Reseptejä ja ruokalinkkejä

415 posts, 21 pages, 284,782 views

typ0

Posts: 1,892

#221 • • typ0 syntax error

alek száhala, 16.3.2007 18:47:
Pari otetta LAPPALAISE PODE KLUPIn keittokirjasta:



tipuin iha sairaasti XDDDDD

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Progress

Posts: 955

#222 • • Progress
Elikkä, en lukenu noita aikasempii, mut oma korteni kekoon tulee tässä:


Hämäläinen talkkunahyve
(neljälle)


kermaa 2dl(vaahdota) ; tuon asemasta voi käyttää kermaviiliä, jos haluaa kevyemmän

maitorahkaa 200g purkki

sokeria(maun mukaan)

talkkunajauhoja(maun mukaan); itse käytän aina puolet pohjois-karjalaista ja puolet hämäläistä, ensin
mainittu on karkeampaa, sisältää pelkkää ohraa ja hämäläisessä on ohran lisäksi kauraa, hernettä ja suolaa.


jäisiä mustikoita.(lisätään viimeisenä, eikä niitä sekoiteta joukkoon kuin vähän väriä antamaan)

Ja hyvvee tulloo! *kuolaa* *hih*

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Lenita

Posts: 1,423

#223 • • Lenita

terraluna, 21.3.2007 17:08:
Köyhälle vegelle linssisoppa turkkilaiseen tapaan



Linssisoppa on niiiiin hyvää. Tässä versio, jonka ohjeen sain Turan Palloseuralta

2 dl punaisia linssejä
1 sipuli
1 valkosipulin kynsi
1 prk tomaattipyreetä
1 kasvisliemikuutio (lihaliemelläkin tulee tosi hyvää)
1 rkl punaista pestoa
1 l vettä
öljyä
(Turan käski laittaa myös jeeraa eli juustokuminaa, mutta en oo ikinä saanut ostettua sitä)

1. Paistele sipuleita öljyssä kattilassa
2. Tomaattipyreetäkin voi vähän paistella
3. Huuhdo linssit
4. Lisää kaikki loput aineet kattilaan ja keitä kypsäksi, menee n. 20 min.

Jutun juju on tuo punainen pesto, mikä tekee keitosta ihan juhlaruokaa *sydän**slurps*

--
^_____________^

hallucinogen

Posts: 8,190

#225 • • hallucinogen Edain
Kevät puskee hirmuista vauhtia ja piknik-säät lähestyvät niin millaisia piknik-herkkuja yleensä tarjoavat? Jotain pitäisi kehittää minkä saa tehtyä kotona ja maistuu kylmänä hyvältä ulkoilmassa viinin kera. Myöskin se ruokaileminen pitäisi olla helppoa kun astiakaappia ei viitsi raahata mukana ja kun oleilu tapahtuu luultavimmin viltin päällä niin haarukalla ja veitsellä sohiminen ei niitä mukavimpia hommia ole :). Ehdotuksia?

--
pikku-*possu*

pirpeli

Posts: 5,533

#226 • • pirpeli

hallucinogen, 26.3.2007 10:21:
Ehdotuksia?



Erilaiset ruokaisat salaatit(kana, kasvis, kala, esim. savukalasalaatti on taivaallista), itse täytetyt patongit(tahnoja, kasviksia jne), pienet lihapullat, täytetyt oliivit, jalapenot yms, hedelmäsalaatti, suolaiset ja makeat piirakat, pikkupitsat...Tuossahan noita :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Sssan*

