Tippien antaminen

208 posts, 11 pages, 67,206 views

innae

#161 • • innae PaskaJätkä

Lauri, 28.12.2005 21:21:
---
IInesAnkka, 28.12.2005 21:15:

Anteeksi typeryyteni, mutta mihin se "extra" menee? Jaetaanko se käteiskassasta illan päätteeksi työntekijöille, vai miten? Itse en näe ravintolatippejä "harmaan talouden lietsomisena", vaikkakaan niistä tuskin kukaan veroja maksaa. Mutta tuosta pankkikorttitipittämisestä en ihan nopeesti näe mahdollisuuksia muutenkuin verotettavana tulona jonkun kuukausibonusten jakamisen? Aika pieni summa jää käteen kun ensin rafla maksaa ALV:n ja sen jälkeen siitä menee vielä työntekijän vero%, tel jne. ? (Eurosta menee melkein puolet?)

Meillä se korttitippi menee sinne tippikippoon.
Eikä siitä firma saa oikein mitn. No ok, se veloittaa asiakkaalta enemmän rahaa tililtä, joten enmmän myyntiä mutta sillä tippaushetkellä, se raha ainakin meillä tulee siinä työpisteessä vuorossa (aamu+ilta) oleville. Eli jaetaan illan päätteeksi.

--
PaskaJätkä

hrdkvr

#162 • • hrdkvr KURGO
myl mä annan yleensä tippii..

yleensä pistän pöydän auki baarissakin..korttia vastaan ja heitän taskut tyhkjiks illan lopussa

--
-keep it hard-

Lauri

#163 • • Lauri Devoted

innae, 29.12.2005 14:23:
---
Lauri, 28.12.2005 21:21:
---
IInesAnkka, 28.12.2005 21:15:

Anteeksi typeryyteni, mutta mihin se "extra" menee? Jaetaanko se käteiskassasta illan päätteeksi työntekijöille, vai miten? Itse en näe ravintolatippejä "harmaan talouden lietsomisena", vaikkakaan niistä tuskin kukaan veroja maksaa. Mutta tuosta pankkikorttitipittämisestä en ihan nopeesti näe mahdollisuuksia muutenkuin verotettavana tulona jonkun kuukausibonusten jakamisen? Aika pieni summa jää käteen kun ensin rafla maksaa ALV:n ja sen jälkeen siitä menee vielä työntekijän vero%, tel jne. ? (Eurosta menee melkein puolet?)

---

Meillä se korttitippi menee sinne tippikippoon.
Eikä siitä firma saa oikein mitn. No ok, se veloittaa asiakkaalta enemmän rahaa tililtä, joten enmmän myyntiä mutta sillä tippaushetkellä, se raha ainakin meillä tulee siinä työpisteessä vuorossa (aamu+ilta) oleville. Eli jaetaan illan päätteeksi.

Eli siis ravintolan käteiskassasta määritetään samanmoinen summa kuin kuittien extrat osoittavat? Ja millä veroperusteella ravintola jakaa tipit? Virkistyskuluna?
Maksaako ravintola tippien päälle 22%, jottei niistä lähde alv?

(kysyn siksi, kun haluun oikeesti tietää! :D )
Freja

#164 • • Freja Sihteeri

Lauri, 2.1.2006 16:48:
Eli siis ravintolan käteiskassasta määritetään samanmoinen summa kuin kuittien extrat osoittavat? Ja millä veroperusteella ravintola jakaa tipit? Virkistyskuluna?

