Tippien antaminen

208 posts, 11 pages, 67,253 views

Jone

#41 • • Jone Archibald Haddock

LEXA:
en oo sen rikkaampi ku kukaa muukaa mut en myöskään oo valittamassa siintä mihkä muut rahansa laittavat

Missäs ihmeessä mä olen väittänyt luulevani sun olevan? Tyylittömältä ellostelijalta lähinnä vaikutat kirjoituksiesi sävyn perusteella oman arvomaailmani mukaan. Ei ole ollut tapanani paljon peitellä mielipiteitäni eri asioista, enkä tee poikkeusta sunkaan kohdallasi.

Saat toki olla siitä ihan mitä mieltä lystäät, katsotaan heilauttaako se maailmaani suuntaan tai toiseen. *hahjust*
ezzy

#42 • • ezzy Droid-pappa

LEXA:
---
Jone:
---
LEXA:
Mä taas annan yleensä varsinkin ovella vähintään 10-20 euron tippejä tietysti vähän paikasta riippuen, koska se 20 euroo ei kaada sitä iltaa suuntaan eikä toiseen mutta palvelu taas pelaa seuraavalla kerralla loistavasti eikä tarvitse esim turhia jonotella siel ulkona

---

Tässä muuten oikein malliesimerkki siitä ällöttävästi lahjontamentaliteetista, jota suomalaiset limanuljaskamiehet (...ja naisetkin) harjoittavat.

Sain inhonväristyksiä.

---
säälittävää mitä itket muitten antamis tipeist (kenties köyhä)

Kukaan ei muista sua jonkun 10e takia :) wannabe-ökyilijät tosiaan inhottaa...
LEXA

#43 • • LEXA NO limulinjal tietenkii :)

Jone:
---
LEXA:
en oo sen rikkaampi ku kukaa muukaa mut en myöskään oo valittamassa siintä mihkä muut rahansa laittavat

---

Missäs ihmeessä mä olen väittänyt luulevani sun olevan? Tyylittömältä ellostelijalta lähinnä vaikutat kirjoituksiesi sävyn perusteella oman arvomaailmani mukaan. Ei ole ollut tapanani paljon peitellä mielipiteitäni eri asioista, enkä tee poikkeusta sunkaan kohdallasi.

Saat toki olla siitä ihan mitä mieltä lystäät, katsotaan heilauttaako se maailmaani suuntaan tai toiseen. *hahjust*

sä taidat olla semmonen tyyppi joka vaa puhuu ja puhuu ja luulee olevansa jotain muttei st osaa yhtää mitää, toivon ettei todellakaa törmätä missää sillä mua säälittää ja samalla vituttaa tommiset ihmiset

--
USKALLA ELÄÄ

Jone

#44 • • Jone Archibald Haddock

LEXA:
sä taidat olla semmonen tyyppi joka vaa puhuu ja puhuu ja luulee olevansa jotain muttei st osaa yhtää mitää, toivon ettei todellakaa törmätä missää sillä mua säälittää ja samalla vituttaa tommiset ihmiset

Jep, just sellainen olen.

Ainiin, mut osaan ainakin kirjoittaa ja se ylittää jo toisen meistä osaamisen tason.

*lmao*

[muokattu 16.3.2004 10:45]
ezzy

#45 • • ezzy Droid-pappa

LEXA:
---

Kumpikohan tässä on nyt puhunut suuria? Laita se 100e vaikka jonen kouraan seuraavissa kemuissa tippinä hyvistä kuvista, niin se muistaa sua hyvällä *aplodit*
Riku

#46 • • Riku The Little Prince
Ja semmoinenkin juttu olisi hyvä muistaa, että tuo itsensä jonon ohi maksaminen on aina kaikilta muilta pois -> kusipäistä toimintaa. Parhaat tyypit tietty pääsisivät jonon ohi ilmankin rahaa, mutta jättävät silti menemättä solidaarisuudesta muita kohtaan. Disdis tommosille.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Jone

#47 • • Jone Archibald Haddock

Elvi:
JONE! Sinäkin oppisit käyttäytymään. Typerää mennä henkilöhohtaisuuksiin. Niin olet minullekkin joskus tainnut sanoa mutta otinpahan opikseni. TOISIN KUIN ERÄÄT!

