Många Finlandssvenska här?

319 posts, 16 pages, 111,006 views

Steven Hoaks

#261 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
jaska tokso paska okso

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

#262 • • seagt Guest

Android, 28.7.2005 15:05:
---
Epailija, 28.7.2005 14:55:
Visst gör dom det.

---

Nähä =) Finlandssvenskan låter visserligen hårdare i jämförelse med rikssvenskan, men jag tycker det är fel att kalla uttalet för "finskt", om inte det uttryckligen är en finskspråkig som uttalar svenskan på "finskt sätt". Ett exempel: bokstaven u har finskspråkiga ofta problem att uttala på svenskt sätt, det blir antingen y eller det finska u. Det är ett "finskt" sätt att uttala u. Okej, det här blir redan hårklyveri, men jag står fast vid min ståndpunkt att finlandssvenskar inte uttalar svenska på "finskt" sätt, utan på finlandssvenskt sätt.

det att finlandssvenskan artikuleras hårdare,
tror jag beror på att finskan bygger mera på vokaler i motsättning med andra nordiska/germanska språk.
därför låter kanske både finskan/finlandssvenskan lite "hårdare" i uttal, men då
också möjligen lite "tydligare" i jämförelse med rikssvenskan.
alla finlandssvenskar jag har stött på, artikulerar sin finlandssvenska med lite "finsk-inspirerat" "hård" accent, och exempelet på bokstaven u är ett tydligt tecken på det.
Android

#263 • • Edited Android

modmod, 28.7.2005 19:04:
alla finlandssvenskar jag har stött på, artikulerar sin finlandssvenska med lite "finsk-inspirerat" "hård" accent, och exempelet på bokstaven u är ett tydligt tecken på det.

Va!? Det var ju precis det motsatta jag sade. De finskspråkiga har problem att uttala u som det ska göras i ex. ordet hund, för finlandssvenskar vållar det inga problem.

Mitt exempel gällde ju finskspråkiga, inte finlandssvenskar! Försök läsa en gång till så kanske du förstår.
#264 • • seagt Guest

Android, 28.7.2005 19:09:
---
modmod, 28.7.2005 19:04:

---

Va!? Det var ju precis det motsatta jag sade. De finskspråkiga har problem att uttala u som det ska göras i ex. ordet hund, för finlandssvenskar vållar det inga problem.

Jag tycker ändå (oberoende av vad DU tycker och pressar på)
att alla dom finlandssvenska kompisarna jag har lyssnat på
(till och med dom som har gått på finlandssvensk gymnas)
under tiden jag bodde i Finland, uttalade sin U helt konstig!! =D
Ta inte mina"små-rasistiska" påhopp så personligt ;)
Cress

#267 • • Cress
eks skikkeböö oo joku sana? *hih* *iloinen*
Yediah

#270 • • Yediah FINRG, Spacehouse

Android, 5.8.2005 16:55:
---
Yediah, 5.8.2005 16:53:
vittu mikä topikki..

---

No, kerro toki meillekin mikä tässä häiritsee niin paljon.

juu ei mitää.. kirjottelin kommenttini pässinää, ennen ku oti paremmin selvää koko topikist..
sorry.. i am with stupid.
mange

#271 • • mange Terrorcraft
Trevligt att se att det finns en hel del människor här som talar svenska. *hihu*
Själv har jag märkt att min egen svenska har försämrats ganska mycket efter att jag flyttade från Lovisa hit till Esbo. För det mesta så talar jag bara finska var jag än är. Nuförtiden så är det ändast med få kamrater plus farssan och några släktingar som jag talar svenska med. Jag försöker ändå uppehålla svenskan med att läsa böker och tidningar. *hymy*
Late

#272 • • Edited Late team Lasse
Jag läste just hela samtalet om svenskan o fick en enorm motivation för att börja rädda mitt andra språk. De käns sorligt att man har tappat ordförådet så fullständigt att det tar tom några minuter tid att få de här få raderna skrivet. Intressant att se hur studierna vid Borgå svenskspråkiga helia börjar om ett par veckor. :D

förbannat när man inte hittar orden... de ska ändras så fort som möjligt

ps. själv är jag jätte tacksam till mina föreldrar som satt mig till en svenskpråkig förskola

ä:skrivfel
TakkuApina

#273 • • TakkuApina
räkna mig med...räkna mig med...svenska är ändå mitt modersmål
JuHnu

#275 • • JuHnu

TakkuApina, 29.10.2005 15:50:
räkna mig med...räkna mig med...svenska är ändå mitt modersmål

sama sak här okså...

--
ai mitä?siis hä?niiku mitä?mä en kyl nyt tajuu..

morakaj

#276 • • morakaj
Norsk senter for kvænsk språk og kultur har kritisert regjeringa blant annet for mobbing, klageing, erting, tyning, trakassering, smålighet, sjikanering, undertrykking, ydmyking, neglisering og kunnskapsløshet overfor kvenene.
YourSelf

#277 • • YourSelf
Hejsan på alla i ankdammen.
Tyvärr blir man nog ganska `förfinskad`här i huvudstadregionen.
Trots d e d kul att höra andra `hurrin`.
Känner en sorts samhörighet o minns sin bakgrund, ungdom, `ìnttin`, o.s.v
Allt gott, :)
bubbelgum

#278 • • bubbelgum ~sylikissa~
Hur sku det vara med en finlandssvensk träff för alla klubbare människor nu i somras? Om det är många som bor i huvudstadsregionen så sku man ju fast kunna fara till Suokki tillsammans. Vad sägs? *hymy*

--
Hullu ku pullosta tullu.

bubbelgum

#280 • • bubbelgum ~sylikissa~

Jace, 27.6.2006 17:19:
ni kan ju komma till stockholm vet ni... *vink*

Om du betalar så kommer jag fast genast. *tirsk*

--
Hullu ku pullosta tullu.