Posts: 651

#227 • • Sssan* Kalastaa kalsarit jalassa
Nooh...Tällasia me ollaan yleensä väsäilty piknik-reissuille..Nää on suht helppoja tehdä, ottaa mukaan ja syödä..Ulkoilmassa ja hiprakassakin..*hymy*
- Täytetyt patongit
- Ruokainen salaatti (fetaa, mozzarellaa, tonnikalaa, kinkkua, broleiria,tuoreita herkkusieniä tms vihannesten mukaan)
- Pasteijat ja croissantit
- Legendaariset viinirypäleet ja luumut
- Pähkinäsuklaajälkkäri (hyvää)
ohje:
2 munaa 1,5 dl sokeria 2 dl vehnäjauhoja 1 tl leivinjauhetta 1 tl vaniljasokeria 0,75 dl mantelirouhetta 3 rkl kaakaojauhetta 0,5 dl maitoa 100 g sulatettua tai juoksevaa margariinia Väliin
1 dl maitosuklaalevitettä 1 dl kermaa vaahdotettuna Vaahdota munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään ja siivilöi kaakaojauhe jauhoihin. Lisää kuivat aineet vuorotellen sulan rasvan ja maidon kanssa munavaahtoon. Nostele taikina sekaisin. Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun 1,2 l suorakaiteen muotoiseen vuokaan. Paista uunin keskitasossa 175 asteessa 40-45 minuuttia tai kunnes tikkuun ei kokeiltaessa jää taikinaa. Kumoa ja jäähdytä kakku. Leikkaa täysin jäähtynyt kakku keskeltä halki ja täytä suklaalevitteellä sekä kermavaahdolla. Pakkaa kakku huolellisesti kylmälaukkuun. helppo syödä käsinkin.

Juomana tietysti kivennäisvettä, siideriä, valkkaria tai kuoharia.

--
Yy kaa yy kaa, minä olen Hämähäkki..

Lyylikki

Posts: 2,975

#228 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Lenita, 23.3.2007 12:35:
---
terraluna, 21.3.2007 17:08:
Köyhälle vegelle linssisoppa turkkilaiseen tapaan


---


Linssisoppa on niiiiin hyvää. Tässä versio, jonka ohjeen sain Turan Palloseuralta

***

Jutun juju on tuo punainen pesto, mikä tekee keitosta ihan juhlaruokaa *sydän**slurps*



Mitäh...täällä diilataan reseptejä vai? Ja sotketaan Jujukin vielä samaan soppaan...ei nyt kyllä. Menee ihan sekasin *vink*
Tapi

Posts: 1,437

#229 • • Edited Tapi Dreamstate
Joku aika sitten tuli kävästyä Tampereella ja illan menussa kättä löivät globalisaation nimissä Italia, Pohjois-Afrikka, Väli-Amerikka ja Lappi!

Grillattua lohta, couscous-salaattia ja hedelmäsalsaa.

Grillattu lohi
  • 2kg lohifileetä
  • 1 sitruuna
  • 1 rkl fenkolin siemeniä
  • Merisuolaa
  • Valkopippuria
  • Oliiviöljyä

1. Poista lohesta ruodot ja suomut. Tee nahkaan noin sentin viiltoja parin sentin välein.

2. Raasta sitruunan kuoren keltainen osa ja hakkaa fenkolin siemeniä morttelissa. Hiero kalalle vähän oliiviöljyä, taputtele kaikki mausteet pintaan ja anna seistä n. 20min.

3. Kuumenna uunin grillivastus 250°C ja paista kalaa uunissa kunnes sen pinta on saanut väriä ja sisus kypsä (~15min). Mikäli pinta tuntuu palavan karrelle, niin vaihda uuniin normaali lämpö ja siirrä kala alaosaan kypsymään loppuun. True chef ei kypsennä lohta kokonaan, vaan jättää sen sisältä hieman raa'aksi tuoreen tonnikalan tavoin.

***

Couscous-salaatti
  • 4dl couscous-suurimoita
  • ½ kurkku
  • 1 vihreä paprika
  • ½ kesäkurpitsa
  • 5 kevätsipulia
  • Kourallinen minttua
  • Kourallinen basilikaa
  • Kourallinen persiljaa
  • 1 sitruuna
  • Oliiviöljyä
  • Merisuolaa
  • Mustapippuria

1. Keitä 4dl vettä kiehuvaksi. Lorauta mukaan oliiviöljyä, reippaasti suolaa ja couscous-suurimot. Ota pois liedeltä, peitä kannella ja anna hautua n. 5min. Sekoittele tämän jälkeen haarukalla kunnes suurimot vaikuttavat irtonaisilta. Jäähdytä.

2. Pilko kaikki vihannekset haluamallasi tavalla. Hakkaa persilja, revi minttu ja basilika. Sekoita jäähtyneen couscousin sekaan, mausta lohesta jääneellä sitruunalla, reippaalla lorauksella oliiviöljyä, suolalla ja pippurilla.

