Tippien antaminen

208 posts, 11 pages, 67,195 views

Gang$tori

#181 • • Gang$tori

k1mm0, 20.12.2006 15:16:
en kyl ikinä muista antaneeni tippiä missään,
mutta se nyt johtuukin siitä, että aiemmin olen
ollut köyhä opiskelija ja nyt köyhä sosiaalialan
duunari :/

ja miksen mä saa koskaa tippiä mun työstä??!!1 *grr*

Koska sosiaalialalla töitä tehdään hyvästä tahdosta ja pyhästä hengestä? *vink*
Tiah

#182 • • Tiah
Itse kun olen ravintola-alalla niin kyllä tulee tipattua lähes aina, ja jos kortilla on liikkeellä niin varaan sen verta rahaa että voin tippiä jättää. Samoin kun seuraan meidän baariin tulevien baarityöläisten tippaamista niin kyllä ne jättävät kaikki tippiä, jos maksavat kortilla saattavat sanoa että höylää siit itelles sit 2e esim..
Parhaimpina iltoina eräs asiakas tippas mua yhteensä 80 eurolla, mutta taas toisena iltana saa sen 1e,riippuen missä tiskillä on töissä ja tietty paljonko asiakkaita on ja mikä ikä luokka.

--
Turkkia käyttävät vaan kauniit eläimet ja rumat ihmiset

flygfisk

#183 • • flygfisk
Portsareita tulee tipattua aina ja vaikkei pariinkaan kuukauteen ole paikassa käynyt, niin kyllä ne aika hyvin naaman muistaa ja se näkyy myös palvelussa. Muita tulee tipattua palvelun ja mielialan mukaan.
Fiilis

#184 • • Fiilis Finnish Wonder
itse on tullut annettua vaan espoon helmimestassa Kannunkulmassa, pokelle tippiä, aina silloinkun tämä rento kaveri siis töissä on, pari euroo ylimäärästä sillointällöin ei tunnu missään mutta en kyl rupee joka paikassa sitä rahaa tunkemaan jokaisen taskuun/tissien väliin. *ding*

--
:::::::::::::

`norah`

#185 • • `norah`
olen itse baaritiskin takana töissä, ja voin sanoa että usein se mikä tekee työillasta ja/tai -yöstä onnistuneen on edes ne muutamat (joskus ilahduttavan monikin:D ) asiakkaat jotka muistavat siihen baaritiskille tullessaan myös niinkin pienet asiat , kuten tervehtiminen, hymyileminen ja kiittäminen. Ne eivät vie paljon aikaa tai vaivaa mutta antavat paljonkin:) Itse henk.koht. en ole koskaan ajatellut niin. että tipin antaminen olisi se ainut tapa millä voidaan osoittaa kiitos onnistuneesta palvelusta. Usein hymy ja kiitoksen sanat ovat ne mitkä todella jäävät mieleen,joista saa lisäpuhtia vaikka ilta olisi ollut todella rankka ja vielä puolet edessä:D

--
*keep your head up*

krisse

#186 • • Edited krisse ™
Tippiä annan ruokaravintolassa hyvästä palvelusta, baarissa jos saan oikeasti hyvin tehtyjä drinkkejä (silloin kun satun niitä tilaamaan) tai jos saan nopeampaa palvelua.
Eternity

#187 • • Edited Eternity
Tässä ravintola-alan tes

Työntekijät

Palkkataulukot 1.3.2005

Kuukausipalkat Tuntipalkat

I PKL

0-2 v. yli 2 v. yli 5 v. yli 10 v.

1453 1481 1521 1546

0-2 v. yli 2 v. yli 5 v. yli 10 v.

