Många Finlandssvenska här?

319 posts, 16 pages, 107,900 views

noena

Posts: 3,138

#281 • • noena first breath after coma

bubbelgum, 27.6.2006 16:51:
Hur sku det vara med en finlandssvensk träff för alla klubbare människor nu i somras? Om det är många som bor i huvudstadsregionen så sku man ju fast kunna fara till Suokki tillsammans. Vad sägs? *hymy*


de är bra ide! min svensk e inte så bra men jag tycker att prata mycket. Också min grammar är inte så bra men jag studier helatiden mera :)

--
TwistedLife™ Amusement Park

Dzad

Posts: 353

#282 • • Dzad Yks-kaks-RAX!

bubbelgum, 27.6.2006 16:51:
Hur sku det vara med en finlandssvensk träff för alla klubbare människor nu i somras? Om det är många som bor i huvudstadsregionen så sku man ju fast kunna fara till Suokki tillsammans. Vad sägs? *hymy*



Nej, finlandssvenskar är alldeles för skräniga för sådana tillställningar... skulle bara spåra ur! *vink*
Näeee, ärligt talat, bra idé... antagligen är de flesta finlandssvenskar här från huvudstadsregionen fastän jag inte är det.

--
Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal - Camus

Jago

Posts: 4,039

#283 • • Jago un-trained monkee
suomalainen.. en osaa ruotsia kun pari sanaa

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

dncr

Posts: 249

#284 • • Edited dncr aika notkee
Oj, inte är jag finlandssvensk men nästan *plur* Det verkar vara så att mina barn kommer att bli tvåspråkiga... Själv tycker jag om att lyssna på svenska och t.o.m tala om jag bara vågar... *vink* Pojkvännen sa att jag måste lära mig svenska för att kunna prata med andra mammor i föräldramöten *pepsodent*

--
The love we give away is the only love we keep.

Sphyxia

Posts: 3,308

#285 • • Sphyxia Maracujá!
Lustigt, den här tråden har alltså återigen vaknat till liv ... *hymy*
typ0

Posts: 1,892

#286 • • typ0 syntax error
jåå det är mycke kivaa

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

John

Posts: 1,384

#287 • • John Lauma

Viivi, 26.8.2006 14:26:
Det fins en sak som irriterar mig med finlandssvenska människor; att ni vänder språket automatiskt till finska även om man ber att ny ska vi försök att öva min svenska. varför det?!


Tyvärr är det alltför ofta så kan den som vill tala svenska inte kan språket tillräckligt bra för att konversationen skulle flyta på naturligt, den blir bara o stampa på stället. Då är det lättare för båda parter att byta till finska. Om den andra dock talar eller förstår svenska någorlunda bra så brukar jag nog fortsätta på svenska.


bubbelgum, 27.6.2006 16:51:
Hur sku det vara med en finlandssvensk träff för alla klubbare människor nu i somras?


Understödes!*hymy*

--
Fancy some cheese, Gromit?

Jusna666

Posts: 1,447

#288 • • Jusna666 Diablo
Onneks ei oo puhevika tarttunu.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

John

Posts: 1,384

#289 • • Edited John Lauma

Viivi, 26.8.2006 15:20:
---
John, 26.8.2006 14:55:
-Tyvärr är det alltför ofta så kan den som vill tala svenska inte kan språket tillräckligt bra för att konversationen skulle flyta på naturligt, den blir bara o stampa på stället. Då är det lättare för båda parter att byta till finska. Om den andra dock talar eller förstår svenska någorlunda bra så brukar jag nog fortsätta på svenska.

---


*eiei* men hur kan man lära sig om de andra ge dig ingen chans? Hmm.. konstigt


Läsa böcker, tidningar, se på tv osv. tills man förstår språket såpass bra att en mening inte tar två minuter att få fram... liten brytning eller det att man inte kommer ihåg alla ord direkt gör inget, bara språket i stort sett flyter och man får sagt det man vill inom rimlig tid. Inte kan jag själv heller finska perfekt. ;)

edit, exempel:
"Jag villa prata svenska eftersom jag kan det inte riktigt bra ännu."
"Jag... pra... prat... prata? svenska skulle villa, för... mikä on en osaa? jag kan inntte pra som... öö... skulle..? öö... tahtoa? vilja."

Första exemplet är ok, andra exemplet får mig att byta till finska direkt.

--
Fancy some cheese, Gromit?

John

Posts: 1,384

#290 • • John Lauma

Viivi, 26.8.2006 16:12:
---
John, 26.8.2006 16:06:
Läsa böcker, tidningar, se på tv osv. tills man förstår språket såpass bra att en mening inte tar två minuter att få fram... liten brytning eller det att man inte kommer ihåg alla ord direkt gör inget, bara språket i stort sett flyter. Inte kan jag själv heller finska perfekt. :)

---


Nej men jag läser ju tidningar och tittar på FST nästan varje dag! Jag förstår nästan allt, men kanske språket kommer litet långsamt *blush* Det är rikssvensk som jag förstår inte och förstås om man talar för fort för mig.


Se exemplena jag lade till efteråt, jat tror att du i så fall hör till gruppen "ok" :)

--
Fancy some cheese, Gromit?

tomppi

Posts: 1,600

#292 • • tomppi thzombie ™
Om ni har tråkigt så kan ni lyssna på radio Pleppos julkalender med Ted o Kaj. Typerna har också gjort om några Mumin storyn.

--
My fellow Americans. I'm pleased to tell you today that Ive signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes. - Ronald Reagan, 1984

Progress

Posts: 955

#293 • • Progress
nej...jag är bara sweriges-finska...ehei...suomalainen oonm ,mut asunu ruotsis. *hymy* molemmista sos.turva tunnukset. *hymy*

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Snaggo

Posts: 1,147

#294 • • Snaggo ;__;
Va fjondan. hu har ja aldri tänkt på att en sånhän topic sku kunna finnas här..
Nojo, själv en inte infödd finlandssvensk, men blivit det genom att sättas i svensk dagis-skola osv som liten*vink*

--
bojoing.

Santutar

Posts: 405

#295 • • Santutar Santtusaatana, Kanttura
Mamma pratar svenska och finska.... Harmi vaan ettei opetettu hirveesti kotona ku oltiin vaahtosammuttimen kokosia*hmph*
Natsku

Posts: 276

#296 • • Natsku (_)_)====D ~~~~ (_x_)
jag är SVENSK! men eftersom jag bor här i Finland och är en svenska så borde ju jag åxå vara finlandsvensk?? eller hur?
*hihu**hihu*

--
.oOo.oOoEAT MEoOo.oOo.

Fyrisch

Posts: 4,525

#297 • • Fyrisch

Natsku, 17.5.2007 16:22:
jag är SVENSK! men eftersom jag bor här i Finland och är en svenska så borde ju jag åxå vara finlandsvensk?? eller hur?
*hihu**hihu*



Men du är född i sverige endå, men kanske ifall du tänker stanna här resten av ditt liv och är snäll så kunde du bli finlandssvensk.. .)
Natsku

Posts: 276

#298 • • Natsku (_)_)====D ~~~~ (_x_)

Fyraett, 17.5.2007 17:20:

Men du är född i sverige endå, men kanske ifall du tänker stanna här resten av ditt liv och är snäll så kunde du bli finlandssvensk.. .)



aaaa... titta jag e jätte snäll *tittar med stora söta bambi ögon*
ser du... *hihu* vad snäll jag är! jag ska nog bo här för allltid! i detta U-land *pepsodent*

--
.oOo.oOoEAT MEoOo.oOo.