319 posts, 16 pages, 110,582 views
Android, 27.7.2005 08:51:
Egentligen är det mest med familjen och släkten jag pratar svenska nuförtiden. Och i skolan förstås, men på jobbet och i umgängeskretsen är det endast finska som gäller.
Fyraett, 27.7.2005 10:15:
Man tappar otroligt snabt taget på ett språk om man int annvänder det dagligen och mycke :E
Android, 11.10.2004 13:12:
---
Fyraett:
Jag mena inget illa eller specielt med dedär att jag nämde borgå, det är bara närmaste staden som har vissa lustiga ord
---
Julbisin?
John, 27.7.2005 10:23:
Nuförtiden känns det nästan onaturligt att tala svenska, och att skriva nåt på korrekt högspråk är nästan svårare än finska.
Yaminah, 27.7.2005 09:00:
---
Android: Kan bara instämma. Egentligen är det mest med familjen och släkten jag pratar svenska nuförtiden. Och i skolan förstås, men på jobbet och i umgängeskretsen är det endast finska som gäller. Ibland känns det frustrerande när man märker att ens svenska försämras hela tiden. Kanske man borde läsa mera på svenska för att hålla uppe kunskaperna.
---
Jep, precis så där är det. Det känns mycket bekvämligare och naturligare för mig att tala finska än svenska. Har märkt att jag int kan föra fram mina tankar eller ideér lika bra på svenska som på finska. Alla ord kommer fram först på finska. Känns lite dumt att bläddra i "ruotsi-suomi-sanakirja" varje gång!!!
John, 27.7.2005 10:23:
Sorligt men sant. Moddaläraren i gymnasiet tyckte att jag skulle bli journalist, författare eller nåt liknande då hon tyckte min svenska var så fin.
John, 27.7.2005 10:32:
---
Android, 11.10.2004 13:12:
---
Fyraett:
Jag mena inget illa eller specielt med dedär att jag nämde borgå, det är bara närmaste staden som har vissa lustiga ord
---
Julbisin?
---
Haha! Min första tanke också då nån nämnde Borgådialekten!
Android, 27.7.2005 10:38:
Ehm, någon råkar faktiskt ursprungligen vara från Borgå här Uttrycket är onekligen bekant =)
(Samma sak också med snögubbe = snöbisi)
Chäz, 27.7.2005 10:41:
Man använder nog ordet bisi i sibbo också *heh*
Android, 27.7.2005 10:44:
---
Chäz, 27.7.2005 10:41:
Man använder nog ordet bisi i sibbo också *heh*
---
Och Lovisa också har jag för mig. Ett vackert ord är det hursomhelst. Alla andra finlandssvenskar blir gröna av avund när de hör vår ljuvliga östnyländska dialekt *iihhih*
modmod, 27.7.2005 10:56:
Det jag aldrig kommer att fatta är varför finlandsvenskan
måste innehålla så jävlig många finska lånord?
Kan man liksom inte bestämma sig för ett språk bara?
Måste man hålla på å vispa och röra med orden hela tiden?
Det är då vitun kiva det!
starlars, 27.7.2005 11:01:
---
---
instämmer. men tyvärr e väl felet i oss alla som gör oss skyldiga ti d. int sant?