***

Hedelmäsalsa
  • 8 isoa ja kypsää tomaattia
  • 1 punasipuli
  • ½ mango
  • ½ ananas
  • 1 valkosipulin kynsi
  • 2 tuoretta chiliä
  • Kourallinen tuoretta korianteria
  • 1 lime
  • Oliiviöljyä
  • Merisuolaa
  • Mustapippuria

1. Kalttaa tomaatit, poista siemenet ja pilko pieniksi kuutioiksi. Kasta pilkottua punasipulia hetkeksi tomaattien keitinveteen, huuhtele kylmässä vedessä ja purista kuivaksi.

2. Hienonna valkosipulin kynsi ja chilit, pilko mango ja ananas pieniksi kuutioiksi. Sekoita kaikki em. ainekset yhteen, mausta revityllä korianterilla, limen mehulla, oliiviöljyllä, suolalla ja pippurilla.

3. Couscous ja erityisesti rasvainen lohi pitävät chilistä, joten jytyä voi olla reippaasti!

***

Karamelisoitua leipäjuustoa, lakkahilloa ja jädeä
  • 8 viipaletta leipäjuustoa
  • ½dl sokeria
  • 50g voita
  • Kanelia
  • Lakkahilloa
  • Vaniljajätskiä

1. Karamelisoi sokeri pannulla ja lisää voi mukaan.

2. Paista leipäjuustoviipaleita em. seoksessa about 2min/puoli, mausta kanelilla ja tarjoa lakkahillon ja jäätelön kera.

3. Tällä kertaa jälkkäriä kannattaa varata vähän normaalia enemmän, sillä hieman suolaisen leipäjuuston, voin, sokerin, hillon ja jäätelön yhdistelmä on suorastaan mielipuolinen.
Avatar
#230 • • Edited candyraver Guest
Juusto-kalkkuna munakas

3 munan valkuaista
200g raejuustoa (2%)
100g kalkkunaleikettä (1%)

oliiviöljyä paistamiseen
1/1 tl suolaa päälle

1.laita pannu lämpeämään levylle
2.sekoita kaikki ainekset kulhossa sekasin
3.oliiviöljy lämpimälle pannulle
4.kaada seos pannuun ja paista

Munakas on aika vetelää, joten kääntäminen kannattaa suorittaa niin että jaat ensin munakkaan
neljään osaan paistinlastalla ja käännät osa kerrallaan.

Hyvää*kuolaa* ja terveellisempää kun perinteinen munakas rasvasine nakkeineen*pepsodent*

Huom! voi myös valmistaa uunissa, jos ei halua pannulla kärtsätä..
Siinä tapauksessa lämmitä uuni 200`c, voitele n.20-25cm halkaisijaltaan oleva vuoka oliiviöljyllä.
Kaada seos vuokaan ja paista uunissa 20-25min.

Edit.kirjotuserheitä*nauru*
Timce

Posts: 5,381

#231 • • Edited Timce
2 x nuudelipakettia
1 x valmis pakaste wokkisetti
1-2 x tonnikalapurkki

Paista wokkisetti, keitä nuudelit, avaa tonnikalapurkki/purkit. Sekoita ainekset keskenään.

10 minuuttia ja syötävää riittää neljälle.

<3

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

oooo

Posts: 1,249

#232 • • oooo

Timce, 6.4.2007 12:34:
10 minuuttia ja syötävää riittää neljälle.



Täytyy sanoa, että mä vetäisin ton varmaan yksin.. ainakaan neljälle siitä ei todellakaan riittäisi.
Timce

Posts: 5,381

#233 • • Timce

satumetsä, 6.4.2007 15:37:
---
Timce, 6.4.2007 12:34:
10 minuuttia ja syötävää riittää neljälle.

---


Täytyy sanoa, että mä vetäisin ton varmaan yksin.. ainakaan neljälle siitä ei todellakaan riittäisi.



jjjjuuust..Neljä ateriaa olen tuosta yhdestä setistä vetänyt. :D

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

oooo

Posts: 1,249

#234 • • oooo

Timce, 6.4.2007 15:39:
jjjjuuust..Neljä ateriaa olen tuosta yhdestä setistä vetänyt. :D



Mä olenki syöppö *iloinen* hyvät on ruokahalut.. nyt oon kyllä vähän rajoittanut. En silti ymmärrä, että miksei se syöminen näy juuri missään *ding* pitää vetää joku vuosi pelkkää roskaruokaa (paljon) ja maata sohvalla (koko ajan) niin sitten tulee joku 5kg lisää painoa.
DiamonDie