9,14 9,31 9,51 9,72

Eli yllä tarjoilija, kokki, kylmäkkö, vahtimestari, järjestyksenvalvoja, huoltomies, puhelunvälittäjä, vastaanottoapulainen
(anniskelupaikoissa, joissa anniskellaan yli 4,7 tilavuusprosenttisia alkoholijuomia, "A- ja B-oikeudet omaavat ravintolat tms."),
Eli ei kovin kummosta liksaa tällä alalla saa (itse tarjoilija/kokki).
Aziz Combat Fighter

#188 • • Edited Aziz Combat Fighter

Eternity, 19.2.2007 15:21:
Tässä ravintola-alan tes

---

Eli yllä tarjoilija, kokki, kylmäkkö, vahtimestari, järjestyksenvalvoja, huoltomies, puhelunvälittäjä, vastaanottoapulainen
(anniskelupaikoissa, joissa anniskellaan yli 4,7 tilavuusprosenttisia alkoholijuomia, "A- ja B-oikeudet omaavat ravintolat tms."),

Järjestyksenvalvojat tekee pääsääntösesti eri firmalle ku mikä ravintolan omistaa, ja ainakin oma palkka on tosta ollu aina korkeampi. Enpä oo ikinä tehny alle 11/tunti jv-hommia raflassa..

Se mikä vaikuttaa tosin on se, että JV tekee usein 5-6h työpäivän, joten tipit on siinä mielessä olennainen osa palkkaa monissa paikoissa. Vaikka pohjapalkka on pienempi, ni yks työvuoro ravintelissa tuo vähemmän kotiinpäin ku baarimikolle joka yleensä tekee pitemmän päivän.
Eepu

#189 • • Eepu Inspiration
En tiedä baarimikkojen palkoista, mutta itse työskentelen aina silloin tällöin lipunmyyjänä kyläpahasemme menestyksekkäimmässä iltaravintelissa ja täytyy sanoa, että niillä rahoilla mitä poket työstänsä saavat ei kovin pitkään elostella. Palkka koostuu (ilmeisesti) täysin 2,20 euron narikkamaksusta mikä on ympätty lipun hintaan, jolloin ihmisten bileinto määrää parhaimmillaan kuuden järkkärin palkan suuruuden. Tämä on tietenkin paikkakuntakohtaista, mutta tästä syystä meilläpäin tipit pokeille ovat tervetulleita, työ kun ei ole edes siitä mielekkäimmästä päästä.

--
Así es la vida.

%

#190 • • %
Voiks sairaanhoitaajaa tipata, kun käy terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Eikös tää olis hyvä tapa tukea noita vähätuloisia uurastajia, kunnes palkat saadaan inhimilliselle tasolle?

--
Elä niin kuin haluat, äläkä niin kuin yhteiskunta haluaa sinun elävän.

tomii

#191 • • Edited tomii kallion herttua

Eepu, 21.2.2007 18:23:
En tiedä baarimikkojen palkoista, mutta itse työskentelen aina silloin tällöin lipunmyyjänä kyläpahasemme menestyksekkäimmässä iltaravintelissa ja täytyy sanoa, että niillä rahoilla mitä poket työstänsä saavat ei kovin pitkään elostella. Palkka koostuu (ilmeisesti) täysin 2,20 euron narikkamaksusta mikä on ympätty lipun hintaan, jolloin ihmisten bileinto määrää parhaimmillaan kuuden järkkärin palkan suuruuden. Tämä on tietenkin paikkakuntakohtaista, mutta tästä syystä meilläpäin tipit pokeille ovat tervetulleita, työ kun ei ole edes siitä mielekkäimmästä päästä.

Mä taas oon kaverini (poke teidän kyläpahaisessanne) jutuista aikoinaan saanut sellaisen käsityksen, että sielläpäin saa ovella niin hyvin fyrkkaa, ettei kaverin kannata tehdä oman koulutuksensa mukaista duunia. Mene ja tiedä sitten... se tietty, etekeekö mun frendi pimeenä noita duuneja, onkin jo eri asia :)

--
reivaan kunnes kuolen

alphamagic

#192 • • alphamagic
Annan tippiä jos oon tarpeeks hyvissä :D

--
-Jyri on vähän niinku vanha raveriffi - kaunis ja yksinkertainen.

Hyzenthlay

#193 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

No itse asiassa kahvilatyöntekijänä saa helposti paljon huonompaa palkkaa ja eipä kaupan alallakaan aloittelija saa ton vertaa. Tällä hetkellä oon itse apteekkiharjoittelija, ja olisin kyl tyytyväinen jos tulis ees ton verran liksaa :D en ihmettele, jos tippaamista ei paljoa harrasteta (senkään takia), suuri osa bileilijöistä kun on mm. opiskelijoita tai muuten vaan uransa alussa/matalapalkka-alalla.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

sale

#194 • • sale
Joskus tulee harrastettua tippien jättämistä..
#195 • • 3:15 Guest
Pokeille pärähtää pykälää jos yö sujunu suht saumattomasti ja jätkillä (ovimikot) asenne altis ja tämäkin VAIN "veljeshengen nimissä" samassa paskassa polkeneena.. kaikin puolin.*hmph* Toiset tahot nähkööt nälkää, evVvk.*eikä**stop*
Fyrisch

#196 • • Fyrisch

yli 10 v.

