Många Finlandssvenska här?

319 posts, 16 pages, 108,361 views

-lera-

Posts: 394

#161 • • -lera-
annan/ joku muu *hih*

mut osaan sitä ruotsii pari sanaa *iloinen*
Ita

Posts: 153

#162 • • Ita pikkune
osaan mä ruotsia muutaman sanan: lål, åmg ja men *uros*
PuuhaOsku

Posts: 1,309

#163 • • PuuhaOsku Too strange to live, too rare to die...

Ita:
osaan mä ruotsia muutaman sanan: lål, åmg ja men *uros*



Mäkin osaan hela landet Apotek
nomic

Posts: 4,120

#164 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
jag heter nomic och jag tycker göttbullar
siinä kaikki mitä osaan ja en ole sukua kenellekään roottalaiselle, mutta se ei tarkoita etteikö ne olisi mukavia ihmisiä :)
*piis* mikä ruotsin opiskelusta tekee niin vaikeaa?
Ita

Posts: 153

#165 • • Ita pikkune

nomic:
jag heter nomic och jag tycker göttbullar
siinä kaikki mitä osaan ja en ole sukua kenellekään roottalaiselle, mutta se ei tarkoita etteikö ne olisi mukavia ihmisiä :)
*piis* mikä ruotsin opiskelusta tekee niin vaikeaa?



Pojilla se on ainakin yleensä asennevamma ruotsinkieltä kohtaan, 7-luokalle ku mennää ja pitäs ottaa ekat ”ny dag heter” kirjat esille, ni ollaa: ”Vittu mä en mitää homo-ruatsii haluua lukee!” *igor*
Individual

Posts: 10,942

#166 • • Individual HYPNO!
Omasta mielestäni liikaa painotetaan kielioppiin, kun ruotsia aletaan opettamaan ylä-asteella. Tottakai se on kaiken perusta, mutta hyvin nopeasti syntyy aikamoinen vastustus koko ainetta kohtaan, kun kaikki käytännön harjoittelu puuttuu melkein kokonaan.
Tai ainakin se on mun muistikuva.
Eipä se omakaan mieliaine ollut, mutta kyllä omasta mielestäni sitä osaan kohtuullisesti puhua, tai ainakin tätä ” turistiruotsia.”
Ja jos vaikka katselee jotain ohjelmaa töllöstä, joka on jollain muulla kielellä kuin englanniksi ja se on tekstitetty ruotsiksi, niin jotenkin jopa pysyy kärryillä siitä mitä tapahtuu.

[Mutta jos joku puhuu riikinruotsia mulle, niin se on näkemiin. Se on silloin aivan sama vaikka se puhuis Kiinaa. Yhtä paljon ymmärtäisin.

[muokattu 20.6.2004 19:51]
nomic

Posts: 4,120

#167 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

Ita:
---
Pojilla se on ainakin yleensä asennevamma ruotsinkieltä kohtaan, 7-luokalle ku mennää ja pitäs ottaa ekat ”ny dag heter” kirjat esille, ni ollaa: ”Vittu mä en mitää homo-ruatsii haluua lukee!” *igor*



ja tarkoitinko että itse olen tämmöinen? mä en vaan osaa, en osaa muitakaan kieliä, enkkua huonommin kuin moni 10-vuotias jne...
kielet ei vain mene päähän, motivaation puutetta ja muuta :)

mutta kieltämättä aina on joka luokalla niitä sällejä että ”lol, joku ruotsi? maikka tekee meistä homoja! mä en lue tota, mä poltan ton kirjan!” itsellä ei vain ole motivaatiota vaikka tiedän että on hyvä sekä tärkeääkin osata kieliä *hymy*
kaikkea ei voi osata, niinkuin jotkut ei osaa matikkaa, mulla taas se menee päähän helpostikkin :)
Avatar
#168 • • . Guest
Jag kan okso taalar svenska och jach tycker duunard hård techno musiken
och drycker alkohol=) Siinäpä se ruotsinkielen taito mitä
on jäänyt ylä-asteelta plakkariin*ding* Varmaan ihan
oikein kirjoitettu*iloinen* Onko Suomessa ruotsin-suomalaisia
jotka ei osaa suomea...? Yx tuttu kävi Vaasan seudulla kaupassa
eikä saanu suomeksi palvelua ja sano että taidanpa ostaa
jostain muualta niin myyjä oppi heti täydellisen suomen kielen*nauru*
Myyjä oli kyllä vähän loukkantunut asiasta...kun joutui puhumaan
suomean kieltä...*igor* Ois kuulemma sopinut myyjälle ”ajatuskupla”
miks noi Suomalaiset ei voi opetella meidän kieltä*vink**nauru*
Sisältää eräänlaisen vitsin...*ding**joo*
Zimeon

Posts: 310

#169 • • Zimeon
Suomenruotsalainen olen mutta en kyllä pahemmin tykkää ruotsia puhua saati kirjoittaa. Eipähän oo pahemmin innostanut. Kyll sitä tulee parin kaverin kanssa ruotsia puhuttua mutta suurimmaksi osaksi suomea vaikka molemmat osaisivat ruotsia =)
Natsku

Posts: 276

#170 • • Natsku (_)_)====D ~~~~ (_x_)

NeoDragon:
---
NightCreature:
---
NeoDragon:
Hur ha du tappa bort dej dit då *hymy*

---


vem? jag eller?

