Replying to Mikserit:
Jackpot, 2.11.2009 14:23:
Oon nyt tässä jo kauan miettiny mikserin ostoa, mutta koska vasta alottelija olen nii ei osaa oikein päättää että mikä. Kolme vaihtoehtoa: Denon dnx-120, Vestax VMC - 002 XLU tai Allen&Heath xone:22.
Vai kannattaako hankkia kolmikanavainen ja mitä hyötyä saa kolmikanavaisesta verrattuna kakskanavaiseen?
Mitä kokemuksia teillä itellä on yllämainituista miksereistä?
juuri nimenomaisista malleista mulla ei oo kokemusta, mutta jotakin yleistyksiä voisi ehkä tehdä.
vestaxin mikseri noista miksereistä on ensinnäkin huonoin kestävyydeltään. itellä on ollut käytössä vmc-180 ja vmc-004, jotka on samaa sarjaa siis tuon 002:n kanssa. molemmissa miksereissä liu'ut on heikoin lenkki, ne rupee reistailemaan (vuotamaan) viimeistään kahden vuoden käytön jälkeen, eikä niistä oo helposti vaihdettavissa muuta kuin crossfader. jos vestaxin nimenomaan haluat, hankkisin mieluummin vaikka jonkin käytetyn pmc-sarjan mikserin esim pmc05 tai pmc07.
liitäntöjen suhteen vestaxissa sekä allen & heathissa on huono puoli, että phono-sisääntuloja ei voi vaihtaa line-tasoiseksi. tää tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos haluaa kontrolloida seratoa tai jotain muuta vastaavaa aikakoodijärjestelmää, ei pysty soittamaan tavallista cd:tä samaan aikaan. oon itsekin muuten etsiskellyt kotisoittoon ja firman kakkosmikseriksi jotain kaksikanavaista mikseriä.
äänenlaadultaan näistä kolmesta allen & heath on ainakin aikaisemman kokemuksen perusteella todennäköisesti laadukkain ja mikserissä on eniten ominaisuuksia esimerkiksi filtteriä ei löydy kahdesta muusta.
denonissa plussaa on erityisesti neljän linjatasoista sisääntuloa ja mahdollisuus vaihtaa myös pystyliu'ut, mikä ei oo mahdollista vestaxissa ja allen & heathista en tiedä.
oon ite välillä kokeillut soittaa kolmella dekillä levyjä, mutta totesin, että kahdellakin dekillä soittaminen on riittävän haastavaa ja itse asiassa suurin osa muistakin dj:stä joita tunnen soittaa kahta äänilähdettä kerrallaan.
jos et ole tuleva richie hawtin (joka soittaa välillä neljääkin eri äänilähdettä samanaikaisesti), ostaisin kaksikanavaisen mikserin.
jos tiedät että tuut myöhemmin hankkimaan teknareiden rinnalle cd-soittimet, ostaisin nelikanavaisen mikserin. on mukavempaa vain nostaa liukua, ilman että tarvii vekslata edestakasin phono/line -kytkintä.
jos oot oot miettinyt kolmannen teknarin hankkimista ja tykkäät jenkkigaragesta ja oot ajatellut että levyjen päälle olisi vielä helmee laittaa soimaan acapella, ostaisin kolmikanavaisen rane empathin rotary fadereillä ja teettäisin cuestickin tai tekisin vanhan pöytäpuhelimen luurista kuulokkeen.
jos sua kiinnostaa crabs-, flare- tai muut raaputtelutekniikat, ostaisin rane ttm56:n.
ja lopuksi, jos sua vain kiinnostaa hyvien biisien soittaminen peräkkäin genrestä riippumatta ja ehkä välillä biittimiksaus, ostaisin kaksikanavaisen mikserin.