Meillä on kuitti suunnilleen näin:

Olut 5e
Extra _____________
Summa___________

Asiakas kirjoittaa extra-kohtaan vaikka 5, ja summakohtaan 10. Antaa kuitin allekirjoitettuna. Minä painan koneelta "maksukortin extra"-kohtaa. "anna laskun numero" sanoo kone. Näpyttelen laskun nron, joka on vaikka 12345. Kone sanoo "syötä summa". Painan 1000, eli 10 euroa. Kone antaa uuden kuitin, missä on tiedot kortilta otetusta lisäsummasta. Otan 5e kassasta, heitän kippoon, kilautan kelloa. Tiliotteessa näkyy ravintolan ottaneen 10e. Ei siitä mee veroa, kun ei oikeastaan ole edes ostanut mitään. I think. Näin järkevästi(?) ajateltuna.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Lauri

#165 • • Lauri Devoted

Freja, 2.1.2006 20:37:
---
Lauri, 2.1.2006 16:48:

---

Meillä on kuitti suunnilleen näin:

Olut 5e
Extra _____________
Summa___________

Asiakas kirjoittaa extra-kohtaan vaikka 5, ja summakohtaan 10. Antaa kuitin allekirjoitettuna. Minä painan koneelta "maksukortin extra"-kohtaa. "anna laskun numero" sanoo kone. Näpyttelen laskun nron, joka on vaikka 12345. Kone sanoo "syötä summa". Painan 1000, eli 10 euroa. Kone antaa uuden kuitin, missä on tiedot kortilta otetusta lisäsummasta. Otan 5e kassasta, heitän kippoon, kilautan kelloa. Tiliotteessa näkyy ravintolan ottaneen 10e. Ei siitä mee veroa, kun ei oikeastaan ole edes ostanut mitään. I think. Näin järkevästi(?) ajateltuna.

Okei, kiitos selvensi huoomattavasti. :)
Freja

#166 • • Freja Sihteeri

Lauri, 2.1.2006 23:40:

Oleppa hyvä :) tosin jouduin kyllä itsekin hiukan tuota asiaa miettimään että mites se nyt oikein oli.. *nauru*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Sallakat

#167 • • Sallakat jungle, baby !
kyllä tulee annettua tippiä, mutta vain tilanteissa kun oikeasti on ollut viihtyisää tai hyvää palvelua tai hyviä tyyppejä tms. Jos on oikeasti joku heittänyt hyvää läppää tai ollut tosi asiantunteva tyyppi muuten niin kyllä mä ainakin pari euroa voin heittää. sama pätee portsareihin sekä ravintola/baaritarjoilijoihin. Varsinkin portsareiden kannattais vähän petrata käyttäytymistään asiakkaita kohtaan, koska nehän ne rotsit antaa humalaisille ihmisille illan päätteeksi, saletisti ois massia tiedossa jos ois mukava tyyppi.

Ulkomailla huomaa tippaavansa enemmän, varsinkin paikoissa missä on suomea alhaisemmat hintatasot ja kuitenkin tulee aina säästettyä rahaa reissull niin paljon, että voi elää herroiksi.
kakku111

#168 • • kakku111 pikku pioneeri
yleensä sitä tippiä ei tule jätettyä ku ei kukaan mullekkaan työstäni tippiä anna. välillä kyllä jos on ollut hyvää palvelua niin tulee jonkin verran annettua, sekin riippuu senhetkisestä rahatilanteesta.

--
Sinä kysyit:
Kuka on karoliina?

Oraakkeli vastasi:
Joku omituinen hiihtelijä.

Lyylikki

#169 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Olen vähän miettinyt tuota pokejen tippaamista. Ihan vaan siis sen takia, että tiedän tapauksia, joiden ei tarvitse värjötellä jonoissa ja se johtuu juurikin siitä, että tippaavat pokeja.

Okei, mä olen nähnyt käytännössä miten se toimii. Kundi kävelee ravintolasta ulos ja kättelee pokea ja siinä samalla siis yleensä seteli vaihtaa omistajaa.

Nyt kuitenkaan naispuolesena ihmisenä en oikein koe sitä vieraitten miesten kättelyä mitenkään tuttuna. Pitäisikö naisen sitten sujauttaa poken rintataskuun se seteli ja muikistaa huuliaan päätteksi *pepsodent* Muutakaan tapaa en ole kyllä keksinyt. Ja mitä jos talvisessa Suomessa sillä pokella on tiukasti rotsi niskassaan, niin ei siinä mitään rintataskua ole. Eli mitenkä pitäisi toimia.