Elvi-hyvä,

Jo useamman vuoden tuttavuuden pohjalta sun tulisi tietää mun tyylini ja se että suhteellisen harvoin puhun harkitsemattomasti ohi suuni vaikka usein ilmoitankin mielipiteeni eri asioista ja ihmisistä juuri sellaisena kuin ne näen. Mielipiteiden kaunistelu pukee nöyristelijöitä ja hovinarreja, mutta ainoastaan harvoin palvelee ketään. Vastaisuudessakin tulet varmasti järkyttymään ”huonosta käytöksestäni” kirjoituksieni muodossa jos olen tässä threadissa mielestäsi täysin aiheettomasti käyttäytynyt tavattoman huonosti.

Mitä tulee nuijankopautuksen omaiseen ”jos tehdään niin tehdään”-lausahdukseesi tippien antamisesta, niin itse koen tärkeäksi tekojeni ja mielipiteideni miettimisen hieman tuota syvemmälle tasolla. Usein kun myös esimerkiksi kysymyssanoja ”koska” ja ”miten” pohdinnoissaan käyttämällä saa aikaiseksi vähän laajempaa materiaalia mielipiteensä tueksi. Vaikkapa nyt juuri tippien antamisen mielekkyyttä puitaessa näiden kahden kysymyssanan takaa löytyy mitä mielenkiintoisimpia nyansseja.

Hyvää päivänjatkoa. *hymy*

Esan ehdottamasta meikäläisen tippaamisesta sanottakoon, että siitä vaan. Olen sen verran ostettavissa kuitenkin että jos joku mulle satasen kouraan lykkää, niin voin seuraavat 5 min keskustella setelin antajan kanssa asettuen palvelija-asemaan ja kutsuen häntä jokaisen lauseen lopuksi Päällllikkö Istuvaksi Häräksi.

[muokattu 17.3.2004 00:36]
Karski

#48 • • Karski Pomon kätyri
Baareissa ja klubeilla tippaaminen on
aika satunnaista, lähinnä jos drinkin
hinta on 6.50 ja kädessä on 7 e niin
ilman muuta tasarahalla. Ruokaravintoloissa
tippaan aina, 5-10% loppulaskusta sen
mukaan mikä on ollut palvelun taso.
Todella töykeä tai hidas palvelu toki
noteerataan antamalla tippiä esim.
5 senttiä. Tällaisissa tapauksissa ei kuulu
jättää tippaamatta, koska näin saadaan
henkilökunnalle viesti siitä, että tippejä voisi
saada enemmänkin, jos palvelun taso kohenisi.

Mitä järkeä tippaamisessa? No, tätä jos ei
ymmärrä niin en sitä rupea selittämään,
saanpa jatkossakin kantapaikoissani
parempaa palvelua kuin tippinihilistit *vink*
Pokejen tippailua en harrasta, paitsi jos
olen kokenut saaneeni heiltä jotenkin
erityisen hyvää palvelua.

[muokattu 16.3.2004 11:43]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Hyzenthlay

#49 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
*ding* Mä olen sekä yllättynyt, että järkyttynyt. Eipä ole baarissa tai ovella tullut edes mieleen antaa vähistä rahoista mitään tippiä (vrt. tarjoilijan palkka ja esim. opiskelijan ”palkka”). Kyllä mielestäni se, että täällä ei ole tapana, on hyvä syy. Maassa maan tavalla, kyllä esim. jossain espanjassa saattaisinkin antaa.

uskaltaako tässä enää ulko-ovestaankaan poistua. Pitääkö bussikuskillekin jättää tippi?

[muokattu 16.3.2004 11:52]

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Jussi Soro

#50 • • Jussi Soro choon!
Lukematta muuta threadia:

Suomessa palvelumaksu on sisällytetty hintoihin, ja tarjoilijat / poket saavat palkkansa ravintolalta. Tästä syystä en Suomessa maksa tippiä. (Miksi muuten ravintolatyöntekijälle, joka näyttää siltä, kuin ananas olisi työnnetty sen perseeseen, ja palvelukokemus on muutenkin kuin itäblokista, pitäisi antaa ylimääräistä rahaa työnsä huonosti tekemisestä?) Ei kukaan tuu heitteleen muakaan euron kolikoilla, vaikka oon vuoden sisällä repinykin jo 40 opintoviikkoo (joka siis on suhteellisen hyvä saavutus).
Saara

#51 • • Saara #2970

Jone:
---
Olen sen verran ostettavissa kuitenkin että jos joku mulle satasen kouraan lykkää, niin voin seuraavat 5 min keskustella setelin antajan kanssa asettuen palvelija-asemaan ja kutsuen häntä jokaisen lauseen lopuksi Päällllikkö Istuvaksi Häräksi.

