Många Finlandssvenska här?

319 posts, 16 pages, 110,202 views

Sphyxia

Posts: 3,308

#241 • • Sphyxia Maracujá!
Jag håller i mångt och mycket med Android. Även i mitt fall så har svenskan på sistone fått ge vika för finskan, särskilt på grund av mitt studieval för ett antal år sedan. Dessutom har jag märkt att det är svårare att försöka bevara svenskan som (nuvarande) helsingforsbo än som (tidigare) vasabo. Tidigare blandade jag överhuvudtaget inte in finska lånord i min svenska. Det gör jag tyvärr (om än i ringa grad) nuförtiden. Jag försöker dock aktivt utveckla och vårda mitt språk, det gäller inte bara svenskan, utan även finskan, engelskan, tyskan osv.
Fyrisch

Posts: 4,525

#242 • • Edited Fyrisch

Android, 27.7.2005 12:16:
Hmm. Du leker språkpolis, men din svenska kan nog knappast kallas högsvenska. I alla fall inte ur ett grammatikaliskt perspektiv. Inget personligt dock. En smula roande bara =)



Det gör jag inte, jag påpekade bara om saken, efter som modmod sa att det låter förjävligt att blanda in finska bland svenska (som det gör) men hon gjorde det själv med att förkorta Helsingfors från finska ordet.

(Jag har 6 i modersmål (bla. stavning) så ja vet nog var ja ligger till ;)
Chäz

Posts: 1,381

#243 • • Chäz Namutäti

Fyraett, 27.7.2005 15:18:

Det gör jag inte, jag påpekade bara om saken, efter som modmod sa att det låter förjävligt att blanda in finska bland svenska (som det gör) men han gjorde det själv med att förkorta Helsingfors från finska ordet.



[pieni]jag har för mig att modmod är en _hon_[/pieni]

--
Yhden hulluus tuottaa paljon hulluja..

You are who you pretend to be, so you better pretend to be someone you can live with

Fyrisch

Posts: 4,525

#244 • • Fyrisch

Chäz, 27.7.2005 15:22:
[pieni]jag har för mig att modmod är en _hon_[/pieni]



sidu satan :D sku vara bra att ibland titta på profilerna, kanske.
Litar för det mesta på färgen röd och blå !
Android

Posts: 3,908

#245 • • Android

Fyraett, 27.7.2005 15:18:
---
Android, 27.7.2005 12:16:
Hmm. Du leker språkpolis, men din svenska kan nog knappast kallas högsvenska. I alla fall inte ur ett grammatikaliskt perspektiv. Inget personligt dock. En smula roande bara =)

---


Det gör jag inte, jag påpekade bara om saken, efter som modmod sa att det låter förjävligt att blanda in finska bland svenska (som det gör) men hon gjorde det själv med att förkorta Helsingfors från finska ordet.

(Jag har 6 i modersmål (bla. stavning) så ja vet nog var ja ligger till ;)



Det var faktiskt modmod jag syftade på, inte dig =)
Fyrisch

Posts: 4,525

#248 • • Fyrisch

modmod, 27.7.2005 15:46:
och jag är varken finsk eller finlandssvensk, så d så ;)



s-så vad är du då *pickarmedenpinne* *hmph*

nämen lite skämt ska man väl tåla!
Avatar
#251 • • Yaminah Guest
Jag ska börja studera nu på svenska på universitet (har nog gått alla skolor på svenska), men det känns lite skrämmande... känner mig int riktit hemma bland finlandssvenskar... *ding*
Android

Posts: 3,908

#252 • • Edited Android

Yaminah, 28.7.2005 07:53:
Jag ska börja studera nu på svenska på universitet (har nog gått alla skolor på svenska), men det känns lite skrämmande... känner mig int riktit hemma bland finlandssvenskar... *ding*



Du vänjer dig =)

Kan inte själv heller säga att jag känner mig riktigt hemma bland finlandssvenskar, men studier är studier. Dessutom är den överväldigande majoriteten vid Uni finskspråkiga. Så miljön är inte speciellt finlandssvensk (om du nu syftar på Helsingfors Uni dvs...)
Epailija

Posts: 5,636

#253 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Android, 27.7.2005 14:12:
Dessutom så uttalar inte finlandssvenskar (med svenska som modersål) svenskan på "finskt" sätt.



Visst gör dom det. Det finns ju en stor skillnad mellan riktiga finlandssvenskar och dom som har lärt sig svenska i skolan, men även dom som har svenska som modersmål brukar vara lätt att känna igen. Det finns ju hur många dialekter som helst både i Sverige och i Finland men ändå så tycker jag att finlandssvenskar har i allmänhet ett mer eller mindre hårdare sätt att uttala svenska än - även en svensk kompis som hade bott i Eskilstuna och är en fjärdedel finlandssvensk uttalade svenska på ett svenskt sätt, fast man skulle ju lätt kunna tro annat. Bland alla de olika dialekter jag har träffat så är ålänningar de ända som låter som riktiga svenskar.