1546

Ton on pakko olla joku läppä, koska ite tienasin 2002 ku alotin kokkihommat (0-1v.) ton verran.
Tanjiz

#197 • • Tanjiz Yhdyssana on yhdyssana.
Ku on ite duunis, niin kyl sen huomaa, millon on asiakkaana paljon ravintola-alan tyyppejä; he nimittäin osaavat jättää tippiä!! *piis*

Sellases mestas, joka on K18, jengi jättää hiluja tosi nihkeesti, ainakaan siis baarimikoille, ehkä pokeille kuitenkin jotain..(??) Aika ymmärrettävää kyl sinänsä..ehkä..joo..

Itse jätän juomaa ostaessani (lähestulkoon) jokaikinen kerta edes jonkun verran tippii (määrä riippuu sen hetkisestä taloudellisesta tilanteestani..). Se on kohteliasta ja tulee jotenkin ihan luonnostaan.. Narikkaa maksaessani annan aina hieman ylimääräistä rahaa. Yksinkertaisesti en vaan kehtaa olla jättämättä...

--
Avaan ikkunan hengitän sisään maisemaa, niin täydellistä, että pelottaa..

hallucinogen

#198 • • hallucinogen Edain

Tanjiz, 30.7.2007 09:11:
Ku on ite duunis, niin kyl sen huomaa, millon on asiakkaana paljon ravintola-alan tyyppejä; he nimittäin osaavat jättää tippiä!! *piis*

Sellases mestas, joka on K18, jengi jättää hiluja tosi nihkeesti, ainakaan siis baarimikoille, ehkä pokeille kuitenkin jotain..(??) Aika ymmärrettävää kyl sinänsä..ehkä..joo..

Itse jätän juomaa ostaessani (lähestulkoon) jokaikinen kerta edes jonkun verran tippii (määrä riippuu sen hetkisestä taloudellisesta tilanteestani..). Se on kohteliasta ja tulee jotenkin ihan luonnostaan.. Narikkaa maksaessani annan aina hieman ylimääräistä rahaa. Yksinkertaisesti en vaan kehtaa olla jättämättä...

Mulle taas juottolassa ollessani harvoin tulee edes mieleenikään jättää tippiä, toisin on ruokaravintolassa. Baareissa jos ostat oluen on työn määrä suhteellisen pieni ja taitoa ei juuri tarvita mutta hinta on sitäkin suolaisempi ja jos on kiireempää niin naama on kuin norsun vitulla. Eipä juuri tuolloin kiinnosta tippien antaminen. Eri asia on sitten esim. Foxy Winehousen kaltaiset paikat joista oikeasti saa palvelua, Pöydissä on juomalistat ja tarjoilija auttaa juomien valinnassa, juomat tarjoillaan pöytiin ja lasku maksetaan lähtiessä.

--
pikku-*possu*

ezzy

#199 • • ezzy Droid-pappa
En käytä ikinä käteistä mistä jättää hiluja, enkä o eläissäni saanut niin hyvää palvelua, jotta jaksaisin moista roskaa kantaa mukanani. Suurin osa ravintola-alan ihmisistä vois vaikka syödä päänsä :)
Cloud

#200 • • Edited Cloud Game Freak

ezzy, 30.7.2007 11:47:
En käytä ikinä käteistä mistä jättää hiluja, enkä o eläissäni saanut niin hyvää palvelua, jotta jaksaisin moista roskaa kantaa mukanani. Suurin osa ravintola-alan ihmisistä vois vaikka syödä päänsä :)

Totta turiset. Toisaalta 80pros asiakkaista on idiootteja joka paikassa ja joka duunissa. Tästä pääsemmekin siihen että ihmiset yleisesti voisivat vain tappaa itsensä niin säästyis paljolta vaivalta.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.