Posts: 676

#235 • • DiamonDie mediahippi
Linssikeitoista puheenollen, tässä on yksi kokeiltu ja hyväksi havaittu: http://blog.fatfreevegan.com/2006/11/ethiopian-inspired-red-lentil-soup.html

Älkää peljästykö ituhippi-URLia. Tuo on tosi hyvä ruokablogi, jota lukee vesi kielellä ja tekee mieli kokeilla kaikkea. Toinen sivuston resepti mitä olen ehtinyt kokeilla on sharon"sorbetti": sharon eli persimoni pakastimeen siltään ja syödään parin tunnin päästä (jos jäätyy liikaa, voi antaa sulaa eikä laatu suuremmin kärsi). On muuten hyvää.
La Petite

Posts: 1,160

#236 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
Mansikka-rahka paistos:

250 ehrmannin rahkaa
240g turkkilaista jugua (rasvaa10%)
kaks munaa
yks valkuainen
makeutusainetta (ripaus)
300g mansikoita

Sekoitetaan kaikki ainekset paitsi mansikat tasaiseksi massaksi ja kaadetaan piirakkavuokaan mis on leivinpaperi. Asetellaan mansikat tasaisesti ja paistetaan 200asteessa noin 40 minsaa. Sitten jäähtynenä jääkaappiin jähmettymään ainakin tunniksi ja *slurps*

Totaalisen hyvää (esim kahvin kanssa) ja hyvät ravintoarvot :)
Itse sain tuosta 8 palaa ja yhden palan arvot:
100kcal
proteiinia 6.3g
hiilaria 5.5g
rasvaa 5.6g

--
Rem tene, verba seqventur

Sallakat

Posts: 2,220

#238 • • Sallakat jungle, baby !
xycling tunnin jälkeen ei ikinä tee mieli mitään raskasta ruokaa, joten yleensä tulee tehtyä varioiden joku salaatti tonnikalasta (kyllä, purkkitonnikalasta, nyt loppu hienostelu).
Itse tykkään kovasti tosi pieneksi pilkotuista vihanneksista ja sekaan laitan Felix 0% italialaista salaattikastiketta (vesipohjainen, todella todella kevyt).

-prk tonnikalaa (itse laitan vajaa purkin, tulee muuten hurjan kokoinen annos)
-sopiva määrä raejuustoa
-sopiva määrä seuraavia vihanneksia pieneksi pilkottuina:
    -paprikaa
    -suolakurkkuja
    -tomaattia (poista sisukset niin ei tule vetistä salaattia)
    -sipulia
    -tuorekurkkua
    -porkkanaa
    -ihan mitä vihannesta vaan

Täyttää sopivasti ja ravintopitoisuudet kohdillaan.

Ja tietty iltapalaksi ehrman rahkaa, jonka sekaan maustamattomia pähkinöitä vajaa kourallinen, ananaspaloja ja hiukan lientä purkista. Toimii persikoiden kanssakin.
Sankari

Posts: 617

#239 • • Sankari

Sallakat, 11.4.2007 13:45:
Ja tietty iltapalaksi ehrman rahkaa, jonka sekaan maustamattomia pähkinöitä vajaa kourallinen, ananaspaloja ja hiukan lientä purkista. Toimii persikoiden kanssakin.

Toi on kyllä ihan parhautta *slurps* Ite heitän just ananaspaloja ja lientä sit vähän kaurahiutaleita ja välillä vanilijakastiketta *kuolaa*
Sallakat

Posts: 2,220

#240 • • Sallakat jungle, baby !

Sankari, 11.4.2007 14:01:
---
Sallakat, 11.4.2007 13:45:
Ja tietty iltapalaksi ehrman rahkaa, jonka sekaan maustamattomia pähkinöitä vajaa kourallinen, ananaspaloja ja hiukan lientä purkista. Toimii persikoiden kanssakin.

---
Toi on kyllä ihan parhautta *slurps* Ite heitän just ananaspaloja ja lientä sit vähän kaurahiutaleita ja välillä vanilijakastiketta *kuolaa*



mä heitän joskus vehnäleseitä (hurjasti kuitua). tota vaniljakastiketta en ookaan kokeillu. olen olettanut vaan että siinä on huonot ravintoarvot??