Det måste jag nog också säga att åtminstone några stockholmare tyckte att min finlandssvensk rumkompis talade riktig "stockholmska" i stället för finlandssvenska, men det kan ju hända att hon gjorde det också - vi hade ju bott där flera månader då. Det är helt säkert att hon inte talade på sin Sibbo-dialekt.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Android

Posts: 3,908

#254 • • Edited Android

Epailija, 28.7.2005 14:55:
Visst gör dom det.



Nähä =) Finlandssvenskan låter visserligen hårdare i jämförelse med rikssvenskan, men jag tycker det är fel att kalla uttalet för "finskt", om inte det uttryckligen är en finskspråkig som uttalar svenskan på "finskt sätt". Ett exempel: bokstaven u har finskspråkiga ofta problem att uttala på svenskt sätt, det blir antingen y eller det finska u. Det är ett "finskt" sätt att uttala u. Okej, det här blir redan hårklyveri, men jag står fast vid min ståndpunkt att finlandssvenskar inte uttalar svenska på "finskt" sätt, utan på finlandssvenskt sätt.
Epailija

Posts: 5,636

#255 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Android, 28.7.2005 15:05:
Nähä =)



Visst! :D


Finlandssvenskan låter visserligen hårdare i jämförelse med rikssvenskan,



Inte bara det utan alla svenska dialekter jag har själv träffat och av dom dialekter skulle jag själv klassifiera ingen som riktig rikssvenska.


men jag tycker det är fel att kalla uttalet för "finskt", om inte det uttryckligen är en finskspråkig som uttalar svenskan på "finskt sätt".



Som sagt, det finns en stor skillnad mellan finskar och finlandssvenskar och på det sättet har du rätt. Ändå tycker jag att åtminstone de finlandssvenskar jag har själv träffat talar svenska på ett betydligt annorlunda sätt än svenskar.


Ett exempel: bokstaven u har finskspråkiga ofta problem att uttala på svenskt sätt, det blir antingen y eller det finska u. Det är ett "finskt" sätt att uttala u.



Helt sant faktiskt! Själv hade jag jävligt stora svårigheter att höra skillnaden mella "supa" och "sopa" i milin och även nu när jag vet hur man, i princip, borde uttala "u" så är jag inte helt säkert jag kan det.


Okej, det här blir redan hårklyveri, men jag står fast vid min ståndpunkt att finlandssvenskar inte uttalar svenska på "finskt" sätt, utan på finlandssvenskt sätt.



Ju, man kunde ju säga det, men ty "finlandssvensk" är ingen nationalitet så är det inte det första alternativet man brukar tänka på. *vink*

Edit: Typo, tror jag.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#256 • • Yaminah Guest

Android, 28.7.2005 08:15:
---


---


Du vänjer dig =)

Kan inte själv heller säga att jag känner mig riktigt hemma bland finlandssvenskar, men studier är studier. Dessutom är den överväldigande majoriteten vid Uni finskspråkiga. Så miljön är inte speciellt finlandssvensk (om du nu syftar på Helsingfors Uni dvs...)




Jag skall till soc&kom, så där e det bara finlandssvenskar runt omkring... Nå, int ska man stressa... :)
Android

Posts: 3,908

#257 • • Edited Android

Yaminah, 28.7.2005 15:43:
---
Android, 28.7.2005 08:15:
---


---


Du vänjer dig =)

Kan inte själv heller säga att jag känner mig riktigt hemma bland finlandssvenskar, men studier är studier. Dessutom är den överväldigande majoriteten vid Uni finskspråkiga. Så miljön är inte speciellt finlandssvensk (om du nu syftar på Helsingfors Uni dvs...)

---



Jag skall till soc&kom, så där e det bara finlandssvenskar runt omkring... Nå, int ska man stressa... :)



Välkommen =)

(Går nog en del kurser på Uni ibland också)
Avatar
#258 • • Edited Yaminah Guest

Android, 28.7.2005 15:50:
---
Yaminah, 28.7.2005 15:43:
---
Android, 28.7.2005 08:15:
---


---


Du vänjer dig =)

Kan inte själv heller säga att jag känner mig riktigt hemma bland finlandssvenskar, men studier är studier. Dessutom är den överväldigande majoriteten vid Uni finskspråkiga. Så miljön är inte speciellt finlandssvensk (om du nu syftar på Helsingfors Uni dvs...)

---



---


Välkommen =)

(Går nog en del kurser på Uni ibland också)




Ai du går där också?! Alltså i soc&kom..
Avatar
#260 • • Yaminah Guest
Aight...