Sinällään ei mikään ajankohtainen juttu, sillä eihän opiskelijalla ole ylimääräisiä setelirahoja tippaamiseen. Syödessä tulee jätettyä herkemmin sitä tippiä (siinä se kontaktin kestokin on yleensä pidempi), kun on saanut hyvää palvelua. Tuleepahan sitä baarissakin tippailtua toisinaan, varsinkin jos on ensin jotain läppää heittänyt yhden baarimikon kanssa ja sitten se seuraavalla kerralla tiskille tultaessa huikkaa mukavan moin ja tulee ottamaan tilausta. Onnistuu siis puolityhjässä baarissa, jossa ei ole hässäkkää. Hässäkän keskellä arvostan sitä, että baarityöntekijä pitää sen oman linjansa ja ottaa järjestyksessä tiskille tulleet.
Caro²

#170 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Perinteinen poken tippaamienn "voinko maksaa lähtiessä" - ja antaa narikassa sitte kympin sen perinteisen 1.5euron sijaan on ihan toimiva ratkasu :)
Gang$tori

#171 • • Gang$tori
10 vuotta ovihommia tehneenä voin sanoa, että kyllähän se tippi aina lämmittää mieltä ja tippaavan kasvot muistetaan seuraavallakin kerralla. Itse tunnen "kaikki" pintapaikkojen ovimiehet, eikä tippaaminen varmastikaan olisi tarpeen, mutta JOKAINEN kerta kun lähden klubilta jätän ovelle vähintään 10 e, mutta 95 % kerroista se on 20-30 e. Ja jos narikassa on tyttö, joka haluaa maksun, 2 euron sijasta annan kybän.

Ruokaravintoloissa jätän aina tippiä, mikäli palvelu on iloista, asiallista/ nopeaa. Yleensä summa on 5-10 e. Se tekee ravintolatyössä olevan mielen iloiseksi ja antaa taas uutta potkua ryynätä tässä välillä niin vammasessa duunissa.

Ps. Nyt pikkujoulukauden päätyttyä tuli mieleeni jälleen se sama vanha virsi, mitä olen veisannut jo aikani: jokaisen ravintolassa/ yökerhossa käyvän mulkvistin ja nillittäjän tulisi tehdä muutama vuoro blokkarin, narikassa, tarjoilijana, baarimikkona yms.. hommassa, niin oppis hieman käyttäytymissääntöjä! *hmph*
Sallakat

#172 • • Sallakat jungle, baby !
mä kyllä annan tippiä jos palvelu on ollut asiallista. Ruokaravintoloissa harvemmin, mutta jos tarjoilu on ollut erinomaista niin kyllä ansaitsee tipit. Suomessa tipit on kai luokkaa 2-8 euroa riippuen mikä summa on ja mikä on lähin pyöreä summa.
Ulkomailla tulee tipattua useinkin, varsinkin halvoissa maissa. Kroatiassakin me tipattiin aina jotain 20-50 paikallista rahaa mikä suomen rahassa ois kai jotain 2-3 euroo. Yksi siellä asuva suomalainen sanoi että normaalisti tipit on jotain 2-5 paikallista rahaa *nauru*
Taksikuskeillekin tippaan tasasummiin jos on ollut mukava tyyppi. Joskus tippaan sen takia ett on osannut olla hiljaa just oikealla kerralla tai joskus siitä, et on kertonut mukavia juttuja.
Mukaville pokeille voi heittää sen narikan kahden euron sijasta esim 5 euroa.
Samu81

#173 • • Samu81 kokolihaa

kakku111, 6.4.2006 11:53:
....riippuu senhetkisestä rahatilanteesta.

Just näin.

