Nyt täytyy kyllä sanoa, että näin asiantuntematonta postia safkasta en ole nähnyt koskaan. Onnittelut!
tbo, 29.8.2008 13:39:
Myönnän etten oo Domissa käyny syömässä, mutta olen silti saanut aivan pomminvarmasti parempia, maukkaampia ja ravitsevampia aterioita kuin mitä Domi ikinä pystyisi edes kuvittelemaan tarjoavansa, joten voit tunkea noi kommentit spedeilystä ja asiantuntemattomuudesta samaan väliin.
Kumpi on enemmän spedeilyä:
Joku väittää tietävänsä mitä jonkintasoinen ruoka on, vaikka ei ole sitä kokaan maistanut
vai
Joku, joka on maistanut tätä ruokaa, kommentoi, että kokemus pitää kokea itse.
"käsittämättömällä pieteetillä tehtyä ruokaa" ja "harvinaisia maailman huipputuottajien viinejä" ei automaattisesti tarkoita hyvää ruokaa.
Maut ovat tosiaan aika henkilökohtaisia, mutta asiaa voisi lähestyä näin:
Jos ravintola on arvostettu ammattilaisten keskuudessa 50 parhaan joukkoon koko maailmassa, ovatko nämä ammattilaiset väärässä?
Noin ylipäätään makuaistia (joka on vain osa kokemusta) voi harjoittaa. Samalla tavalla joku harjoittaa koodaamista ja joku miekannielemistä. Harjoittelu tuottaa tulosta ja edesauttaa havaitsemaan asioita, joita muut (harjaantumattomat) eivät havaitse.
Kun sitten ammattilainen, joka on harjaantunut, tekee ruokaa, hän osaa tehdä sitä tarkemmin kuin harjaantumaton. Kun safkasta sitten haetaan näitä tiettyjä elementtejä, koetaan, että safka on keskimääräistä parempaa eli hyvää.
Pieetillä ja kallista tehty ruoka voi olla myös pahaa, mutta vikaa ei ole ruoassa vaan maistajassa: Jos muut pitävät safkasta, mutta sinä et, vikaa ei ole muissa, vaan sinussa.
Tällaisena simppelinä esimerkkinä, jos kokki ei oo vaikka edellisenä iltana saanu hoidoltaan ja aamuruuhkassa joku on tullu takapuskuriin risteyksessä niin se väistämättä heijastuu myös siihen ruokaan jota se tekee.
Ei heijastu, siitä ne tähdet nimenomaan tulevat: Tasaisen varmaan tulosta, satoja toistoja ennenkuin ruoka laitetaan esille ja marginaalit joita ei ole.
Jos tuo heijaustuu safkaan, kyseessä ei yksinkertaisesti ole michelintason paikka.
Tai sama juttu jos olet itse tapellu paremman/huonomman puoliskon kanssa just ennen ravintilaan astumista niin ihan sama mitä tryffeliankkaa kiskoo, se maistuu pahvilta anyway.
Tai sitten asiantunteva henkilö osaa erottaa kokemukset toisistaan.
Esim mulla oli ekalla kerralla dominiquessa syötäessä hirveä pääkipu. Tottakai olisi ollut kivempi, jos sitä ei olisi ollut, mutta siltikin kyseessä oli elämäni top-3 joukossa oleva ateria.
Jos useampi ihminen tajuais että rakkaus a) ruoantekemiseen, b) ruokaseuraan jossa se ateria nautitaan ja c) elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen on tärkeämpi ruoan ainesosa kuin ne porkkanat tai päärynät joista se ruoka noin fyysisesti koostuu, paskimmassa kebbelässäkin vois saada yhtä hyvää safkaa kuin siellä Domissa.
Tai sitten sä voit olla rakastunut ruoan tekemiseen, sun ruokaseuraan ja elämän ihanuuteen JA nauttia tästä kaikesta dominiquessa.