---


Jepps *iloinen*



jag vet inte jag bara vakna upp i flyget å sen va jag i sverige!!! *hihu*

--
.oOo.oOoEAT MEoOo.oOo.

NeoDragon

Posts: 230

#171 • • NeoDragon

NightCreature:
---
NeoDragon:
---
NightCreature:
---
NeoDragon:
Hur ha du tappa bort dej dit då *hymy*

---


vem? jag eller?

---


Jepps *iloinen*

---


jag vet inte jag bara vakna upp i flyget å sen va jag i sverige!!! *hihu*



Sånt händer *lmao*
Avatar
#172 • • pez-Q Guest

Jone:
---
Rock-Springbok:
---
Flamie:
Ruotsia osaan pari sanaa. Mun mielipide on se että maassa maan tavoilla! täällä puhutaan Suomea ja sillä selvä.

---

Ai että maassa maan tavalla?!!
Ruotsinkieliset ovat vuosisatoja olleet osaa Suomea ja suomen kulttuuria. Kaivapas historiankirjoista tietoa siitä ketkä esim. on keksinyt suomen kirjallisuuskielen ja kirjoittanut suurimmat teokset tai vaarantanut henkensä käymällä vallankumouksen riepottelemassa Pietarissa ratifioimassa Suomen valtion itsenäisyyden!!! Ne oli suomenruotsalaisia!
Niin tiedoksi sulle viel 100 vuotta sitten Suomen väestöstä noin 35% prosenttia oli ruotsinkielisiä. Joten harmittaa nähdä sen ruotsin kielen käytön katoavan...

---


Juuri tollaisen uskomattoman typerän keulimisen takia suurin osa suomenruotsalaisista ei koskaan saavuta mun silmissäni suomalaisuutta (jolla nyt tuskin tietenkään on kenellekkään mitään väliä). Ollaan niin olevinaan ja puhutaan esi-isien teoista liki sillä ponnella kun ne olisivat omia ja sillä varjolla vähätellään väestön majoriteettia. Sen lisäksi mitä kummallisimmilla syillä vedotaan oman väestöryhmän absurdien etuisuuksien voimassapysymiseen ja pyritään jopa nostattamaan jo muutenkin etuoikeutettua asemaa entisestään.

Kaivappa Rock-whatever kirjoista populaation tämänhetkinen jakauma äidinkielenään suomea ja -ruotsia puhuvien osalta ja katso on näkemäsi lukema lähelläkään 35%:ia enää. Sen jälkeen voit vaikka työntää kirjan suomenruotsalaiseen nirppanokkahanuriisi.

...ja kyllä, tämä on rehellinen mielipiteeni suomenruotsalaisista ryhmänä ja suomenruotsalaisuudesta ilmiönä. Yksilöt sitten erikseen.

[muokattu 24.3.2004 09:49]



Ei vittu sä oot spede jäbä, Jone. Noista sun kirjoituksista ei paista muu läpi kuin:

a) spede asenne
b) alhainen itsetunto
c) alhainen sivistystaso
d) rasistisuus
e) tekofiksuus

Vaikutttaa siltä että keravalaisen karvanoppaspeden muija on lähtenyt hurrin kanssa liikenteeseen kun noin katkeraa läppää tulee :-)
Sucy

Posts: 256

#173 • • Sucy
Maassa maan tavalla. Ruotsia puhun sen verran, et kirjotuksista läpi pääsin.
Tosin humalassa sitä ruotsia tulee sönkättyä paljon paremmin(tai siltä se ainakin sillä hetkellä tuntuu)*hihu*
Sukunimikin tulee ruotsista, mutta mitään suomenruotsalaisuutta ei oo suvussa enää pitkään aikaan ollut.
Twilight

Posts: 42

#174 • • Twilight
Miks topicin joka on ~ ”Onko täällä suomenruotsalaisia?” pitää muuttuu suomenruotsalaiset vs suomalaiset tappeluareenaksi ja kunnon flodi threadiksi minne kaikki postailee jotain ruotsiksi?*täh*
Saara