Viime aikoina kun on taskunpohjalla ollut jopa ylimääräistä, on tullut tippailtua enemmän, jopa mukavia taksikuskejakin. Fiksussa raflassa syödessä tulee kyllä jätettyä muutama euro tippiä jos palvelu on ystävällistä ja ilmapiiri mukava, mutta normabaareissa ei kyllä melkein ikinä. Ja vielä harvemmin seteleillä, yleensä summa on ne hilut, jotka sattuvat lompakossa pyörimään. Tiëstossa tosin, kun Bankin poke antoi maksaa vasta kun olin käynyt yläkerrassa höyläämässä rahaa, se todellakin oli tipittämisen arvoinen asia :) Samoin erittäin ystävällistä limokuskia kamun synttäreillä tuli tipitettyä ihan kohtalaisella summalla.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Aziz Combat Fighter

#174 • • Edited Aziz Combat Fighter
Antakaa portsarille aina tippiä!

edit: tai saatte turpiin!!
remotion

#175 • • remotion nostatus guru

Lauri, 2.1.2006 23:40:
Extra _____________
---

eli pelkistettynä ekstra on tavallaan tililtänosto. tuli se raha sitten sinulle käteisenä, tai tippikulhoon. jos ymmärsin oikein. :)
duvin

#176 • • duvin Jay v/d Veen

Freja, 2.1.2006 20:37:
Ei siitä mee veroa, kun ei oikeastaan ole edes ostanut mitään. I think. Näin järkevästi(?) ajateltuna.

Jännittäävää... Taksissa (kyllä, ajelen joskus taksia) taas homma menee niin, että tippi lasketaan kokonaissummaan, josta siis 8% on ALVia. Eli siis jos joku maksaa 30 euron matkan kortilla, ja laittaa "ekstra"-kohtaan 10e ja totaaliin 40e muodostuu kuittiin seuraavat rivit:

summa: 40 e
alv (8%): 2,96 e
ilman alv: 37,04

Sen lisäksi rahat kilahtavat taksiyrityksen kassaan, josta kuski sitten saa osuutensa (taksiahan ajetaan provikkapalkalla, tietty % mittariin kertyneestä rahasta). Siksi, jos haluaa tipata kuskia, kannattaa se tehdä käteisellä.
phear

#177 • • phear <X>
En ole koskaan ollut niin varakas, että katsoisin aiheelliseksi tipata ns. normaalista (tai varsinkaan huonosta) palvelusta. Jos on hyvä palvelu, tippaan. Joskus jopa portsaria, mutta melko harvoin.
Cloud

#178 • • Cloud Game Freak
Henkilökohtaisesti annan tippiä suomessa, aika harvoin.

Meillä kun palkat harvemmin tulee tipistä niinkuin muissa maissa. Tietysti hyvästä palvelusta haluaa muistaa ja tilanteista riippuen sitä tulee annettua jotain. Mutta musta on toisaalta hyväkin ettei suomessa olla ihan samalla tavalla tippikeskeisiä kuin esim jenkeissä.

Itse tippaan puhtaalla rahalla jos jollain. Sillä silloin se tippi yleisesti menee sille ihmiselle jolle haluan sen menevän. Jos tämä henkilö sitten jakaa sen tipin muiden työntekijöiden kanssa oma on asiansa.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Alimieli

#179 • • Alimieli Älä oo tommonen, oo tämmönen.
Hyvästä ruoasta ja palvelusta ravintolassa tulee yleensä tipattua jonkin verran.

Juottoloissa kovin harvoin, johtuen jo kaljan muutenkin korkeahkosta hinnasta *nauru*
isfnbojbbssn

#180 • • isfnbojbbssn sdonvoinv
en kyl ikinä muista antaneeni tippiä missään,
mutta se nyt johtuukin siitä, että aiemmin olen
ollut köyhä opiskelija ja nyt köyhä sosiaalialan
duunari :/

ja miksen mä saa koskaa tippiä mun työstä??!!1 *grr*

--
dasinoaisnvs