[muokattu 16.3.2004 11:32]

*nauru**nauru**nauru*

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

patis

#52 • • patis 10

Epailija:
---
Stresspill:
Tipit eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin

---

No voi hyvää päivää. Eihän tuommoinen ole peruste millekään. Kyllä sitä tippiä saa antaa, vaikka valtaosa kansasta ei sitä kokisikaan tarpeelliseksi. Tavatkin muuttuvat, joten parin vuoden päästä tilanne saattaa olla toinen.

Eiköhän tässä ajeta juuri sitä takaa, että Suomessa ei kenenkään toimeentulo ole tipeistä kiinni. Ja kuten edempänä oltiin jo mainittu niin tuotteet on hinnoiteltu niin että ne sisältä ”tipin”. Suomessa ei onneksi olla niin korruptuneita että jos ei tippaa niin automaattisesti kokki sylkäisee lautaselle tai palvelun taso muuten vain laskisi.

Pokejen voitelua ei ole tullut harrastettua vuosiin. Joskus aikoinaan sitä saattoi antaa viidestä markasta pariin kymppiin tippiä lähtiessään, mutta eipähän sitten tarvinnut kavereiden kanssa jonotella seuraavalla kerralla.

Että köyhät kyykkyyn. Tähän voinkin quotata pHazea:

pHaze:
Ja semmoinenkin juttu olisi hyvä muistaa, että tuo itsensä jonon ohi maksaminen on aina kaikilta muilta pois -> kusipäistä toimintaa.

[muokattu 16.3.2004 11:59]
Hyzenthlay

#53 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Ei kukaan tuu heitteleen muakaan euron kolikoilla, vaikka oon vuoden sisällä repinykin jo 40 opintoviikkoo (joka siis on suhteellisen hyvä saavutus).

Niinpä. Ja jos ajatellaan, että 40 ovariin kuluisi työtä vaikka 48h/vko, niin opiskelijan tuntipalkaksi tulisi 1.5e/tunti. Taitaapa ravintolatyöntekijöillä olla vähän enemmän.

ja opintotuen suuruuden laskin ilman lainoja ja kelan kiskuriasumislisällä (=60e/kk). Sillähän asutaan pääkaupunkiseudulla, prkl *dissaa*

[muokattu 16.3.2004 12:06]

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

kilobitti

#54 • • kilobitti 1-2-3 techno
Saatan antaa tippiä ruokaravintoloissa, olutravintoloissa tai takseissa, mut en juuri koskaan perusbaareissa tai -yökerhoissa. Tilanne saattaisi muuttua, jos asiakasta ajateltaisiin himpun verran enemmän. Pahimmassa tapauksessa joutuu maksamaan kaksi kertaa pelkästään päästäkseen sisään (liput+narikka), joten siinä ei jaksa enää kolmatta kertaa ruveta kaivamaan kuvetta. Se että ”ne on eri firma” on huono selitys, sen verran pitäisi kyetä yhteistyöhön että esim. lipunmyyjä osaa laskea asiakkaat ja jakaa illan päätteeksi loppusummasta pokeille heidän osuuden.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

patis

#55 • • patis 10

Elvi:

Itse jätän tippejä ovimeiehelle sun muille tarjoilijoille mm.. koska se on kohteliasta.

Kiittäminen on kohteliasta. Tipin antaminen voi pahimmillaan olla jopa loukkaavaa. (vrt. Tresin postauksen 5c)
n.

#56 • • n.

Jone:ja jos itse toimisin mahdollisen tippauksen alaisessa palveluammatista, niin olisi varmasti hyvin tapauskohtaista ottaisinko rahoja edes vastaan vai iskisinkö ne takaisin käteen kirousten kera.

Kyllä mä luulen, että jos sun tulot perustuis suurimmaksi osaksi tipeistä, niin varmasti ottaisit kaikki rahat vastaan mitä annettaisiin. Ainakin viimeistää siinä vaiheessa kun rupeis ajanmittaan vituttamaan se duuni ja kaikki känniset asiakkaat. Kyllä siinä on sellanen fiilis, että kaikki rahat kelpaa mitä annetaan.

