Näin reilun tunnin turhaan vaivaa (vastatakseni), vaan huomatakseni että väittelet taas keskenäs mun postauksen sisällä, asioista mihin on jo vastattu - muttet vaan tajua sitä.
Have phun Untamo...
(perspektiivi) Piste.
266 posts, 14 pages, 112,138 views
heter029, 26.5.2009 18:35:
Ajatukset siis etenevät ajassa ja paikassa nekin, ja jotta voimme valita mitä ajatusta seuraamme, se valinta, ei saa olla vain ajassa ja paikassa tapahtuvan seurauskulun välttämätön lopputulos.
Siksi kyse ei ole lainkaan sanaleikeistä, vaan isompien aihekokonaisuuksien käsittämisestä, ja käsittelemisestä - siis käsittämisen helpottamisesta.
Meidän tulee luonnollisestikin olla palloja isompia, jotta voimme katsoa vaikutuksemme niihin olevan vapaata, joskin kuitenkin, meidät tulee jakaa sama fyysinen kenttä, voidaksemme vaikuttaa näihin palloihin.
Vuorovaikutusta, litistymällä pallojen alle, ei voida katsoa vapaaksi palloihin vaikuttamiseksi, vaikkakin kuollessamme pallon alle, pallon kulkusuunta muuttuisikin.
Litistymistä pallojen alle, ei voida katsoa vapaaksi vaikuttamiseksi, eikä vaikuttamisemme ole tällöin ollut palloista, tai pallojen kulkusuunnista riippumatonta.
Voimme siis valita, vaikutammeko palloihin vaiko emme, sillä meillä on voimankäytöllisesti sellainen asema...
Miten epälineaarisuudesta sitten vaikutetaan lineaariseen maailmaan? Jos säännöt eivät päde, miten käsitellään entiteettejä, jotka tottelevat _vain_ sääntöjä?
Hila, 15.6.2009 02:37:
---
---
Voisit tosiaan vastata Epailijan kysymykseen:
---
Miten epälineaarisuudesta sitten vaikutetaan lineaariseen maailmaan? Jos säännöt eivät päde, miten käsitellään entiteettejä, jotka tottelevat _vain_ sääntöjä?
---
Luulisi, että tämä epälineaarinen vaikutus (joka mukaasi tuntuu toimivan vain hyvin karkealla makrotasolla) huomattaisiin ainakin tulevaisuudessa ihan empiirisin kokein. Ihmiskehossahan tapahtuu jatkuvasti jotain luonnonlakeja rikkovaa.
---
Ajatukset siis etenevät ajassa ja paikassa nekin, ja jotta voimme valita mitä ajatusta seuraamme, se valinta, ei saa olla vain ajassa ja paikassa tapahtuvan seurauskulun välttämätön lopputulos.
---
Ai ei saa olla? Sinäkö sen kiellät? Logiikkako sen kieltää?
---
Eikö olisi loogista ajatella, että valinnat ovat vain hermostossamme tapahtuvien reaktioketjujen tulosta? Mikä muka osoittaa ihmisten valintojen olevan "lineaarisuudesta" poikkeavia? Mikä rajapinta muka yhdistää "lineaariset" ajatukset ja "epälineaariset" valinnat? Mistä on syntynyt side ihmisen ja "epälineaarisuuden" välille? Tekeekö kasvi valinnan, kun se päättää kukkia, vai onko sen toiminta sitten täysin lineaarista?
---
Voisit tosiaan vastata Epailijan kysymykseen:
---
---
Luulisi, että tämä epälineaarinen vaikutus (joka mukaasi tuntuu toimivan vain hyvin karkealla makrotasolla) huomattaisiin ainakin tulevaisuudessa ihan empiirisin kokein. Ihmiskehossahan tapahtuu jatkuvasti jotain luonnonlakeja rikkovaa.
..no such user.., 15.6.2009 04:21:
..mut turha tästä on vääntää, tajuutte tai ette tajuu..
ainoastaan, et oo silloin varmistamassa, et sun täydellisesti suunniteltu pallonalle kuoleminen muuttaa sen pallon kulkusuuntaa juuri sillä tavalla, kun olit suunnitellut, joten sun vaikuttaminen loppuu tasan siihen kuolemiseen - etkä voi varmistaa et haluamasi tapahtumakulku, todella toteutuu.. (ootko siis sillon vaikuttanut haluamallasi tavalla pallojen kulkusuuntaan, vaiko vain koettanut, toivoen että se toteutuu)
väännät nyt vaan nysvätäkses, jos väität et vapaa vaikuttaminen palloihin voi olla pallojen alle kuolemista, etkä ihan oikeesti vaan tajua miten tyhmältä toikin näyttää
Toi vaan näkyy atm. niin läpi, et jätkät ei joko pääse kiinni asiaan tai teitä ei oo kiinnostanu kelata ennen postaamista..
Mieti sitä miten universumi on syntynyt, tai ollut syntymättä, niin pääset lähemmäs ymmärrystä siitä, kuinka epälineaarinen ja ajasta riippumaton, nimenomaan on kaiken lineaarisen ja ajastariippumisen elinehto.
Ehkä kyse on enemmänkin siitä, et mitä me voidaan itse yksilöinä tehdä että ymmärretään oma todellinen potentiaalimme sillä syvemmälläkin tasolla - olettaen että halutaan ymmärtää itseämme, ja tietää millaisia olentoja me ollaan, ja miksi, ja mitkä puhtaat loogisuudet meille osoittaa, et vähintäänkin se joko on kuten mä sanon, tai sitten, esimerkiks sä et oo kykenevä, etkä pätevä muodostaan valintaa, vastaatko mulle postaukseen vaiko et, noin niinkun olentona, joka tätä tekstiä lukee.. :)
Et voi vaikuttaa mihinkään mitä teet, ellet suorita sitä vaikuttamista ajattomuudesta.
