Många Finlandssvenska här?

319 posts, 16 pages, 108,611 views

thomas

Posts: 5,618

#41 • • thomas

milla:
---
Tumppi:
Jag är nästan. Mamma är helt finsk men pappa finlandssvensk.

---


min också :)



samma här
milla

Posts: 3,699

#42 • • milla

Tumppi:
Jag är nästan. Mamma är helt finsk men pappa finlandssvensk.



min också. hiton pappa ku ei puhunu ruotsia snadina mulle, ois ollu aika jees meinaan. nyt osaa sellast: vittu de e kiva juttu att gå klubille!

[muokattu 23.3.2004 11:32]
Jussi Soro

Posts: 6,385

#43 • • Jussi Soro choon!

Nefertete:
När går nästä buss till Slussen?
-ensimmäinen ruåtsinkielinen lause, jonka olen oppinut, ja varmaan moni Linje:sta ruotsinoppinsa saanut muistaa tuon *nauru*
Ruotsilla pärjään hätätapauksessa, mutta mieluummin englantia käytän.


”Hasse spelar bassgitarr”
”kan jag få tala med Arne Bogren”
(c) Nya Vindar

Mutjoo, mutsi on suomenruotsalainen, ite en kyl osaa ruotsia :/
KaveriTavara

Posts: 440

#44 • • KaveriTavara pyryharakka
miun isukki on suomenruottalainen mut mie en ossoo yhtään ruottii *ding*
mutta kännissä ruotti sujjuu erittäin hyvin *nauru*

--
hyvässä lihassa ei harmita

Late

Posts: 3,441

#45 • • Late team Lasse
Pappa talar bara finska, mamma ganska bra svenska.

[x] Talar båda språk, men är ingen finlandssvensk *hih*
tematsu

Posts: 436

#46 • • tematsu Innovator

Nefertete:
När går nästä buss till Slussen?


juuri samaa kyseistä lausetta käytän kun tulee puheeksi jossain ruotsinkielen taidot, ylpeilen tuolla ku osaa nuinkin monirakenteisen ja -mutkaisen lauseen ruotsiksi...*iloinen* ”Nu ska vi ha kul” joops, siis minä en ruotsia puhu enempää kuin tuon lauseen verran, koskaan en oo oppinut, enkä koskaan opi... enklannilla pärjää, ja tietty suomella... *blush*

--
We are left alone, staring into the abyss,
into the laughing face of madness.

Fyrisch

Posts: 4,525

#47 • • Fyrisch

milla:

---
hiton pappa ku ei puhunu ruotsia snadina mulle, ois ollu aika jees meinaan.



No mutta täält löytyy varmaan moni kenen kautta voi viel oppii ruottii *enkeli*
ei se loppu peleis nii vaikeet oo, pitää vaa saada perus sanavarasto kuntoo nii siit se lähtee.
Epailija

Posts: 5,636

#48 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Jag utförde värnplikten i Drasgvik d.v.s. jag förstår (finlands)svenska ganska bra, men kan själv inte mycke mera än ”FRAMÅT ÅLANDE PERKELE” - fast jag kunde svenska helt ok (åtminstone jämfört med några) i skolan. Det här kommer troligtvis att ändrä för jag tänker fa studera till Stockholm för ungefär tio månader. *iloinen*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

serotonot

Posts: 3,137

#49 • • serotonot Paul Easy
Jag talar och förstår svenska ganska okej, men både min mamma och pappa är finskspråkiga.

Men jag tänker att man skulle förstå svenska där för att det är vårt andra språk
Claquesous

Posts: 3,206

#50 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Jag har bott i Borgå för 20 år och min mormor är också finlandssvensk, men mina svenskan är ganska dåligt. Jag förstår svenska och jag kan säga t.ex. ”jag heter Jarkko” eller ”ett öl tack”, men det är det.

[muokattu 23.3.2004 14:51]

--
32. of December

Kanelli

Posts: 191

#51 • • Kanelli kesyttämätön

serotonot:
Jag talar och förstår svenska ganska okej, men både min mamma och pappa är finskspråkiga.

Men jag tänker att man skulle förstå svenska där för att det är vårt andra språk



*aplodit* *aplodit* *aplodit* *joo*

--
...she can be all four seasons in one day.

Flamie

Posts: 478

#52 • • Flamie
Ruotsia osaan pari sanaa. Mun mielipide on se että maassa maan tavoilla! täällä puhutaan Suomea ja sillä selvä.
”tack för ditt brev” on yks eniten puhutuimmista ruotsin lauseista mun suusta.*nauru* inside.
Fyrisch

Posts: 4,525

#53 • • Fyrisch

Flamie:
Ruotsia osaan pari sanaa. Mun mielipide on se että maassa maan tavoilla! täällä puhutaan Suomea ja sillä selvä.


Eiks suomi oo kaks kielinen maa? *ding*
Flamie

Posts: 478

#54 • • Flamie

Fyraett:
---

Eiks suomi oo kaks kielinen maa? *ding*



On, mut miksi pitää olla vielä ruotsinkieli toisena kielenä, ku Suomi ja suomenkieli, Suomi ja ruotsinkieli *täh* Mut sit joudutaan tietenkin palaamaan noihin historiallisiin tapahtumiin ja ynnä muuta hauskaa..
Se nyt oli vain tällanen päähänpisto kun en ite nauti ruotsinkielestä pätkänvertaa. IMO*piis*
Wille

Posts: 850

#56 • • Wille
Ja kan nog också prata svenska men min svenska e ganska dålig nuförtiden när man ca.95 % av de språket som man använder är finska..och sen när man nångång sällan använder svenska så låter de så här: Joo,joo där va helt vitun makeeta på dom där bileet o vi sekoilee ihan vitusti *nauru*

--
Hyvin sä vedät :)

NeoDragon

Posts: 230

#57 • • NeoDragon
Dehär blev ju en rikit rolig överraskning, ana int att här sku finnas så här många som talar, eller förtår svenska, JEE JEE :)
John

Posts: 1,384

#58 • • John Lauma
Hur e det med rikssvenskar förresten? Ska dom välja ”kan svenska” eller ”annan”? ;)

--
Fancy some cheese, Gromit?

NeoDragon

Posts: 230

#59 • • NeoDragon

John:
Hur e det med rikssvenskar förresten? Ska dom välja ”kan svenska” eller ”annan”? ;)



*kivatsulle* Dom kan välja vad dom bara vill, Översta sku nog antagligen vara bäst... Men tror int att de finns å många här, att de sku bli nå större problem *jiihaa*
kilobitti

Posts: 2,419

#60 • • kilobitti 1-2-3 techno
<- officiellt finlandssvensk - inte för att det skulle ha någon större skillnad för mig. Mesta delen av mina vänner har alltid varit finsktalande, så jag upplever mig leva mellan två kulturer på något sätt. Inte helt finlandssvensk, men definitivt inte rent finsktalande heller.

O så länge som finsktalande säger ”spåra” på finska, säger jag ”kiva” på svenska*hih*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993