Posts: 1,954

#175 • • Saara #2970

pez-Q:
Ei vittu sä oot spede jäbä, Jone. Noista sun kirjoituksista ei paista muu läpi kuin:

a) spede asenne
b) alhainen itsetunto
c) alhainen sivistystaso
d) rasistisuus
e) tekofiksuus

Vaikutttaa siltä että keravalaisen karvanoppaspeden muija on lähtenyt hurrin kanssa liikenteeseen kun noin katkeraa läppää tulee :-)



Ja tän takii piti ihan kirjautuu vai? No tervetuloa kuiteski :)

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

Avatar
#176 • • pez-Q Guest

Saara:
---
pez-Q:
Ei vittu sä oot spede jäbä, Jone. Noista sun kirjoituksista ei paista muu läpi kuin:

a) spede asenne
b) alhainen itsetunto
c) alhainen sivistystaso
d) rasistisuus
e) tekofiksuus

Vaikutttaa siltä että keravalaisen karvanoppaspeden muija on lähtenyt hurrin kanssa liikenteeseen kun noin katkeraa läppää tulee :-)

---


Ja tän takii piti ihan kirjautuu vai? No tervetuloa kuiteski :)



Kiitti, oli mulla nicki jossain, mutta en muista enää mikä se oli kun käyn niin harvoin täällä kirjoittelemassa ;-)

[muokattu 23.6.2004 15:13]
Damien

Posts: 2,882

#177 • • Damien [tr3ox]

serotonot:
Kaiken kaikkiaan suurin syy tällaisiin vihantunteisiin suomenruotsalaisia kohtaan taitaa olla se suomalaisten kansansairaus eli kateus. Toki jos pysty antamaan yhdenkin esimerkin mitä pahaa kaksikielisyys on sinulle aiheuttanut, saatan ymmärtää kantasi hieman paremmin. Ja saman haasteen heitän kaikille muillekin suomenruotsalaisuuden dissaajille.

[muokattu 28.4.2004 15:27]



Joduin kirjoittamaan Ruotsin 1999 muiden YO-aineiden lomassa, en päässyt 2 uusinta kerrasta huolimatta läpi ja kaikki hylättiin. Enkku oli E, Reaali vahva C, Suomi B ja Ruotsi I
Uusin sen tosiaan kaksi kertaa ja toisella kerralla jäin 1p päähän, eiväit päästäneet läpi, U BASTARDS!!!!!.
Tsemppasin vielä sitä ruotsia ihan perkeleesti, Marja Leena Setälän kursseja jne. No nyt keväällä kirjotin lukematta läpi aikuislukiossa ja sain lakin, Enkku E, Reaali B (1p vajaa C), Suomi B ja Ruotsi A. Pidensi mun opintoelämää n. neljällä vuodella.

En dissaa suomen ruotsalaisuutta, esitin vaan mitä paskaa pakkoruotsi on mulle tuonut.
Dzad

Posts: 353

#178 • • Dzad Yks-kaks-RAX!
Hej, hej... Anmäler mig som Finlandssvensk... så finlandssvensk att jag inte förstår mer än 70% av vad som står här på sidorna... *hymy*
Och skriver jag något själv får jag bara hoppas att folk förstår vad jag menar, hehe.


Sain B YO-tutkinossa nyt kevällä (B-taso), mutta yhden kaverin sai I ja hän ei saanut lakkia... Ei suomea on niin helppo jos kotikylässäsi kaikki puhuvat ruotsia.
Ymmärrän että jos asut Helsingin lähellä kaikki, myöskin suomenruotsaliset puhuvat suomea esim. kaupoissa.
Mutta ehkä se on hyvä että pakko-ruotsi ja pakko-suomi ei enää ole olemassa.

[muokattu 23.6.2004 21:38]

--
Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal - Camus

Natsku

Posts: 276

#179 • • Natsku (_)_)====D ~~~~ (_x_)
svenskaaaaaaaaaaaaa

--
.oOo.oOoEAT MEoOo.oOo.

Avatar
#180 • • pia^^ Guest
No mull onki hassu sukutarina... lyhesti sanottuna mun mamma puhu aina teinivuosii asti ruottii, sit tapas isäni, joka ei kieltä osannu ja alko ite puhuu suomee. No mä ku synnyin äiti ois halunnu must kakskielisen, se ei isille sopinu, joten puhun suomee. Sama ala-asteel kolmannell mä aloin lukee enkkuu kuten kaikki muutki. Syytän isääni hyvin pitkälti siit etten ruottii osaa ku mitä koulus on opeteltu. Nykyää äitin kaa puhun välill vähä ruottii mutt ei se enää ees haluu sitä puhuu, mikä on must surullista. Must ois nii kiva osaa ruottii hyvin ja olla suomenruotsalainen. Ehkä meen sellassen kaa naimisii *nauru*