Sellaset ihmiset tippaa enemmän jotka tekee itse sellaista duunia jossa saa tippiä *vink* Ja jos kerran kk:ssa käy jossain niin sama se on jos illan aikana menee 20e tippeihin. Parempi se on tippeihin laittaa kun sekottaa sillä oma pää *vink*

[muokattu 16.3.2004 12:08]
Jammailija

#57 • • Jammailija d a n c e m a c h i n e s

BlueWindTämä opiskelija jättää tippiä vain silloin, kun kokee saaneensa erityisen hyvää palvelua.. silloin tipin määrä riippuu aina siitä, mitä rahoja lompakossa sattuu pyörimään.

I agree*joo*

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...

Jussi Soro

#58 • • Jussi Soro choon!

patis:Kiittäminen on kohteliasta. Tipin antaminen voi pahimmillaan olla jopa loukkaavaa. (vrt. Tresin postauksen 5c)

Muutama portsari joita oon käyttäny on todennu, et helpoin tapa nolata itsensä poken silmissä on kaivaa lompakostaan kaikki sentit ja iskee ne illan päätteeks poken kouraan, samalla sanoen ”muista sit mut ens kerralla” *vinkvink*
Jussi Soro

#59 • • Jussi Soro choon!

niclas:Kyllä mä luulen, että jos sun tulot perustuis suurimmaksi osaksi tipeistä, niin varmasti ottaisit kaikki rahat vastaan mitä annettaisiin. Ainakin viimeistää siinä vaiheessa kun rupeis ajanmittaan vituttamaan se duuni ja kaikki känniset asiakkaat. Kyllä siinä on sellanen fiilis, että kaikki rahat kelpaa mitä annetaan.

Sunko tulot sit perustuu tippeihin? Tai jonkun muun? Ottaen huomioon, et Suomessa minimipalkka on jotain kuuden euron luokkaa, ja yleensä näissä ammateissa on yölisät sun muut, ni jos ne perustuu tippeihin, ni palkan yhteensä pitäis olla sillon jotain 20/tunti.
Epailija

#60 • • Epailija Physicist, 2nd class.

patis:
Eiköhän tässä ajeta juuri sitä takaa, että Suomessa ei kenenkään toimeentulo ole tipeistä kiinni. Ja kuten edempänä oltiin jo mainittu niin tuotteet on hinnoiteltu niin että ne sisältä ”tipin”. Suomessa ei onneksi olla niin korruptuneita että jos ei tippaa niin automaattisesti kokki sylkäisee lautaselle tai palvelun taso muuten vain laskisi.

Tämä on kyllä totta, mutta ei se ole mikään syy jättää tippaamatta, jos kokee saaneensa erityisen hyvää palvelua. Ulkomailla asia on toki ihan eri, koska siellä tipit saattavat muodostaa suuren osan palkasta tai jopa koko palkan. Kyllä se palvelu täällä Suomessakin tippien myötä saattaa parantua, vaikka lähtökohtaisesti tietenkin kaikki saavat yhtä hyvää palvelua juuri tuon riittävän peruspalkan ansiosta.

Että köyhät kyykkyyn. Tähän voinkin quotata pHazea:
---
pHaze:
Ja semmoinenkin juttu olisi hyvä muistaa, että tuo itsensä jonon ohi maksaminen on aina kaikilta muilta pois -> kusipäistä toimintaa.
---

Köyhät... Jos minä raittiina - ja täten hyvin vähän rahaa ravintolan sisällä tuhlaavana - ihmisenä pistin viidestä markasta kahteen kymppiin poken käteen lähtiessäni siinä missä ”normikansalaiset” kuluttivat helposti kymmenen kertaa saman määrän rahaa viinaan sisään päästyään, niin ei siinä minun mielestäni ollut mistään ”köyhät kyykkyyn”-meiningistä kyse.

Voi toki olla, että joku on minun ”kasvovippini” takia joutunut jonottamaan sen puoli minuuttia kauemmin, mutta sellaista on elämä. En osaa vuodattaa kyyneliä moisen vuoksi. En myöskään koe kokevani vääryyttä, jos itse olen jonossa ja joku vetäisee kasvo- tai millään muullakaan vipillä jonon ohitse. Eri asia on tietysti, jos siitä jonon ohittamisesta tekee suuren numeron ja pitää sitä jonain pätevänä peniksen jatkeena. Semmoinen on ihan turhaa pätemistä. Kyllä kuka tahansa pääsee jonon ohitse, jos viitsii vähän nähdä vaivaa sen ”edun” saamiseen, eikä siihen välttämättä rahaakaan tarvita.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous