harmittaa nähdä sen ruotsin kielen käytön katoavan...

---

Juuri tollaisen uskomattoman typerän keulimisen takia suurin osa suomenruotsalaisista ei koskaan saavuta mun silmissäni suomalaisuutta (jolla nyt tuskin tietenkään on kenellekkään mitään väliä). Ollaan niin olevinaan ja puhutaan esi-isien teoista liki sillä ponnella kun ne olisivat omia ja sillä varjolla vähätellään väestön majoriteettia. Sen lisäksi mitä kummallisimmilla syillä vedotaan oman väestöryhmän absurdien etuisuuksien voimassapysymiseen ja pyritään jopa nostattamaan jo muutenkin etuoikeutettua asemaa entisestään.

Kaivappa Rock-whatever kirjoista populaation tämänhetkinen jakauma äidinkielenään suomea ja -ruotsia puhuvien osalta ja katso on näkemäsi lukema lähelläkään 35%:ia enää. Sen jälkeen voit vaikka työntää kirjan suomenruotsalaiseen nirppanokkahanuriisi.

...ja kyllä, tämä on rehellinen mielipiteeni suomenruotsalaisista ryhmänä ja suomenruotsalaisuudesta ilmiönä. Yksilöt sitten erikseen.

[muokattu 24.3.2004 09:49]

---

Tässä on yksi ankka lisää.

En ymmärä mitä ihmisillä on suomenruotslaista kulttuuria vastaan. Maassa maan tavalla ei oikein minun silmissäni ole mitään itua. Tarkoittaako se että minun on unohdettava täysin sukuni historia ja muuttua suomalaiseksi. Ööh olen jo suomalainen, minulla sattuu vaan olemaan suomenruotsalainen kulttuuri identiteetti, johon myöskin kuuluu hyvinkin perisuomalaisia tapahtumia. Voisimme samalla sanoa että saamelaiset pitäisi unohtaa kielensä ja taustansa ja mukautua majoriteetin mukaiseksi. Olemme kaikki (no ehkä ei kaikki, riippuu taustasta) suomalaisia mutta meillä on omat kulttuuriset taustamme joita kannattaa vaalia, se tekee maasta enemmän kiinnostavamman.

Ja Jone, vaikka Rockin kommentti näyttää keulimiselta sun silmissä sinun on pakko myöntää että suomenruotsalainen kulttuuri on ollut ja on vieläkin suuri osa suomalaista kulttuuria. Ei kaikkialla mutta monissa paikoissa. Sen lisäksi melkein kaikki maamme suurista historiallisista teoista on tehnyt suomalainen, jotkut heistä vaan puhuivat maamme toista kieltä. He olivat suomalaisia henkeen ja vereen. Yksi hyvä esimerkki on edesmennyt suuri suomalainen Adolf Ehrnroth. Ja kommenttisi että emme saavuta suomalaisuutta ihmetyttää minua. Mitä me sitten olemme jollei suomalaisia. Emme todellakaan ruotsalaisia, koska sellainen kommenti loukkaisi minua. En minäkään tykkää suomenruotsalaisista jotka pitävät itseään muita ”suomenkielisiä” parempina. Sekin loukkaa minua. Ja kysymys meidän absurdeista etuisuuksista niin haluaisin tietää mitkä ne ovat jotka niin v#%¤ttaa. Kyllä, monet saattavat näyttää etuoikeutetuilta rahansa takia mutta pitää myöskin ymmärtää että monet heistä kuuluu ns. vanhan rahan sukuihin joissa rahan on kauan sitten tienannut joku köyhä esi-isä maanviljeliä tai sotilas ja se on investoitu hyvin, toiset ovat sitten tienanneet rahansa omilla teoillaan kuten moni suomenkielinenkin.

Tämä ”keuliminen” on vain tapa jolla me yritämme pitää esi-isiemme toet muistossa ja katoavaa kulttuuriamme hengissä.

Suomalainen henkeen ja vereen - ainoastaan lisämausteena ruotsinkieli ja ankanhöyhenet *nauru*

---



Taisin ilmaista mielipiteeni hieman aggressiivisesti kun osui se Flamien kommentti ”..maassa maan tavalla..” Se ärsytti vaikka en edes ole täysin suomenruotsalainen ja siitähän tämä kuuma kiista syntyi… (Onko muka suomenruotsalaiset yhtä ulkopuolisia tässä maassa kuin esim. viime vuosina tulleet romanit tai somalit?)*nauru*

Toivon että olisin kommentoinut asiaa yhtä rauhallisesti kuin DJ Jaques. Hyvin ja asiallisesti sanottu, DJ J!

Pahoittelen jos tämä keskustelu suistui vihamielisyyksien tielle minun kommentin takia. Parasta lopettaa tää jauhaaminen ku ei se aiheuta muuta kuin närkästystä…


P.S. niin muuten… Springbok = rugby pelaaja (Etelä-Afrikka)



yrmeet vaa, mikä quote! *hih*
Flamie

Posts: 478

#78 • • Flamie

Pahoittelen jos tämä keskustelu suistui vihamielisyyksien tielle minun kommentin takia. Parasta lopettaa tää jauhaaminen ku ei se aiheuta muuta kuin närkästystä…



Sun kommenttis takia? Mun mielestä tässä ollaan kokoajan puhuttu mun kommentistani.. Joo, se oli kyl aikasta karu \”maassa maan tavalla\” kommentti. Pahoittelen.
*piis*
Yritän miettiä ennenkuin kirjoitan tänne jotain seuraavalla kerralla.
*piis*
Naiman

Posts: 44

#79 • • Naiman mieli½

Jone:

Juuri tollaisen uskomattoman typerän keulimisen takia suurin osa suomenruotsalaisista ei koskaan saavuta mun silmissäni suomalaisuutta (jolla nyt tuskin tietenkään on kenellekkään mitään väliä). Ollaan niin olevinaan ja puhutaan esi-isien teoista liki sillä ponnella kun ne olisivat omia ja sillä varjolla vähätellään väestön majoriteettia. Sen lisäksi mitä kummallisimmilla syillä vedotaan oman väestöryhmän absurdien etuisuuksien voimassapysymiseen ja pyritään jopa nostattamaan jo muutenkin etuoikeutettua asemaa entisestään.

Kaivappa Rock-whatever kirjoista populaation tämänhetkinen jakauma äidinkielenään suomea ja -ruotsia puhuvien osalta ja katso on näkemäsi lukema lähelläkään 35%:ia enää. Sen jälkeen voit vaikka työntää kirjan suomenruotsalaiseen nirppanokkahanuriisi.

...ja kyllä, tämä on rehellinen mielipiteeni suomenruotsalaisista ryhmänä ja suomenruotsalaisuudesta ilmiönä. Yksilöt sitten erikseen.

[muokattu 24.3.2004 09:49]



haukotus, toi sun mielestä keuliminen johtuu yleensä siitä että sun kaltaset kyseenalaista suomenruotsalaisten aseman suomessa, jolloin toinen joutuu puolustautuu, syy = seuraus? Sähän tässä keulit, sun kirjotuksen perusteella ainakin vaikuttaa että ruotsalaiset pitäs olla hiljaa saavutuksista ja sä voit kirjotella mitä haluut? niin ja sähän tässä itse vähättelet toista väestöä eikä toisinpäin.
Sun kirjotuksissa muutenkin loistaa aina himmee egoilu taustalla. Mitä jos työntäisit kommentit sun Serbihanuriisi, ainakin sun kuvan perusteella et näytä mitenkään hirveen suomalaiselta itsekkään.

Ja mitkäköhän ne etuoikeudet suomenruotsalaisilla ovat? jos tarkoitat pakkoruotsia niin se on ehkä turha munkin mielestä, mutta ei mikään etuoikeus niin kerran on olemassa pakkosuomikin. vai onko jotain muita etuoikeuksia mitä en tiedä, jotta voisin käyttää hyväksi ne?

[muokattu 25.3.2004 12:45]
Avatar
#80 • • TSS Guest
Ja takaisin pääaiheeseen...

NeoDragon:
Kom bara att tänka på ifall här finns många finlandsvenskar, eller annar bara såna som kan svenska =)

Tuli vaan mieleen että löytyykö täältä paljon suomenruotsalaisii, tai muuten vaan ruotsinkieltä osaavia =)



Ja e nog helt finlandssvensk. Det skrämmande är att jag på senare år insett att jag var kanske 5-6 år innan jag förstod att det talades finska i Finland också, och inte bara svenska. *igor*

Fast min dotter ska vara tvåspråkig, så e de bara. *piis*