Tästä syystä kerronkin puhtaasti vaan loogisella tasolla paikkansapitävyyksiä, enkä koeta tuputtaa teille mitään käsitystä siitä et meidän ympärillä lentelis enkeleitä mitä te ette nää, mut mä mun kavereiden kans nähdään.
Nyt voitte itse tehdä omalla kohdallanne sen valinnan, et näättekö ittenne syyntakeettomina seurausprosessin osasina, vaiko onko teillä todella mahdollisuus vaikuttaa, ja haluutteko ymmärtää siitä lisää, millasia olioita ja millä planeetalla ootte.
..no such user.., 15.6.2009 02:19:
Näin reilun tunnin turhaan vaivaa (vastatakseni), vaan huomatakseni että väittelet taas keskenäs mun postauksen sisällä, asioista mihin on jo vastattu - muttet vaan tajua sitä.
Have phun Untamo...
(perspektiivi) Piste.
Replying to ..entäpä kuoleman jälkeen?:
Epailija, 15.6.2009 15:24:
---
..no such user.., 15.6.2009 02:19:
Have phun Untamo...
(perspektiivi) Piste.
---
Tai sitten sinä et vain tajua, mutta tällaisella lopetuksella sinun ei sitä tarvitse kohdata. Hilalle kirjoittamastasi vastauksesta päätellen suljet yhä silmäsi teorian aukoilta ja olet vakuuttunut sen täydellisyydestä, mikä on vähän sääli, mutta ei sinällään yllätys. On nimittäin aikaisemminkin tullut vastaan eräs tapaus, joka oli vakuuttunut oman idean aukottomuudesta ja tuoreudesta, mutta kun teoria saikin kritiikkiä (enkä puhu nyt ainoastaan minun kirjoittamastani kritiikistä), puolustus oli "te ette vain tajua" ja lisää jo kritisoitujen asioiden toistoa - ikään kuin toisto tekisi niistä todempia.
Epailija, 15.6.2009 15:24:
---
Jos teoriasi olisi aukoton ja asia olisi oikeasti helppo, niin sittenhän sinun ei maalaisjärjen mukaan tarvitsisi vääntää asiasta ihmisten kanssa netissä, vaan tyhmempikin voisi suoraan nyökytellä päätään hyväksyvästi. Kun näin ei ole käynyt, niin suosittelen ottamaan huomioon senkin vaihtoehdon, että et ihan oikeasti ole keksinyt mitään mullistavaa.
Hila, 15.6.2009 12:59:
---
En kyllä mielestäni "nysvää" lainkaan. Etkö itse tajua miten tyhmältä näytät, kun paasaat vapaasta vaikuttamisesta, mutta väität ettei esim. itsemurha ja sen seuraukset ole vapaata valintaa? Mitä jos palloon kohdistuvan vuorovaikutuksen seurauksena menetämme kaikki aistimme, mutta pysymme elossa ja pystymme liikkumaan (kyllä, melko epätodennäköinen skenaario, mutta näin esimerkkinä)? Emme silloin saa mitään informaatiota siitä, olemmeko vaikuttaneet palloon haluamallamme tavalla, mutta pystymme edelleen tekemään valintoja ja toimimaan sen mukaisesti. Vai katoaako vapaa tahto havainnointikyvyn mukana ja muutumme yhtäkkiä vain koneiksi?
Hila, 15.6.2009 12:59:
...jos palloon kohdistuvan vuorovaikutuksen seurauksena menetämme kaikki aistimme, mutta pysymme elossa ja pystymme liikkumaan (kyllä, melko epätodennäköinen skenaario, mutta näin esimerkkinä)? Emme silloin saa mitään informaatiota siitä, olemmeko vaikuttaneet palloon haluamallamme tavalla, mutta pystymme edelleen tekemään valintoja ja toimimaan sen mukaisesti. Vai katoaako vapaa tahto havainnointikyvyn mukana ja muutumme yhtäkkiä vain koneiksi?
vala, 29.11.2009 12:54:
Must olis hauska käydä katsoo mitä rajan tuolla puolen on ja tulla sitten takasin jos sellanen mahdollisuus olis.
flatstick, 29.11.2009 12:59:
---
---
Meneepi hieman päihdekeskusteluksi, mutta N,N-DiMetyyliTryptamiini tahi tämän 5-metoksoitu tai 5-fluorattu versio saattaapi antaa tiettyä syvempää ymmärrystä asiasta... Näistä kaksi on laittomia. Hassua sinänsä, kun ovat vielä endogeenisiä ja ensimmäistä löytyy suomen yleisimmästä huumekasvista.. Mut enivei, jokainen aiheuttanee pienen kuoleman. Ja kuollessa - etsikää itse viitteet - ensimmäistä huttua vapautuu käpyrauhasesta...
Enihuu, laittomuuksiin en kyl rohkaise
vala, 29.11.2009 13:04:
---
flatstick, 29.11.2009 12:59:
---
Enihuu, laittomuuksiin en kyl rohkaise
---
No joo, jätetään väliin:) Lähinnä tarkotin teknologian avulla vierailua:)
..no such user.., 29.11.2009 01:45:
Japanilainen Nukuttaa Eläimiä Qi:llä
flatstick, 29.11.2009 13:13:
---
[Vähän sama ku sillon ekan kerran ku hiplailit nahkahuiluus :)